Програма " Хочу" + "Можу" + "Треба" = " правильний вибір професії"



Скачати 432.05 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації10.09.2017
Розмір432.05 Kb.
  1   2   3
Відділ освіти Богородчанської районної державної адміністрації

Авторська

корекційно-розвивальна програма

Хочу” + “Можу” + “Треба” =

правильний вибір професії”

Підготувала: практичний психолог

Богородчанської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

Дем’янчук Наталія Михайлівна

Затверджено науково-методичною радою ОІППО(Протокол засідання№4

Від 06.11.2007р.)

Богородчани

2006 р.



Програма тренінгу з професійної орієнтації для учнів 9-12 класів

ХОЧУ” + “МОЖУ”+”ТРЕБА” = “ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР ПРОФЕСІЇ”

Вибір професії – це друге

народження людини.

Є. А. Клімов
Актуальність. Вибір професійного шляху багато в чому визначає нашу долю. Від того, наскільки вірно вибраний життєвий шлях, залежить місце кожного серед людей, задоволеність роботою, фізичне та психічне здоров’я, радість та щастя…

Обставини свідчать про те, що для самостійного і свідомого вибору професії, а саме такий вибір повинні зробити старшокласники, необхідні знання, уявлення про те, яких особистісних якостей, здібностей вимагає та чи інша професія. Які можливості вони забезпечують людині для професійної кар’єри і чи є попит на спеціалістів за тією чи іншою професією на ринку праці.

Найбільшої актуальності професійна орієнтація набуває в старших класах в період активної професійної визначеності особистості. Саме тому дана програма призначена для використання в практичній профорієнтаційній роботі з учнями 9-12 класів.

Мета: формувати навички самоаналізу, допомогти старшокласникам у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії, намітити шляхи її досягнення, дати рекомендації щодо правильного вибору професії, формувати в учнів потребу у самовдосконаленні, розвивати в учнів уміння та навички організації оптимального спілкування.

Завдання:


  • ближче познайомити учасників один з одним та з самим собою;

  • розвивати навички культури спілкування;

  • продіагностувати здібності та нахили учасників тренінгу;

  • шляхом діагностики визначити переважаючий тип темпераменту кожного учасника;

  • вчити старшокласників враховувати переважаючий тип темпераменту при виборі професії;

  • з’ясувати, чи має вплив стан здоров’я на вибір професії;

  • познайомити дітей з основними правилами правильного вибору професії.

Режим роботи групи: програма складається з 10 занять, тривалістю 60-80 хвилин, які проводяться один раз кожного тижня.

Організація занять: кожна зустріч розпочинається вправами, які дозволяють учасникам тренінгу ближче познайомитись один з одним, краще пізнати себе самого, приймаються та повторюються правила роботи групи.

Вступ: учасникам повідомляється тема заняття, те чим вони будуть займатися на занятті.

Основна частина складається з вправ підібраних відповідно даної теми. При потребі включаються розминки.

У кожному занятті передбачено підведення підсумків. Учасники висловлюються про своє відношення до роботи в групі, про свій вклад у роботу, хто і чим допомагав, підтримував, а хто заважав у роботі.



Форма проведення зустрічей: соціально-психологічний тренінг, який є активною формою навчання та виховання.

Тренінг проводиться у вигляді психотехнічних ігор, вправ, обговорення,дискусій, інформаційних повідомлень. На заняттях використовуються інтерактивні методи роботи: робота в парах, мозковий штурм, інформаційні повідомлення, вправи на підвищення самооцінки.



Очікувані результати: навчити учнів самостійно здійснювати вибір професії враховуючи свої нахили, здібності, переважаючий тип темпераменту, свій стан здоров’я.

Загальновідомо, що людина почуває себе успішною і впевненою у житті, досягає найвищого професійного рівня, якщо одержує задоволення від свої роботи. Тому вкрай необхідною є реалізація системи послідовної і цілеспрямованої допомоги людині в її професійному самовизначенні. Саме таке завдання даної програми.

Вважаю, що дані матеріали будуть цікаві для всіх, хто працює з старшокласниками у напрямку профорієнтації.


Етапи програми




з/п

Зміст заняття

Час, хв

1.

Я хочу. Мої плани.

1.1.Вступ.

1.2.Притча “Розсудливий ослик”

1.3.Гра”Знайомство”

1.4.Вправа”Очікування”

1.5.Мозковий штурм ”Правила роботи групи”

1.6.Гра”Асоціація”

1.7.Анкета”Дослідження цінностей молоді”

1.8.Підсумки



3

7



10

15

15



10

10

5




2.

Як зробити правильний вибір професії

2.1.Гра “Продовжуємо знайомство”

2.2.Повторення правил роботи в групі

2.3.Міні-дискусія”Мотивація навчальної діяльності”

2.4.Вправа”Тільки від мене залежить”

2.5.Анкета”Професійна спрямованість”

2.6.Підведення підсумків.

10

5



20

15

7



5

3.

Світ професій. Щоб вибрати професію, треба про неї багато знати

3.1.Вступ

3.2.Врава-знайомство”Мій герб”

3.3.Вправа “Планування”

3.4.Мозковий штурм “Важливість професії в житті людини”

3.5.Гра-розминка”Оплески”

3.6.Інформаційне повідомлення ”Світ професій”

3.7. Гра ”Світ професій”

3.8. Вправа ”Склади текст”

3.9. Підсумок


3

10



20

10

3



5

10

10



5

4.

Я можу

4.1.Вступ

4.2.Вправа”Моя зірка”

4.3Гра”Аукціон”

4.4.Мозговий штурм ”Що я хочу змінити в собі”

4.5.Гра-руханка”Пересідалки”

4.6.Діагностика”Таблиця для визначення спеціальності на основі самооцінки”

4.7. Підведення підсумків


3

10



10

20

3



20
5

5.

Вплив переважаючого типу темпераменту та стану здоров’я на

вибір професії

5.1.Вступ

5.2.Діагностика”Переважаючий тип темпераменту”

5.3.Інформаційне повідомлення ”Темперамент і професійна діяльність”

5.4. Вправа “Приміряємо професію”

5.5.Вправа”Закінчи речення”

5.6.Підсумок



3

15



10
15

15

5



6.

Треба

6.1.Вступ

6.2.Вправа “Пакет”

6.3.Вправа”Підбираємо професію”

6.4.Гра “Порадь мені, як вибрати професію”

6.5.Підсумки


5

20



20

15

5



7.

Все в твоїх руках

7.1.Вступ

7.2.Вправа “Лист”

7.3.Вправа “Я через 10 років”

7.4.Притча” Цінність часу”

7.5.Вправа “Порада”

7.6.Притча” Все залежить від тебе”

7.7.Підсумки


3

10



15

10

10



10

5


8.

Підбиваємо підсумки

8.1.Вступ

8.2.Інформаційне повідомлення ”Основні помилки при виборі

професії”

8.3.Вправа “Оптимісти і скептики”

8.4.Вправа”Я вмію, я можу”

8.5.Вправа “Валіза”

8.6.Підсумки


5

20


15

15

15



5

9.

А тепер вчимо інших

9.1.Вступ

9.2.Вправа розминка

9.3.Правила (повторення)

9.4.Вправа “Ситуації”

9.5.Вправа”Сценки”

9.6.Історія для роздумів

9.7.Підсумки


5

5



5

15

20



7

5


10.

От і все…

10.1.Вправа “Побажання на день”

10.2. Вправа ”Конверт відвертостей”

10.3. Вправа-руханка ”Автомобілі”

10.4. Інформаційне повідомлення ”Моя доля. У чиїх вона руках”

10.5.Вправа “Як ми гралися в професію”

10.6.Вправа “Побажання”

10.7.Підведення підсумків








ЗАНЯТТЯ 1
Я хочу. Мої плани”


Мета: прийняти правила групи, з’ясувати очікування учасників тренінгу, формувати навички самоаналізу, допомогти у визначенні мети (стосовно майбутньої професії), намітити шляхи її досягнення, розвивати навички культури спілкування.
Обладнання: аркуші для відповідей, зразки анкети, листки ватману, фломастери.
Вступ: Тренер представляє себе та вітає учасників. Перш ніж розпочати розмову про вибір професії хочу розповісти вам про розсудливого ослика.

Притча ”Розсудливий ослик”.

Голодний ослик опинився на однаковій відстані від двох однакових оберемків сіна. Один зліва, інший справа, обидва однаково гарні і обидва на однаковій відстані. Ослик ніяк не міг визначитись до якого оберемка підійти, так і здох з голоду. Отже, щоб зробити вибір потрібно діяти і ми з вами розпочнемо. Розпочнемо заняття за програмою “ХОЧУ” + “МОЖУ”+”ТРЕБА” =ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР ПРОФЕСІЇ. Дана програма складається з 6 занять в ході яких ми будемо:



  • ближче знайомитись один з одним, та з самим собою;

  • вчитися краще спілкуватися;

  • говорити про важливість вибору професії;

  • діагностувати свої здібності;

  • визначати переважаючий тип темпераменту та вчитися враховувати це при виборі професії;

  • з’ясуємо чи впливає стан здоров’я на вибір професії;

  • знайомитися з основними правилами правильного вибору професії;

Гра ”Знайомство”.

Мета: ближче познайомити учасників тренінгу один з одним та з тренером, створити позитивний настрій, підготувати групу для подальшої спільної роботи.

Хід проведення: перший учасник (за бажанням, можна почати з тренера) називає своє

Ім’я чи ім’я яким би хотів називатися на тренінгу і свою позитивну рису на першу букву свого імені. Наступний учасник (рух за годинниковою стрілкою) повторює сказане першим учнем та називає своє ім’я та свою позитивну рису, третя дитина повторює сказане першим та другим підлітком і свій варіант і т. д. Бажано, щоб якості не повторювались.



Вправа ”Очікування”.

Мета: виявити очікування підлітків від тренінгу, рівень зацікавленості проблемою, бажання працювати.

Хід проведення: роздати учасникам невеликі аркуші паперу, на яких вони повинні записати свої очікування від тренінгу. Кожне очікування записувати на окремому аркуші. На одному листку ватмана зробити напис “Очікую” на другому “Виконано”.

Обидва ватмани прикріпити на стіні. Усі занотовані побажання озвучуються (за бажанням) і прикріплюються під написом “Очікую”. У подальшому на любому із занять учасники мають можливість переміщувати очікування на листок з написом “Виконано”. Якщо протягом програми не будуть реалізовані якісь із очікувань учасників, то на останньому занятті обговорити це з групою і з’ясувати, що робити з нереалізованими очікуваннями:запланувати наступні тренінг, запропонувати індивідуальну консультацію, рекомендувати необхідну літературу.



Мозковий штурм ”Правила роботи групи”.

Мета: прийняти правила роботи групи на тренінгових заняттях.

Хід проведення: завдання учасників запропонувати правила, які допоможуть групі працювати ефективно. Правила записуються, висуваються на всезагальне обговорення. Далі правила приймаються або не приймаються, при потребі доповнюються і змінюються. Погоджені всіма правила записуються на ватмані. (Можна підписати правила). Даних правил дотримуються на протязі всіх занять.

Гра ”Асоціація”.

Мета: визначити рівень знань учасників групи, початкове ставлення до проблеми, створити підґрунтя для подальшої роботи.

Хід проведення: у грі бере участь вся група.

Завдання: учасникам потрібно назвати одне, два слова, які спадають їм на думку коли вони чують слово “професія”. Учасники по колу висловлюють одну, дві асоціації, які викликає дане слово. Асоціації записуються на дошці, ватмані. Після цього всі названі асоціації обговорюються, з’ясовуються причини виникнення подібних асоціацій.

Асоціації бувають різними, найчастіше вони відображають особистісне ставлення людини до тієї проблеми, яка її хвилює ( може навіть не усвідомлене).



Анкета для експрес-опитування старшокласників ”Дослідження цінностей молоді”.

Мета: визначити життєві принципи, пріоритети, коло інтересів учнів.

Хід проведення: пропоную вам відповісти на запитання стосовно того, що для тебе є важливим у житті.

Уважно прочитай запитання та запропоновані відповіді. Відповіді, які, на твій погляд, відповідають твоєму ставленню, познач. Учні отримують листки з відповідями. (Додаток).

Час на виконання завдання 7 хвилин. Після виконання роботи обговорити відповіді учнів. Як свідчать отримані дані найважливішими для школярів є:зробити кар’єру, здобути достойну освіту, професію, кохання, знайти своє місце в суспільстві. Отже, висновок: у більшості з вас досить виразне прагнення досягти чогось у житті, бути потрібним, приносити користь, самореалізуватися і при цьому відчувати радість і задоволення від життя. А це можливо за правильного вибору професії.

Підведення підсумків: учасникам розповісти про свої враження від тренінгу.

Заняття 2
Як зробити правильний вибір професії”

Мета: мотивація навчальної діяльності з даної теми, формувати установку на розуміння, що вибір професії справа особиста.

Обладнання: чисті листки А4.

Вступ: на минулому занятті ми дійшли висновку, що досягти чогось у житті, бути потрібним, приносити користь, самореалізуватися і при цьому відчувати радість і задоволення від життя можливо за правильного вибору професії. Як зробити правильний вибір – про це мова на сьогоднішньому занятті.

Гра “Знайомство”

Мета: продовжити ближче знайомити учасників один з одним. Вчити бачити і розуміти свої “плюси” і “мінуси”.

Тренер пропонує розповісти від імені свого товариша про себе. Дуже важливо, щоб учень міг дати волю своїм емоціям.

Тренер: ”Ти маєш можливість розповідати те, що вважаєш за потрібне. Можеш скаржитися, критикувати, хвалити тощо. Найголовніше, щоб у слухача склалося враження про людину, про яку розповідаєш.

Правила роботи групи.

Мета: активізувати правила групової роботи.

Хід роботи: психолог пропонує розпочати роботу із актуалізації правил роботи групи, що допоможе комфортно почуватися кожному на даному занятті. Тренер демонструє і прикріплює на видному місці плакат із укладеними раніше правилами, потім зачитує їх, а група повинна дати пояснення. Якщо група додає чи змінює певні правила, то це тренер відображає на плакаті.

Мотивація навчальної діяльності. “Міні-дискусія”.

За допомогою запитань тренер актуалізує тему усвідомленого вибору професії та викликає інтерес учнів до проблеми, яка ними вивчається.



Питання для обговорення:

- на вашу думку, чи всі люди відчувають задоволення від тієї праці, яку вони виконують?

- чи може бути щасливою людина, яка не отримує задоволення від обраної професії, праці?

- від яких факторів це залежить: від здібностей, умов праці, рівня освіченості, професійної підготовки тощо?

- що впливає на задоволеність людини діяльністю, якою вона займається.

Коментар для тренера. У ході дискусії учні з’ясовують, що не всі люди отримують задоволення від праці, яку вони виконують,і не всім вдається самореалізуватися у професійній діяльності, а тому вони не можуть відчути повноцінність та радість життя. Узагальнюючи відповіді, тренер поступово підводить учасників занять до висновків: повноцінне, щасливе життя може бути тільки тоді, коли людина працює творчо, із задоволенням, і обрана професія відповідає її здібностям, інтересам, професійній підготовці, стану здоров’я. Тренер ставить учням такі запитання для обговорення:

- чи можуть люди помилятися у своєму виборі? Якщо так, то чому?

- на вашу думку, чи треба знати правила вибору професії?

- що це за правила?

Необхідно підвести учнів до самостійного висновку, чому люди припускаються помилок у виборі своєї професійної кар’єри, що необхідно знати, аби такого не сталось.

Висновок: необхідні певні специфічні знання щодо основ вибору професії. Це особливо важливо за умов конкурентного середовища та потреб ринку праці, що формується в Україні. В умовах жорстокого ринку праці, можливо, доведеться неодноразово змінювати професію, спеціальність, посаду та ін.

Тому необхідно бути готовим до цих змін психологічно і вибирати професію усвідомлено.



Вправа “Тільки від мене залежить”.

Мета: допомогти усвідомити підліткам, що вибір професії це особиста справа і обирати професію повинні вони самостійно користуючись підказками, які отримають на наших заняттях.

Учасникам тренінгу необхідно закінчити речення “Тільки від мене залежить” не менше ніж 10 варіантами. Учень повинен не тільки записати закінчення речення на аркуші, але й голосно промовити їх.

Обговорення.

Самостійна робота з анкетою.



Анкета ”Професійна спрямованість”.

  • Якими професіями цікавишся? Чи маєш стійкий професійний намір (якщо так, то який)?

  • Чому вибрав саме цю професію?

  • Чи готуєшся самостійно до майбутньої трудової діяльності?

  • З ким радишся у справі вибор4у професії?

  • Чи схвалюють батьки вибір (якщо ні, то що радять)?

  • Якими шкільними дисциплінами цікавишся?

Тренер збирає анкети та обробляє їх самостійно. Отримані результати використовує для індивідуальної допомоги учням, а також протягом наступних занять.

Підведення підсумків.

Хід вправи: учасникам пропонується висловити судження з приводу тренінгу, доповнивши незакінчене речення : “Мені було …., тому що…”.

Заняття 3.
Світ професій. Щоб вибрати професію, треба про неї багато знати”.

Мета: продовжити знайомство учасників, навчити складати схему досягнення мети, дати інформацію про світ професій, познайомити з класифікацією професій Є.Климова, допомогти зрозуміти учням, що для правильного вибору професії потрібно володіти достатньою кількістю інформації про неї.

Обладнання: аркуші паперу, фломастери, бланк ”П’ять кроків планування мети” (для кожного учасника), три конверти з набором речень, клей.

Вступ. Привітання. Оголошення мети заняття.

Вправа-знайомство ”Мій герб”.

Мета: продовжити знайомити учасників тренінгу, розвивати навички самопредставлення, формувати позитивну самооцінку.

Хід вправи: з’ясувати з учасниками, що таке герб, що на ньому може бути зображено, якої він може бути форми і т. д.

Роздати кожному учаснику аркуш паперу А4, різнокольорові фломастери. Запропонувати учасникам придумати і намалювати свій власний герб, в якому потрібно представити своє ім’я, свій образ, своє захоплення, свою майбутню професію. Після виконання завдання (на яке відводиться певний час) учасники по черзі представляють свій герб. (Після презентації всі “герби” можна розмістити в класі чи кабінеті).



Правила. Пригадати з учасниками тренінгу правила роботи групи. Тренер пропонує учасникам об’єднатися у пари з сусідом, який сидить праворуч. Після того, як учасники об’єдналися у пари, тренер повідомляє завдання: “Кожна пара отримує картку, на якій буде записано одне із правил роботи нашої групи. Необхідно підготувати та коротко перерахувати ті дії, яких мають дотримуватись учасники для того, щоб дане правило спрацювало, виконувалось. На виконання завдання відводиться 4 хвилини”. Коли всі підготувались – кожна пара представляє своє правило та розповідає про дії які свідчать про те, що таке правило працює в групі. Після представлення група аплодує кожній парі.

Якщо в групі менше правил ніж утворених пар, можна одне правило запропонувати декільком парам і під час представлення одна пара доповнює іншу. Якщо ж правил більше то можна попросити декілька пар підготувати по дві картки, тобто два правила.



Вправа” Планування”.

Мета: навчити дітей складати схему досягнення мети.

Хід роботи: на попередньому занятті ми з’ясували, що багато з вас ставить перед собою певну мету: здобути достойну освіту, професію, зробити кар’єру. Зараз ми постараємося, кожен для себе, скласти схему досягнення поставленої мети. Ви отримали бланк “П’ять кроків планування досягнення мети” (Додаток) де вам потрібно заповнити наступні пункти:

  1. Конкретно сформулювати мету.

  2. Опишіть метод досягнення мети.

  3. Вирішіть, коли ви приступите до втілення цього плану.

  4. Спостерігайте за вашим прогресом та у разі необхідності вносіть корективи.

Визначте графік досягнення мети. (Може бути вказано кілька моментів - виконання певних завдань. Після заповнення бланків учні за бажанням зачитують свої відповіді. Проводиться обговорення. (Важливо, щоб відповіді учнів були конкретними).

Мозковий штурм.

Мета: виявити думку підлітків про важливість професії в житті людини.

Хід проведення: учасників тренінгу поділити на дві групи. Дати ватман і маркери. Групи отримують завдання для обговорення. Тема для першої групи – “Наскільки важлива робота в житті людини?”, для другої – “Які фактори впливають на вибір професії?”

Учні висловлюють і обговорюють в групах свої думки стосовно даних тем. Варіанти вони записують на ватмані. Обирають спікера від кожної групи,який представляє даний проект. Тренер підсумовує висловлювання дітей, робить акцент на необхідності отримати професію, підкреслює скільки позитивного, нового і приємного дарує людям професія; наголошує, що вибір професії особиста справа кожного.



Гра-розминка ”Оплески”.

Тренер пропонує учасникам за командою “Починаймо!” виразити свій емоційний стан оплесками. Тренер починає плескати в долоні першим.



Інформаційне повідомлення: ”Світ професій”.

У первісному суспільстві не існувало проблеми вибору професії, тому що в той час кожен умів робити усе для забезпечення життя. З розвитком людства відбувається збільшення розподілу праці, тому і виникають професії. В наш час за підрахунками спеціалістів нараховують понад 50 тисяч професій.

Професія – це визначений вид трудової діяльності, що виник у результаті суспільного розподілу праці і вимагає для її виконання здібностей, теоретичних знань, практичних навичок, які набуваються в процесі спеціального навчання і досвіду роботи.

Слід відмітити, що кількість професій швидко змінюється. Щорічно виникає більше 500 нових професій, причому процес природного відмирання старих професій проходить значно повільніше ніж народження нових. Цікаво, що більше 50% існуючих в наші дні професій ще 30 років тому взагалі були не відомі. Особливо багато нових професій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, наприклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.

Відносно нові професії з’явилися в галузі інформаційного проектування і забезпечення: менеджер інформаційних систем, адміністратор комп’ютерних мереж, адміністратор баз даних, інженер системотехнік, спеціаліст з комп’ютерного дизайну тощо.

Наведені факти ситуації вибору професії переконливо свідчать, що для його правильності необхідно знати, з чого вибирати. Для цього доцільно мати класифікацію професій, виділення певних груп, об’єднаних спільністю вимог до працівника.

Тобто, орієнтація в світі професій можлива за наявності добре розробленої класифікації професій. З метою ознайомлення зі світом професій найкраще користуватися класифікацією професій, побудованою за ознаками, які йдуть безпосередньо від людини як учасника праці.

Справді, коли людина працює, її увага спрямовується на предмет праці. Те, що потрібно робити з предметом – мета праці, що реалізується за допомогою тих чи інших засобів, і що для людини суттєво – у певних умовах. Саме на цих чотирьох ознаках і будується профорієнтаційна класифікація професій (дивись табличку додаток) розроблена Є. Климовим.

В залежності від предмету праці усі професії розділяються на п’ять типів:


  • “людина – природа”,

  • ”людина – техніка”,

  • “людина – людина”,

  • “людина – знакова система”,

  • “людина – художній образ”.

Дати можливість учасникам тренінгу розглянути табличку.

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка