Профілактика та корекція суїцидальної поведінки



Скачати 99.17 Kb.
Дата конвертації09.09.2017
Розмір99.17 Kb.
СВІТЛОВОДСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ САНАТОРНАдневник elfy- : liveinternet - российский сервис онлайн-дневников

ШКОЛА – ІНТЕРНАТ І-ІІ СТУПЕНІВ №2



ПРОФІЛАКТИКА ТА КОРЕКЦІЯ

СУЇЦИДАЛЬНОЇ

ПОВЕДІНКИ

ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ ІГНАТЕНКО О.В.

2015 РІК

мультфильм, восход солнца и солнце вектор

Мир, вероятно, спасти уже не удастся,

Но отдельного человека всегда можно

И. Бродский

Суїцид – акт самогубства або спроби самогубства, який здійснюється у стані сильного душевного розладу або під впливом якогось психічного захворювання.

Самогубство - третя основна причина підліткової і юнацької смертності після нещасних випадків й убивств.

Будьте уважні! Судження, що люди, які зважилися на суїцид, нікому не говорять про свої наміри, невірно.

Більшість людей в тій чи іншій формі попереджають оточуючих. А діти взагалі не вміють приховувати своїх планів. Розмови на кшталт «ніхто і не міг припустити» означають лише те, що оточуючі не прийняли або не зрозуміли необхідних сигналів. Дитина може прямо говорити про суїцид, може міркувати про безглуздість життя, що без нього в цьому світі буде краще.

Повинні збентежити фрази типу «все набридло», «ненавиджу всіх і себе», «пора покласти всьому кінець», «коли все це скінчиться», «так жити неможливо», питання «а що б ти робив, якби мене не стало? », міркування про похорон.

Тривожним сигналом є спроба роздати всі борги, помиритися з ворогами, подарувати свої речі, особливо із згадкою про те, що вони йому не знадобляться.

Крім перерахованих, виділяються ще кілька ознак готовності дитини до суїциду, і при появі 1-2 з яких слід звернути особливу увагу:

• втрата інтересу до улюблених занять, зниження активності, апатія, безвольність;

• нехтування власним виглядом, неохайність;

• поява тяги до усамітнення, віддалення від близьких людей;

• різкі перепади настрою, неадекватна реакція на слова, безпричинні сльози, повільна і маловиразна мова;

• раптове зниження успішності і неуважність;

• погана поведінка в школі, прогули, порушення дисципліни;

• схильність до ризику, невиправдані і необачні вчинки;

• проблеми зі здоров'ям: втрата апетиту, погане самопочуття, безсоння, кошмари уві сні;

• байдуже розставання з речами або грошима;

• прагнення привести справи в порядок, підвести підсумки, просити пробачення за все, що було;

• самозвинувачення або навпаки - визнання залежності від інших;

• жарти й іронічні вислови або філософські роздуми на тему смерті.



Що робити? Як допомогти?

Якщо ви помітили у дитини суїцидальні нахили, постарайтеся поговорити з нею по душах. Тільки не задавайте питання про суїцид раптово, якщо людина сама не зачіпає цю тему. Спробуйте з'ясувати, що її хвилює, чи не відчуває він себе самотнім, нещасним, загнаним у пастку, нікому не потрібним або боржником, хто його друзі і чим дитина цікавиться. Можна спробувати знайти вихід з ситуації, що склалася, але найчастіше дитині достатньо просто виговоритися, зняти напругу, що нагромадилася, і її готовність до суїциду знижується. Завжди слід усвідомити «Яка причина» і «Яка мета» скоєної дитиною дії. Не бійтеся звертатися до фахівців-психологів, психіатрів.

Звернення до психолога не означає взяття на облік та клейма психічної неповноцінності.

Більшість людей роблять замах на своє життя - психічно здорові люди, творчо обдаровані особистості, просто ті, хто опинився в складній ситуації. Врятувати дитину від самотності можна тільки любов'ю!  



Якщо Ви чуєте

Обов'язково скажіть

Заборонено говорити

«Ненавиджу всіх ..»

«Відчуваю, що щось відбувається. Давай поговоримо про це»

«Коли я був у твоєму віці., ... Та ти просто несеш нісенітницю!»

«Все безнадійно і безглуздо»

«Відчуваю, що ти пригнічений. Іноді ми всі так відчуваємо себе. Давай обговоримо, які у нас проблеми, як їх можна вирішити »

«Подумай про тих, кому гірше, ніж тобі»

«Всім було б краще без мене!»

«Ти багато значиш для мене, для нас. Мене турбує твій настрій. Поговоримо про це»

«Не говори дурниць. Поговоримо про інше»

«Ви не розумієте мене!»

«Розкажи мені, що ти відчуваєш. Я дійсно хочу тебе зрозуміти»

«Де вже мені тебе зрозуміти!»

«Я зробив жахливий вчинок»

«Ти відчуваєш себе винуватим. Давай поговоримо про це»

«І що ти тепер хочеш? Викладай негайно!»

«У мене ніколи нічого не виходить»

«Ти зараз відчуваєш втому, брак сил. Давай обговоримо, як це змінити»

«Не виходить - значить, не старався!»

Якщо помічена схильність неповнолітнього до суїциду, наступні поради допоможуть змінити ситуацію:

1. Уважно вислухайте підлітка. У стані душевної кризи кожному з нас, перш за все, необхідний хтось, хто готовий нас вислухати. Прикладіть всі зусилля, щоб зрозуміти проблему, приховану за словами.

2.Оценіть серйозність намірів і почуттів дитини. Якщо він чи вона вже мають конкретний план суїциду, ситуація більш гостра, ніж якщо ці плани розпливчасті і невизначені.

3. Оцініть глибину емоційної кризи. Підліток може відчувати серйозні труднощі, але при цьому не думати про самогубство. Часто людина, недавно перебувавши у стані депресії, раптом починає бурхливу, невпинну діяльність. Така поведінка також може служити підставою для тривоги.

4.Уважно поставтеся до всіх, навіть самим незначним образам і скаргам. Не нехтуйте нічим зі сказаного. Він або вона можуть і не давати волі почуттям, приховуючи свої проблеми, але в той же час перебувати в стані глибокої депресії.

5.Постарайтесь акуратно запитати, не думають він чи вона про самогубство. Досвід показує, що таке питання рідко приносить шкоду. Часто підліток буває радий можливості відкрито висловити свої проблеми.



Важливо дотримуватися таких правил:

• Будьте впевнені, що ви в змозі допомогти;

• Будьте терплячі;

• Не намагайтеся шокувати або загрожувати людині, кажучи «піди і зроби це»;

• Не аналізуйте його поведінкові мотиви, кажучи: «Ти так почуваєш себе, тому, що ...»;

• Не сперечайтеся і не намагайтеся напоумити підлітка, кажучи: «Ти не можеш убити себе, тому що ...»;

• Робіть все від вас залежне.

• І, звичайно ж, звертайтеся до фахівців за допомогою!



Критерії виявлення неповнолітніх,

схильних до суїцидальної поведінки

 Найбільше сприйнятливі до суїциду підлітки, у яких присутні наступні фактори:

• Ранні спроби до суїциду;

• Суїцидальні загрози, прямі або завуальовані;

• Суїциди в сім'ї або в оточенні друзів;

• Алкоголізм;

• Хронічне вживання наркотиків і токсичних препаратів;

Афективні розлади, особливо важкі депресії;

• Хронічні або смертельні хвороби;

• Важкі втрати, наприклад, смерть коханої людини, особливо протягом першого року після втрати;

• Сімейні проблеми;

• Психічні захворювання, а саме:

• Депресія;

• Неврози, які характеризуються безпричинним страхом, внутрішньою напругою та тривогою;

• Маніакально-депресивний психоз;

• Шизофренія.

 Більшість потенційних самогубців страждають від депресії. Депресія часто починається поступово, проявляючись у тривозі і зневірі. Люди можуть не усвідомити її початку.

Ознаками емоційних порушень є:

• Втрата апетиту або імпульсивна обжерливість, безсоння або підвищена сонливість протягом, принаймні, останніх днів;

• Часті скарги на соматичні нездужання (на болі в животі, головні болі, постійну втому, часту сонливість);

• Незвично зневажливе ставлення до свого зовнішнього вигляду;

Постійне почуття самотності, непотрібності, провини чи смутку;

• Відчуття нудьги при проведенні часу в звичному оточенні або виконанні роботи, яка раніше приносила задоволення;

• Відхід від контактів, ізоляція від друзів і сім'ї, перетворення в людину-одинака;

• Порушення уваги зі зниженням якості виконуваної роботи;

• Заглибленість в роздуми про смерть;

• Відсутність планів на майбутнє;

• Раптові напади гніву що часто виникають через дрібниці.

Ознаки депресії у дітей:

• Сумний настрій;

Втрата властивою дітям енергії;

• Зовнішні прояв печалі;

• Порушення сну;

• Соматичні скарги;

• Зміна апетиту або ваги;

• Погіршення успішності;

• Зниження інтересу до навчання;

• Страх невдачі;

• Почуття неповноцінності;

• Самообман - негативна самооцінка;

• Почуття «заслуженої непотрібності»;

• Надмірна самокритичність;

Знижена соціалізація, замкнутість;

• Агресивна поведінка.



Небезпечні ситуації, на які треба звернути

особливу увагу:

• Заперечення однолітків, цькування (в тому числі в соціальних мережах).

• Сварка або гострий конфлікт зі значущими дорослими.

• Нещасливе кохання або розрив романтичних відносин.

• Об'єктивно важка життєва ситуація (втрата близької людини, різке суспільне відкидання, важке захворювання).

• Особиста невдача підлітка на тлі високої значимості і цінності соціального успіху.

• Різка зміна соціального оточення (наприклад, в результаті зміни місця проживання).

• Нестабільна сімейна ситуація (розлучення батьків, конфлікти, ситуації насильства).



Що може зробити вчитель, щоб не допустити спроб суїциду

• Зберігати контакт з підлітком. Для цього слід пам'ятати, що авторитарний стиль взаємодії для підлітків неефективний і навіть небезпечний. Надмірні заборони, обмеження свободи і покарання можуть спровокувати у підлітка агресію або аутоагресію (саморуйнування).

• Поважайте підлітка! У підлітковому віці кращою формою взаємодії є укладення домовленостей. Якщо обмеження необхідно, не варто шкодувати часу на пояснення його доцільності.

• Сприяти створенню дружньої підтримуючої атмосфери в класі, орієнтувати учнів на спільну діяльність і співпрацю.

• Звертати увагу на ситуації, коли один або кілька учнів стають об'єктами нападок з боку інших. Поговоріть з учасниками конфлікту таким чином, щоб був почутий кожен.

• Класну годину використовуйте як місце і час поговорити про перспективи в житті і майбутньому. У підлітків ще тільки формується картина майбутнього, вони бачать або зовсім віддалене майбутнє, або поточний момент. Дізнайтеся, що хочуть учні, як мають намір домагатися поставлених цілей, допоможіть їм скласти план конкретних (і реалістичних) дій. Важливо підтримувати діалог з підлітками, залишати можливість контакту, щоб при необхідності учень міг звернутися до вас у важкій життєвій ситуації.

Дати зрозуміти учневі, що досвід помилок і невдач - такий же важливий досвід, як і досягнення успіху. Використовуйте помилки учня як зону його зростання. Навчання на помилках є одним із способів розвитку особистості. Пам'ятайте про те, що є оцінки, а є те, що ширше - особистість учня. Допоможіть учням знайти сфери, де вони успішні, незалежно від оцінок.

• Зрозуміти, що стоїть за зовнішньою грубістю підлітка. Можливо, підліток відстоює свої цінності, а не прагне увійти в конфлікт і знецінити вас.

• Вчасно звернутися до фахівця, якщо ви розумієте, що у вас з якихось причин не виходить зберегти контакт з учнем або класом.

Що робити вчителю, якщо він виявив небезпеку

• Будьте уважні до дітей.

• Якщо ви побачили хоч один з перерахованих ознак - це вже достатній привід для того, щоб приділити увагу учневі і поговорити з ним.

• Запитайте, чи можете ви йому допомогти і як, з його точки зору, це зробити краще.

• Не ігноруйте ситуацію. Не проходьте мимо!

• Зверніться до шкільного психолога або до інших фахівців за допомогою.

• Якщо ви класний керівник, зв'яжіться з батьками дитини і поділіться своїми спостереженнями.

Недаремні зусилля

Одного разу берегом моря йшов чоловік. День був чудовий. Яскраво світило сонечко, тихо плескотіли хвилі, з гучними вигуками кружляли чайки. Милувався чоловік краєвидом, озираючись навкруги, і раптом помітив незрозуміле видовище. Прямо перед ним невеличка людська постать виконувала дивний танок. Це була маленька дівчинка, яка почергово нахилялася і щось брала в руки, підводилась і кидала «щось» якомога далі у море. Вона бігала навколо себе, явно поспішаючи. Чоловік зацікавився, підійшов ближче і питає: «Що ти робиш?». «Рятую маленьких морських зірок від палючих променів сонця. Якщо їх не кинути у воду, вони не доживуть до припливу», - відповіла дівчинка, ні на хвильку не перериваючи роботи. «Ти робиш марну і невдячну справу, - відповів чоловік, - цих зірок тут тисячі, сонце пече немилосердно, час летить дуже швидко, ти все одно їх усіх не врятуєш!». «Ну то й що!, - знизала плечима дівчинка, - принаймні оцю я встигла врятувати!», - і з цими словами вона взяла до рук чергову морську зірку і кинула її далеко в море.



Наші з вами зусилля не даремні!

дневник elfy- : liveinternet - российский сервис онлайн-дневников



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка