Практикум для вихователів Підготувала практичний психолог днз №17 „Перлинка



Скачати 98.34 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір98.34 Kb.
Управління освіти Ніжинської міської ради

методичний кабінет

«Подорож до казкової країни»

Психологічний практикум

для вихователів
Підготувала

практичний психолог

ДНЗ № 17 „Перлинка”

центру розвитку дітей

засобами театру

Марущак Тетяна Василівна
Ніжин 2012

Психологічний практикум для вихователів

«Подорож до казкової країни»
Казкотерапія – шлях до пізнання себе

Мета: ознайомлення вихователів з базовими положенням казкотерапії, з можливостями її використання при роботі з дітьми із психокорекційною метою та використання даної методики з невеликими змінами в роботі з дітьми; формування умінь саморегуляції емоційного стану; розвиток креативності педагогів; зняття синдрому емоційного вигорання; сприяння згуртованості педколективу.

План

І. Вступ.

ІІ. Основна частина.

1. Вправа «Чарівна паличка».

2.Вправа «Пересадки».

3. Вправа «Правила».

4. Інформаційне повідомлення «Що таке казкотерапія»(презентація).

5. Вправа «Казка Диволікар»

6. Вправа « Характеристика казки»(опиши казку за схемою)

7. Вправа «Казка теж навчає»

9. Вправа «Придумай кінець казки»

8. Розминка «Австралійський дощ»

10. Медитація «Подорож».

11. Практичне завдання «Створи казкову країну» (колаж).

12. Презентація колажів.

13. Вправа «Відкритий мікрофон».

ІІІ. Підбиття підсумків.

Психолог. Доброго дня усім добрим людям. Сьогодні ми помандруємо у світ дитинства, у світ казки. Але перш ніж ми вирушимо з вами у мандрівку, давайте спершу висловимо свої очікування і побажання щодо цієї подорожі. В цьому нам допоможе вправа «Чарівна паличка».

Вправа «Чарівна паличка»

Чарівна паличка буде рухатися по колу і ви, по черзі, будете висловлювати сподівання і побажання. Починати буду я: «Від нашої зустрічі я очікую плідної співпраці і бажаю, щоб педагоги взяли собі на озброєння метод казко терапії для роботи з дітьми».



Психолог. Дякую. А тепер прошу зайняти місце за столами за принципом вільного вибору.

Вправа «Пересадки»

Вправа «Правила»

Психолог. Прошу скористатися загальноприйнятими правилами роботи в групі. Психолог оголошує правила. Чи згодні ви з ними?

Психолог. В кожній дитині – сонце. Лише дайте йому світити, так говорив Сократ. І казко терапія є шляхом до пізнання себе, яка допоможе запалити в душі дитини сонце. А тепер рушаємо до казки. Звичайно, можна сказати, що ми вже дорослі, у казки не віримо, але… давайте спершу послухаємо одну історію.

Марево (зі збірки Бруно Ферреро)

Один чоловік заблукав у пустелі. В нього скінчилася їжа й вода. Він важко ступав по розпеченому піску.

Нараз побачив перед собою пальми й почув плескіт води. Розчарований, він подумав: «Це марево. Моя уява показує мені глибокі бажання моєї підсвідомості… Насправді нема нічого…»

Втративши всяку надію, безсило опустився на землю й помер.

Трохи пізніше його побачили два бедуїни.

Ти що-небудь розумієш? – запитав один. – Так близько від оазису, два кроки до води й до фініків, що падають прямо в рот! Хіба це можливо? – Це – сучасна людина, - відповів другий.



Психолог. Яка мораль цієї історії? (Відповіді педагогів)

Психолог. Світ сповнений чудес і таємниць, а людина закриває їх від себе. Сучасні люди вірять, що завдяки науці стоять на твердому грунті, а тим часом провалюються в прірву тривоги й відчаю, потребують допомоги.

Такої ж допомоги потребують і діти.

Зберегти психологічне здоров’я дорослих та дітей, пізнати себе та інших допоможе нам казкотерапія.

Інформаційне повідомлення «Поняття про казкотерапію» (презентація).(Додаток 1)

Казкотерапія – це терапія середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване; може матеріалізуватися мрія; а головне – виникає відчуття захищеності та смак таємниці.

Казкотерапія – це процес утворення зв’язку між казковими подіями та поведінкою в реальному житті, це процес перенесення казкових смислів у реальність.

Казка є одним із інструментів педагога, психолога, батьків, за допомогою якого вони можуть спілкуватися з дітьми їхньою мовою. Насамперед, це потрібно дорослим.

Сьогодні казкотерапія синтезує багато досягнень психології, педагогіки, філософії – усе це подається в казковій формі, у формі метафори. В сучасній казкотерапії використовуються різні психотехнічні прийоми: аналіз, розповідь, створення, переписування, лялькотерапія, малювання, психодинамічні медитації, постановка казок.

Інформаційне повідомлення «Психологічна характеристика художньої казки»(з презентації) (Додаток 2)

Вправа «Казка Диволікар»

Психолог. Шановні педагоги, всі ви використовуєте в своїй роботі форми роботи з казкою. На столах у вас є карточки з переліком казок. Прошу вибрати одну з казок і, обговоривши в групі, представити: як можна за допомогою цієї казки допомогти дітям, яким чином? Який профілактичний ефект несе дана казка?

Назви казок – 1карточка. «Колобок», «Ріпка», «Курочка ряба», «Коза – дереза», «Червона Шапочка», «Котик і півник», «Колосок», «Білосніжка», «Горщик каші», «Попелюшка», «Лисичка і журавель», «Тараканище», «Ай болить», «Федорине горе», «Умій зачекати», «Чотири бажання», «Три ведмеді», «Маша і ведмідь», «Кіт в чоботях», «Горщик каші»



Психолог. Дякую, отже, використовуючи казкові ситуації можна сформувати в дітей: чесність, правдивість, вміння прийти на допомогу,

працьовитість подолати страх, попередити порушення поведінки.



Психолог: З дітьми можна проводити різні форми роботи з казкою. Особливо цікавим є процес, де діти придумують кінець казки. Пропоную вам придумати свій кінець казці. Зачин у всіх один…

Вправа «Придумай кінець казки» (Додаток 3)
Зачин казки «Весела галявина»

Одного разу вилетів із клітки папуга й потрапив на пташиний двір. Він подумав: «Я серед своїх, і в мене є можливість по-справжньому показати себе! Всі знають який я розумний, який освічений, який молодець.»

Папуга сів на тин і почав говорити на різних мовах, копіювати різних людей і тварин, читати вірші, співати пісні.

Пташиний двір реагував по різному…



Психолог: Отже, за допомогою казок діти мають змогу висловити свої бажання, прийняти своє рішення, побороти страх, невпевненість, знайти своє місце в колективі.

Вправа «Опиши казку за схемою»

Психолог:Наступне завдання, яке можна проводити з дітьми – це аналіз казки за питаннями. В кожній групі є схема аналізу і назва казки, яку треба проаналізувати. (Додаток 4) На виконання вправи 5 хвилин.

Аналіз казки за схемою. У кожної команди своя казка: «Рукавичка», «Кривенька качечка», «Телесик», «Коза-дереза»



Схема аналізу

  • Про що ця казка? Який її прихований зміст?

  • Чому вчить нас ця казка?

  • Які соціальні проблеми розкриті в цій казці? (Сирітство, насильство в сім’ї, безпритульність (відсутність житла), виховання дітей із обмеженими можливостями, викрадення дітей, загроза життю й здоров’ю дітей тощо.)

Психолог: Отже, дана вправа дає можливість зробити висновок з казкової історії, глибоко її проаналізувавши.

Колаж «Створення казкової країни»

Психолог: А зараз я запрошую вас в казкову майстерню, де ви, перетворившись в чарівників, створите колаж «Казкової країни», використавши все хороше, що ви здобули під час нашої практичної роботи.

Всі необхідні матеріали і маршрутні листочки до практичного завдання ви знайдете в себе на столі. (Кожній групі пропонується, використовуючи вирізки з журналів, кольоровий папір, фломастери, олівці та інші матеріали, створити колаж «Казкова країна». (Для створення колажу учасникам дається 15 хв. )



Маршрутний лист

  1. За допомогою підручного матеріалу створити колаж «Казкова країна»

  2. Придумайте назву країни.

  3. Складіть чарівну історію, про вашу країну з 5 речень.

  4. Підготуйте презентацію своєї країни (за планом:

1) назва країни;

2) чарівна історія;

3) автори цієї країни).

Презентація колажів.

Психолог: Отже, використовуючи подібні завдання, ви розвиваєте творчість дітей, згуртовуєте їх, допомагаєте дітям в самореалізації, подібні роботи цінні тим, що в них важливий сам процес , а не результат.

Презентація колажів.

Запрошую вас до «Відкритого мікрофону». А зараз попрошу кожного учасника сьогоднішньої зустрічі висловити своє враження від заняття. Чи справдилися ваші очікування? Що вдалося? А що , на вашу думку, ви б зробили інакше?

Додатки

Додаток 1. Презентація «Казкотерапія в роботі з дошкільниками»



(Додаток 2)

Інформаційне повідомлення «Психологічна характеристика художньої казки»

Концепція комплексної казко терапії базується на п’яти видах казок: художніх, дидактичних, психотерапевтичних, психокорекцій них, медитативних. Психологи в своїй роботі використовують здебільшого психокорекцій ні та психотерапевтичні казки. Але й художня казка має надзвичайно великий потенціал впливу на психіку дитини.

До художніх казок ми відносимо казки, міфи, притчі, створені багатовіковою мудрістю народу, а також авторські історії. В художніх казках є й дидактичний, і психокорекцій ний, і психотерапевтичний, і навіть, медитативний аспекти.

Можливо, ви не раз замислювалися над тим, чому дитина просить розказувати одну й ту саму казку багато разів, адже майже напам’ять її знає.

Напевно, малюка так захоплюють казкові події, що він хоче пережити свої внутрішні стани, викликані казкою, ще і ще раз. Спостережливі дорослі помічають, що під час читання казок у дитини блищать очі, темп дихання стає швидшим, щічки рожевіють. Певні казкові події є для дитини значимими й захоплюючими. Слухаючи казку, малюк на підсвідомому рівні переймає стилі людських стосунків і моделі поведінки. Якщо дитина любить слухати одну й ту ж саму казку, значить ця історія розгортає для неї її внутрішні проблеми й відповідає на важливі питання. Переживши багато разів казкові події, дитина збагачується значимим для неї життєвим досвідом.

Народні казки несуть в собі надзвичайно важливі для нас ідеї:



  • Оточуючий нас світ – також живий. У будь-який момент він може заговорити з нами. Ця ідея важлива для формування бережливого ставлення до того, що нас оточує.

  • Якщо оживають якісь певні об’єкти природи, то вони здатні діяти самостійно, мають право на власне життя. Ця ідея важлива для формування здатності прийняти іншого (одне з базових положень особистісно орієнтованого виховання).

  • Протистояння добра й зла, перемога добра. Ця ідея важлива для підтримки бадьорого духу й розвитку прагнення до кращого.

  • Найбільш цінне дістається через подолання перешкод, а те, що прийшло даром – так же швидко й втратиться. Ця ідея важлива для формування механізму ціле покладання й терпіння.

  • Навколо нас є багато помічників, але вони приходять на допомогу тільки в тому випадку, коли ми самі не можемо впоратися з ситуацією, вирішити певну проблему. Ця ідея важлива для формування самостійності й довіри до оточуючого світу.

Всі ці ідеї необхідно проговорювати з дітьми після прочитання казок, звичайно, в доступній для них формі. Після обговорення казки можна застосовувати й інші форми роботи: малювання й драматизацію.

(Додаток 3)

Зачин казки «Весела галявина»

Одного разу вилетів із клітки папуга й потрапив на пташиний двір. Він подумав: «Я серед своїх, і в мене є можливість по-справжньому показати себе! Всі знають який я розумний, який освічений, який молодець.»

Папуга сів на тин і почав говорити на різних мовах, копіювати різних людей і тварин, читати вірші, співати пісні.

Пташиний двір реагував по різному…

(Додаток 4)

Аналіз казок за схемою. «Рукавичка», «Кривенька качечка», «Телесик», «Коза-дереза» .



Схема аналізу

  • Про що ця казка? Який її прихований зміст?

  • Чому вчить нас ця казка?

  • Які соціальні проблеми розкриті в цій казці? (Сирітство, насильство в сім’ї, безпритульність (відсутність житла), виховання дітей із обмеженими можливостями, викрадення дітей, загроза життю й здоров’ю дітей тощо.)



Список літератури


  1. Бреусенко-Кузнецов О. Виховний вплив чарівної казки // Психолог. -2006. - №4. – С.14 -18.

  2. Вачков И. Как закончить сказку? // Школьный психолог. - 2001. - №38. – С. 16.

  3. Зинкевич-Евстигнеева Т. Практикум по сказкотерапии. – СПб., 2002.

  4. Терлецька Л. Казкотерапія. Дослідження творчого аспекту особистості // Психолог. – 2004. - №35. – С.29-30.

  5. Ферерро Бруно. Троянда також важлива: Короткі історії для душі. – Львів: Свічадо,2006.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка