Пісні зимових свят



Дата конвертації18.04.2016
Розмір71.9 Kb.
Урок музичного мистецтва № 15 в 6 класі

Епіграф до уроку:

«Хай зима усіх дивує,

Музикою зачарує,

А Різдвяне гарне свято

Піснею дзвенить завзято».

Микола Яскулко

Тема: Пісні зимових свят.

Мета: Закріпити знання учнів про народні обрядові пісні (колядки та

щедрівки). Визначити особливості фортепіанного циклу В.

Барвінського «Колядки і щедрівки». Формувати вокально-хорові

навички учнів, уміння емоційно, виразно виконувати пісні.

Виховувати інтерес до української обрядової пісні, творчості В.

Барвінського, а також повагу та інтерес до народних традицій,

української пісні.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: музичний інструмент (баян), комп’ютер, портрет

В. Барвінського.



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

(Вітання, підготовка до уроку).



ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

(Звучить музика: Ф. Шопен. Ноктюрн сі мажор)

Мороз на шибі чудував світлицю.

Іскрилась паморозь пером жар-птиці.

На склі предивна папороть розквітла.

День мирний віщувала пальма світла.

То водоспаду синє пасмо радує,

То, аж узяв би, кетяг винограду є.

До чого той мороз художник здібний:

Із кам'яного віку — мамонт срібний!

По пам'яті намалював. При зорях.

І вдень зірками світяться узори.



  • Ви, мабуть, здогадалися, що сьогодні наш урок буде присвячений зимовій тематиці. Підтвердження цього є епіграф, написаний на дошці.

  • Під звуки якого музичного твору прозвучав вірш? Хто автор твору?

  • Що таке «Ноктюрн»?

  • Що ви знаєте про Ф. Шопена?

  • Чи співзвучний Ноктюрн Ф. Шопена з віршем, який прозвучав? Чому?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

- Тема нашого уроку – Пісні зимових свят.

- Які ви знаєте зимові свята?

- Яку роль відігравали в житті людини пісні зимових свят колядки та щедрівки?

(Розповідь учнів)

Взагалі, в щедрівках оспівується прихід Нового року, висловлюється побажання нового врожаю і достатку. Щедрували лише дівчата, напередодні старого Нового року, а вдосвіта, на Василя, хлопчики оббігали найближчих родичів та сусідів і засівали їхні домівки зернами пшениці або жита.

Чимало з вас мабуть не знає, що між колядками та щедрівками є відмінність. Ці обрядові пісні виконують лише в певний період - на різдвяно-новорічні святки. Колядки співають, починаючи з Різдва і до Водохреща, себто з 7 по 19 січня ( в деяких регіонах до 14 січня). Щедрівки виконують лише протягом тижня - від старого Нового року й до Водохреща. Колядки виконували лише хлопці. Які вибирали свого ватагу (керівника), розподіляли між собою ролі Кози, Лікаря, Міхоноші та інших жартівливих персонажів і обходили з ними односельців.

- Які побажання висловлюють колядники?

- Чи потрібно сучасній людині знати колядки та щедрівки? Сьогодні ми познайомимося з народними величальними піснями, які славили людину-трудівника, а також із щедрівками та колядками, які прославляли народження Сина Божого.



ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя.

Українські народні колядки та щедрівки увійшли до скарбниці світового фольклору. Ці твори, починаючи з XIX ст., привертають увагу багатьох професійних музикантів.

Мистецькі обробки колядок та щедрівок є в хорових творах Миколи Лисенка, Філарета Колесси, Миколи Леонтовича, Василя Барвінського, а також в інструментальній музиці сучасних українських музикантів Анатолія Кос-Анатольського, Євгена Станковича та інших.



Василь Олександрович Барвінський – видатний український композитор, піаніст, педагог, музичний критик, організатор музичного життя Галичини. Народився 20 лютого 1888 року в Тернополі. Першою вчителькою музики була мати – Євгенія Любович, співачка і педагог. Професійну музичну освіту В. Барвінський здобув у Львівській консерваторії. Удосконалював свою майстерність у Празькій консерваторії як піаніст і композитор. Навчався на філософському факультеті Празького університету. У Празі відбувся перший авторський концерт В. Барвінського.

  • А ось, що кажуть про Барвінського мистецтвознавці.

(Демонстрація відео про В. Барвінського)

Василь Барвінський протягом усього свого життя досліджував музичний фольклор різних регіонів України й використовував народні мелодії у власних творах, розкриваючи світові невичерпну скарбницю українського фольклору.

Послухайте українську колядку «Що то за предиво» в обробці В. Барвінського


  1. Українська колядка «Що то за предиво» в обр. В. Барвінського

  • Який характер твору?

  • Які почуття викликав у вас твір?

  • Про що розповідається в колядці?

Одним із творів, у якому професійне поєдналося з народним, є його фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки», написаний у 1935році.

- Музичний цикл – це кілька вокальних або інструментальних творів, об’єднаних загальним художнім задумом.

Узагалі, композитор полюбляв створювати цикли, в яких поєднував кілька п'єс. Із 14 фортепіанних творів, що їх написав В. Барвінський, 12 є циклами. На жаль, деякі з них загублені.



2. Слухання фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки» композитора В. Барвінського.

Цикл «Колядки і щедрівки» був створений з метою популяризації української народної пісні, щоб «видобути і підкреслити ту природну красу, яка криється не раз і в простенькій мелодії...», як писав В. О. Барвінський у передмові до збірки.

Цикл містить 22 обробки українських колядок і щедрівок. Композитор включив до нього зразки національного фольклору східної та західної України, Закарпаття та Лемківщини. Частину мелодій він узяв із хорових збірок українських композиторів Кирила Стеценка та Філарета Колесси.

Слухання фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки».


  • Які особливості цього музичного твору?

  • Які настрої, почуття він виражає?

  • Скільки творів (обробок колядок і щедрівок) входить до циклу?

  • Чи почули ви серед них знайомі мелодії?

В. Барвінський робив обробки колядок та щедрівок дуже «обережно», намагаючись зберегти неповторну красу народного твору. Саме тому його фортепіанні п'єси здебільшого прозорі, з нескладною гармонією, яка підкреслює самобутність народних пісень. Згідно з народними традиціями співу, композитор використовував поліфонічні прийоми розвитку мелодії, ніби огортаючи її підголосками.

Завдяки яскравому національному колориту та майстерності художньої обробки творів, фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки» набув широкої популярності в Україні та за її межами ще за життя композитора.



  • Які фортепіанні твори композитора ви можете пригадати?

2. Вокально – хоровий спів

а) розспівка (вправи на дихання, дикцію, виконання тризвуків різними прийомами);

б) виконання української колядки «У саду».

(слідкувати за чистотою інтонування, характером виконання).

в) розучування щедрівки «Ой чи є, чи нема».

Слухання пісні у виконанні вчителя або в записі.



  • Що прославляється в цій пісні?

  • До якого виду народних пісень вона належить?

Розучування пісні проводять з опорою на її нотний текст. Під

час розучування слід звернути увагу на подібність мотивів, ритмічний рисунок, зміну розміру.



V. Підсумок уроку

1. Бесіда за запитаннями



  • Якій музиці був присвячений наш урок?

  • Які музичні твори на ньому прозвучали?

  • Який із них справив на вас найбільше враження?

  • Чи помітили ви відмінності між колядками та щедрівками?

  • Що спонукало композитора В. Барвінського до написання фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки»?

  • Які почуття автора відчуваються в музиці інструментального твору?

  1. Тестові завдання ППЗ

  2. Кросворд

  1. Сам у церкві не буває, а інших туди зазиває (Дзвін).

  2. Кілька вокальних або інструментальних творів, об’єднаних загальним художнім задумом (Цикл).

  3. Один із засобів музичної виразності (Темп).

  4. Зимова величальна пісня (Колядка).







1.













2.
















3.













4.




























Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

VІ. Домашнє завдання

Слухати музику за власним вибором. Звертати увагу на народні пісні зимового циклу.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка