Основний напрямок



Сторінка1/11
Дата конвертації29.04.2016
Розмір1.85 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
Основний напрямок
Педагогіка розвитку особистості (здоров’язберігаючі технології)

Автори-укладачі: Шастун Вікторія Анатоліївна, методист районного

методичного кабінету;

Діденко Оксана Михайлівна, керівник районного

методичного об’єднання вчителів основ здоров’я.

Назва матеріалу:

Інноваційні технології

здійснення превентивної роботи серед

учнівської молоді у профілактиці ВІЛ/СНІДу
(методичний посібник для вчителів основ здоров’я)

Матеріали схвалено:
методичною радою РМК (протокол №2 від 11.03.2011 р.)
Зміст

  1. Анотація………………………………………………………………….. 3

  2. Вступ…………………………………………………………………….... 4

  3. Орієнтовний план проведення заходів в навчальному закладі до Дня

боротьби зі СНІДом……………………………………………………… 5

Розробки уроків-тренінгів з профілактики ВІЛ/СНІДу та формування

здорового способу життя:

  1. Діденко О. М. Тема. СНІД ─ загроза людству. 9 клас. ………………. 8

  2. Забожко С.В. Тема. «ВІЛ/СНІД: передбачити, уникнути, не захворіти».

7 клас.……………………………………………………………………..15

  1. Антоненко Л.І . Тема.ВІЛ/СНІД - виклик людству. 9 клас…. ………. 19

  2. Цимбал І.І. Тема. Здоров`я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ : шляхи передачі і методи захисту. 9 клас. …………………………………….. 24

  3. Марченко О. Є. Тема. Ризики статевого дозрівання. 8 клас………….. 29

  4. Хоменко Л. М. Тема: ВІЛ-інфекція, СНІД: шляхи розповсюдження, способи профілактики. 8 клас. …………………………………………. 32

  5. Скорик Л. В. Тема. Як уберегтися від ВІЛ /СНІДу. 7 клас. ………….40

  6. Іваненко Г. М. Тема. Як зробити внесок у боротьбу з ВІЛ/СНІДом .

6 клас. …………………………………………………………………….44

  1. Ковтун Г. В. Тема уроку. ВІЛ/СНІД і життя. 8 клас………………….. 48

  2. Пислиця Г. М. Тема. Наркотики і ВІЛ.7 клас………………………… 52

  3. Рось В. П. «Наркотики і ВІЛ». 7 клас………………………………….. 58

  4. Музика С. П. Тема: «ВІЛ/СНІД: передбачити ,уникнути , не захворіти». 7 клас………………………………………………………... 64

  5. Пістун Л. М. Тема: ВІЛ/СНІД: виклик людині. 9 клас………………...71

  6. Харченко В.І.Тема: «ВІЛ/СНІД – реальна загроза людству».7 клас….78

  7. Педченко О. В. Тема: Що ти знаєш про ВІЛ/СНІД? 7 клас. ………... 87

Розробки виховних заходів:

  1. Марченко О. Є. Тема: Толерантне ставлення до ВІЧ - інфікованих людей. Протидія стигмі і дискримінації. 10 клас……………………….92

  2. Ковтун Г.В. Тренінг “Профілактика ВІЛ/СНІДу”. 11 клас…………...101

  3. Кухарська О.І. Виховний захід. Тема:СНІД: знати, щоб жити……….104

  4. Цимбал Н.В. Виступ агітбригади «Скажемо СНІДу — ні!»………….110

  5. Пислиця Г. М. Круглий стіл.Тема. Молодь і проблеми ВІЛ/СНІДу.

10-11 класи………………………………………………………………115

Додатки ……………………………………………………………………...121

Використана література…………………………………………………… 129

Анотація
Мета посібника – надати допомогу вчителям основ здоров’я, класним керівникам у проведенні уроків-тренінгів, виховних заходів та привернути увагу вчителів та учнів до проблем ВІЛ/СНІДу.

До посібника увійшли розробки уроків-тренінгів, виховних заходів, анкет. В електронному варіанті надаються презентації, відеоролики, музичний супровід до деяких уроків та заходів.

Запропонований посібник може бути використаний вчителями основ здоров’я, класними керівниками загальноосвітніх навчальних закладів.



Вступ

Одне з найважливіших завдань сучасної школи — навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я, виховувати у них навички безпечної поведінки. Це завдання, в основному, реалізується шляхом вивчення окремого предмета «Основи здоров’я», який поєднує елементи знань щодо збереження і захисту життя та зміцнення здоров’я.

Як показує досвід високорозвинених країн, найдієвішим засобом протидії широкому розповсюдженню ВІЛ/СНІДу є робота, спрямована на зменшення ризиків, пов’язаних з можливістю інфікування ВІЛ, та активна просвітницька робота. Аналізуючи особливості розвитку і поширення пандемії ВІЛ/СНІДу, слід звернути увагу на потенційно найбільш уразливу та сприйнятливу вікову категорію населення – молодь у віці 12-20 років. Саме в цей час закладаються основи світосприйняття, моделі поведінки, вибудовується філософія взаємовідносин людина – навколишній світ. Однак в Україні, за даними соціологічних опитувань, лише 15% підлітків ознайомлені з проблемою ВІЛ/СНІДу. Не викликає сумніві, що тільки достатній рівень знань щодо причин і наслідків цієї інфекції, профілактики та заходів запобігання в реальному житті дасть змогу молодому поколінню змінити хід розвитку епідемії в Україні.

Вчителі предмета «Основи здоров’я», класні керівники є найбільш ефективною ланкою поширення інформації про ВІЛ/СНІД серед молоді та підлітків. Одержані знання на уроках-тренінгах, виховних заходах будуть ключем для розуміння наслідків і проблем, пов’язаних з поширенням і, найголовніше, профілактикою цього вірусного захворювання.




Орієнтовний план проведення заходів в навчальному закладі

до Дня боротьби зі СНІДом

Дата проведення: 1 грудня ( до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом та

порозуміння з ВІЛ-позитивними людьми)



Мета: заохочення молоді вести моральний і здоровий спосіб життя та

привернення уваги до проблеми поширення ВІЛ/СНІДу.



Девіз: "За кожне життя боротися разом!"



Орієнтовні заходи

1

Живий коридор з учнів, які роздаватимуть буклети та червоні стрічки. (заздалегідь виготовляються стрічки – антиснід червоного кольору для кожного учасника акції)

2

Усний журнал «Убережи себе від СНІДу».

3

Загальношкільна акція " СНІД - не залишимось байдужими!"

(учні роблять відбитки рук на бланку А4, з написом "Ми проти дискримінації людей з ВІЛ/СНІДом", ставлять свій підпис і вивішують на єдиний спільний стенд).



4

Конкурс живих скульптур на тему «Ми обираємо здоров'я».

5

Інтерактивна публіцистична програма «Вдумайся!».

6

Проведення конкурсу фото колажів, малюнків, листівок, стіннівок, буклетів та квілтів (квілти – це лоскітна ковдра певного розміру, кожен виготовляє свій неповторний квілт, які потім усі разом з’єднують) на тему «Зупинимо СНІД разом» .

7

Інтерактивний форум-театр «ВІЧ не передається через дружбу».

Перегляд агіттеатру «Зроби вибір на користь здоров’я».



8

Тематичні тренінгові заняття, факультативи, години спілкування, перегляд тематичних відеороликів.

9

Збір анонімних запитань через поштові скриньки. Протягом тижня моніторингові дослідження.

10

Круглий стіл: «Все про ВІЛ/СНІД». Прес-конференція «Законодавство України з питань профілактики ВІЛ серед дітей».

11

Засідання батьківського клубу «Проблеми ВІЛ/СНІДу і сімейне виховання».

12

Флеш-моб «Червона стрічка». (Флешмоб — це заздалегідь спланована масова акція, у якій велика кількість людей оперативно збирається у громадському місці, протягом декількох хвилин виконує заздалегідь узгоджені дії (сценарій), і потім швидко розходяться).

13

Викладення учнями фігури червоної стрічки із запалених лампадок.

- сучасні форми проведення заходів

Флешмо́б - це заздалегідь спланована масова акція, у якій велика кількість людей оперативно збирається у громадському місці, протягом декількох хвилин виконує заздалегідь узгоджені дії (сценарій), і потім швидко розходяться







Квілт – це лоскітна ковдра певного розміру. Кожен виготовляє свій неповторний тематичний квілт, які потім усі разом з’єднують





Розробки уроків-тренінгів

з профілактики ВІЛ/СНІДу

та формування здорового способу життя


Навчальний заклад

В’язівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

П І П вчителя

Діденко Оксана Михайлівна

Клас

9

Форма проведення

Урок-тренінг


Тема: СНІД ─ загроза людству.

Мета:поглибити знання про ВІЛ і СНІД; сприяти усвідомленню учнями небезпеки, пов’язаної із поширенням СНІДу на планеті; розвивати навички спілкування, слухання; виховувати почуття відповідальності за власну поведінку та ведення здорового способу життя.

Хід тренінгу

  1. Привітання.

  2. Правила групи.

  3. Знайомство. «Презентація товариша».

Об’єднати учнів у пари і запропонувати дізнатися одне в одного про їх хобі. Потім учасники по черзі представляють своїх партнерів у вигляді позитивної реклами.

  1. Очікування.

Намалювати на папері яскраве сонце і високу круту гору. Учні свої очікування записують на чоловічках, які вирізані із клейких папірців, і розміщують їх біля підніжжя гори.

  1. Слово вчителя.

ВІЛ! СНІД!...

В одному слові стільки бід!

Зарадити хворобі ми не можем,

Лиш співчуттями допоможем.

Щоб долі наші трагічними не стали

Треба, щоб ми про СНІД все знали.



  1. Вправа «Асоціації».

(Прикріпити на дошці папір із написом «СНІД». Навколо нього учні повинні написати свої асоціації, які викликає це слово).

  1. Мозковий штурм.

Мета: виявити обізнаність учнів з даного питання.

Що я знаю про ВІЛ/СНІД ?



  1. Слово вчителя.

Зміст основних понять ВІЛ/СНІДу.

В - вірус

I – імунодефіциту

Ллюдини

ВІЛ-інфекція - хвороба, спричинена вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). ВІЛ віднесений до лентивірусів («повільних вірусів»), підгрупа ретровірусів. У зв'язку з цим він викликає повільно протікаюче захворювання з тривалим інкубаційним періодом (прихований період від мо­менту зараження до появи перших симптомів захворювання). Потрапляючи в організм людини ВІЛ знижує захисну функцію імунної системи, в результаті чого організм втрачає можливість протистояти різноманітним захворюванням.



С- синдром (сукупність симптомів, ознак, що визначають певне захворювання)

Н- набутого (не вродженого, а переданого від однієї людини іншій)

I - імунного (що має відношення до імунної (захисної) системи організму)

Д - дефіциту (недостатня протидія імунної системи хворобам)

Терміном СНІД позначають кінцеву стадію ВІЛ-інфекції. Дана стадія характеризується остаточним ураженням імунної системи людини, на фоні якого розвиваються супутні захворювання (так звані опортуністичні інфекції) - запалення легенів, органів травлення, головного мозку, туберкульоз, утворення злоякісних пухлин шкіри і судин. Руйнуючи імунну систему, ВІЛ робить організм нездатним протистояти не лише зовнішнім інфекціям, але й умовнопатогенним інфекційним агентам (бактеріям, грибкам і т. ін.), що, як правило, існують в організмі людини і не викликають захворювань. Проміжок часу між інфікуванням ВІЛ і розвитком стадії СНІДу може бути різним в залежності від загального стану здоров'я інфікованої людини, її способу життя та інших обставин. Близько 40% інфікованих переходять у стадію СНІД лише через 12-13 років після зараження. Втім, у будь-якому разі хвороба закінчується смертю.



  1. Робота в парах. «Запитання та відповіді».

Роздати учням запитання і відповіді. Вони повинні один одному по черзі ставити запитання і відповідати (спочатку один учень ставить запитання, а другий – відповідає, а потім міняються ролями).

    • Що таке ВІЛ-інфекція? (Це інфекційне захворювання, що спричиняється вірусом, який руйнує імунну систему людини);

    • Що таке СНІД? (Це кінцева стадія ВІЛ-інфекції, що виникає внаслідок імунного дефіциту);

    • У чому небезпека ВІЛ? (Не існує вакцини проти ВІЛ. СНІД – невиліковне смертельне захворювання);

    • Чому це має мене турбувати? (Ти ризикуєш бути інфікованим ВІЛ. Якщо це трапиться, ти можеш інфікувати інших людей);

    • Хто може інфікуватися ВІЛ? (ВІЛ загрожує кожній людині – будь-якого віку, статі, соціального чи майнового становища);

    • Що я можу зробити? (Ти можеш навчитися захищати себе від ВІЛ і допомогти людям, які живуть з ВІЛ).

  1. Інформаційне повідомлення.

Гіпотези щодо походження ВІЛ.

Чому проблема поширення епідемії залишається актуальною? Може, ми думаємо, що нас це не стосується i caмi ми не захворіємо, адже ведемо здоро­вий cnociб життя? Але береженого Бог береже!

Щоб попередити захворювання або боротися з будь-якою хворобою, бажано знати про неї все. Отже, з'ясуємо, звідки взявся ВІЛ?

Спочатку учні повідомляють свої версії, які вони знають, а потім учитель доповнює.

На думку деяких учених, вipyc iмyно-дефіциту людини походить від вipycy імунодефіциту зелених мавп. Такий вipyc дуже близький за своєю генною будовою до вipycy імунодефіциту людини, виділений від одного з видів африканських мавп. Як могла відбутися передача родинного вipycy мавп лю­дні? Багато племен Центральної Африки полюють на мавп i вживають їxнi внутрішні органи i кров у їжу. Зараження мавпячим вipycoм могло відбутися через ушкодження на шкipi мисливця чи при вживанні си­рого м'яса, мозку мавп.

Учені висловлюють припущення, що подолання ви­дового бар'єру могло відбутися внаслідок мутації мавпячого вipycy через радіаційний вплив. У 1950-1960 pp. проводилися дослідження ядерної зброї, i в екваторіальній зонi земної кулі відбулося piзкe підвищення радіаційного фону. Припускається i вплив природного радіаційного фону, що дуже високий в місцях залягання уранових руд у деяких районах Африки.

За версією інших учених, ВІЛ створений штучно. Ще у 1969 poцi Пентагоном була розроблена програма щодо створення бактеріологічної зброї, здатної пригнічувати iмyннy систему людини. В одному з науково-дослідних центрів США методом генної інженерії отримали нові види вipyciв. Дослідження прово­дили на засуджених, що відбували довічний тepмiн ув'язнення, в обмін на звільнення по завершенню експерименту. Можливо, їхній вихід на волю сприяв масовому поширенню ВІЛ-інфекції серед населення. Версія побудована на збігу часу завершення експе­рименту з розробки такого виду бактеріологічної зброї i появи перших випадків СНІДу серед гомосексуалістів у США i країнах Центральної Африки.

Існує 2 види ВІЛ: ВІЛ-1, ВІЛ-2.

В І Л – 1 п о ширений у Євpoпi (зокрема, i в Україні). Його вважають нащадком BIM, знайденого у шимпанзе.

ВІЛ-2 поширений у Західній Африці. Його пов'язують з BIM, наявним у популяції чорних мангабеїв.

Вважають, що ВІЛ-1 мiг потрапити до людей че­рез поліомієлітну вакцину, що її виготовляли з нирок шимпанзе, яких утримували поряд з мангабеями. Вони могли бути носіями BIM, що мiг піддатися мутації спочатку в opгaнізмі шимпанзе, a пoтiм i в оргaнiзмi вакцинованої людини.

Однак, переконливих доказів її підтвердження поки що немає.



  1. Руханка. «Один до одного».

Учасники вибирають за 5 секунд партнера і швидко тиснуть йому руку. А потім дуже швидко вітаються один з одним тими частинами тіла, які говорить учитель (правою рукою до правої руки, носом до носа, спиною до спини, лобом до лоба, п’ята до п’яти, вухо до вуха, мізинця до мізинця). По команді «Один до одного» міняються партнерами.

  1. Робота в групах. Вправа «Волонтер».

Поділ на 4 групи.

Завдання групам: вибрати волонтера і підготувати інформацію, яку волонтери, ідучи за часовою стрілкою до інших груп, розповідають її там, а група розповідає йому свою (обмін інформацією). Закінчується вправа, коли волонтери повертаються до своїх груп. Потім учитель дає питання, а учні відповідають.

Учитель на листках дає інформацію:

1 група ─ властивості ВІЛ.

2 група – стадії ВІЛ-інфекції.

3 група – шляхи зараження ВІЛ.

4 група – як захиститися від ВІЛ.

11. Інформаційне повідомлення.

Чи можуть комахи переносити ВІЛ, якщо до цього укусили ВІЛ-інфіковану людину?



ВІЛ не передається через укуси: домашніх тварин, комарів, кліщів, клопів, вошей, мух, бджіл. Чому комар не може переносити ВІЛ-інфекцію?

По-перше, збудник не розмножується в організмі комах, а гине у їxнix шлунках, оскільки може існувати тільки у клітинах людини.

По-друге, комар ссе кров, а вприскує слину. Якщо навіть інфікована кров залишається у хоботку комара, то для передачі людині вipycy в кількості, необхідній для зараження, він мав би зробити, згідно з підрахунками вчених, 2800 укусів.

По-третє, після того, як комар нап'ється крові, він не кусає протягом

4-х днiв. А за цей час, як показали дослідження, вipyc гине.

12. Вправа біля дошки.

На дошці прикріпити 2 листки (ВІЛ передається і ВІЛ не передається). Кожен із учнів отримує смужку з умовою, яку повинен прикріпити на дошці біля одного з листків. Умови:



  • рукостискання;

  • обійми;

  • переливання крові;

  • дружній поцілунок;

  • робити ін’єкції одним шприцом;

  • укуси комах-кровососів;

  • мати незахищені сексуальні контакти;

  • кашель, нежить, чхання;

  • повторно використовувати презервативи;

  • пити з однієї склянки з ВІЛ-інфікованим;

  • утримуватися від статевих стосунків;

  • поїздка в переповненому транспорті;

  • дружити з ВІЛ-інфікованим;

  • часто змінювати сексуальних партнерів;

  • робити штучне дихання «рот в рот»;

  • користуватися спільною бритвою;

  • обмін одягом і взуттям;

  • робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші;

  • плавати у басейні;

  • спільне користування туалетом, душем, ванною;

  • користуватися одним телефоном;

  • користуватися фонтанчиком для води;

  • доглядати хворого на СНІД.

13. Інформаційне повідомлення. Статистичні дані.

Щодня в світі інфікується ВІЛ більше 16 000 осіб. На жаль, за темпами розвитку епідемії Україна посідає провідне місце в Східній Європі. Щомісяця в Україні реєструється понад тисячі нових випадків ВІЛ-інфекції. В порівнянні з 2005 роком, кількість ВІЛ-інфікованих у 2010 році зросла вдвічі і сьогодні становить 146 129 осіб. Це приблизно 3 відсотки населення України. Говорячи образно, в кожному 80 квартирному 5-ти поверховому будинку поруч з нами проживають 7 ВІЛ-інфікованих.

Майже 80 відсотків з них складають особи віком 20-39 років. Ця вікова група є найбільш вразливою.

Найбільш високим показник розповсюдження ВІЛ-інфекції є в областях: Черкаській, Дніпропетровській, Донецькій, Миколаївській, Одеській, Херсонській, а також м. Києві.

Питома вага ВІЛ-інфікованих дітей в загальній структурі з моменту реєстрації складає близько 11 відсотків. Не може залишити байдужим той факт, що в Україні щороку збільшується кількість хворих на СНІД дітей віком від 14 років, а також дітей, народжених від ВІЛ-позитивних матерів.

14. Інформаційне повідомлення.

Жертви СНІДу.

. Від СНІДу померли знамениті на увесь світ люди (показувати портрети і кріпити їх на дошку, де є напис «Жертви СНІДу»): співак Фредді Меркюрі, Рудольф Нурієв – танцівник балету, Мейдтик Джонсон – баскетболіст, від цієї хвороби помер друг Нурієва, лауреат Нобелівської премії з літератури Патрік Уайтт, американський режисер Колін Хіггінс, джаз-музикант Майкл Девіс, художник-графік Кайф Херинг….

15. Вправа. Послання у світ.

Звучить мелодія. Учні на вирізаних із паперу голубах пишуть послання (те, що вони хочуть сказати , чим хочуть поділитися на рахунок ВІЛ/СНІДу) і посилають їх у світ (прикріплюють на карті світу (на глобусі). Хто бажає, може зачитати.



16. Зворотний зв’язок.

Продовжити фразу: «Сьогодні на тренінгу мені найбільше сподобалося …

( запам’яталося)…»

17. Підсумок тренінгу.

Якщо ваші очікування справдилися, то нехай чоловічки піднімуться до сонечка, на вершину гори.



18. Прощання.

Слово вчителя.

Хай буде все побачене - побачено.

Хай буде все пробачене – пробачено.

Хай буде вік прожито, як належить.

Учні стають в коло, беруться за руки і разом промовляють: «СНІД не для нас,

це вибір не наш! Ми ─ за здоровий спосіб життя, за життя без СНІДу!»

Будьте здоровими! Здоров’я в ваших руках!



19. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему: “ СНІД – лихо чи провина людства.”




Навчальний заклад

Городищенська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

П І П вчителя

Забожко Світлана Вікторівна

Клас

7

Форма проведення

Урок-тренінг



  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка