Неопалима купина



Скачати 112.9 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір112.9 Kb.
Урок № 4

Тема «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Уявлення про добро і зло.

Мета:

Навчальна: продовжити ознайомлення з міфологічними творами, вміти їх переказувати та тлумачити їхній зміст, отримати уявлення про боротьбу добра і зла в художній літературі.



Виховна: прищеплювати шанобливе ставлення до первісних уявлень людей.

Розвивальна: формувати світогляд учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: дидактичний матеріал. ілюстрації,

ХІД УРОКУ

1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Спробуйте відповісти на питання:


  • Чого навчають міфи?

  • Які реальні та фантастичні елементи ви знайшли в міфах про Берегиню та Дажбога?

  • Що таке «мушлі»? Чи знаєте ви, з чого вони утворюються?

  • Які вчинки ви вважаєте добрими, а які — лихими? Як ви відрізняєте добро та зло в повсякденному житті?

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Все у світі має свій початок, щось звідкись береться, а це означає, що в будь-якого творіння є творець та окреме призначення в цьому світі. Погляньте навколо — усе, що нас оточує, було створено або людьми, або вищими силами. І якщо можна зрозуміти, хто зробив стіл, книгу та вікно, то звідки насправді взялися річки, гори, дерева? Чи замислювались ви над тим, хто або що сприяло їхній появі? Природознавчі науки дадуть вам чіткі відповіді на це питання, але художня література має свої, більш цікаві історії, з декількома з них ми ознайомимось сьогодні на уроці.



III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Неопалима купина — у Біблії це терновий кущ, що горить, але не згорає, у якому Бог з’явився Мойсею, що пас овець у пустелі поблизу гори Синай. Коли Мойсей підійшов до куща, щоб поглянути, «чому кущ горить вогнем, але не згорає», Бог звернувся до нього з куща, що горів, призвавши вивести народ Ізраїлю з Єгипту в землю Обітовану. 20130425schlehe hockenheim3.jpg

Неопалимою купиною в народі називають ясенець. Ясенці — дуже гарні рослини. Мають привабливі білі або рожеві п’ятипелюсткові квіти, зібрані в китицеподібні суцвіття. Причому чотири пелюстки спрямовані вгору, а п’ята — донизу. Чіткі темніші жилки на пелюстках збігаються в центральній частині квітки, де на її дні міститься нектар. Ясенець має цупке темно-зелене непарно-перисте листя, схоже формою на листочки ясена. Мабуть, тому і назвали її лагідним словом «ясенець». Ця рослина густо вкрита великою кількістю буро-чорних волосинок. Це своєрідні мініатюрні резервуари, наповнені ефірною олією. Завдяки їй ясенець має запах, схожий на суміш ароматів кориці та камфори. Спекотної літньої пори ефірна олія починає випаровуватися. Може трапитися самозаймання. Квітка сама спалахує тремтливим зеленувато-блакитним або рожевим полум’ям. Кілька секунд ясенець стоїть, оповитий вогнем. Та ще мить, і полум’я гасне, а рослина продовжує стояти неушкодженою. Бо ж горіла не вона сама, а легкі речовини в повітрі навколо неї.ясенец



НАША БІБЛІОТЕКА

«Неопалима купина»

Було це дуже давно. Два королі — польський та угорський — об’єднали свої війська і підступили до стін славного міста Дорогобужа (зараз райцентр Смоленської області). Захисникам града зайди передали листа. Пропонували без битви відчинити міські брами, вийти в поле без зброї і здатися в полон. За це королі обіцяли усім зберегти життя. В іншому випадку, погрожували, що місто буде спалене і на ласку переможців сподіватися нічого.

Коли минув відведений на роздуми час, із Дорогобужа вийшов посланець. Зайди-воїни зустріли його і провели на узвишшя, де на золочених стільчиках возсідали королі.

— Я приніс відповідь на ваш лист, — сказав посланець і передав угорському та польському владарям бадилину із схожим на ясенове листям та з блідо-рожевим суцвіттям на верхівці.

— Як?! — здивувалися владарі. — Оце й усе?

Посланець вклонився:

— Мені старійшини доручили передати тільки це. А ще веліли сказати: якщо вам цього зілля замало, то ось довкола вас на пагорбі його цвіте скільки завгодно.

Зібрали королі своїх радників та наймудріших мужів. Думали, думали — ніяк не зрозуміють, що саме захисники міста сказали їм цим зелом. Коли знайшовся один:

— Я знаю це зілля. Воно горить і не згоряє. Він узяв із багаття палаючу гілку і підніс її до квітучого куща. В ту ж мить увесь кущ спалахнув голубувато-зеленкуватим полум’ям. Та ще через мить полум’я згасло. І всі побачили, що кущ стоїть неушкоджений — такий же рожевоквітний, усміхнений.

І всі зрозуміли, що саме відповіли захисники Дорогобужа на ультиматум. І мовив угорський король польському:

— Ми ніколи не завоюємо цієї країни. Тому я повертаю своїх воїнів додому. І тобі раджу зробити те ж саме.

...Давно це було.

Відтоді сотні разів вороги воювали наш край. Але кожного разу залишалися з облизнем. А край зеленіє під синім небом та ясним сонцем. І щоліта тут рожево квітують кущі неопалимого зела, стверджуючи незнищенність української землі і її народу.

ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ:

Тема: зображення осади Дорогобужа загарбниками, демон¬стрування сили і духовної міцності мешканців міста. Ідея: уславлення незламного духу українців перед обличчям небезпеки.

ЧИ ЗМОЖЕШ ТИ ВІДПОВІСТИ НА ПИТАННЯ?


  • Про яку квітку йдеться в оповіді?

  • 3 якою метою чужоземці прийшли до Дорогобужа?

  • Як тлумачили ворожі володарі відповідь мешканців?

  • Чим дивувала ворогів не бачена ними раніше квітка?

  • На вашу думку, які риси характеру притаманні загарбникам та мешканцям міста?

  • Що несе в собі образ неопалимої купини для України?

Карпати — гірська система на сході України, найбільша висота в Україні — гора Говерла (2061 м). У Карпатах знаходиться значна частина всіх лісів України. Карпатські гори відносно молоді — їм понад 25 мільйонів років.

Назва «Карпати» має давньовічну історію і такі значення у перекладі, як «камінь», «купа каміння», «значні нерівності», «підводні каміння», «значні стовбури», або «коріння».



Наша бібліотека

«Як виникли Карпати»

У старі прадавні часи, коли на нашій землі жили люди-велети, що головою сягали до хмар, на цьому місці була велика рівнина, пишно встелена квітами і помережана чистими синіми потічками. Її володарем був Силун, який мав безліч різної худоби та добра, жив у величезному палаці із білого мармуру і спав у золотій колисці, засланій дорогими килимами. З ранку і до ночі важко працювали на нього слуги. Однак ніхто не наважувався покинути володіння газди та йти на пошуки нової роботи. Відслужив у нього тринадцять років і один хлопець на ім’я Карпо-Дніпровський, бо прийшов сюди у пошуках шматка хліба з берегів Дніпра. Усі слуги його дуже любили за працьовитість, чесність і справедливість. Коли ж Карпові виповнилося двадцять років, вирішив він повернутися додому. Вважаючи, що за роки важкої праці він дещо заробив у володаря і той належно оцінить його службу, хлопець почав шукати нагоди порозмовляти про це із Силуном. І ось, однієї ночі, коли той обходив своє газдівство, Карпо й наважився на розмову:hoverla1.jpg

- Довго у вас я прослужив чесно і віддано. Тепер же маю намір повернутися до рідної домівки і хотів би просити платню за свою службу.

Силун подумав, що слуга жартує, адже ніхто ще із ним так раніше не говорив.


Але Карпо повторив свої слова. І це не на жарт розлютило Силуна, і він сказав:

- Я знаю, куди мої слуги повинні ходити і що робити. І ти від мене нікуди не підеш.

Коли ж хлопець і втретє повторив свою вимогу, що було, на думку господаря, надзвичайною зневагою, якої пробачити ніяк не можна, Силун вигукнув:

- Тільки під землю тебе відпущу!

І, схопивши Карпа дужими руками, вдарив ним об землю, аж утворилась велика яма. Підвівся парубок на ноги, ніби нічого й не сталось, відчувши лише приплив небувалої сили, схопив Силуна і так вдарив ним об землю, що та розкололась та поглинула грізного газду. І як не намагався той вибратися на поверхню (бився головою й кулаками об земну кору, тиснув плечима та руками, копав ногами), земля не відчинялася. Зате від цих старань колишнього володаря на ще недавній рівнині почали утворюватися горби. І чим більше ударів робив під землею Силун, тим вищими виростали гори. Кажуть, що й донині він ще живий під землею, але дуже постарів і не має колишньої сили, щоб дуже битись, однак не втратив надії вирватись на поверхню. А люди на честь Карпа назвали гори, що постали, Карпатами.

ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ:

Тема: історія утворення Карпатських гір за народним повір’ям.

Ідея: перемога справедливості та правди над кривдою та ґнітом.

«Чому в морі є перли і мушлі»

Мушля — це захисний скелетний утвір, що вкриває тіло багатьох найпростіших, більшості молюсків, плечоногих та деяких ракоподібних. Для практичного використання та колекціонування найбільше значення мають мушлі молюсків.

З мушель молюсків з давніх часів виготовляли посудини, ложки, ножі, скребки, риболовні крючки, сигнальні ріжки, амулети, прикраси, навіть гроші. З деяких мушель добувають перламутр, а з інших — складаються вапняки та інші осадкові породи, що правлять за будівельний матеріал. Мушлі давно стали предметом колекціонування науковців, художників та прихильників мистецтв. Особливо поціновувались великі за розміром мушлі, ними навіть викладали тло картин або екзотичні фігури.как нарисовать ракушку



Перлина — виникає всередині мушлі, коли туди потрапляє стороння речовина (напр., піщинка), схожа на перламутрове зерно кулястої форми. Розміри перлів — від мікро¬скопічних до голубиного яйця. Колір білий, рожевий, жовтуватий, іноді — чорний. Розрізняють перли морські і річкові. Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг. Її виловили 7 травня 1934 року. Перли вирощують також штучно. Прикраси із перлів були відомі чи не з доісторичних часів, це один із ранніх дорогоцінних каменів, відомих людині.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/black_pearl_and_his_shell.jpg/250px-black_pearl_and_his_shell.jpg

Перли — надзвичайно «живі» самоцвіти. Ніжні, ледве помітні м’які переливи кольорів, плями яскравого світла плями на гладкій матовій поверхні, акуратної природної кулеподібна форма. Не випадково поняття «перлина» стало синонімом всього красивого та досконалого. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/white_pearl_necklace.jpg/220px-white_pearl_necklace.jpg

За переказами, перли сприяють довголіттю, процвітанню та добробуту, оберігають від невірних друзів. Вважалось, що перли дарують його володарю розсудливість, тому його ніхто і ніколи не обдурить. Вони вважались символом чистоти, тому в багатьох країнах вони — обов’язковий компонент у весільному наряді нареченої.



НАША БІБЛІОТЕКА

«Чому в морі є перли і мушлі»

Любилися дівчина з хлопцем. Та дівчина була царського роду, а хлопець з бідної сім’ї. От довго зустрічалися вони тайкома і якось наважилися просити у царя благословення на шлюб.

Але батько дуже любив свою дочку, бажав їй щастя і заможного життя, тому не хотів віддавати за бідного. Але й доньці відмовити не міг — дуже вже вона плакала, благаючи не ламати її долі, не позбавляти щастя з коханим. Тому батько буцімто погодився, а сам потай підшукував доньці багатого хлопця. Донька день у день питає:

— Коли, тату, призначите весілля?

А батько їй:

— Скоро, скоро. От уже шиють тобі весільну сукню з серпанком, посаг готують.

Незабаром дівчина відчула, що батько щось лихе має на думці. Пішла вона на берег моря, сіла й зажурилась. Вона знала свого батька дуже добре і здогадалася, що той не відступиться від свого задуму віддати її за багатія. І вирішила, що краще померти, ніж жити з багатим нелюбом.

Так вона сиділа і подумки прощалася з білим світом — і раптом випливла до неї з моря величезна золота черепаха і каже:

— Не плач, не журися, голубко. Я тобі допоможу. Візьми цей камінь, розбий його — і всередині знайдеш голку. Вколи нею свій палець і побачиш, що буде.

Сказала і викинула на берег дивний камінь, що мінився на сонці всіма барвами веселки.

Дівчина легко розбила той камінь, бо він був крихкий. Узяла голку і вколола собі палець. Стало їй дуже боляче, і вона заплакала. Її сльози скапували в море і ставали перлинами. А крапельки крові перетворились на мушлі.

А дівчина зібрала перлини і віднесла їх своєму коханому. Коли батько побачив, яке багатство має хлопець, то вже не опирався і призначив день весілля. Так черепаха допомогла закоханим, а в морі відтоді є перли і мушлі.



ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ:

Тема: легенда про виникнення перлів та мушель.

Ідея: роль природи в появі нових творінь.

ЗАПОВНИ ТАБЛИЧКУ.

ЯК Я РОЗУМІЮ ПОНЯТТЯ «ДОБРО» І «ЗЛО»?

ДОБРО

ЗЛО







ЗВІР СВОЮ ВІДПОВІДЬ З ПОДАНИМИ НИЖЧЕ ВІДОМОСТЯМИ:

Добро — це благо, щось правильне, позитивне. Людській волі є властивим бажання добра, краси або правдивого щастя. Кожна людина гостро відчуває природне бажання добра, яке б зробило її щасливою. Добро протистоїть злу, поганому, руйнівному, негативному початку.

Зло — це щось погане, якась кривда та справедливість. Тобто все, що викликає в нас незадоволення, огиду, або взагалі оцінюється нами негативно.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ



ТЕСТУВАННЯ:

1. Хто хотів завоювати місто Дорогобуж?

А Великий князь Новгорода;

Б королі польський та угорський;

В московський цар;

Г король візантійський та румунський.

2. Яке послання передали мешканці міста?

А Білу хустину;

Б листа про капітуляцію;

В ключі від брами;

Г ясенове листя з блідо-рожевим суцвіттям на верхівці.

3. Як ви гадаєте, що символізує неопалима купина?

А Символ незламності волі;

Б ознака доброї волі;

В вічне полум’я життя;

Г квітка-захисник.

4. Де можна знайти зображення неопалимої купини?

А На грошових купюрах;

Б на іконі Богородиці;

В на музейних експонатах того часу;

Г на гербі міста Дорогобужа.

5. Що трапилося з ясеновим листям, коли його підпалили во¬роги?

А Згоріло вщент;

Б не горіло зовсім;

В спалахнуло та залишилося неушкодженим;

Г сильно диміло.

6. Які ще властивості має рослина ясенець?

А Лікувальні;

Б чародійні;

В охоронні;

Г не вивчені.

7. Хто був володарем долини?

А Воїн Синевір;

Б козак Карпо;

В велетень Силун;

Г Соловей-розбійник.

8. Ґаздівство, на якому добре розумівся володар, це:

А кузня;

Б хазяйство;

В чаклування;

Г військова справа.

9. Де жили кріпаки, що працювали на нього?

А У гарному селі неподалік;

Б в палаці разом із господарем;

В у спеціальному приміщенні;

Г в дерев’яних зрубах та землянках.

10. Чому Карпо звернувся до господаря?

А Хотів поскаржитися;

Б хотів отримати розрахунок;

В хотів по-дружньому побалакати;

Г хотів дати пораду.

11. Чим закінчилася розмова кріпака з господарем?

А Велетень заплатив кріпакові та відпустив його;

Б кріпак помер від удару об землю;

В велетень провалився крізь землю;

Г вони залишилися найкращими друзями.

12. Де, згідно з твором, утворилися найвищі гори?

А На Гуцульщині;

Б на Поділлі;

В на Вінниччині;

Г на Слобожанщині.

Учитель. Добро і зло зустрічаються не тільки в легендах та міфах, вони повсякчас навколо нас. Ми маємо навчитись одне від іншого та творити добро, щоб зло ніколи не перемогло.



VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати вивчені міфи, укласти таблицю добрих та лихих персонажів.



Або: Написати міні-твір (5-10 речень) на тему «Поспішай робити добро».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка