Продовжити здійснювати аналітичне дослідження тексту оповідання Роберта Шеклі «Запах думки»; розкрити гуманістичний пафос оповідання, віра в силу та перемогу людського розуму



Скачати 51.91 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір51.91 Kb.
Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму

Мета: продовжити здійснювати аналітичне дослідження тексту оповідання Роберта Шеклі «Запах думки»; розкрити гуманістичний пафос оповідання, віра в силу та перемогу людського розуму; продовжувати вдосконалення навичок аналітико-інтерпретаційного дослідження прозових творів; сприяти вихованню любові до Художнього Слова.

Тип: урок-діалог

Обладнання: ілюстрації учнів
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань з метою перевірки домашнього завдання

  • Розкажіть про Роберта Шеклі, як про письменника-фантаста.

  • До якого світу потрапляє читача в оповідання Р. Шеклі «Запах думки»?

  • Які риси фантастичної літератури ви побачили в оповіданні?

  • Яким чином герой потрапляє до чужої планети? Чому автор «залишає» свого героя самотнім та беззахисним?

  • Як в образі Лероя Кліві автор змалював образ людства?

  • Які епізоди оповідання ви обрали для своїх ілюстрацій? Чому саме ці епізоди?

  • Які ілюстрації вам сподобалися найбільше? Чому?

  • Доберіть до ілюстрацій товаришів відповідні цитати з тексту.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Ми продовжуємо з вами вивчати оповідання Роберта Шеклі «Запах думки», разом із героєм нас чекають захоплюючі та небезпечні пригоди на далекій планеті. Сьогодні ми спробуємо збагнути, у чому полягає гуманістичний пафос оповідання «Запах думки», пройдемо усіма «білими плямами» тексту, «почуємо» голос самого автора та зрозуміємо його послання нам, читачам.

ІV. Аналітичне дослідження тексту

  • Ми залишили нашого героя беззахисного на чужій планеті в оточенні дивних, проте небезпечних хижаків. Як зрозумів Лерой Кліві, що тварини на планеті З-М-22 керуються телепатією, щоб виявити потенційну жертву?

  • Яким чином герою вдалося врятуватися від пантери? Виразно прочитайте даний епізод. У чому комізм даної ситуації? Чому автор зберігає гумор, зображуючи героя в такій небезпечній ситуації? (Герой уявив себе самкою-пантерою, пантера-самець навіть потерся об нього та замуркотів. Для автора важливо показати, що герой, не зважаючи на смертельну небезпеку, може оцінити певний комізм ситуації, до якої потрапив. Лерой Кліві зображується не тільки кмітливою, а й дотепною людиною. Примітка. Роберт Шеклі вважається не тільки класиком світової фантастичної літератури, а й загальновизнаним майстром гумористичної і сатиричної фантастики. На даному епізоді варто продемонструвати учням риси гуманістичної прози, притаманної Р. Шеклі).

  • Чому Кліві здивувався тому, що живий зранку? Як оцінює свої шанси на те, щоб вижити? Чи здається герой? Чому? (Герой розуміє, що вижити в умовах, коли хижаки відчувають запах твоїх думок, дуже важко, проте герой не збирається падати духом: він знаходить їжу, знаходить металевий спрут для захисту. Герой вбирає в собі найкращі риси Людини: віра в перемогу, надія на завтрашній день, рішучість боротися до останнього за власне життя: «Вранці він здивувався, що все ще живий. Поки що усе гаразд. Можливо, й цей день скінчиться благополучно. У бадьорому настрої Кліві попрямував до свого корабля … Кліві знайшов металевий прут, зважив його у руці і заткнув за пояс, трохи нижче поштової сумки. Не надто надійна зброя, але додає впевненості».).

  • Чому при зустрічі з чотирма вовками хитрість із прикиданням у самку не пройшла? Як реагують тварини? Чому автор ставить героя перед новими труднощами? (Тварини дивним чином відчувають чужинця, розрізняють запах його думок і тому герою потрібно знаходити нові шляхи для порятунку).

  • Як тіло «зрадило» героя? Чому автор акцентує на цьому увагу читача? (Коли Лерой уявив себе змією, він злякав вовків, проте тіло «не послухалося» мозку, Кліві почав тікати і ледве не став жертвою хижаків. Автор підкреслює, що врятувати героя може не сильне спритне тіло, не наявність палиці, а саме сила розуму).

  • Як на вашу думку, чому герой уявив себе птахом? Що допомогло йому для створення «реального» образу? Поміркуйте, як у даному епізоді розкривається авторська думку щодо сили людського розуму? (Герой створив в уяві образ птаха, і саме досвід космонавта допоміг йому «побачити» планету з висоти пташиного польоту. Сила людського розуму залежить багато в чому від того, що людина робить у цьому житті, від її життєвого досвіду, від професійних навичок, від вміння правильно їх застосувати).

  • Чому всі хижаки зібралися біля Кліві? Чи є у нього шанс врятуватися лише за допомогою фізичної сили? Чому автор підготував для свого героя останнє, таке важке випробування? (Всі хижаки відчули запах думок людини, розумові хитрощі, які герой використовував раніше, більше не спрацюють, адже можна лише раз посилати хижакам цієї планети певний ментальний образ. Герой має відстояти право називатися Людиною, царем та хазяїном природи).

  • Як працює думка людини? Давайте простежимо політ думки героя за допомогою схеми:


Вогонь

Труп

Кущ

Примітка. Під час роботи з даним епізодом варто згадати з учнями твір Д. Р. Кіплінга «Мауглі», епізод із червоною квіткою. Як Мауглі довів мешканцям джунглів, що він — Людина і сила на його боці, так і Лерой Кліві продемонстрував силу людського розуму та перевагу над тваринним світом: «Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»

  • Чи випадково допомога надійшла тоді, коли Кліві переміг хижаків планети З-М-22? (Для автора важливо було показати, як Людина, залишившись сам на сам із дикою природою, виходить переможцем).

  • Поміркуйте, як сталося так, що люди із рятувального корабля побачили велику пожежу, адже вона існувала лише в голові героя? У чому метафоричність даного епізоду? (Автор використовує метафору, щоб довести до читача думку, що сила людського розуму та сили духу неосяжні).

  • Чому поштмейстер нагадав герою пантеру своїм розгубленим виразом? Чому не зрозумів того, що сталося з героєм? (На думку автора, тільки знаходячись на межі між життям та смертю, Людина розкриває весь свій потенціал).

V. Підсумкова бесіда у просторі означеної теми

  • Яке майбутнє намалював письменника у творі? Яке місце у цьому майбутньому займає Людина? (Людина у майбутньому сильна та розумна, вона — господар не тільки своєї планети, а й і далекого Космосу).

  • Чому у героя ні разу не виникло бажання вбити когось із тварин? (На думку автора, Людина — не вбивця всього живого, бути сильним не означає знищувати тих, хто слабкіше).

  • У чому гуманістичний пафос твору? Яким чином автор дає зрозуміти читачу, що він вірить у людину, вірить у силу людського розуму?

  • Як на вашу думку, чому автор називає своє оповідання «Запах думки», а не, наприклад, «Пригоди Лероя Кліві»?

  • У чому схожість оповідань Р. Шеклі «Запах думки» та Р.Д. Бредбері «Усмішка»? (Віра в Людину!)

  • Як твори із теми «Образ майбутнього в літературі» допомогли вам зрозуміти теперішнє?

  • Що особисто вам відкрило оповідання «Запах думки»? У чому ви вбачаєте його актуальність?

VІ. Підбиття підсумків. Аргументація оцінок

VІІ. Оголошення домашнього завдання

Підготуватися до контрольної роботи за темами «Поетичне бачення світу» та «Образ майбутнього в літературі».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка