План-конспект уроку з курсу "Загальна географія" (6 клас) з теми "



Скачати 134.81 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір134.81 Kb.


Р.Р.Коваленко,

учитель-методист

Міжнародного Ліцею «Гранд»
План-конспект уроку
з курсу “Загальна географія”

(6 клас)
з теми “Вітер

Мета уроку:

Освітня: ввести нові поняття «вітер», «пасат», «західне перенесення», «бриз», «мусон». З’ясувати причини формування вітру. Дати уявлення про основні характеристики вітру (напрям, сила, швидкість) та метеорологічні прилади, завдяки яким їх визначають. Почати формування вмінь працювати з кліматичною картою.

Виховна: Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи на основі матеріалу про чинники, що визначають напрям, силу та швидкість вітру.

Розвиваюча: Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння.
Тип уроку: комбінований

Обладнання:


  • фізична карта світу;

  • кліматична карта світу;

  • ПК, проектор; Smart-дошка;

  • авторська розробка уроку в програмі Smart Notebook «Вітер»;

  • авторська презентація ppt «Вітер»;

  • відеофрагмент «Торнадо»;

  • листи опорно-інформаційних схем школярів.

Хід уроку


Зміст матеріалу уроку

Методи і прийоми

Час

І. Організація класу




1 хв

ІІ. Перевірка вивченого матеріалу та актуалізація опорних знань

1. На мультимедійній дошці у формі тестів у програмі Smart Notebook з’являються основні терміни з попередніх уроків з теми «Атмосфери». Учні дають визначення таким поняттям:



  • Атмосфера;

  • Тропосфера;

  • Стратосфера;

  • Верхні шари атмосфери;

  • Погода;

  • Атмосферний тиск;

  • Барометр.

2. На екрані у програмі Smart Notebook з’являються таблиця, яка вимагає знайти відповідність характерних ознак різним шарам атмосфери: тропосфера, стратосфера, верхні шари атмосфери.

Тропосфера

Стратосфера

Верхні шари атмосфери










  • містить 80% повітря атмосфери;

  • простягається до 45-55 км над Землею;

  • повітря сухе і холодне;

  • повітря дуже розріджене;

  • знаходиться озоновий шар;

  • простягається до 9-18 км над Землею;

  • мезосфера;

  • повітря насичене вологою;

  • екзосфера;

  • термосфера

3. У програмі Smart Notebook слід розшифрувати анаграми.

(запропоновані терміни з теми, в яких перемішані літери, з яких шляхом перестановки слід зібрати слово)

4. Питання для усного обговорення:

1. Як відбувається нагрівання повітря?

2. Як змінюється температура повітря з висотою?

3. Як і чому змінюється атмосферний тиск з висотою?

4. Назвати складові погоди. Пояснити, як вони взаємопов’язані між собою.



Фронтальне усне опитування з використанням програми Smart Notebook

8 хв

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

П л а н:

  1. Чому й звідки дме вітер.

  2. Три основні характеристики вітру.

  3. Сезонні вітри – мусони.

  4. Характер течії річок.

  5. Добові вітри – бризи.

Повідомлення плану уроку

1 хв

1. Чому й звідки дме вітер.

Повітря рідко перебуває у спокійному стані. Воно постійно переміщується, як вода на поверхні озера чи моря. Що примушує рухатися повітря? Чому воно ніколи не зупиняється? Чому іноді в літню спеку виникає ледь відчутний вітерець, який приємно холодить. А в інших випадках трапляється потужний вітер, який має руйнівну силу: ламає як сірники дерева та легко вириває їх з корінням, зносить дахи з будинків, легко переставляє автомобілі та потяги з місця на місце. Тривалий час люди були не в змозі пояснити всі ці явища й приписували їх виникнення надприродним силам. Але з середини ХVІІ ст. вчені прийшли до висновку, що зародження вітру пов’язане з нерівномірним нагріванням земної поверхні, яке призводить до формування областей з більш високим та більш низьким атмосферним тиском.

Повітря завжди пересувається з території високого тиску до місцевості з низьким тиском. При чому чим більша різниця атмосферного тиску, тим швидше рухається повітря й має більшу силу. Вітер відсутній лише коли не відчуваються коливань тиску.

Отже, вітром називають явище горизонтального переміщення повітря з області високого в область низького тиску.



Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з слайдом «Як утворюється вітер» інтерактивної програмі Smart Notebook.

5 хв

2. Три основні характеристики вітру.

Вітер характеризується трьома основними показниками: напрямом, силою та швидкістю.



Напрям вітру залежить від формування над земною поверхнею областей високого та низького атмосферного тиску. Він визначається за сторонами горизонту за допомогою флюгера (з голландської – крило). Цей прилад складається з вертикальної вісі, на якій знизу нерухомо закріплені стержні-показники сторін горизонту. Вище них вільно обертається стрілка – флюгарка. Гострим кінцем вона вказує ту сторону горизонту, звідки пересувається повітря. Отже напрямком вітру вважається та сторона горизонту, звідки переміщується повітря. Наприклад, якщо в Україну повітря приходить з півночі й несе похолодання, вітер називають північним; з півдня й несе потепління – південним; з Атлантичного океану й приносить дощ або сніг – західним; зі сходу, тобто з центру Євразії, й викликає посушливу погоду – східним. Для більш точного визначення напряму вітру використовують проміжні сторони горизонту. Тоді вітер визначають як північно-західний, південно-західний, північно-східний, південно-східний. Підбиваючи підсумки спостереження погоди за місяць, будують розу вітрів, за якою видно, якого напряму вітри переважали.

Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з слайдом «Напрям вітру» інтерактивної програмі Smart Notebook. Робота з листами опорно-інформаційних схем.

5

хв


  • Завдання. На екрані з’являються вказані стрілками вітри та підписані їх напрями. Учні мають відшукати неправильно названі напрями вітру та позначити їх на Smart-дошці.

Почергова робота школярів біля Smart-дошки.




Сила вітру обумовлена різницею атмосферного тиску, між різними ділянками землі. Чим ця різниця більша, тим вітер сильніший. Силу вітру визначають в балах: від 0 до 12.

Повна відсутність руху повітря – штиль (від голландського “стіл” – тихо). Найсильніший вітер руйнівної сили у 12 балів – ураган. Визначають силу вітру також завдяки флюгеру. Вище флюгарки вільно закріплена металева пластинка, яка при відсутності вітру висить вертикально. Чим сильніший вітер, тим вона вище підіймається, під час урагану – стає вертикально.



Швидкість вітру обчислюється в м/с та знаходиться у прямій залежності від його сили. Її також визначає те, наскільки великою є різниця атмосферного тиску між різними ділянками поверхні. Для вимірювання швидкості вітру застосовують анемометр. Цей прилад буває різної конструкції. Найчастіше він складається з шкали, до якої системою важелів приєднаний пропелер. Чим швидше від обертається, тим більша швидкість вітру.

Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з слайдами «Сила вітру» та «Швидкість вітру» інтерактивної програмі Smart Notebook.




3. Постійні вітри планети.

Вам уже відомо, що на Землі існують області постійно­го атмосферного тиску.



  • Завдання. Пригадайте, як і чому сформувалися пояси постійного атмосферного тиску на нашій планеті.

Оскільки повітря завжди пересувається лише з області високого до області низького тиску, на Землі формуються вітри, які весь час дмуть в одному й тому ж напрямку. Їх називають постійними вітрами. До них належать пасати, західне перенесення та стокові вітри.

Пасати (з іспанської – вітер, що сприяє переїзду) зароджуються у тропічних широтах Північної і Південної півкуль, де існують області підвищеного тиску й прямують до екватора, де протягом року тиск низький. Під впливом обертання Землі навколо своєї осі пасати відхиляються в Північній півкулі праворуч, тобто мають північно­-східний напрям, а в Південній півкулі – ліворуч, тобто їх напрям південно-східний. З давніх часів ці постійні вітри використовували мореплавці під час здійснення тривалих подорожей із Європи в Індію та Америку. Пасати є пануючими вітрами на просторах Тихого, Атлантичного та Індійського океанів.

З областей високого атмосферного тиску тропічних широт обох півкуль вітер дме не лише на екватор, але й у помірні широти, де тиск низький. Так виникає західне перенесення. Під впливом обертання Землі воно також відхиляться в Північній півкулі праворуч, а в Південній – ліворуч. Західне перенесення суттєво впливає на погоду в Україні, приносячи з атлантичного океану вологе повітря.



Стокові вітри постійно дмуть з областей підвищеного тиску на Північному і Південному полюсах у помірні широти. Вони також відхиля­ються через осьове обертання Землі і мають північно­-східний напрям у Північній півкулі та південно-східний у Південній півкулі.

Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота учнів біля Smart дошки з слайдом «Постійні вітри» інтерактивної програмі Smart Notebook. Робота з листами опорно-інформаційних схем.

9 хв

4. Сезонні вітри – мусони.

Крім постійних на земній кулі існують й сезонні вітри, які змінюють свій напрям двічі на рік. Вони виникають на узбережжях материків, де великі площі суходолу межують з велетенськими океанічними просторами. Ці вітри називаються мусони (від арабського “маусім” – сезон). Формування таких потоків повітря на межі материка й океану пов’язане з сезонними коливаннями тиску над суходолом та водою, які пов’язані з неоднаковою швидкістю їх нагрівання.



  • Завдання. Пригадайте, що швидше нагрівається та охолоджується: суходіл чи вода? Як це впливає на зміни тиску над материком та океаном літом та зимою?

Літній мусон дме з Океану та материк й приносить вологу погоду. Це пояснюється тим, що влітку, коли швидко нагрівається материк, тепле розширене повітря над ним підіймається вгору й формується область низького тиску. Над Океаном, який нагрівається повільніше, прохолодне повітря осідає, сильно тиснучи на поверхню. Отже вітер прямує з Океану на материк.

Зимовий мусон, який дме з материка вбік Океану, обумовлює посушливу погоду. Такий напрям вітру пояснюється тим, що в цю пору року над охолодженим материком повітря опускається й виникає область високого тиску. Звідси вітре дме на більш теплий Океан, над яким атмосферний тиск нижчий у зв’язку з висхідними потоками теплого розширеного повітря.

Найпотужніші мусони формуються на східних та південних берегах Євразії на межі найбільшого в світі материка з Тихим та Індійським океанами. Тому в цих частинах Землі літом панує волога з сильними зливами погода, а зимою – дуже посушлива.



Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота учнів біля Smart дошки з слайдами «Літній мусон» та «Зимовий мусон» інтерактивної програмі Smart Notebook.

4 хв

5. Добові вітри – бризи.

На узбережжях невеликих водойм: річок, озер, водосховищ, морів, – формуються вітри, що змінюють свій напрям двічі на добу. Це бризи (від французького “брізе” – легкий вітер). Денний бриз дме з водойми на нагріте узбережжя, приносячи прохолоду. Нічний – з охолодженого берега в бік води.



  • Завдання. Знаючи причини формування мусонів, та користуючись слайдами на екрані, поясніть, як виникають бризи.

Щоденні зміни напряму бризів пов’язані з відносно невеликими площами води та суходолу. Для їх нагрівання й охолодження необхідно значно менше часу, ніж при формуванні мусонів. На узбережжях морів бризи здатні поширюються на кілька десятків кілометрів по обидва боки від берегової лінії. Біля річок та невеликих озер вони відчутні на незначний відстані.

Самостійна робота учнів біля Smart дошки з слайдами «Денний бриз» та «Нічний бриз» інтерактивної програмі Smart Notebook.

3 хв

ІV. Узагальнення знань з вивченої теми

Висновки:

  1. Вітер являє собою горизонтальне переміщення повітря з області високого до області низького атмосферного тиску. Він характеризується напрямом, силою та швидкістю.

  2. Напрям вітру визначається за сторонами горизонту. Сила вітру змінюється від 0 до 12 балів. Ці характеристики визначаються за допомогою флюгера. Швидкість вітру обчислюють в м/с й визначається анемометром.

  3. Залежно від поясів постійного тиску на планеті існують постійні вітри, що не міняють свого напряму протягом року. Це пасати, західне перенесення та стокові вітри.

  4. Біля узбереж водойм у зв’язку з різною швидкістю нагрівання суходолу й води виникають добові або сезонні коливання тиску. Залежно від площі водойми й суходолу тут формуються сезонні вітри – мусони, або добові вітри – бризи.

Підбиття підсумків уроку вчителем.

1 хв

V. Корекція знань з вивченої теми.

Завдання для виконання біля дошки у програмі Smart Notebook:

І. Тести: знайти одну правильну відповідь з чотирьох.

Контрольні питання:

1.Як називається нижній шар атмосфери?

А. Тропосфера;

Б. Стратосфера;

В. Термосфера;

Г. Мезосфера.

2.Як з висотою змінюється температура повітря?

А. Зростає на 10°С на 1 км;

Б. Зменшується на 6°С на 1 км;

В. Не змінюється;

Г. Зменшується на 2°С на 1 км.

3.Який газ захищає Землю від ультрафіолетового опромінення?

А. Азот;


Б. Озон;

В. Кисень;

Г. Вуглекислий газ.

4. Якого газу найбільша частка у повітрі тропосфери?

А. Азоту;

Б. Озону;

В. Кисню;

Г. Вуглекислого газу.

5. Яким є нормальним тиск на рівні моря?

А. 760 мм рт ст;

Б. 660 мм рт ст;

В. 550 мм рт ст;

Г. 860 мм рт ст.

6. На якій висоті перебуває літак, якщо за бортом -24°С, а у поверхні Землі +24°С?

А. 8 км;

Б. 6 км;


В. 5 км;

Г.10 км.


7. Який тиск вважається нормальним на висоті 120 м над рівнем моря?

А. 772 мм рт ст;

Б. 672 мм рт ст;

В. 742 мм рт ст;

Г. 748 мм рт ст.

8. Що зайве?

А. Атмосферний тиск;

Б. Вітер;

В. Вивітрювання;

Г. Хмарність.

9. Який з вітрів належить до сезонних?

А. Мусон;

Б. Бриз;

В. Пасат;

Г. Західне перенесення.

10. Що безпосередньо впливає на силу та швидкість вітру?

А. Різниця тиску;

Б. Температура повітря;

В. Висота над рівнем моря;

Г. Напрям вітру.



Почергова робота учнів біля Smart-дошки з використанням тестів програми Smart Notebook

7 хв

ІІ. Тест: розподілити явища за групами.

Типи вітрів

Постійні вітри

Сезонні вітри







  • Зимовий мусон;

  • Північно-Східний пасат;

  • Денний бриз;

  • Стокові вітри;

  • Нічний бриз;

  • Західне перенесення;

  • Літній мусон;

  • Південно-Східний пасат




Робота одного учня біля Smart-дошки з використанням тестів програми Smart Notebook




ІІІ. Тест: знайти відповідність між колонками.


Терміни

Визначення

пасат

Суміш газів

кисень

Добовий вітер

повітря

Вітер силою 9 балів

анероїд

Постійний вітер

амплітуда

Чиста речовина

шторм

Різниця температур

бриз

Вітер силою 12 балів

ураган

Барометр




Робота одного учня біля Smart-дошки з використанням тестів програми Smart Notebook




ІV. Тест-гра:

Учням пропонуються питання, які потребують відповіді з одного слова, яке стеба скласти з літер, розкиданих у таблиці.



Наприклад: Як називається прилад для визначення напрямку вітру?

Ф

Ь

З

Я

Г

А

Р

Л

Д

О

В

Ю

Є

М

Р

К

П

Ж

Е

Б




Фронтальна робота учнів з використанням тестів програми Smart Notebook




Запитання та завдання для усного контролю знань:

  1. Що таке вітер? Від чого залежить його напрям?

  2. Які існують характеристики вітру?

  3. Як визначають напрям, силу та швидкість вітру?

  4. Що впливає на силу та швидкість вітру? Як пов’язані між собою ці дві характеристики?

  5. Поясніть, як формуються постійні вітри на Землі.

  6. Чому вітри, що міняють свій напрям формуються на межі суходолу й води?

  7. Порівняйте мусони й бризи.

Усне опитування.



VІ. Домашнє завдання.


Повторити матеріал з використанням графічного конспекту.




1 хв




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка