Подорож у літературну країну Василя Сухомлинського, де байдужість до батьків не прощається



Скачати 133.1 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір133.1 Kb.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту

Відділ освіти Краснолиманської міської ради

Краснолиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів№4

Донецької області

План – конспект

уроку з позакласного читання в 6 класі

на тему:

«Подорож у літературну країну Василя Сухомлинського, де байдужість до батьків не прощається»




Учитель

Костюк Людмила Анатоліївна

2012 рік

Мета: продовжити знайомство учнів із життям і творчістю видатного педагога й письменника В.О.Сухомлинського, на прикладі його творів показати бездушність, черствість дітей у ставленні до своїх батьків, учити школярів справжнім стосункам у сім’ї, що будуються на любові та взаєморозумінні, доводити, що байдужість, егоїзм та погане відношення до батька - матері руйнують спокій, мир і злагоду в родині;

розвивати навички самостійного читання, пошуку потрібної інформації, роботи з Інтернет – ресурсами;

розвивати творчі здібності, уміння логічно й послідовно доводити твердження, робити висновки на підставі спостережень над текстом твору, описувати власні почуття, викликані художнім словом, робити порівняльну характеристику образів, співставляти відношення героїв до батьків зі своїм особистим ставленням до батька- матері;

виховувати доброту, любов і велику повагу до рідних людей.




Тип уроку: оволодіння новими знаннями.

Вид уроку: урок-подорож.

Обладнання: виставка книжок для дітей В.Сухомлинського, портрет письменника, тексти творів («Дві доньки», «Байдужість до батька-матері не прощається», «Сьома дочка», «А серце тобі нічого не наказало?»), пісня «Мамина черешня» у виконанні М. Поплавського (аудіозапис), слайди.

Форми, методи, прийоми

Використання кооперативної функції навчальної діяльності:

  • робота в групах, парах.

Використання технологій колективно-групового навчання:

  • «Мікрофон», «Гронування», «Коло вільних думок», експрес-інтерв’ю «Незакінчені речення».

Технології ситуативного моделювання:

  • «Закодовані слова», міні-вистава «Мріям матері не здійснитися», розігрування за ролями «Хто ж насправді любить матусю?», «Дружні поради герою», зустріч із письменником, «Діаграма Венна».

Технології опрацювання дискусійних питань:

  • SMART – малюнки, «Обери позицію».

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть :



  • розповідати про життя і творчість письменника;

  • розв’язувати проблемні питання, доводити свої твердження, відповідати на питання;

  • самостійно працювати в групах, робити висновки;

  • давати характеристику образам, оцінку певним явищам;

  • описувати власні почуття, викликані художнім словом;

  • співставляти відношення героїв до батьків зі своїм особистим ставленням до батька й матері;

  • із задоволенням читати твори В.Сухомлинського.

Під час уроку розвиваються, удосконалюються компетенції:



Соціальна

  • Робота в групах.

  • Стимулювання діалогічного спілкування.

Полікультурна

  • Виховання особистості учнів на засадах народної моралі за творами В.Сухомлинського.

Інформаційна

  • Використання додаткової літератури, пошук інформації, робота з Інтернет - ресурсами.

Комунікативна

  • Висловлювання власних думок.

  • Уміння правильно ставити питання.

  • Вирішення проблемних ситуацій.

Компетентність саморозвитку та самоосвіти

  • Складання презентації, питань до уроку.

Підготовчий етап. Діти заздалегідь одержали такі завдання: прочитати твори Василя Сухомлинського («Дві доньки», «Байдужість до батька-матері не прощається», «Сьома дочка», «А серце тобі нічого не наказало?»). Підготувати презентацію біографії письменника. Самостійно зробити костюми героїв для інсценізації уривків, скласти питання до літературного конкурсу. Знайти аудіозапис пісні «Мамина черешня» у виконанні М.Поплавського.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційно-психологічний етап

Лунає музика. Діти в парах вітають один одного.



ІІ. Етап підготовки учнів до свідомого засвоєння нового матеріалу

1. Актуалізація опорних знань

Учитель. Сучасна молодь під впливом комп’ютерних технологій майже нічого не помічає навколо себе : ні краси природи, ні дитячого сміху, ні приємних поглядів стариків, ні навіть переживань і страждань рідних та близьких людей. Усе реальне підмінює віртуальним, чимось неіснуючим. Забуває про людяність, милосердя, сором, стає жорстокою , бездушною. Бракує уміння любити, співчувати, радіти чи переживати за ближнього. Саме тому ми ще раз згадаємо і з’ясуємо зміст понять народної моралі, які стануть нам у пригоді під час уроку .

Гра «Закодовані слова»

(На екрані висвітлюються шість кіл із закодованими словами. Учні повинні назвати ці слова і за допомогою уявного мікрофона пояснити їх значення)















Метод «Мікрофон»

(Діти користуються опорними конспектами, які знаходяться на партах)



Любов – не що інше, як бажання щастя іншій людині.

Людяність – моральна якість, яка характеризується повагою до людей, співчуттям і довірою до них, великодушністю, самопожертвою заради інтересів інших.

Добро – гарне ставлення до кого-небудь.

Вдячність – готовність зробити добро у відповідь.

Зло – те, що комусь завдає болю, викликає страждання.

Байдужість – прохолодність, неуважність, безсердечність у ставленні до когось.

2. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Під час нашої подорожі в літературну країну ми продовжимо знайомитися з незвичайною людиною, видатним педагогом і письменником Василем Сухомлинським, з його творчою скарбницею, яка допоможе душі черствих, байдужих повернути до витоків людської мудрості, налаштувати на добро й любов, а також з’ясувати, якими повинні бути стосунки в родині і ставлення дітей до батьків.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Учитель. Учні класу презентують біографію Василя Сухомлинського (додаток№1).

IV. Етап сприйняття нового матеріалу

Учитель . Нещодавно мені до рук потрапили спогади В. Сухомлинського про його матір Оксану Юріївну. Давайте познайомимося з цим матеріалом.

(На екрані висвітлюються спогади Василя Олександровича)



Рідна, дорога людина

У душі моїй звучить голос матері, що читає мені чудові рядки нашого Т.Шевченка про сонечко, веселку, сокорину. Мені пригадується навіть та тиха передвечірня година, коли я сидів на руках материнських. Пам’ятається, як на квітці тремтів великий барвистий метелик, шелестіло листя на тополі, а в блакитному небі пливла біла хмарина. Мати заспівала пісню "Ой піду я лугом, лугом долиною". Така прекрасна була та пісня, що, здавалося, і листочки на тополі перестали шелестіти, прислухаючись до материнського співу. На все життя запам’яталася ця чудова пісня. Кожне слово в ній хвилювало й зараз хвилює мене.

Учитель. Прослухавши спогади письменника, давайте доберемо епітети, які характеризують любов сина до своєї матері.

Метод « Гронування»







Учитель. Так, Сухомлинський обожнював свою неньку, з повагою ставився до неї, та, на жаль, не всі діти вдячні своїм батькам. Скільки гірких дум і скорботних хвилин переживає материнське серце, розуміючи , що син або дочка байдужі, безсердечні, що вони забули про все добре, зроблене для них матір’ю і батьком. Немає більшої радості для людини, ніж любов і вдячність дітей. І, мабуть, через це митець у багатьох своїх творах порушує проблему байдужості, черствості у ставленні дітей до батьків. На це ми й звернемо увагу на нашому уроці.

1. Групова робота

Учні класу поділені на п’ять груп. Кожна група працює над твором Василя Сухомлинського.



І група — «Сьома дочка».

ІІ група — «А серце тобі нічого не наказало?»

ІІІ група — «Дві доньки».

ІV група — «Байдужість до батька-матері не прощається».

V група — експертна група (підводить підсумки).

Працюючи над змістом творів, групи в різних формах повинні показати ставлення дітей до своїх батьків:



а) розіграти за ролями зміст оповідання «Сьома дочка»;

б) запропонувати дружні поради герою твору «А серце тобі нічого не наказало?»;

в) інсценізувати уривок із казки «Дві доньки»;

г) зробити порівняльну характеристику синів із твору «Байдужість до батька-матері не прощається»;

д) підвести підсумки роботи, оголосити конкурс «Обери позицію».

Презентація робіт:

І група — розігрування за ролями «Хто ж насправді любить матусю?».

Було в матері сім дочок. Одного разу поїхала вона в гості до сина, а той жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.

Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір’ю.

— Я сумувала за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка.

Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка.

Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, — сказала третя.

— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта.

— Ти снилася мені, як троянді сниться краплина роси, — промовила п'ята.

— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста.

А сьома дочка нічого не промовила. Вона зняла з ніг матері взуття, принесла їй води

в мисці помити ноги.


ІІ група — «Дружні поради герою» ( інтерактивний прийом):



  • турбуватися про його здоров’я;

  • покинути всі справи заради батька й відвідати його в лікарні;

  • пам’ятати, що батьки — найдорожчі люди в житті.

ІІІ група — міні-вистава «Мріям матері не здійснитися».

Було в матері дві доньки — Щебетушечка й Похмурочка. Що то за різні діти були! Щебетушечка все коло матері в’ється та солодко виспівує: «Голубко моя! Матінко рідна! Я тебе люблю понад усе на світі!» А Похмурочка все мовчки робить, ніколи таких улесливих слів не почуєш від неї. Любила мати обох дочок, раділа їхній вдачі й частенько мріяла про майбутнє щастя діток та свою спокійну старість.

Та ось прийшла в сім’ю біда. Тяжко захворіла мати. Як не старалися доньки, які ліки не знаходили — усе марно.

Якось дійшла до них чутка, що живе в лісі стара чаклунка, яка таку силу має, що мертвий камінь оживляє. Зібралися дівчата та й хутко до лісу. Прийшли, а стара вже їх чекає, до хати запрошує...

Надвечір у село повернулася одна Щебетушечка. Зайшла до оселі, а мати вже й встала. По господарству порається, усміхається — хвороби як не було.

А де ж Похмурочка? — запитує дочку.

Не знаю, — каже Щебетушечка, — десь у лісі заблукала.

Ішов час. Мати й Щебетушечка жили як раніше, а Похмурочка так і не повернулася. Ніхто не знав, де вона.

А з лісу в село стала приходити старенька бабуся. І все, куди б не йшла, коло хати матері й доньки зупиниться. Якось не втерпіла мати та й до неї: «А чого це ви все на нашу хату поглядаєте?» Запитала та й стихла. З лиця старої жінки на неї дивились очі її Похмурочки, рідної донечки. Та стільки печальної любові було в них, що заголосила мати: «Дитино моя! Що сталося з тобою?» І розповіла старенька, як вимагала стара чаклунка за материне здоров’я по 20 років молодого життя, як Щебетушечка змирилася з материною смертю та відмовилась, як віддала Похмурочка власні 40 літ, вроду та здоров’я. А тоді й каже: «Помирати мені скоро, мамо, бо я вже стара. Попрощатися приходила».

І подалася до лісу назавжди. А мати з Щебетушкою живуть і досі. Та чомусь не тішать маму мрії про щасливе майбутнє й спокійну старість.



ІV група — порівняльна характеристика синів за діаграмою Венна.



V група — підводить підсумки, оголошує літературний конкурс «Обери позицію».

    • Чи показує автор безсердечність дитини до батька, якщо так, то у якому творі?

    • Чому один із синів жодного разу не навідав близьку людину в лікарні?

    • Як донька своїми вчинками довела, що по-справжньому любить матусю?

    • Чим пожертвувала Похмурочка заради життя своєї матері?

    • Коли, на вашу думку,батьки сумують, страждають через своїх нащадків?

    • Якої долі бажають матері своїм дітям?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Лунає пісня «Мамина черешня» у виконанні М.Поплавського ( аудіозапис)



Учитель. Використовуючи SMART — малюнки, відобразіть відношення дітей до матері в пісні, а також ваше особисте ставлення до своїх батьків.

Відношення дітей до матері в пісні Ставлення до батьків учнів







Учитель. Несподівано до нас у гості завітав В. О. Сухомлинський. Він виявив бажання виступити зі своєю цікавою і повчальною промовою.

(Уявна зустріч із письменником)



Наказ дітям

Батько й мати дали вам життя. Не завдавайте їм болю, образ, прикрощів, страждань. Все, що дають вони, це їхня праця, піт, утома. Умійте поважати вибір батьків. Найбільше щастя для них ваше життя, гарні справи, любов до науки, повага до старших. Якщо ви недобрі люди це велике горе для близьких. По-справжньому любити батька й матір означає приносити в дім мир і спокій. Сім'я це не тільки батьки. Це й ви, діти. Ваша поведінка, вчинки. Запитуйте в батька й матері дозволу на те, що без них вам робити не можна, або ж не тактично. Справжня свобода сина й дочки бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків перша школа справжнього виховання, дисципліна вашої совісті. Якщо цьому не навчитеся, то не зможете стати стійкими, мужніми громадянами, дисциплінованими трудівниками, вірними батьками своїх нащадків.

Три нещастя є в людини: старість, смерть і лихі діти — говорить українська народна мудрість. Старість невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей домівку можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від вас самих. Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб старість батька й матері була отруєна вашими поганими вчинками. Умійте відчувати найважчі душевні муки рідних людей. Їхня хвороба ваше горе. Невдачі й неприємності на роботі ваша біда. Намагайтеся бути добрими в думках і почуттях. Бережіть здоров'я батьків. Пам'ятайте, що ранню старість і хвороби їм приносять не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражають батька й матір дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків!

Учитель. А тепер давайте проаналізуємо наказ письменника й висловимо свої думки з цього приводу.

Метод «Коло вільних думок»

  • Не завдавати болю, страждань своїм батькам.

  • По – справжньому, безкорисливо любити батька й матір.

  • Бути слухняними та вдячними дітьми.

  • Берегти здоров’я батьків.

  • Не проявляти черствість та байдужість до них.

  • Радувати рідних людей гарними вчинками й поведінкою.


Учитель. На завершення уроку ще раз хочу нагадати, що батьки дуже люблять вас, своїм вихованням утверджують у ваших серцях почуття відповідальності за кожний крок, бачать вірними й відданими їм та їхнім справам. І хотілося б вірити, що ви не забудете своїх близьких, завжди будете доводити своїми вчинками, поведінкою, як ви любите та цінуєте їх, бо байдужість, безсердечність до батька, матері нікому й ніколи не будуть прощатися. Як ви будете відноситися до своїх батьків, так і ваші діти будуть ставитися до вас.

І. Підсумки уроку. Оцінювання навчальної діяльності учнів

1.Рефлексія

Учитель. Настав час підвести підсумки. Я хочу у вас запитати:

  • Чи досягли очікуваних результатів?

  • Чим зацікавили твори Василя Сухомлинського?

  • Чи побачили в оповіданнях, казках справжню любов дітей до батьків?

  • Що корисного для навчання й подальшого життя винесли з уроку?

Експрес-інтерв’ю «Незакінчені речення»

(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку)





VІІ. Завдання додому

1. Підготувати презентацію творів В. О. Сухомлинського у вигляді:

І група — малюнків;



ІІ група — кросвордів, головоломок;

ІІІ група — творчих робіт (відгуків).


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка