Прийменник. Сполучник



Скачати 50.16 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір50.16 Kb.
Українська мова 5 клас

7-8 урок


Учитель Будаєва К.О.

Урок №7.


Тема:Прийменник.Сполучник.

Опрацюйте теоретичний матеріал.



Прийме́нникнезмінна частина мови, що виражає залежність іменника, прикметника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.Прийменник з іншими частинами мови може вказувати на:

об'єкт дії: подарунок (для кого?) для сестри, писати (про кого?) про брата;

напрямок: їхати (куди?) на море, йти (куди?) до лісу;

місце: росте (де?) біля криниці;

причину: заспівав (з якої причини?) від радості;

мету: зібратися (з якою метою?) для роботи;

час: залишити (на скільки?) до завтра.

Один і той самий прийменник може виражати різні смислові відношення: росте за хатою (місце) — прийти за годину (час) — купив за гривню (об'єкт).

Одне й те саме значення може бути виражене за допомогою різних прийменників: росте біля дороги, росте при дорозі, росте край дороги, росте поблизу дороги.

Прийменники можуть вступати в синонімічні й антонімічні зв'язки: при, біля, поблизу, край, неподалік (синоніми), в — з, під — над (антоніми).



Сполу́чник — це службова частина мови, яка служить для зв'язку однорідних членів речення та частин складного речення. Сполучники не мають власного лексичного значення і не виконують у реченні граматичну роль.До сполучників належать і, та, й, але, а тощо.

Робота в зошитах.

Завдання №1: переписати речення, розкриваючи дужки. (У)полі береза, (у)полі кудрява, (на)тій березі зозуля кувала. Кожний може влаштувати (в)себе (на)подвір’ї (біля) вікна їдальню (для)голодуючих пташок. Потурбуйтесь (про)пташок зимою, і вони вам віддячать тим, що збережуть багато плодів (від)шкідливих комах.

Завдання №2: переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити вживання чи невживання коми перед сполучниками.

Вітру (на)морі не було, але клекотав сильний прибій. (М. Трублаїні.) Дощ і сніг (на)небі не зогниють, а (на)землю прийдуть. (Народна творчість.) (У)ночі хоч як тріщить, а (в)день проти сонечка плющить. (Народна творчість.)

Виконайте письмово тест.

1) Прийменники служать для зв’язку слів у словосполученні і реченні, а сполучники поєднують:

а) однорідні члени речення і частини складного речення;

б) іменники і дієслова;

в) числівники і прикмтники.

2) Лексичне і граматичне значення мають:

а) службові частини мови;

б) самостійні частини мови;

в) самостійні і службові частини мови.

3) Прийменники з іншими частинами мови пишемо:

а) разом і окремо.

б) разом;

в) окремо;

4) Незмінна частина мови, яка служить для зв’язку слів у словосполученні і реченні, називається:

а) прислівником;

б) прийменником;

в) сполучником.

5) Незмінна частина мови, яка поєднує однорідні члени речення і частини складного речення, називається:

а) прислівником;

б) прийменником;

в) сполучником.

Домашнє завдання.

Запишіть прислів’я і приказки, підкресліть у них прийменники й сполучники.



  1. Будинки зводять не язиком, а сокирою. 2) Коли діло закінчується, порадників стає більше. 3) Не так легко зробити, як сказати. 4) Не тяжко зробити, та складно придумати. 5) Слово сказав таке міцне, що на ньому хоч палац зводь. 6) Треба з усіх сторін роздивитися, щоб добре побачити. 7) Прислухайся до всіх, а вирішуй сам. 8) Якби пес робив, то в чоботях ходив (Нар. творчість).

Урок №8.

Тема: Речення . Види речень за метою висловлювання.

Опрацюйте теоретичний матеріал уроку.

За метою висловлювання речення поділяються на розповідні, питальні та спонукальні Розповідні речення містять повідомлення про певну подію. Питальні речення містять питання про щось. Спонукальні речення заставляють нас виконувати щось, спонукають до дій.

За інтонацією речення поділяються на окличні та неокличні. Окличні речення вимовляються з підвищенням тону наприкінці речення. Окличними і неокличними можуть бути будь-які за метою висловлювання речення.

Наприкінці питальних речень ставимо знак питання. Ця пунктограма називається “Знак питання в питальних реченнях”. У кінці окличних речень ставимо знак оклику Ця пунктограма називається “Знак оклику в окличних реченнях”

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ



Розповідні

Питальні

Спонукальні

Містять повідомлення, розповідь про щось.

Містять запитання, на яке передбачається відповідь, або запитання, що не вимагає відповіді.

Містять наказ,  вимогу, заклик, прохання, побажання, пораду тощо

Легенький вітерець повіяв. (А. Камінчук.)

Яка тобі найгарніша в цілім світі мова? (Є. Лещук.)

Люби життя, люби людей, природу. (Б. Лепкий.)

 

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА ЕМОЦІЙНИМ ЗАБАРВЛЕННЯМ

 

Окличні

Неокличні

     А) розповідні

     Б) питальні

     В) спонукальні

є окличними, якщо виражають емоційні переживання мовця або його емоційне ставлення до того, про що в реченнях йдеться.



А) розповідні

Б) питальні

В) спонукальні

не виражають особливих емоційних переживань мовця.



Погляньте! Погляньте!

Яка благодать!

Дивіться! Метелики з неба летять!

Олександр Олесь.



Погляньте, погляньте, яка благодать: метелики з неба летять і летять.

Олександр Олесь.



 

Завдання №1.Визначити граматичну основу простих речень

1.Людина і природа невіддільні одне від одного, тісно взаємопов’язані. 2.Людина – частина природи. 3.Досить часто ми недбало ставимося до природи, забруднюємо річки та озера, залишаємо по собі сміття у лісі та в полі. 4. Від цього природа хворіє. 5. А її треба берегти!

- Діти, ваше завдання №2– визначити тип речень за метою висловлювання та інтонацією,записавши визначення в дужках .

Наприклад: Ви знаєте, як сплять старі гаї?(речення питальне,неокличне).

1. Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?

2. Нехай цвіте життя, як пишний сад!

3. Багряний клен стоїть на узліссі і ніби сумує, що надійшов жовтень.

4. Не залишай по собі сміття на природі.

5. Як гарно ми відпочили у лісі біля річки!

6. Як ви могли не погасити вогнище?!

Завдання №3.

Записати речення. Підкреслити головні й другорядні члени.У виділених словах з’ясувати орфограми.

1. Звичайна вода перетворилася в чарівні сніжинки! (І. Цюпа). 2. А навколо далі, а навколо спокій… Скільки того щастя на землі моїй!.. (В. Сосюра). 3. Як хороше, як весело на білім світі жить! (Л. Глібов). 4. Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила (Д. Павличко). 5. Яким дивом іскрилися берези! (І. Цюпа). 6. Я хочу правді бути вічним другом і ворогом одвічним злу (В. Симоненко). 7. Хіба є хто на землі крилатіший за людину? (О. Гончар).

Домашнє завдання.

Подані розповідні речення реконструювати на питальні і спонукальні, доповнюючи їх другорядними членами речення.

1.Учні подякували за увагу. 2. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. 3. Усі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною. 4. Хлопці принесли найбільше макулатури. 5. Дівчата змагаються в навчанні. 6. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. 7. Ви записалися для придбання путівки в табір.

Термін виконання: 18 жовтня.Завдання можна виконати у зошиті(сфотографувати),а потім надіслати на пошту:budaeva_ekaterina@ukr.net



Бажаю успіхів!Чекаю на відповіді.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка