Починається з добра



Сторінка1/3
Дата конвертації02.05.2016
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3

Виховна робота в школі




Маєвська Надія Михайлівна

ЛЮДИНА

ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА
Розробка тренінгових занять
Методичний посібник для класних керівників та педагогів - організаторів

Білогір’я

2014 рік

Рецензент: Мазур Людмила Анатоліївна - методист Білогірського РМК
Схвалено радою Білогірського РМК,

протокол №3 від 12.03.2014р.
Автор: Маєвська Надія Михайлівна

Даний методичний посібник розрахований для практичного використання тренінгової методики у проведенні виховних годин та позакласних виховних заходів.


ЗМІСТ


1

Тренінг-ефективний метод групової роботи

5

2

Я і моя сім’я

9

3

Молодь обирає здоров’я

14

4

Толерантність врятує світ

22

5

Європа і ми

28

6

На шляху до ЄС

31

7

Як розрізнити добро і зло

37

8

Спілкуємось та діємо

41

9

Дружні стосунки між школярами

46

10

Що означає бути громадянином своєї держави

51

11

Тренінг для батьків «Стилі виховання у родині»

60





Людина починається з добра,

Із ласки, щирості й любові,

Із батьківської хати і двора,

Із теплоти, що є у кожнім слові.

(Л. Забашта)


Тренінг — ефективний метод групової роботи
Навчання і виховання здійснюються у процесі колективної діяльності учнів. Сенс роботи вчителя не в тому, щоб домінувати, а в тому, щоб спрямовувати і регулювати цю спільну діяльність.

Практичне застосування цього підходу означає, що:

1. Зміст виховання повинен мати превентивний характер, тобто орієнтуватися на зону найближчого розвитку дітей з урахуванням рівня їхнього актуального розвитку. Виховання соціально спрямованої і відповідальної поведінки доцільно починати до того, як учні зіткнуться з реальними проблемами у своєму житті.

2. Навчально-виховний процес має орієнтуватися не лише на засвоєння учнями досвіду інших людей, а й на формування власної стратегії самоосвіти, самовиховання і саморозвитку.

3. Для ефективного впливу необхідно використовувати педагогічні методи, що базуються на активній участі і співпраці учнів між собою і з учителем.

Що таке тренінг

Тренінг — форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

Тренінг - це ретельно спланований процес надання і поповнення знань, відпрацювання умінь і навичок, зміни чи оновлення ставлень, поглядів і переконань.

Отже, в педагогіці співробітництва і розвивального навчання тренінг — це:


      1. Нові підходи (співробітництво, відкритість, активність, відповідальність).

      2. Нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення).

      3. Позитивні цінності, ставлення, ідеали.

      4. Нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді, аналізу ситуацій і прийняття рішення).

Ви можете провести мозковий штурм, спільно з учасниками формулюючи визначення тренінгу. Вони можуть сказати, що:

«Тренінг — це щось не схоже на уроки».

«Тренінг — це те, що відбувається в школі».

«На тренінгу учні не сидять за партами».

«На тренінгу немає жорсткої дисципліни».

«На тренінгу всі добровільно дотримуються правил».

«Тренінг — це те, що відбувається під керівництвом тренера».

«На тренінгу можна на рівних спілкуватися з тренером».

«На тренінгу можна багато чого навчитися».

«На тренінгу не треба вчитися».

Ці думки, на перший погляд, містять суперечність. Але всі вони яскраво характеризують процеси, що відбуваються на тренінгу. Адже хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.

На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватися в школі (вставати, коли відповідаєш; сидіти за партами; не пересідати).

Однак ця форма роботи передбачає власні правила, і перше з них — учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов'язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, коректним тощо). Учні справді не сидять за партами, а сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч.

Педагог, якого найчастіше називають тренером, або фасилітатором (від англ. «£а- сіїііаіе» — полегшувати, сприяти), не домінує, а лише спрямовує діяльність групи.

Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються одне до одного на ім'я. Така практика виправдовує себе, допомагає налагодити контакт з групою і зняти психологічні бар'єри.

Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор). Саме тому вони дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час тренінгу можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

Зміст тренінгу

Форма проведення тренінгу має суттєве значення, однак головним усе ж є його зміст. Щоб реально вплинути на свідомість і поведінку учнів, зміст тренінгу має:



  • бути максимально наближеним до потреб і проблем учасників;

  • враховувати рівень їхнього актуального розвитку і завдання найближчого розвитку;

  • орієнтуватися на формування цінностей, знань, умінь і навичок, які є основою поведінки;

Структура тренінгу


Вступна частина тренінгу передбачає вирішення таких завдань:

  • оцінка рівня засвоєння матеріалу попереднього тренінгу (отримання зворотного зв'язку). Зазвичай це відбувається у формі опитування (що найбільше запам'яталося чи сподобалося на минулому тренінгу) або перевірки домашнього завдання;

  • актуалізація теми поточного тренінгу і виявлення очікувань;

  • створення доброзичливої і продуктивної атмосфери (цей етап називають загальним терміном «знайомство». Він проходить у формі самопрезентації чи взаємопрезентації учасників тренінгу);

  • підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття, уточнення або повторення правил групи.

Основна частина тренінгу — кілька тематичних завдань у поєднанні з руханками (вправами на зняття м'язового і психологічного напруження).

В основній частині тренінгу іноді виділяють теоретичний і практичний блоки. Проте цей поділ є досить умовним. Адже знання (як і уміння та навички) на тренінгу здобуваються у процесі виконання практичних завдань (міні-лекції у формі бесіди, презентації, взаємонавчання, робота в групах).



Заключна частина тренінгу охоплює:

  • підбиття підсумків;

  • отримання зворотного зв'язку за тематикою поточного тренінгу;

  • релаксацію і процедури завершення тренінгу.

Тренінг « Я і моя сім’я»

Мета: виховувати ціннісне ставлення до сім’ї, до родини.



  1. Вправа «Привітання».

Привіт. Я-(ім’я), мої батьки про мене сказали б………….

  1. Очікування.

На грибочках – скіперах пишуть очікування і прикріплюють до кошика.

  1. Правила тренінгу.

Приходити вчасно.

Говорити коротко.

Бути толерантним.

Правило піднятої руки.

Бути активним.

Бути доброзичливим.

Зберігати таємниці.


  1. Інформаційне повідомлення « Роль сім’ї в житті людини».

15 травня в усьому світі відзначається День сім’ї. Це свято є свідченням розуміння міжнародним співтовариством важливості ролі сім’ї в житті суспільства. Саме з неї починається наше майбутнє. Саме сім’я виховує з дитини відповідального члена людської спільноти. Саме сім’я є першоджерелом людської гідності й честі. Саме сім’я формує почуття спільності, співучасті, доброзичливості й мудрості. Я вважаю, що сім’я відіграє в житті людини важливе значення. Адже саме в ній починається виховання майбутньої людини, спілкування та перше пізнання світу дитиною. А перше мамине слово, бабусина пісня, розповідь дідуся або порада батька відіграють, на мою думку, найголовнішу роль для кожного з нас.

  1. Вправа «Квітка – семикольорівка».

Учасники об’єднуються в групи за днями тижня. На пелюстках пишуть

А) Відносини між членами родини, які вони?

Б) Чому бувають проблемні діти?

В) Що потрібно дитині, щоб вона була щаслива?

Г) Що може вирішити конфлікт у сімї?

Д) Як здружити сім’ю?

Е) Коли виростають працьовитими діти?

Є) Які повинні бути ваші діти, щоб була спокійна ваша старість?

Зачитують відповіді на запитання. Пелюстки прикріплюють до квітки. На ватмані створюється квітка – семикольорівка.

6. Гра – руханка. Погода у Занзібарі.

Учасники стають у коло один за одним.

У Занзібарі гріє сонечко ----- гладити по плечах сусіда,

З’явився вітерець----------- провести пальцями по спині сусіда,

Почалися перші краплі дощу-------------пальцями стукати по спині

Звідки не візьмись злива----------пальцями стукати по спині

Град----- стукати по спині кулаками

Все продовжити з кінця до початку.



7. Вправа «Щаслива дитина».

На плакаті з жовтими пелюстками приклеїти стікери, на яких написати яка дитина, на вашу думку, щаслива. Висновки.



8. Вправа « Глечики». (Життєві цінності)

Один юнак увесь час непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.



  • Що тебе тривожить, юначе? — запитав старець.

  • Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливіше, — відповів юнак.

  • Це дуже просто, — сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак.Заповнивши глечик по вінця, запитав:

  • Цей глечик повний, чи не так?

  • Так, — погодився юнак.

Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:

  • А тепер глечик повний?

Юнак ствердно кивнув.

Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.



  • Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.

Він хвильку помовчав, а відтак мовив:

  • Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.

Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:

  • Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб'ють у проміжки між ними.

Які з ваших цінностей більше схожі на велике каміння, які - на дрібне, а які на пісок? Прикріплювати стікери відповідно до глечиків з великим, дрібним камінням, піском.
9. Врава «Скласти прислів’я».

Учасники поділяються на дві групи «День» і «Ніч». У конвертах розрізані прислів’я (кожне слово окремо), потрібно скласти з слів прислів’я.

У дитини заболить пальчик, а у матері – серце.

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

Нема того краму, щоб купити маму.

Материн гнів як весняний сніг рясно впаде та скоро розтане.



10. Продовжіть фразу:«Якби я був чарівником я б зробив для своєї сім’ї….

11. Підсумки. Потиснути сусідові руку і щось побажати.

Тренінг «Молодь обирає здоров’я»

  1. Привітання.

Кожен учасник називає своє ім’я, одну рису характеру і продовжує фразу «Не хочу хвалитися, але я….»

  1. Очікування.

  2. Повтор правил тренінгу.

  3. Інформ. повідомлення “Міфи та факти про куріння”

Міфи (хибне твердження)

Факти

Куріння допомагає заспокоїтися.

Тільки тимчасово і притому, що після куріння проблеми, які викликали стурбованість не вирішилися, а навпаки час був згаяний.

Якщо курити менше пачки сигарет на день це нешкідливо для здоров’я.

Не існує безпечного рівня куріння— будь-яка сигарета шкідлива і може спровокувати розвиток захворювання. Безпечна сигарета та, яка не підпалена.

Сигарета робить дівчину більш привабливою.

Жінки-фотомоделі роблять привабливими сигарети, які вони рекламують, а не навпаки.

Треба курити дорогі якісні сигарети і це буде безпечно.

У дорогих, так званих „якісних” сигаретах міститься cтільки ж канцерогенів (речовин, які провокують рак), як і у звичайних сигаретах, а іноді ще більше.

Пасивне (примусове) куріння більш шкідливе, ніж звичайне, тому вже краще курити, ніж знаходитися у накуреному приміщення.

Ризик для пасивного курця складає не більше 30 % ризику для курця, тому що активний курець вдихає і навколишній дим і дим безпосередньо від сигарет.

Міфів існує багато, але не „купуйтеся” на них, це небезпечно для здоров’я.




  1. Робота в групах. «12 вправ замість… (шкідливих звичок)

На плакатах учасники малюють 12 вправ, справ, якими можна зайнятися замість шкідливих звичок.

Руханка «Пересядки»

Тренер пропонує помінятися місцем тим, хто любить морозиво. Діти міняються місцями, а кому не вистачило стільця, той веде далі. (Одному учасникові не вистачає стільця).



  1. Мозковий штурм «Чому люди курять?»

Декілька основних причин чому молоді люди починають курити:

  • Молодим людям з раннього дитинства "промиває мозок" гігантська рекламна індустрія, яка робить куріння привабливим.

  • Молоді люди наслідують своїх курящих батьків та інших дорослих.

  • Деяка молодь починає курити через тиск однолітків, щоб бути прийнятим у певну групу.

  • У деяких молодих людей виникає потреба здобути більше впевненості у собі і більш високий статус в очах однолітків.

На перший погляд, так легше спілкуватися, бути веселим та почуватися невимушено, мати більше друзів. Але насправді, паління заважає іміджу та досягненням молодої людини:

  • неприємний запах з рота, від одягу, від волосся;

  • сірий/нездоровий колір обличчя і передчасне старіння шкіри (особливо важливо для дівчини);

  • жовті зуби;

  • загальний нездоровий зовнішній вигляд;

  • паління впливає на витривалість м’язів: курящі підлітки гірше бігають, вони мають гірші спортивні результати, ніж тоді, коли вони залишаються некурцями;

Паління впливає на здоров’я молодої людини:

  • Серед курящих підлітків поширені захворювання дихальних шляхів.

  • Їхні легені відстають у розвитку і можуть ніколи не розвитися до розміру легень дорослої людини.

  • Формується залежність від куріння.

  • Паління – це "бомба уповільненої дії". Справа в тім, що ті, хто почав курити до 15 років у п’ять разів частіше вмирають від раку, чим ті, хто взяв першу сигарету після 25 років.

Також вчені з’ясували, що курці проводять дозвілля більш нудно і отримують від нього менше задоволення, ніж некурці; вони менш винахідливі у засобах використання вільного часу і часто просто не знають, що з ним робити!

Висновки:

Тютюновий дим шкідливий і для організму людини, що не палить. Чи не помічали ви, що в кімнаті, де багато палять, ви кашляєте більше. Це результат "пасивного" або "ненавмисного" паління. З’ясовано, що пасивне паління зумовлює захворювання дихальної системи у некурців. У такий спосіб курець завдає шкоди не лише своєму здоров'ю, а і здоров'ю людей, що його оточують.

Причому люди, що не палять, мимоволі опиняються в групі ризику, стають пасивними курцями. Так доведено, що люди, які живуть з курцями та постійно дихають прокуреним повітрям мають ризик захворіти на 20–30 % частіше за людей, які не піддаються дії диму. Не слід забувати, що паління забруднює навколишнє середовище.

Проблеми, пов’язані з палінням, стосуються кожного, навіть якщо ви не палите. Зрозуміло, що допомагаючи іншим кинути палити, ви піклуєтесь, у першу чергу, про своє здоров’я. Створювати атмосферу вільної зони від куріння навколо себе – це прояв самоповаги та поваги до здоров’я тих, хто вас оточує.




  1. Вправа «Послання в світ»

На стікерах учасники пишуть послання у світ (агітація за здоровий спосіб життя).

  1. Вправа «Мікрофон»

Кожен учасник відповідає на запитання: «Що ви знаєте про СНІД?»

Руханка «Буратіно»

Буратіно потягнувсь,

Раз нагнувся, два нагнувсь,

Руки в сторони розвів,

бо він ключик загубив,

а щоб ключик відшукати,

всім навшпиньки треба стати.

Разом з тренером виконувати вірш, супроводжуючи рухами.


Коли ви ризикуєте?”,

Як передається ВІЛ інфекція?”

ВІЛ – це початкова стадія інфекції, а СНІД – це наявність кількох хронічних хвороб – кінцева стадія.

Це захворювання вперше виявили в США, коли група чоловіків потрапила до лікарні із запаленням легень, у них було виявлено кілька хронічних хвороб.

У 70 – ті роки ХХ ст. було виявлено нове інфекційне захворювання. У багатьох країнах земної кулі СНІД набрав характеру епідемії. Це захворювання здатне за 10-20 років поставити людство під загрозу вимирання.

СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке сучасна медицина, поки що, неспроможна вилікувати. Збудник хвороби – специфічний вірус, що отримав назву ВІЛ.

Віруси, що потрапляють у кров, руйнують захисні сили організму людини, що робить її беззахисною перед іншими хворобами. Діагноз, тобто хворі ви чи ні, може поставити лікар, на підставі аналізу крові. СНІД передається через кров, через чоловічі та жіночі виділення організму, а також від вагітної жінки дитині.

У країні склалася дуже тривожна і небезпечна ситуація. Загальна кількість інфікованих складає 1% від населення країни (це 400000 осіб) і дедалі більше поширюється. Цей вірус може уразити кожного. Немає значення хто ви і де мешкаєте. На СНІД можна заразитися як у містах так і у провінції. Ліків від ВІЛ інфекції не існує.



Рольова гра „ Інтерв’ю на телебаченні”

Учасники отримують запитання, щодо даної теми



  • як передається хвороба

1 . Як інфікована кров може потрапити до організму людини? (При переливанні крові, пересадці донорських органів, використанні нестерильних інструментів, стоматологом, при щепленнях.....).

2. Які речовини людини можуть вводити у свій організм?(ліки, наркотики....).

3. Які косметичні маніпуляції можуть бути небезпечними? (пірсинг, татуювання., манікюр, педікюр..)

4. Які ще інфекції передаються статевим шляхом? (сифіліс, гонорея, гепатит..)

5. Які рідини у чоловічому організмі можуть містити небезпечні концентрації ВІЛ? (кров, сперма).

6. Які рідини у жіночому організмі можуть містити небезпечні концентрації ВІЛ? (кров (менструальна), виділення, грудне молоко).

7. Як діти інфікуються ВІЛ? ( через материнську кров під час вагітності і пологів, іноді при вигодовуванні грудним молоком)

- як не передається хвороба

- рукостискання

- кашель

- нежить


- дружній поцілунок

- обійми


- спільне користування посудом

- догляд за домашніми тваринами

- обмін одягом та взуттям.

Вправа „Міфи і факти”.

Мета: систематизувати отримані знання про шляхи передачі та ризик інфікування ВІЛ інфекцією.

Учасники одержують стікери з твердженнями і пропонується вказати правильність чи неправильність їх.



  1. ВІЛ інфікована кров може потрапити в організм людини при пересадці донорських органів.

  2. Манікюр може бути небезпечною косметичною маніпуляцією.

  3. Кров і сперма не містять небезпечних концентрацій ВІЛ інфекції в чоловічому організмі.

  4. Вживання їжі приготовленої ВІЛ інфікованим підвищує ризик зараження.

  5. Використання нестерильних інструментів стоматологом підвищує ризик заражених ВІЛ інфекцією.

  6. ВІЛ інфекція не передається через користування телефоном.

  7. Грудне молоко ВІЛ інфікованої матері є безпечним для дитини.

  8. СНІД – виліковна хвороба.

  9. Догляд за ВІЛ інфікованими хворими підвищує ризик заразитися ВІЛ інфекцією.

  10. Проживання в одній кімнаті з ВІЛ інфікованим підвищує ризик заразитися ВІЛ інфекцією.

  11. ВІЛ інфекція не передається через спільне користування душем, ванною.

  12. ВІЛ інфекція не передається через гроші.

Вправа «Бінго».

Учасники пишуть на бінго риси характеру людини, яка веде здоровий спосіб життя. У кожного учасника «бінго» різний, а риси характеру майже однакові.


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка