Навколишнє середовище тварин. Як тварини пристосовуються до різних умов навколишнього середовища



Скачати 68.27 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір68.27 Kb.

Новоукраїнська загальноосвітня школа I-III ступенів №3

Конспект уроку

з Я і Україна. Природознавство

для 3 класу

на тему


“ Навколишнє середовище тварин. Як тварини пристосовуються до різних умов навколишнього середовища”
Підготувала:

учитель початкових класів

Фоменко С.М.
2013

Тема: Навколишнє середовище тварин. Як тварини пристосовуються до різних умов навколишнього середовища.

Мета:


  • формувати поняття навколишнього середовищ тварин, необхідні умови для життя рослиноїдних, хижих і всеїдних тварин; уявлення про ознаки пристосування тварин до добування корму в природі; вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до добування корму;

  • формувати вміння висловлювати передбачення доводити його правильність, цілеспрямовано сприймати об’єкти природи;

  • виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес до тварин, почуття задоволення у процесі пізнавальної діяльності, бачення краси і доцільність тварин у природі.

Обладнання: підручник, малюнки з зображенням тварин, пазли частин тіла птахів (голова, дзьоб, ноги).

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Прийом “Психологічна хвилинка”

Учитель: Невідомо, хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються нам і які ми передаємо нашим нащадкам: «Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу залежать ваші успіхи, а можливо, і невдачі».

Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення і гарні результати.



ІІ. Хвилинка «Календаря природи»

  • Заповніть куточок погоди.

  • Яких тварин ви сьогодні зустрічали?

  • Чи довелось вам побачили, що вони їдять?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальна перевірка.

  • Як ссавці вигодовують малят?

  • Де гніздяться птахи нашого краю?

  • Які групи тварин відкладають яйця?

  • Чим відрізняються розмноження птахів від розмноження плазунів?

  • Складіть послідовність розвитку тварин.

Ікринка… ________________________________________

Ікринка… ________________________________________

Яйце … ________________________________________

Яйце … ________________________________________



  1. Індивідуальна перевірка.

Розповіді учнів, які підготували цікавий матеріал.

  1. Підсумки перевірки домашнього завдання.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Діти, як ви вважаєте, чому у чаплі довгі ноги, у жаби довгий язик, а у дятла такий міцний дзьоб?

  • Чому тварини не можуть усі жити в одному місці?

  • Дійсно, всі тварини живляться. Без їжі вони б загинули. Тому вони і пристосувалися добувати корм і жити там, де є їжа.

V. Вивчення теми і завдань уроку.

- Визначте тему нашого уроку.

- Сьогодні ми будемо говорити про те, в яких умовах живуть тварини і як вони пристосувались до цих умов, тобто про навколишнє середовище тварин, про те, як вони добувають кори.

VІ. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.


  1. Розповідь учителя, ознайомлення з особливостями деяких тварин.

  • Як ви вважаєте, чим відрізняються лисиці, вовки, шуліки, орли від лося, оленя, зайця, синички, горобця?

Хижі звірі мають гострі зуби, добрий слух, нюх та зір, швидко бігають.

Вовк – найсильніший хижак на території України. Недарма кажуть, що вовка ноги годують. Влітку, коли багато їжі, вовки полюють поодинці. взимку вони збираються в зграї й нападають на таких сильних тварин, як лосі й дикі свині.

Літають високо в небі, шуліки, орли завдяки гострому зору можуть розгледіти на землі навіть маленьку мишку. Тоді хижак «каменем» падає на здобич так швидко, що миша не встигає сховатися.

Пристосувалися здобувати їжу й інші птахи. Дятел гострим дзьобом роздовбує кору і дістає короїдів та їхніх личинок. Це основна його їжа. Міцним і гострим дзьобом розщеплює лусочки шишок і виймає звідти насіння. Пружне пір’я хвоста і гострі кігтики допомагають йому міцно тримати на дереві.

Дзьоб шишкаря – великий і міцний, верхня частина загнута донизу, а нижня – догори. Таким дзьобом він добре розлущує ялинові й соснові шишки, добуває з них насіння.

Що особливого у такого птаха, як лелека? Це – довга шия, ноги, дзьоб. Саме завдяки цьому він може ходити по болотах і вологих луках, по неглибоких місцях річок, озер, ставків і полювати на жаб та риб.



  • А як риби пристосувалися до свого навколишнього середовища?

Тіло риби має обтічну форму, сплющене з боків, що дає можливість легко розрізати воду, яка є більш щільним середовищем, ніж повітря.

Тіло риб вкрите лускою і слизом. Така форма тіла допомагає рибам плавати швидше за всіх.

Риби добре розрізняють солодке, солоне, кисле і гірке. Органи дотику, які розташовані на губах, вушках, плавцях, добре розвинені – це допомагає розрізняти їжу.

Отже, чому тварини не живуть усі в одному середовищі, в одному місці?

Так, вони всі їдять різні їжу, мають різні будову тіла, більш пристосовану до навколишнього середовища, в якому тварина живе.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.


  1. Робота в групах.

  • Поміркуйте, що є навколишнім середовищем зайця, метелика, бабки, сови

  • Міркуйте так: олень – живий організм, отже, йому необхідні умови для життя: повітря, яким він дихає, вода, що є у повітрі, річках, озерах, лісових струмках, сонце, яке дає йому світло й тепло. Кормом оленя є рослини – тварини і листя, молоді гілки дерев. Тому навколишнє середовище оленя – це ліс. Ворогом є вовк. Поруч живуть інші тварини.

Щоб вижити, олень повинен захищатися, тікати, ховатися.

З рослинами і хижими тваринами олень зв’язаний ланцюгами живлення.



  1. Робота з підручником (с. 145-146)

  • Прочитайте статті «Довкілля тварин», «Як тварини добувають корм.»

  • Що є навколишнім середовищем диких тварин?

  • Які умови для диких рослиноїдних тварин є необхідними?

  • Які умови для життя диких хижих тварин є необхідними?

  • Наведіть приклади, як тварини пристосувалися добувати собі корм.

  1. Практична робота.

Усно опиши тварину на малюнку (с. 146 підручника) за планом.

План


  1. Назва тварин.

  2. До якої групи належить за зовнішньою будовою тіла?

  3. Чим живляться?

  4. До якої групи належить за способом живлення?

  5. Як добуває корм?

Фізкультхвилинка.

Ходить чапля по болоту.

Бач, знайшла собі роботу:

Раз, два, три, чотири, п’ять.

Стала жабок рахувать.

Жабки враз почули це

Та й сховались в болотце.

Шість, сім…

- На обід не буде всім.

Треба сісти відпочити,

Щоб десять жабок ще зловить.

4. Читання уривків з оповідань В. Приходька.

- Послухайте уривок.

- Чому пташки оселилися у пні?

Синички-синоптики

Стоїть у лісі серед молодих дерев високий пень. Придивилися – не пень, а просто – таки страховидло. Наче борода, висить засохлий мох, замість носа сучок стримить, трохи вище дятел дупло видовбав.

Виявляється, в одному дуплі жили лісові птахи – одуди, а в іншому – синиці.

Біля самої землі, в прогнилій ніші, обладнав квартиру їжак.

Та тут справжній лісовий гуртожиток!

Гра «Чиї ноги?», або «Чий дзьоб?»

За частинами тіла (голова, дзьоб) впізнати пташку (Додаток А)



VІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Бесіда

- Завдяки яким особливостям будови тіла птахи добувають корм?

- Як пов’язані між собою комарі, жаби, їжак, лисиця?

- Чи доводиться вам спостерігати, як добуває корм яка-небудь тварина? Розкажіть.



Читання уривка з оповідання В. Перепелюка «Після дощу»

У мух, і бджіл, джмелів ротиків немає. В них замість ротиків довгі носики, якими вони смокчуть з квітів мед.

- Дідусю, послухай, одного разу я спостеріг, що в оси є не тільки рот, я ще й зуби! Я добре бачив, як вона зловила муху, притиснула до вікна, враз відкусила голову, підхопила й понесла її в своє кубло.

- Молодець. Отак до всього приглядайся й прислухайся.

До самого вечора дідусь водить мене по стежках, вчить «лісової грамоти».


  • Що їдять оси? Як вони добувають собі їжу?

ІХ. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Поміркуйте над порадою дідуся: «До всього приглядайся й прислухайся». Чому треба бути спостережливим?

  • Що нового ви дізнались на уроці?

  • Що вас найбільше вразило?

  • Про яких тварин ви хотіли б дізнатися більше?

Прийом Мікрофон.

На уроці я:

I. Дізнався:

II. Зрозумів:

III. Навчився:

X. Інструктаж домашнього завдання

1-6 - Опрацювати статтю підручника на с.145 - 147



7-9 - Складіть кросворд з ключовим словом “навколишнє середовище”

10-12 - Намалюйте малюнок “Середовище майбутнього”


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка