Народна музика у творчості композиторів



Скачати 55.04 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір55.04 Kb.
Тема: Народна музика у творчості композиторів

Мета:

  • зосередити увагу учнів на обрядах святкування Різдва в різних країнах та важливій ролі музики в них;

  • закріпити знання учнів про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки , та ознайомити з професійною музикою, створеною на їх основі М. Леонтовичем;

  • формувати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні, розвивати інтерес до народної творчості;

  • виховувати естетичний смак учнів.

Обладнання: музичний синтезатор, музичний центр, CD диски, музичні дзвіночки, портрет М. Д. Леонтовича, ялинка, зірочки настрою.

Тип уроку: комбінований.

Клас: 5.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Музичне привітання

2.Повідомлення теми і мети уроку

Наближаються новорічні свята.. У всіх радісний настрій, всі готуються до приходу чогось нового і гарного. Я думаю, що не помилюся, якщо скажу, що для українців Новий рік та Різдво – це найулюбленіші свята. Наша українська календарно-обрядова тематика досить багата на народні традиції, звичаї, які супроводжували і супроводжують календарний рік. І саме на сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову на тему: «Народна музика у творчості композиторів», а це – колядки, щедрівки та новорічні пісні. У них оспівується прихід Нового року, Різдво Ісуса Христа і висловлюються побажання на новий щедрий врожай і достаток.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Саме після засвоєння цієї теми ви будете краще знати традиції нашого та інших народів і, що найголовніше – зможете самі приймати участь в Різдвяних та новорічних обрядах. Зимові календарно-обрядові традиції багаті не тільки театральним дійством, але й наповнені вокально-музичним супроводом. Вони побутували і побутують не тільки в Україні, а й в інших країнах світу, наприклад:



Франція. Святкування Різдва в сучасній Франції розтягується на цілий місяць. Починаючи з 6 грудня, в день святого Миколая, воно підходить до кінця тільки 6 січня – в день Короля (або день Епіфанії). Цей період є найбільш радісним і приємним як для дорослих, так і для дітей. Торгові вулиці яскраво ілюміновані, святкові ялинки у величезних кількостях стоять не тільки в квартирах і на вулицях, але і в під’їздах будинків. Натовп гарячково хапає все, що згодиться в подарунок, особливо дітям, які чекають на прихід Пер Ноель. Невід’ємна традиція святкування Різдва – це «різдвяні ясла», які зображують сцену народження Христа. Встановлюють їх у церквах і в приватних будинках. Традиція ця – загальноєвропейська, супроводжується колядками, піснеспівами.

Китай. У цей час християнські діти прикрашають дерева кольоровими орнаментами. Ці орнаменти зроблені з паперу у вигляді квітів, ліхтариків. Також вішають шкарпетки, сподіваючись, що Дідусь-Різдво наповнить їх подарунками. Китайські ялинки називають «деревами світла», а Санта Клауса – Дун Че Лао Рен, що означає «Дідусь-Різдво». Китайці не християни називають цю пору року весняним фестивалем, який святкується дуже пишно. Діти в центрі святкувань: вони отримують новий одяг, іграшки, дивляться вистави та їдять смачні страви.

США. США – це країна із сумішшю різноманітних культур. Ніде це так не проявляється, як у святкуванні Різдва, яке складається з багатьох різних елементів – колядок з Англії та Австралії, різдвяного дерева з Німеччини, Санти з Європи і парадів з Латинської Америки. І схоже на те, що кожна родина має свої власні унікальні традиції. Під час Різдва вся Америка мерехтить вогнями, а звідусіль линуть колядки. Тут ходять колядники, а діти пишуть листи до Санти.

Україна. У нас з давніх-давен надзвичайно гарно святкували Різдво Христове. Наш народ прославляє народження Ісуса Христа колядками, віншуваннями, вертепними дійствами, різдвяними іграми із використанням різних атрибутів.

А як у нашому селі святкують Різдво?

Відповіді учнів.

Зараз ми з вами з вами заспіваємо колядку, яку ви всі знаєте «Добрий вечір тобі, пане господарю», але перед тим – розспівка.

Звертаю увагу учнів на дикцію, дихання, фразування, емоційність.

ІІІ. Вивчення нової теми

Найпоширенішим способом використання народної музики в авторській є обробка мелодій пісень і танців, які збагачують не тільки мистецтво рідного краю, але і світову культуру загалом.



Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності.

Крім простих вокально-хорових обробок, поширений ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – створення варіацій на теми пісень чи танців.



Варіації – музичний твір, у якому основна мелодія звучить кілька разів, щоразу набуваючи різноманітних змін: мелодичних, ритмічних, ладових, гармонічних тощо.

Найвідоміші композитори досить часто для написання своїх творів використовували тематику календарно-обрядових пісень. Вони брали за основу мелодику веснянок, колядок і щедрівок і створювали нову інструментальну чи вокальну музику, яка за допомогою різних виражальних засобів набувала більш складної форми і призначалася вже для концертного виконання. Наприклад, український композитор Микола Леонтович використав українську народну пісню «Щедрик».

Микола Дмитрович Леонтович (1877 – 1921р.р.) – український композитор, хоровий диригент і педагог, збирач українського фольклору. Народився в селі Монастирок на Поділлі в родині священика. В дитинстві навчався музики під керівництвом батька, який грав на віолончелі, скрипці, гітарі, керував хором. Професійну освіту здобув у Кам’янець-Подільській семінарії. Завдяки гарному голосу і прекрасним музичним здібностям юний Микола став диригентом хор семінаристів. Після закінчення навчання вчителював у сільських школах Поділля, Донбасу, викладав у Музично-драматичному інституті ім. М. Лисенка в Києві, організовував хори, самодіяльний симфонічний оркестр.

Основу спадщини митця складають неперевершені обробки українських народних пісень для хору. Найвідоміші з них – «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть». М. Д. Леонтович є одним з найчастіше виконуваних українських композиторів завдяки «Щедрику», різдвяній мелодії, відомій в усьому світі під назвою «Колядка дзвонів» («Carol of the bells»). Коли вперше американські космонавти вирушили в міжпланетний простір, то з-поміж інших музичних творів узяли «Щедрика» М. Леонтовича. Цей твір співають повсюдно у Франції, Англії, Голландії, Польщі, країнах Латинської Америки. Особливою популярністю він користується в Канаді та США. «Carol of the bells» звучить і у відомому американському фільмі «Сам удома».



ІV. Слухання музики

  1. «Щедрик» в обробці М. Леонтовича у виконанні дитячого хору «Дударик»;

  2. А. Ахат. Парафраз на тему М. Леонтовича з альбому «Homo Novus»;

  3. «Carol of the bells» («Колядка дзвонів»).

V. Аналіз прослуханих творів

Який настрій ви відчули в цих творах?

Чи почули ви у творах знайомі мелодії? Які саме?

Який із творів вам сподобався більше?

Після прослуховування кожного твору учні вибирають зірочки настрою і прикрашають ялинку.

А зараз пропоную вам побути у ролі колядників і відтворити частину Вертепу, а саме виконання колядки. Колядка виконується під акомпанемент музичних дзвіночків.



VІ. Підсумок уроку

Продовжити речення

Сьогодні на уроці ми:



  • Познайомилися…

  • Виконували…

  • Слухали…

  • Дізналися…

Давні традиції колядування, що дійшли і до наших часів, виникли ще до прийняття християнства. У ті часи Новий рік відзначали весною, тому у старовинних текстах колядок часто звучать весняні мотиви: «сію, сію, посіваю», «прилетіла ластівочка» тощо. Отже, не забудьте привітати близьких вам людей зі святами і подарувати їм подарунки! Бажаю вам веселого Різдва і щасливого Нового року!

VІІ. Домашнє завдання

Під час свят разом із рідними виконувати колядки а щедрівки.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка