Пояснювальна записка Згідно «Програми для середньої загальноосвітньої школи 1-4класи» урок природознавства в 4класі з теми «Океани Землі. Практична робота



Скачати 109.53 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір109.53 Kb.
Пояснювальна записка

Згідно « Програми для середньої загальноосвітньої школи 1-4класи» урок природознавства в 4класі з теми «Океани Землі. Практична робота (визначення океанів Землі на глобусі і карті )» доцільно провести в 4класі під час вивчення розділу «Земля – наш космічний дім» у ІІ чверті.

Основні знання які отримають учні під час вивчення теми:


  • значення Світового океану;

  • із скількох океанів складається Світовий океан;

  • особливості рослинного і тваринного світу.

Учнівські компетенції



  • називати океани;

  • визначати у яких півкулях Землі вони знаходяться та які саме океани омивають кожен з материків;

  • уміння працювати самостійно з підручником та додатковою літературою.

Урок природознавства

в 4 класі.

Тема: Океани Землі. Практична робота (визначення океанів Землі на глобусі і карті).

Мета: Продовжити формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на глобусі і карті, уміння читати карту і працювати з нею; сформувати уявлення про океани Землі, продовжити розвивати пізнавальний інтерес уміння працювати з додатковою літературою. Виховувати спостережливість, любов до природи.

Обладнання: глобус, карта півкуль, ілюстрації з теми «Природа океанів»

ХІД УРОКУ.

І. Етап орієнтації.

Вправа «Сонечко».

  • Чарівність починається з маленького.

  • Поділіться часткою свого тепла з другом.

  • Відчуйте в собі тепло і доброту.

  • Потріть долоні одне об одну протягом хвилини, щоб відчути тепло.

  • «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і доброти та відправте з долоньки (подувши0 комусь з однокласників.

Методичний коментар

Створення благоприятного психологічного клімату, виховання доброти, доброзичливості.

Гра «Виграш у лотерею».

Учень, що виграв у лотерею минулого уроку нагадує про все, що було найкраще, а що не одержалось( по можливості вказує причини) (Додаток №1)



Методичний коментар

  • організовує навчання;

  • -підвищує в учнів інтерес до початку роботи.

ІІ. Етап цілепокладання (повідомлення теми і мети уроку).

1.Вправа очікування ( діти в колі)



Методичний коментар

Метою очікувань є визначення в учнів сподівань від уроку, що допомагає розвивати особисту відповідальність та усвідомити мету навчання.

ІІІ. Етап проектування.

  1. Знайомство з планом уроку

-повідомлення гідрометцентру;

- гра «Промінці» (перевірка домашнього завдання);

- вправа-енергізатор «Фруктовий салат»;

- поділ на групи, повторення правил роботи в групі;

- «Ажурна пилка» (робота над новим матеріалом)»

- експрес – тести;

- головоломка « П’ять-ий»

- Гра «Салют



ІV. Етап організації виконання плану діяльності.

1.


  • Сьогодні ми продовжимо здійснювати мандрівку на нашому прекрасному лайнері по планеті Земля. А щоб подорож була результативною і корисною візьмемо в дорогу з собою увагу і кмітливість, старанність і активність, віру в себе і, звичайно, багаж зі знаннями.

Під час подорожі важливо, щоб була хороша погода. Тому я запрошую представників гідрометцентру повідомити нам про погодні умови на материках. ( Додаток№2)

  1. Перевірка домашнього завдання.

Гра «Промінці»

Запиши назви материків, і тоді засяє Сонце – центр сонячної системи.





Методичний коментар

Перевірка д/з в нестандартній ситуації, сприяє розвитку індивідуальних творчих здібностей, є засобом самовдосконалення. Правильно виконане завдання – стимулятор доброго настрою.

Результати (кількість балів відповідає кількості правильних відповідей) заносять до контрольно-оцінювальної картки) (КОК) (Додаток №3)

  1. Енергізатор «Фруктовий салат»

Кожен учень отримує своє «ім’я»: «груша», «слива», «банан». Ведучий називає «груша», всі «груші» міняються місцями… Якщо ведучий називає «фруктовий салат» - всі учні міняються місцями.

Методичний коментар

Дана вправа проводиться тоді, коли в класі відчувається зниження енергії, втрачається концентрація уваги. Після її проведення передбачається активність різних аналізаторів, актуалізуються здібності дітей, відновлюється енергія класу, діти активно включаються в роботу.


  1. Давайте знову повернемось до глобуса та карти і подумаємо, чому нашу планету називають блакитною? Ми розглянемо питання:

  • Що являє собою водна поверхня Землі?

  • Які океани розташовані на нашій планеті?

  • Яке значення вони мають?

А допоможуть мені в цьому представники довідкового бюро ( група дітей, які готували інформацію про океани,знайомлять з нею, ставлять запитання) (Додаток№4)

Методичний коментар

Діти вчаться працювати з додатковими джерелами інформації, вибирати головне, суттєве, доносити нову інформацію до своїх товаришів.

5.Вивчення нового матеріалу за методом «Ажурної пилки».



1. Поділ учнів на 5 домашніх груп за геометричними фігурами (по 5 чоловік у групі). Повторення правил роботи в групі. Кожна група отримує завдання.

Час: 6 хвилин.



І група

Світовий океан.

1. Опрацювати матеріал підручника на ст. 98 і дати відповіді на питання:



  • Що таке Світовий океан?

  • Скільки океанів є на планеті Земля і які?

  • Чому вода Світового океану не заливає материки? (4 абз.).

  • Чому Світовий океан є дуже важливим для всього живого на Землі? (5 абз.).


ІІ група

Північний Льодовитий океан.

1. Знайти на карті Північний Льодовитий океан, які материки омиває?

2. Опрацювати матеріал підручника на ст. 100 (1, 2, 3 абз.) і дати відповіді на питання:


  • Чому змінюється колір водоростей?

  • В якому поясі найбагатший, а в якому найбідніший рослинний і тваринний світ?

  • Які живі організми живуть у Північному Льодовитому океані?


ІІІ група

Атлантичний океан.

1. Знайти на карті Атлантичний океан. Які материки омиває?

2. Опрацювати матеріал підручника на ст. 100 (4 абз.) і дати відповіді на питання:


  • Чому температура води різна в цьому океані?

  • Рослинний і тваринний світ Атлантичного океану?


ІV група

Індійський океан.

1. Знайти на карті Індійський океан. Які материки омиває?

2. Опрацювати матеріал підручника на ст. 100 (5 абз.) і дати відповіді на питання:


  • Чому океан найтепліший?

  • Які рослини і тварини тут живуть?


V група

Тихий океан.

1. Знайти на карті Тихий океан. Які материки омиває?

2. Опрацювати матеріал підручника на ст. 101 і дати відповіді на питання:


  • Чому в цьому океані самий різноманітний рослинний і тваринний світ?

  • Які рослини і тварини тут живуть?

2. «Експертні групи».

  • Поділ дітей у нові групи за цифрами на геометричних фігурах.

  • Робота в нових групах.

По черзі за 10 хвилин донести отриману інформацію до кожного члена групи та сприйняти нову.

3. «Домашні групи».

  • Ви повертаєтесь додому, де ділитесь інформацією з членами «домашньої групи».

  • Виробляєте спільні висновки та рішення.

Методичний коментар

Цей метод дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує дітей допомагати один одному вчитися навчаючи.

5. Експрес - тести (результати заносять до КОК)

1. На карті та глобусі блакитним кольором показано:

а) височини; б)світовий океан.

2. До світового океану входить:

а) Атлантичний, Індійський, Тихий, Північний Льодовитий;

б) Африка, Євразія, Австралія, Америка.

3. Найбідніший рослинний і тваринний світ:

а) в Тихому океані;

б) Північному Льодовитому океані.

4. Біля берегів Атлантичного океану ростуть водорості:

а) саргасова;

б) ламінарія, фукус.

5. Найбільшим океаном є:

а) Північний»

б) Атлантичний;

в) Тихий»

г) Індійський.

Методичний коментар.

Експрес – тести дають можливість перевірити рівень засвоєння нових знань шляхом інтенсивної самостійної пізнавальної діяльності за методом «Ажурна пилка»

6. Головоломка « П’ять-ий»





  1. Океан, що знаходиться на північному полюсі.

  2. Океан, що оточеним берегами чотирьох материків.

  3. Найбільший океан на Землі.

  4. Океани і моря сполучені між собою і утворюють...

  5. Океан, що омиває східні береги Південної та Північної Америки, західні береги Африки.

  6. Поверхня землі, вкрита величезними водними просторами.

Методичний коментар

Вправа дає можливість перевірити уміння використовувати здобуті знання в нестандартній ситуації, активізує розумові процеси, підвищує інтерес до знань, тренує пам’ять, вміння міркувати логічно. Результати заносять до КОК.
Етап контрольно-оціночний

  1. Працюють з КОК. Підводять підсумки

  2. Діляться враженнями від уроку.

  • Чи справдились ваші очікування? (Думка дітей)

  • Мені сьогодні з вами на уроці було комфортно. Я отримала велике задоволення. Давайте покажемо, що ми найкращі вправою «Салют».( Плескають в долоні, починаючи знизу і закінчуючи над головою. Повторюють три рази)

Додатки


Додаток №1

Дидактична гра « Виграш у лотерею»

Кожен урок розпочинається з трьох-п’яти хвилинної розминки повторення того, що відбувалося і що було важливим на минулому уроці. Картки з іменами складено до скриньки. Першого дня проведення гри, учитель сам робить підсумки на початку уроку. Потім кладе картки у коробку, дістає одну з них та виголошує ім’я дитини, яка виграла «Виграш у лотерею». Цей учень починатиме завтрашній урок з підведення підсумків сьогоднішнього уроку. Завтра, після підбивання підсумків, ця дитина вибере наступного учня, який виграє у «лотерею».

У 3-4 класах доцільно доповнити цю гру новим завданням. У журнал реєстрації «Виграшів у лотереї» учень повинен стисло записати: що було важливим, цікавим на минулому уроці.

Таким чином, діти яких не було в школі, мають можливість, прочитавши записи, зрозуміти про що йшла мова на пропущених уроках.
Додаток №2

Повідомлення гідрометцентру

А зараз прогноз погоди для тих, хто збирається в подорож. Любителям сонця рекомендуємо відвідати південний берег Криму, де температура води сягає +14.

Хто має більше коштів, пропоную відвідати курорти Південної Америки. Де температура +26-27. Екстремали можуть обрати східне узбережжя Австралії, а також узбережжя Флориди (Північна Америка) їх чекає температура+32 протягом року. У ось Антарктида приречена природою на вічний холод, позбавлена сонячного тепла і похована під потужним шаром снігу і криги, що ніколи не тануть.

Хтось має бажання отримати екзотичну засмагу? Пропоную подорож до Антарктиди. Сьогодні на вас чекають температура -30. Проте погода ясна та безвітряна,зараз там літо. Щасливої подорожі!
Додаток №3

Контрольно-оціночна картка (КОК)





Гра «Промінці»

Експрес-тести

П’ять-ий

Додаткові завдання

Всього балів

Оцінка





















Ключ


Бали

Оцінка

19

12

18

11

17

10

16

9

Додаток №4



ОКЕАНИ

ТИХИЙ ОКЕАН

Тихий океан не омиває береги Європи, в якій ми живемо. Проте саме європейці дали йому назву. Це сталося у 1520 році під час кругосвітньої подорожі Магеллана. Він здійснив перехід через величезні водні простори і незабаром переконався, що це — невідомий новий океан. Оскільки погода під час плавання сприяла мандрівникам, вони назвали його Тихим.

Тихий океан ще називають Великим, бо він найбільший на планеті. Він займає майже таку саму територію, як усі інші океани разом узяті. На його площі вільно розмістилися б усі материки і при цьому ще залишилося б місце.

Якби води Тихого океану можна було випарувати, відкрилася б територія, поверхня якої дуже нагадує Євразію. Адже на дні океану є величезні гірські хребти та рівнини, окремі височини, глибокі міжгірні улоговини. А вулканів і підводних гір на його дні значно більше, ніж в усіх інших океанах разом.



АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН

Атлантичний океан — найтепліший серед океанів, хоч в окремих його частинах температура знижується до -2°С. Він дуже солоний, хоча приймає найбільше річкової води порівняно з іншими океанами. Тільки в Атлантичному океані знаходиться море без берегів: Саргасове, що має найпрозорішу морську воду, рухається найтепліша морська течія планети Гольфстрім. Атлантика посідає серед усіх океанів перше місце за кількістю пасажирів і вантажів, які перевозяться її просторами.

Атлантичний океан довгий час був природною науковою лабораторією, де дослідники з різних країн і частин світу зробили багато відкриттів.

ІНДІЙСЬКИЙ ОКЕАН

Індійський океан за розмірами займає третє місце серед інших. Проте він не менш цікавий. Саме тут найкрутіші материкові схили, найтепліші поверхневі і придонні води. Це тут морські течії двічі на рік змінюють свій напрям на протилежний. У водах цього океану ще можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.



ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН

Якщо дивитися зверху на глобус, можна бачити найменший з океанів нашої планети — Північний Льодовитий. Його площа в 13 разів менша від площі Тихого, в 7 разів — Атлантичного і в 6 разів — Індійського океанів. Його тривалий час називали морем через малі розміри. До кінця минулого століття про нього майже нічого не знали. Внаслідок суворого клімату більша частина океану цілий рік укрита кригою.



ЛІТЕРАТУРА


  1. Т. М. Байбара, Н.М.Бібік Я і Україна 4клас Київ «Форум» 2004- с. 99-101

  2. Коваль Л.В. Сучасні навчальні технології початковій школі: Навчально-методичний посібник. – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток», Лтд, 2006. – 225 с.

  3. Пометун О. «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»: Навчально-методичний посібник. – Київ: Вид. «А. С. К.» - 2004.

  4. Програма для середньої загальноосвітньої школи 1-4. Київ: Вид. «Початкова школа» 2006.- с. 269-270

  5. Савка О. «Особистісно орієнтоване навчання» // Початкова освіта. – 2007. - № 20.

  6. Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. – К, - 1997. – 256 с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка