Пі конкурс "Домашнє завдання"



Скачати 374.25 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір374.25 Kb.


  1. Які звірі літають? (Кажани, білки-летяги, крилани).

  1. Який український танок можна порівняти з китайською гімнастикою у-шу? (Гопак).

  2. Яка пташка в нашій області найменша? (Корольок).

  3. З яких рослин бджоли збирають мед? (Ні з яких, бджоли збирають нектар).

  4. Назвіть однойменні село, дерево, яр. (с.Тисівці, тисове дерево, Тисовий яр).

  5. Який національний природний парк розміщений на території нашої області? (Вижницький).

  6. Чим вимірюють відстані на карті? (Курвіметром).

ПІ конкурс "Домашнє завдання"

Цей конкурс готують заздалегідь, при цьому пропонується тема: "Стежками рідного краю" або "Готуймося до походу". Під час підготовки необхідно врахувати туристично-краєзнавчу тематику, як підготувати похід, як його краще провести, як берегти природу в поході, як закінчувати похід, повинні бути присутні гумор, вірші, пісні, танцювальні сценки тощо.

IV конкурс "Конкурс капітанів"

Цей конкурс можуть готувати самі капітани, а може і ведучий. Конкурс можна провести у формі запитань на туристично-краєзнавчу тематику, або конкурсів: хто швидше залізе в спальний мішок, хто швидше складе рюкзак, хто напише більше назв типів вогнищ і т.д.

V конкурс "Туристична пісня"

Мета цього конкурсу: за допомогою попурі з туристичних пісень або пісень про туристів пропагувати туризм та краєзнавство. Це можна зробити за допомогою вже відомих пісень або написаних до участі в цьому конкурсі самими учасниками.

По закінченні гри журі підводить підсумки, голова журі, члени журі висловлюють свої враження від гри, відзначають учасників.

По закінченні "Тижня", проводиться загальношкільна лінійка, де оголошуються результати роботи за тиждень, називаються переможці, відбувається нагородження кращих туристсько-краєзнавчих загонів.

Наведені методичні рекомендації до проведення "Тижня" носять орієнтовний характер. Проводячи "Тиждень" в своєму навчальному закладі, потрібно враховувати свої можливості, підбирати тематику і завдання відповідно до умов, використовувати власний туристично-краєзнавчий досвід, застосовувати місцевий матеріал.

Бажаємо Вам успіхів у проведені "Туристсько-краєзнавчого тижня".


24

ТИЖДЕНЬ ТУРИСТСЬКО-КРАЄЗНАВЧОЇ
РОБОТИ В ШКОЛІ

(Методичні рекомендації)


ВСТУП

27 вересня - Всесвітній день туризму. Він був затверджений на ІІІ-й сесії Генеральної асамблеї Всесвітньої туристської організації, яка відбулася в 1979 році в Манілі. Його відзначають щорічно, починаючи з 1980 року. Всесвітній день туризму проводиться з метою його пропаганди, адже внесок туризму в розвиток культурних зв'язків, забезпечення взаєморозуміння між народами важко переоцінити.

Пізнання рідної землі, всі далекі і великі подорожі розпочинаються з порога рідного дому, зі своєї вулиці, з околиць свого міста, селища, села.

Серед багатьох засобів виховання учнівської молоді туристсько-краєзнавча діяльність посідає значне місце. Вона є єдиним засобом виховання, який забезпечує комплексний вплив на виховання особистості, туристські подорожі та екскурсії не вимагають посилення мотивації діяльності, тому, що відповідають потребам дітей та юнацтва.

Звертаючи увагу на значні виховні можливості туристсько-краєзнавчої діяльності, у статті 29 закону України "Про туризм" наголошується: "Введення туризму в програми навчання молоді є важливим елементом її освіти і виховання".

Об'єктивні умови, в яких сьогодні працюють школи, призвели до того, що дитячому туризму, як засобу виховання немає альтернативи. При високій ефективності туризм у порівнянні з іншими засобами виховання, вимагає менше затрат та менше часу для організації колективу. Це зумовлено відповідністю можливостей туристсько-краєзнавчої діяльності потребам дитини.

Велике значення для морального формування особистості має взаємодія дітей у різних соціальних ситуаціях, які виникають у процесі туристської діяльності, збагачується соціальний досвід, такий необхідний у майбутньому житті У туристських походах значною мірою здійснюється діяльність колективістського характеру, яка неможлива без взаємодопомоги та взаємовиручки. У процесі походів можна моделювати педагогічно-керовані соціальні ситуації.

В умовах прогресуючої гіподинамії перебування дітей на природі сприяє їх оздоровленню, загартуванню, фізичному розвитку. Важливим є те, що під час туристських походів формуються навички самообслуговування та виконання простих трудових операцій.

1

На сучасному етапі в Україні як суверенній державі в першу чергу виникає необхідність у патріотичному вихованні. Неможливо здійснювати систему патріотичного виховання без включення до неї всіх засобів туристсько-краєзнавчої діяльності. Краєзнавство дає можливість формувати цілісне сприймання рідного краю та Батьківщини, причетність до її історії та сучасності.



На жаль, у роботі загальноосвітніх шкіл дитячий туризм застосовується недостатньо. У той же час у методичному арсеналі вітчизняної дитячої туристсько-краєзнавчої роботи є багато виховних заходів, які не потребують складного обладнання та спеціальної туристичної підготовки вчителів. Саме проведення найпростіших туристсько-краєзнавчих заходів приводить до поширення дитячого туризму.

З метою реалізації закладених в основах туризму і краєзнавства виховних і пізнавальних можливостей, пропонуємо орієнтовний план проведення тижня краєзнавства і туризму в школі в період з 20 вересня по 27 вересня

Щорічно.

2

Що це таке? (Судно запорожців "чайка")



  1. Ваш пароплав затонув у океані рано-вранці. Радист передав в ефір повідомлення і координати катастрофи. Що з перерахованих предметів ви візьмете в рятувальний човен перш за все і чому: шоколад, хустинка, прісна вода, ніж, люстерко, спінінг, рушницю, акваланг, компас, їжа, мотузка? (В даних умовах потрібне люстерко, щоб передавати сигнали рятувальникам)

  2. На острові Ява в Індонезії, раз на рік, під час свята, кокосовий горіх вимочують в керосині, чекають поки стемніє, підпалюють і... Що відбувається далі? (Грають "вогняний футбол, демонструючи свою хоробрість і спритність).

Журі підраховує кількість правильних відповідей, даних командою, і вручає їм відповідну кількість призів, які розподіляються між членами команди, які дали правильну відповідь.

ТУРИСТСЬКО-КРАЄЗНАВЧІИЙ КВК


Для гри треба заздалегідь підготувати команди. Команди вибирають собі назву, що відповідає туристсько-краєзнавчій тематиці. Команди будуть змагатися у винахідливості, допитливості, хто з них дружніший та обізнаніший з краєзнавства. Обирається капітан команди.

Змагання судить журі з 5 осіб, які повинні знати свій край, розумітися на туризмі, мати почуття гумору.

Конкурс судиться за п'ятибальною системою. Заздалегідь готуються картки з цифрами від 1 до 5 на кожного члена журі.

Ведучий представляє команди, капітанів та журі. Голова журі знайомить учасників з умовами гри і системою суддівства.



І конкурс. Привітання. Команди по черзі виступають з привітанням до команди-суперниці, до журі, до глядачів. Воно повинно бути з гумором і розповідати про подорожі, мандрівки, які привели до цього КВК.

II конкурс. Розминка. Команди по черзі задають і відповідають на питання (або їх задає ведучий).

Орієнтовні запитання.



  1. Як дятел визначає, є у дереві шкідники чи немає? (Дятел вистукує дерева: здорове дерево дає дзвінкий звук, а пошкоджене – глухий).

  2. Чому латаття біле не тоне? (Листки білого латаття великі, круглі з серцеподібним вирізом. Вони вкриті восковим нальотом, у середині них багато повітряних порожнин, тому листки плавають на воді).

  3. Чому під соснами можна побачити молоді ялинки, а під ялинками не побачиш жодної сосни? (Сосна світлолюбива, а ялина тіневитривала). 23

ГРА "ЩО? ДЕ? КОЛИ?"

У грі приймає участь одна команда знатоків, ведучий і журі. Готуються призи для учасників гри, 14 конвертів з номерами, 11 конвертів з запитаннями, 1 конверт з бліц-запитаннями, 2 конверти з музичною паузою. Конверти довільно розкладаються на столику і вибираються по одному капітаном команди знатоків. Час підготовки до відповіді – 1 хв. Бліц запитання – 3 за 1 хв. Правильні відповіді зараховуються команді, неправильні – кореспонденту. Правильність відповідей визначає ведучий, підрахунки проводить журі.



  1. Бліц-запитання:

а) Назвіть чотири найбільших річки Чернівецької області. (Дністер, Прут, Серет, Черемош)

б) В якому році було визволено Чернівці від фашистів? (1944 р.)

в) Хто автор сучасного герба Чернівецької області? (Орест Криворучко)


  1. Коли ластівки літають низько? Чому? (Перед дощем, тому, що комахи, якими живляться ластівки, перед дощем літають близько до землі)

  2. Коли настала ніч, керівник групи побачив, що наближається гроза. Тоді він зібрав усі сокири і казанки, прив'язав їх до мотузки і відніс якнайдалі від наметів. Чому він так зробив? (Керівник побоявся удару блискавки і відніс найбільш масивні металеві предмети)

  3. Яка трава увібрала в себе весь біль людських страждань та розчарувань, лікує хворих та вселяє впевненість у подорожніх? (Полин)

  4. Який бог у давніх слов'ян "Єсть роду божеского начальником і всякому роду джерело вічне"? (Бог Сварог)

  5. Хто з гетьманів найдовше правив Україною? (Іван Мазепа – 22 роки, з 1687 по 1709 рік)

  6. Не дивлячись на те, що й боялися і бояться досі, вона зупиняла кров, виховувала і годувала. Що це таке? (Кропива)

  7. Геологи натрапили на розсип діамантів, але ця знахідка їх не зацікавила. Вони викликали слідчого прокуратури і міліцію. Чому вони так зробили? (Діамант – це відшліфований людиною алмаз, тому подібні розсипи можуть зацікавити прокуратуру і міліцію, а не геологів)

  8. Через тебе я побив себе, через мене я побив тебе, убив тебе, та кров текла моя. Про що мова? (Про комара)

  9. Під вітрилами або без вітрил, по десять весел з кожного боку, з кермом на носі та на кормі, а разом звучить так само, як назва птаха.

22

В дорогу! Легких рюкзаків! Веселих стартів



ПЛАНУВАННЯ тижня ТУРИСТСЬКО-КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ"

Проведення комплексу заходів передбачає:



  1. Залучити більшу кількість дітей до систематичних занять туристсько-краєзнавчою діяльністю за рахунок підвищення їх інтересу до подорожей.

  2. Поглибити і систематизувати знання школярів про рідний край та Батьківщину, згуртувати колектив класу, оздоровити дітей.

При плануванні обов'язково треба звернути увагу на:

    • відповідність мети "Тижня туристсько-краєзнавчої роботи загальним цілям виховання;

    • відповідність змісту, форм і методів виховного впливу зоні найближчого розвитку дітей;

    • задоволення дітьми своїх потреб під час проведення заходів;

    • науковість змісту використаного краєзнавчого матеріалу;

    • характер основного заходу, який мотивує діяльність дітей протягом усього тижня.

Аналіз форм туристсько-краєзнавчої роботи дозволяє умовно поділити їх на основні і допоміжні. Основними формами дитячого туризму є ті, що не вимагають додаткової діяльності учнів. До них належать походи, екскурсії, а також заходи, в яких є елементи похідного побуту: туристичні зльоти і змагання.

Із допоміжних форм туристсько-краєзнавчої роботи при проведенні "Тижня" доцільно використовувати такі туристські конкурси, краєзнавчі вікторини, тематичні вечори, КВК на туристську тематику, тематичні години спілкування краєзнавчого змісту, зустрічі з бувалими туристами, краєзнавцями, усні журнали, конференції, творчі звіти гуртків, інтелектуальні ігри знавців рідного, конкурси малюнків, газет туристично-краєзнавчої тематики тощо.

Необхідно врахувати і те, що неможливо скласти план проведення "Тижня", який відповідав би цілям виховання дітей усіх вікових категорій. Тому практично в один і той же час будуть проходити два “Тижні” - один з учнями початкових класів, другий – із підлітками., другий – з підлітками.

План проведення "Тижня" необхідно починати з вивчення основного заходу. Для молодших школярів це може бути туристична прогулянка чи нескладні змагання з туризму. Для підлітків – туристський похід, зліт чи туристські змагання на місцевості. Слід врахувати і те, що


3

проведення будь-якого з рекомендованих для підлітків заходів з організацією ночівель у польових умовах значно підвищує як особисті, так і групові мотиви діяльності.

Виходячи з вищезазначеного, доцільно проводити подорожі і змагання на місцевості у вихідні дні.

У план "Тижня " вносяться тільки основний та масові заходи зі школярами кожної вікової категорії. Уся деталізація планування здійснюється у планах виховної роботи класних керівників, які згоджуються по кожній паралелі.

Особливу увагу при плануванні "Тижня" слід звертати на організацію посадового самоврядування у кожному із класів. Найбільш ефективне посадове самоврядування дитячого колективу в тому випадку, якщо воно спрямоване на організацію діяльності дітей, у процесі якої задовольняються їх потреби, в першу чергу життєво необхідні.

Якщо протягом "Тижня" передбачається проведення туристського походу або змагання на місцевості, клас поділяється на туристичні групи кількістю 10-15 учнів. Створюється рада командирів, яка здійснює координацію дій колективу класу протягом "Тижня". У кожній групі призначається: командир, завгосп по харчуванню, завгосп по спорядженню, штурман, капітан команди, знавці-краєзнавці, санітар, фізорг, редактор газети-звіту, кореспонденти.

Командир – здійснює керівництво діяльністю туристичної групи, бере участь у роботі ради командирів. Головною функцією командира є координація дій учнів для виконання всіх завдань, запланованих на "Тиждень".

Завгосп по харчуванню – складає меню на весь період перебування дітей в умовах автономного існування, проводить необхідні розрахунки по харчуванню, організовує роботу з підготовки продуктів та приготування їжі. Завгосп по харчуванню призначається в тому випадку, якщо в плані "Тижня" передбачено перебування дітей в умовах автономного існування. Процес організації харчування дітей, коли використовується їхня праця, має важливе значення у вихованні.

Завгосп по спорядженню – визначає потреби у спорядженні, необхідному для проведення походу чи змагань. Ця робота проводиться спільно з капітаном команди. Після складання списку спорядження організовує роботи всіх членів групи для підготовки його до туристичного походу. Слідкує за збереженням і раціональним використанням спорядження.

Штурман – готує необхідні картографічні матеріали, відповідає за вчасний прихід групи до місця змагань. Під час проведення екскурсій та


4

(Перун)


  1. Як називалася зачіска у козака?

(Оселедець)

На цьому гра закінчується, оголошується музична пауза, журі підраховує результати. Учасники гри нагороджуються залежно від кількості набраних балів.

ЗООЛОГІЧНА ВІКТОРИНА.


  1. Вікторина може проводитися як телевізійна гра "Брейн-ринг", але з туристично-краєзнавчими запитаннями.

  2. Як називаються комахи, що бігають по воді? (Водомірки)

  3. Має гребінь та не може ним чесатися? (Півень)

  4. Яке природне явище буде, якщо горобці в пилу купаються? (Дощ)

  5. Яка буде погода, якщо ввечері голосно стрекочуть цвіркуни? (Гарна)

  6. Сама різнокольорова, їсть зелене, дає біле? (Корова)

  7. Найбільша тварина в наших лісах? (Зубр)

  8. Яка птаха відлітає у вирій найпершою? (Ластівка)

  9. Який птах робить гнізда на дахах людських осель? (Лелека білий)

  10. Пухнастий звірок на гілочку – скок! Хто це? (Білка)

  11. Для якого птаха людина робить домівки? (Для шпаків)

  12. Яка пташка наших лісів полює під водою? (Оляпка)

  13. Хутрова тварина з Північної Америки, прижилась у нас по берегах водойм та струмків, робить невеликі хатки з очерету? (Ондатра)

Переможців визначають за найбільшою кількістю правильних відповідей.

КРАЄЗНАВЧИЙ АУКЦІОН


Цю гру можна проводити в одновікових групах з необмеженою кількістю учасників. Ведучий називає якесь місто, рослину, тварину тощо. Гравці повинні додати інші назви або за тематикою, або на останню букву попередньо названого слова. При цьому не треба повторювати раніше названі слова. Наприклад, ведучий називає слово "вулиця". Відповіді гравців: Головна, Шевченка, Українська, Івасюка і т.д. Ведучий так само просить назвати населені пункти, площі, річки, лікарські рослини, квіти, звірі, птахи, бур'яни.

Виграє той, хто назве найбільше слів.


21

II пакет

  1. Коли була перша згадка про Чернівці?

(8 жовтня 1408 року)

  1. Де розміщена Чернівецька область в межах України?

(На південному заході)

  1. З якою областю межує наша область на заході?

(З Івано-Франківською)

  1. Хто вперше відкрив і описав древнє місто Василів?

(Фрідріх Кайндль)

  1. Давньоруська фортеця, попередник міста Чернівці?

(Черн)

  1. Яка кількість населення Чернівецької області?

(938000 осіб)

  1. Скільки міст на території нашої області?

(10)

  1. Найбільший район нашої області?

(Сторожинецький)

  1. Які племена жили на території нашого краю у VII-ІХ ст.н е.?

(Племена білих хорватів і тиверців)

  1. Коли освячують воду?

(На Водохрестя, Йордана)

  1. Яке село в нашій області найбільше за кількістю жителів?

(Село Клішківці Хотинського району)

  1. Самий молодий населений пункт нашої області?

(Новодністровськ)

  1. Хто розбив польське військо короля Яна Ольбрахта у Козьминському лісі?

(Воєвода Стефан чел Маре)

  1. Хто з українських гетьманів приймав участь у Хотинській війні 1621 року?

(Петро Сагайдачний)

  1. Де в області проводиться добування нафти?

(В с.Лопушна Вижницького району)

  1. Які вітри переважають на території області?

(Північно-західні)

  1. Хто був організатором "гуцульського бунту" на Буковині?

(Лук’ян Кобилиця)

  1. Коли почала виходити перша газета на Буковині?

(З 1848 року)

19. Найстаріший бог у давніх слов'ян?


20

інших заходів, пов'язаних з пересуванням по населеному пункту, розробляє оптимальний маршрут руху. Відповідає за підготовку змагань з орієнтування та керує командою під час таких змагань.

Капітан команди – проводить підготовку туристського гурту до змагань. Проводить змагання в туристичній групі і визначає основний склад команди. Організовує взаємодію членів команди під час змагань, сам є членом команди.

Знавці-краєзнавці – готують краєзнавчий матеріал, передбачений програмою "Тижня". Вивчають основні історичні, географічні, біологічні та соціальні особливості своєї місцевості, з якими знайомлять членів туристичної групи. Беруть участь у краєзнавчих вікторинах, конкурсах, диспутах тощо.

Санітар – стежить за самопочуттям членів гурту під час підготовки і проведення різних заходів. Спільно з капітаном команди визначає основний склад команди. В разі потреби організовує незначну першу медичну допомогу. Готує команду до участі у конкурсі з першої медичної допомоги.

Фізорг – організовує тренування туристичної групи для участі в заходах спортивного характеру. Готує спортивне спорядження для організації дозвілля, спільно з капітаном проводить змагання в туристичній групі.

Редактор газети-звіту – розробляє макет газети. Керує роботою кореспондентів по збиранню матеріалу для газети. Організовує роботу групи для оформлення газети-звіту.

Кореспонденти – записують хронологію подій під час проведення "Тижня", замальовують події, фотографують, готують матеріал і приймають участь у підготовці газети-звіту, малюнків на туристсько-краєзнавчу тематику.

Планування "Тижня" повинно відбуватися на двох рівнях. На рівні школи плануються масові заходи і здійснюється координація діяльності класних керівників та колективів класів. На рівні класу планування носить більш конкретний характер, має структуру туристсько-краєзнавчого циклу. Туристсько-краєзнавчий цикл – це комплекс заходів із підготовки, проведення та підбиття підсумків основної ланки роботи (походу, екскурсії, змагань тощо), логічно направлених на досягнення конкретних виховних цілей. Планування роботи в класі повинно спиратися на посадове самоврядування дитячого колективу, і спрямовуватися на формування відповідальної залежності.

5

ПРИБЛИЗНИЙ ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ


"ТИЖНЯ ТУРИСТСЬКО -КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ"

Мета:

    • поглибити і систематизувати знання школярів про рідний край;

    • створити умови для вдосконалення колективів класів та колективу школи;

    • оздоровити дітей




№ п/п

Заходи

Дата проведення

Відповідальний

1

2

3

4

1.

Оголошення про проведення “Тижня туристсько-краєзнавчої роботи”, його змісту та умов проведення




Заступник директора з виховної роботи

2.

Формування ради командирів




Заступник директора з виховної роботи, класні керівники

3.

Заочний конкурс туристських подорожей




Заступник директора з виховної роботи, рада командирів

4.

Проведення оглядових бесід з краєзнавчої характеристики рідного краю




Класні керівники, вчителі географії, історії, біології, літератури

5.

Конкурс виробів з природного матеріалу




Вчителі трудового навчання, класні керівники, рада командирів

6.

Проведення змагань, конкурсів, вікторин, ігор краєзнавчого характеру між туристськими групами і класами, олімпіад




Класні керівники, командири, вчителі-предметники

6


  1. По якій річці проходить північна межа нашої області?

(Дністер)

  1. Як називався древній торговий шлях, що проходив по території нашого краю у 12 ст.?

(Берладський)

  1. Гора на околиці Чернівців, де існували сторожові споруди часів Галицько-Волинського князівства?

(Цецин)

  1. Яка відстань від Чернівців до Києва?

(600км)

  1. Скільки селищ міського типу в нашій області?

(9)

  1. Скільки адміністративних районів в нашій області?

(11)

  1. Коли вперше згадується Цецинська фортеця?

(1395році)

  1. Коли відбулася битва в Козьминському лісі?

(26 жовтня 1497 р.)

  1. Хто вперше згадує Чернівці?

(Молдавський господар Александр Добрий)

  1. Найменший за площею район нашої області?

(Герцаївський район)

  1. Коли відбулася Ставчанська битва?

(17 серпня 1739 р.)

  1. Коли на Буковині було відмінено кріпацтво?

(1 січня 1766 р.)

  1. Як називаються безлісі хребти і вершини в Карпатах?

(Полонини)

  1. Де добували буре вугілля в нашій області?

(В Мілієво-Іспаському родовищі)

  1. Коли було відкрито університет Чернівцях?

(У 1875 році)

  1. Коли відбулося Буковинське народне віче?

(3 листопада 1918 року)

  1. Коли співають колядки?

(На Різдво)

  1. Як називається житло туриста?

(Намет)

19


  1. Відома єврейська актриса, народилася в Чернівцях. Збагатила театральне мистецтво України, Молдови, Румунії? (Сіді Таль, справжнє ім’я – Сореле Біркенталь).

  2. Який літературний твір присвячений народному герою буковинців Лук'яну Кобилиці, хто його автор? (Поема "Лук'ян Кобилиця, автор Ю.Федькович).

  3. Буковинський художник кінця 19 ст., автор картин "Богдан під Берестечком", "В'їзд Б.Хмельницького в КиЇв" (Микола Івасюк).

  4. Класик румунської літератури 19 ст., поет, вчився в Чернівецькій гімназії (нині школа № 1), йому в Чернівцях встановлено пам’ятник, названа вулиця? (Михай Емінеску).

  5. Хто з буковинських художників написав портрети Ю. Федьковича, О. Кобилянської, С. Воробкевича? (Юстин Пігуляк (1845-1919)).

  6. Після закінчення першого гейму оголошується музична пауза, журі підраховує кількість правильних відповідей кожної команди і визначає переможця першого гейму. У другому геймі продовжують гру три команди.

II гейм "Парний турнір"

Кожен член команди заздалегідь готує по декілька питань з краєзнавства, щоб виключити можливість повторення питань і звертається з одним питанням до певного гравця іншої команди. На кожного гравця може бути тільки по одному питанню. Якщо відповідь на питання неправильна, то той, хто запитує, повинен дати правильну відповідь.

Після проведення гейму оголошується музична пауза. Журі підраховує кількість правильних відповідей і за результатами двох геймів з гри вибуває та команда, що набрала найменшу суму балів.

III гейм "Хто більше?

Оцінюється кількість правильних відповідей на питання за 1 хв. Пакет обирає капітан команди. За кожну правильну відповідь команда одержує 1 бал. Якщо учасники не знають відповідь на питання, то відповідають на слідуюче питання. Питання задає ведучий, контроль часу ведуть журі. Командою "Стоп" гра зупиняється через 1 хв.



І пакет

  1. Коли вперше застосовано слово "Буковина" як ознака території?

(1392 року)

  1. Яку форму має територія нашої області на карті України?

(Трикутника)
18


1

2

3

4

7.

Загальношкільні туристичні змагання




Заступник директора з виховної роботи, вчителі фізвиховання, рада командирів

8.

Конкурс малюнків на краєзнавчу тематику




Вчитель образотворчого мистецтва, рада командирів

9.

Конкурс туристських газет, листівок




Заступник дирек-тора з виховної роботи, редакто-ри, кореспонден-ти, командири туристичних груп

10.

Туристський клуб веселих та кмітливих




Заступник директора з виховної роботи, вчитель музики і співів, рада командирів

11.

Туристичні походи вихідного дня, екскурсії за наміченими маршрутами




Заступник директора з виховної роботи, класні керівники, командири груп

Оголошення про проведення "Тижня" здійснюється заздалегідь – за 5-7 днів до початку. Форма оголошення може бути різною – яскраво оформлений плакат, оголошення на загальношкільних зборах, на загальношкільній лінійці тощо. В оголошенні повинні бути вказані зміст заходів, час та умови їх проведення.

Рада командирів складається з командирів туристських груп, які обираються на зборах класних колективів.

Для проведення заочного конкурсу туристських подорожей до ради командирів подаються звіти про походи вихідного дня, ступеневі та категорійні походи, екскурсійні поїздки.


7

За допомогою вчителів-предметників старшокласники готують і проводять оглядові бесіди щодо краєзнавчої характеристики рідного краю.

До участі в конкурсі виробів з природного матеріалу допускаються всі роботи, виконані як у позанавчальний час, так і на заняттях трудового навчання та образотворчого мистецтва. Доцільно провести відбірковий тур у класних колективах. Після визначення переможців та призерів необхідно організувати виставку всіх робіт, або навпаки – за результатами виставки визначаються переможці.

Рекомендації щодо проведення туристсько-краєзнавчих завдань, конкурсів, вікторин, ігор тощо, наводяться нижче.

Доцільно газети та листівки оформляти в кінці "Тижня", щоб відобразити в них участь у підготовці і проведенні змагань, конкурсів, вікторин тощо. Газету або листівку готує клас чи туристична група. Всі роботи дітей беруть участь у виставці. В кінці "Тижня" рекомендується провести "Туристський КВК" або інший захід комплексного характеру. Останніми проводяться походи вихідного дня, учнівські екскурсії.

Підбивати підсумки можна по-різному – визначати переможців та нагороджувати за участь в окремих заходах, або робити комплексний залік, тобто підраховувати суму місць, зайнятих туристичною групою протягом усього "Тижня". Групи, які не беруть участь у деяких заходах, мають менше шансів стати переможцем чи призером за результатами "Тижня".

8


  1. Коли наш край входив до складу Молдовської держави? (З 1359 по 1774 рік).

  2. Де в нашій області знаходиться найдавніша церква, побудована з каменю? (У смт. Лужани, Успенська церква, збудована в 1453-1455р.р.)

  3. Назвіть найдавнішу рукописну пам'ятку, що знаходиться на Буковині? (Путнянське Євангеліє 13 ст.).

  4. Коли було утворено Чернівецьку область? (7 серпня 1940 року).

ТЕМА: "Ге ографія Буковини"

  1. Яка площа Чернівецької області? (8100 км. кв.).

  2. З якими державами межує Чернівецька область? (з Румунією і Молдовою).

  3. Найхолодніше місце Чернівецької області? (с. Селятин, Путильського району, середньорічна температура +4,50С).

  4. Найменше місто Чернівецької області? (місто Герца, 2400 жителів).

  5. Найвища гора Чернівецької області? (г. Яровиця, 1574 м.).

  6. Найвищий перевал Буковинських Карпат? (Перевал Шурдин, 1173м.)

  7. Найбільша притока р. Прут в межах нашої області? (р. Черемош, права притока).

  8. Найвища точка рівнинної України, що розміщена на території нашої області? (г. Бердо, 515м., знаходиться на Хотинській височині).

  9. Найдавніша галузь промисловості в нашій області? (Лісова і деревообробна).

  10. Коли розпочався розвиток залізничного сполучення в нашому краї? (З 1866 року, будівництвом залізниці Львів - Чернівці).

ТЕМА: "Буковина мистецька"

  1. Назвіть перших поетів Буковини, що писали свої вірші українською мовою? (Василь Фарлеєвич (1783-1851) та Гаврило Продан (1816-1844).

  2. Талановитий кіноактор, режисер, постановник фільму "Білий птах з чорною ознакою"? (Іван Миколайчук).

  3. Кому належать ці поетичні рядки: "Я свій нарід всім серцем люблю, і вірую, що його велика доля жде". (Юрію Федьковичу).

  4. Які п'єси, написані за творами О.Кобилянської, йшли на сцені Чернівецького драмтеатру? ("Земля", "В неділю рано зілля копала", "Вовчиха").

  5. Назвіть автора романів "Балада про вершника на білому коні" та "Лицарі великої любові", хто головний діючий герой? (Автор Михайло Івасюк, головний герой Мирон Дитинка).

17

колос на твоїх полях, медово сяють плоди в садах твоїх. І гордо постають у світанкових росах твої зелені гори.



Буковино, Буковино, мамко моя, ненько,

Як на тебе подивлюся – радіє серденько!

Чистими джерелами у словах поета виливаються і висота думки, і мудрість, і ширококрила, щедра любов буковинців до рідної землі.

А чи знаєте ви свій край, його історію, його багатства?

(Звучить пісня "Рідний край")

Далі гру продовжує ведучий. У нього повинні бути відповіді на всі запитання. Спочатку ведучий знайомить із правилами гри. Перший гейм – команди по черзі відповідають на питання. Для цього вони кидають кубик (колір на грані відповідає темі). Одна з граней кубика повинна бути білого кольору. Це відповідає "щасливому випадку", що означає солодкий приз (солодощі, фрукти або печиво, яке потрібно заздалегідь приготувати). З конвертів дістають аркуші із запитаннями, які зачитуються команді-суперниці. Ведучий оголошує правильність відповіді, журі фіксує результат, кубик кидає наступна команда. Відпрацьовані питання ведучий відкладає. Кількість питань, які задаються командам-суперницям повинна бути однакова.

Після закінчення гейму журі оголошує результати.

Поки журі підводить підсумки, проводиться музична пауза.

І гейм "Вікторина"

ТЕМА: "Буковина Історична".



  1. Звідки походить назва нашого краю? (Від назви букового лісу, що вкривав територію краю).

  2. Де на території краю виявлено найдавнішу стоянку людей? (Біля колишнього села Молодово Сокирянського району, вік стоянки 45 тис. років).

  3. Де на території області виявлено найдавніше слов'янське поселення? (В урочищі Кодин біля с.Чагор Глибоцького району, поселення пражськоі культури).

  4. До складу якої держави входив наш край у 12-14 ст.? (До складу Галицько-Волинського князівства).

  5. Відомий український археолог, дослідник давньої та середньовічної історії та археології Чернівецької області, наш сучасник? (Тимощук Борис Онисимович).

  6. Важлива оборонна, фортифікаційна споруда, що відіграла значну роль в історії нашого краю? (Хотинська фортеця на р. Дністер біля м. Хотин).

16

МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ТУРИСТськО-КРАЄЗНАВЧИХ ЗМАГАНЬ, КОНКУРСІВ, ВІКТОРИН, ІГОР У РАМКАХ "ТИЖНЯ ТУРИСТськО-КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ".

Проведення туристичних змагань є основною ланкою "Тижня". Залежно від терміну цього заходу обирається форма і види змагань. У тому разі, коли "Тиждень" планується взимку, то змагання доцільно проводити у спортивному залі школи. Якщо "Тиждень" проводиться навесні чи восени, то змагання бажано провести на місцевості: у лісі, біля водойми, у лісосмузі тощо.

Плануючи туристичні змагання, треба виходити з педагогічної доцільності заходів, яка конкретизується наступними принципами:

Змагання проводяться окремо для різних вікових груп.

Участь у змаганнях не потребує особливої підготовки і до них допускаються всі бажаючі.

Під час змагань повинні розвиватися не тільки сила і швидкість, а також спритність, кмітливість, спостережливість.

Під час шкільних змагань доцільно проводити орієнтування на місцевості, естафету туристичних навичок, смугу перешкод.



ЗМАГАННЯ 3 орієнтування НА МІСЦЕВОСТІ

Цей вид можна проводити для учнів 5-го і старших класів як із застосуванням карт спортивного орієнтування, так і без них. Коли є карти місцевості, то краще організувати змагання з орієнтування в заданому напрямку. Це, як правило, особисті змагання, але оскільки діти не мають певного досвіду участі в таких змаганнях, то доцільно зробити їх командними. Для проходження дистанції командам пропонують 3-5 контрольних пунктів та визначають контрольний час. Довжина дистанції не повинна перевищувати 1-3 км (залежно від віку дітей). Склад команди – від двох до шести учнів.

Якщо бракує карти місцевості, то можливе проведення змагань з орієнтування по азимутальному маршруту. Тобто для проходження дистанції учасникам вказується напрямок (азимут) на контрольні пункти і відстань до них. Для того, щоб команди не переслідували одна одну, як у першому, так і в другому випадку дистанції для різних команд роблять з різними контрольними пунктами. Але в цьому випадку треба, щоб ди-станції були рівноцінними за довжиною і за складністю. Вибір варіанту

9

проводиться за допомогою жеребкування Старт команд здійснюється одночасно, і тоді не треба робити розрахунки, щоб визначити переможця – послідовність фінішу команди визначає місце з даного виду.



Якщо рівноцінні дистанції влаштувати неможливо, то старт проводиться з певним інтервалом в порядку жеребкування команд, час кожної команди визначається окремо, переможці визначаються за найменшим часом проходження дистанції.

ТУРИСТИЧНА ЕСТАФЕТА


Змагання з цього виду проводяться для дітей різного віку. але залежно від нього добираються різні етапи і склад команди – 5-10 учнів. Дистанцію естафети роблять лінійною (всі етапи розташовані на місцевості окремо один від одного) чи концентровано (якщо організовується пункт старту-фінішу передачі естафети та пункт виконання завдань). У першому випадку учасників розташовують на етапах. Після виконання завдання вони біжать до наступного етапу і передають естафету іншому членові команди, який тільки після цього починає виконувати своє завдання. У другому випадку – учасник зі старту добігає до пункту виконання завдання, виконує завдання і повертається на пункт старту-фінішу для передачі естафети іншому учаснику команди, який повторює маршрут першого учасника. У випадку, коли учасник при виконанні завдання припускається помилки, то він пробігає певну кількість штрафних кіл за кожну помилку.

Відстань між етапами: для учнів 1-3 класів – до 30 м; для учнів 5-8 класів – до 60 м; для учнів 9-11 класів – до 100 м. Залежно від віку зміст окремих етапів змінюється.



Знання з топографії. Для дітей молодшого шкільного віку дається завдання відшукати на карті області обласний та районні центри, річки Дністер, Прут, Серет, гори Цецино та Бердо.

Учням 5-8 класів пропонується "Топографічне доміно": 5-10 карток з намальованими топографічними знаками і така сама кількість карток із правильними назвами цих знаків. Учасники цього етапу повинні за найкоротший час підібрати правильні пари. Туристам з 9-11 класів пропонуються тільки картки з топографічними знаками, які вони називають.



Пакування рюкзака. Вибір речей, які треба скласти до рюкзака, і його розмір залежить від віку учасників. Так, учням 1-3 класів пропонується невеликий рюкзак, у який пакуються особисті речі: светр, взуття, спортивна форма, шапочка. Учасники змагань другої вікової групи складають крім особистих речей, ковдру або спальний мішок, килимок,
10

КОНКУРСИ І вікТОРИНИ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ

Гра "Щасливий випадок"

ТЕМА: "Тут все священне, все твоє, бо зветься просто – краєм рідним!"

До цієї гри потрібно готуватися заздалегідь. Учням пропонується література для самостійного опрацювання та інструктаж по роботі з нею. Бажано, щоб кожну команду готував вчитель, який займається краєзнавством. Створюються три команди, кожна з яких обирає капітана, назву, девіз, привітання. Готуються призи для нагородження.

Гра проводиться у просторому залі. Команди розміщуються на сцені. Глядачі теж беруть участь у грі, коли якась команда не може відповісти на питання. За правильну відповідь глядачі нагороджуються призами або їх відповідь зараховується команді.

Гра проводиться у три гейми (кількість запитань і їх зміст ми наводимо орієнтовно). Заздалегідь треба подбати про перерви або музичні паузи. Це можуть бути номери художньої самодіяльності, магнітофонні записи та ін. Великими літерами написати на видному місці тему гри. Заготовити конверти, в яких будуть запитання на теми (орієнтовно): "Буковина історична", "Буковина літературна'', "Буковина туристична". На кожному конверті кольорова позначка: жовта, зелена, червона. У трьох великих конвертах запитання, на які потрібно відповісти за 1 хвилину. Приготуйте кубик з кольоровими гранями, що відповідають кольорам конвертів, (одна грань повинна бути білою), пісочний годинник на 1 хвилину або секундомір. До складу журі обираються вчителі та учні школи.

ХІД ГРИ


Вступне слово ведучого. Землею сизих буків, буковинським краєм, зеленою Буковиною називають цей чарівний куточок України. Закосичена водограєм білопінного Черемошу, бистриною Пруту і тихим плином Дністра, на смерекових вітрах карпатського синьогір'я бринить вона срібною струною.

Кожного, хто загостить сюди, Буковина, наче дівчина-красуня у веселково гаптованій сорочці , зустріне добром і ласкою. І поведе у глибину віків, у правічно слов'янську землю.

Зупиніться над Дністром. З прадавніх часів тут селилися слов'яни. "А уличі і тиверці сиділи на Дністрі, в близькому сусідстві з Дунаєм, і була їх велика сила – від Дністра до самого моря", - засвідчує літописець.

Буковий краю, Буковино! З весни і до пізньої осені в буянні квітів і трав твої полонини, твої розлогі луки. Вклоняється матері-землі стиглий


15

КОНКУРСИ ТА ВІКТОРИНИ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Природничо-краєзнавча вікторина

Може проводитися у формі тестів: із 3-х відповідей треба вибрати одну. Вікторину можна проводити в усній або в письмовій формі

І. Які квіти ростуть на воді?

ІІ. Без рук, без ніг, повзе на поріг та вуса покручує

  1. Ромашки

  2. Латаття біле

  3. Айстри

  1. Кукурудза

  2. Помідор

  3. Горох

ІІІ. З якої сторони дерева ростуть мохи?

IV. Яка річка протікає через наше місто?

  1. З півдня

  2. З півночі

  3. З заходу

  1. Черемош

  2. Прут

  3. Серет

V. Яку квітку називають “квіткою сонця”?

VI. Якщо запах квітів стає сильнішим, то яка буде погода?

  1. Ромашку

  2. Жоржину

  3. Соняшник

  1. Сонячна

  2. Піде дощ

  3. Хмарна

VII. Якщо вранці на рослинах роса, яка буде погода?

1. Сонячна. 2. Піде дощ. 3. Хмарна.



Конкурс "Хто найспостережливішийп

Гравцю пропонується кілька рослин або малюнків звірів краю. Надається 30 сек., щоб подивитися і запам'ятати. Після цього гравцю треба повернутися до дітей і назвати все, що бачив. Для різних вікових груп завдання може полегшуватися або ускладнюватися.



Конкурс на кращого розповідача

  1. Про лікарські рослини.

  2. Про отруйні гриби.

  3. Про охорону природи.

  4. Про рідний край (місто, село).

  5. Про видатних земляків.

Це може бути об'єктивна розповідь, легенда переказ, вірш, пісня, казка і т.д.
14

особистий посуд, продукти харчування (картоплю, крупи, консерви). Школярам старшого віку для пакування рюкзака додається намет і більший набір продуктів харчування. Оцінюється правильне розміщення речей у рюкзаку та відрегульованість лямок.



Встановлення і збирання намету. На цьому етапі беруть участь 2 і більше учнів, залежно від умов змагань і тактики команди. Команда встановлює намет до тих пір, поки на даху не буде складок і сам намет стоятиме без нахилів. Збирання намету у старшій віковій групі доцільно проводити перед етапом пакування рюкзака.

Розпалювання вогнища. Для проведення цього етапу треба підготувати місце, яке відповідає правилам пожежної безпеки. Перед стартом естафети учасники складають хмиз на певну висоту, що обмежується дротом, натягнутим на кілках. Вище дроту на відстані 10-15 см натягується нитка. Для вогнища застосовується тільки природний матеріал у вигляді гілок з дерев, кущів. При запалюванні вогнища можна вводити обмеження – використання певної кількості сірників. Вогнище вважається запаленим, коли нитка перегорає.

В'язання вузлів. На цьому етапі потрібна плетена капронова мотузка. Потрібно мати декілька відрізків по 1,5-3 м такої мотузки (залежно від кількості учасників, які одночасно будуть в'язати вузли). Учасникам потрібно зав'язати 3-5 вузлів; прямий, ткацький, удавка, академічний, схоплюючий, стремено, булінь, провідник та ін. Види вузлів та їх кількість, час в'язки доводиться до учасників заздалегідь.

Надання медичної допомоги. Мета проведення цього етапу полягає у перевірці найпростіших умінь, які потрібні кожній людині для здійснення долікарської допомоги. Для учнів 1-3 класів завданнями можуть бути: обробка ранки йодом, бинтування пальця або кисті, транспортування потерпілого на "стільчику", учні 5-8 класів крім обробки ран та бинтування частин тіла повинні показати вміння накладати джгути при венозних або артеріальних кровотечах, транспортувати потерпілого на "стільчику", а учні 9-11 класів можуть виконати накладання шини на гомілку і здійснюють транспортування потерпілого на ношах.

Визначення величин. Змагання з визначення величин можуть проводитися як в рамках естафети туристських навичок, так і окремими конкурсами чи естафетою. В останньому випадку учасникам за найменший час треба пробігти дистанцію і в певних контрольних пунктах зробити такі виміри:

    • визначення відстані (до окремого дерева, каменя, будівлі, тощо) на око, не виходячи за межу;

    • визначення висоти (дерева, горба, будівлі та ін.);

11

    • визначення кількості предметів (м'ячиків, картоплин, яблук) у мішечку;

    • визначення тривалості хвилини; після включення суддею секундоміра учень повинен дати команду виключити його через хвилину;

    • визначення ваги предмета (каменя, колоди, мішечка з піском);

    • визначення за допомогою компаса азимуту на вказаний об'єкт;

    • визначення кроками відстані між вказаними пунктами.

Кожне вимірювання повинно мати шкалу помилок. Наприклад, при визначенні часу помилка до п'яти секунд не штрафується; від 5 до 10 секунд – одне штрафне коло; 10-15 – два штрафних кола; більше 15 сек. – три штрафних кола. Штрафні кола можуть бути замінені штрафним часом, який додається до часу учасника або команди при підведені підсумків.

Етапи естафети туристських навичок добираються й проводяться довільно, залежно від наявності спорядження та технічного забезпечення. Всі етапи, крім розпалювання вогнища та встановлення-зняття намету, можуть бути включені до змагань, які проводяться у спортзалі.


СМУГА ПЕРЕШКОД


Цей вид змагань, як і естафета туристських навичок, проводиться для всіх вікових груп на місцевості або в спортзалі школи. Подолання смуги перешкод – командний вид, у якому беруть участь від 4 до 10 учнів, якщо учасників більше, то змагання втрачають видовищність.

Зміст змагань зводиться до подолання за найменший час природних та штучних перешкод. Перешкоди добираються залежно від віку учасників і від наявності спеціального спорядження. Зрозуміло, що для учнів 1-5 класів доцільно використовувати такі елементи: біг по пересіченій місцевості, перелаз, мишоловка, купини, завал.

Для учнів старших класів ці елементи доповнюються такими: підйом на гору, спуск з гори, переправа по паралельних перилах, навісна переправа, гаті, подолання канави за допомогою жердини або маятника. Організація та обладнання елементів передбачає таке:

перелаз – між двома деревами (на відстані 1-1,5 м) намотується мотузка від низу до висоти 2,5-4 метри. Завдання учасників перелізти з одного боку на інший. Забороняється знаходження одночасно двох учасників на етапі;

мишоловка – на рогачиках встановлюються жердинки, під ними треба проповзти, не зваливши їх;

купини – відмічаються на землі таким чином, щоб при проходженні етапу треба було змінювати ногу. Кількість купин 7-10. Відстань між ними – залежно від зросту дітей даної вікової групи;
12

гаті – готуються жердини однакової довжини (2-4 м) за кількістю учасників команди. Закріплюються 7-10 колод діаметром 25-40 см довжиною 0,7-1 м на відстані, яка залежить від довжини жердин, учасники повинні укласти жердини на колоди і по них перейти по одному через уявне болото;

завал – на місцевості для організації цього елементу викидається гілля, визначається коридор, по якому проходять учасники змагань. Для підвищення безпеки проходження етапу гілля можна замінити мотузкою, яку натягують між 4-а деревами і переплітають у горизонтальній площині;

подолання канав за допомогою жердини — учасники перестрибують через канаву, спираючись на жердину. При відсутності канави її можна окреслити умовно лініями;

подолання канави за допомогою маятника – учасникам треба переправитися через уявну прірву за допомогою мотузки, один кінець якої закріплений на гілці дерева, а за інший тримається учасник і, розганяючись, перескакує умовну прірву, позначену лініями на землі;

переправа по паралельних мотузках – між двома деревами на висоті 0,7-1 м натягується основна мотузка, паралельно над нею натягується ще одна основна мотузка, яка розміщується над першою на висоті 1,5-1,8 м. Учасники по одному, тримаючись руками за верхню мотузку, проходять по нижній через умовну перешкоду (річка, рів).

Наступні етапи проводяться тоді, коли в школі є спеціальне спорядження: мотузки, карабіни, системи. До таких етапів можна віднести: підйом на гору за допомогою мотузки, спуск з гори, навісна переправа. Організація проходження та суддівство цих етапів здійснюється згідно з "Правилами проведення змагань з туризму".



Крім вказаних видів змагань, бажано проводити різноманітні конкурси. Це конкурси лісорубів, слідопитів, метеорологів, шифрувальників, кухарів, пришивання ґудзиків, спостережливих, кмітливих та ін. Можливе перетягування каната, різні види бігу: задом наперед, навприсядки, із зімкненими ногами, із запаленою свічкою, у паперовому капелюсі, у мішках, із мискою з водою, з підніманням предметів, із переодяганням, із зав'язаними очима, парами. Такі конкурси видовищні і завжди викликають неабиякий інтерес у школярів.


13



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка