Надзвичайні ситуації



Скачати 125.44 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір125.44 Kb.

Тема: Надзвичайні ситуації.





УРОКИ № 33-34

Тема. Надзвичайні ситуації.
Мета: узагальнити та розширити знання учнів про надзвичайні ситуації, спричинені грізними природними явищами (повінь, землетрус, зсув тощо); обговори правила безпечної поведінки під час повені, зсуву тощо; формувати уявлення про надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людини; формувати в учнів правила безпечної поведінки під час аварії на підприємстві; формувати алгоритм дій для захисту свого помешкання від потрапляння до нього шкідливих речовин; формувати уявлення про працівників аварійно-рятувальної служби; засвоїти правила уникнення небезпеки під час паніки;

Узагальнити знання з предмета «Основи здоров’я»; обговорити поради на літо щодо загартування учнів та збереження їхнього життя;

Формувати в учнів уміння прогнозувати можливість виникнення небезпеки в навколишньому середовищі та уникати її негативного впливу на життя і здоров’я;

Виховувати в учнів відповідальне ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як найвищої індивідуальної та суспільної цінності.


Обладнання. Ілюстрації, плакати, засоби індивідуального захисту органів дихання, робочий зошит, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

(Учениця розказує вірш, вчитель демонструє слайди з картинами природи.)

Учениця. Останні промені нам сонце посилає

І я долонями те сонечко ловлю.

Світ усміхається і вітер повіває…

І я це диво щиро так люблю.

Блакить високу і п’янке цвітіння,

І тиху ніч, що зорями сипне.

Тих зір ясних нічне палахкотіння

На хвилі радості підхоплює мене.

Цей світ, як казка, як безмежне диво!

Захоплює, дивує, кличе ввись.

Життя чарівне, я така щаслива,

І ти до цього світу придивись.

В душі одразу сонечко засяє

І забринить проміння доброти.

Бо світ нас всіх, як мати, пригортає,

Лиш серденько відкрий до світу ти!

На що не глянь: на дерево чи квіти,

На пташку, що в ясній височині.

Співати хочеться і мріяти, і жити.

Все дороге і все близьке мені!



Вчитель. Рідна природа… Ці слова сповнені глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, розмаїтий світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори.

Юне серце завжди відкрите красі природи. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Барви і музика земних чарів живуть у нас з дитинства.

З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній знаходила людина все для вдоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Та не завжди природа буває лагідною до людей.

(Упродовж всього уроку працює «Довідкове бюро» – заздалегідь підготовлений вчителем учень – й пояснює значення деяких слів, словосполучень й вивішує на дошці малюнки з поясненням слів.)


  • Що означає поняття «надзвичайна ситуація»?

Надзвичайна ситуація – це порушення нормальних умов життя і діяльності людей.

  • Які надзвичайні ситуації можуть виникнути внаслідок природних явищ?

(Відповіді учнів.)

Учні. Є в світі різна небезпека:

Пожежі, повені і селі,

Цунамі, шквали мчать здалека

І катастрофи невеселі.

Є землетруси і вулкани,

Ще й оповзні у горах різні.

І смерчі, й бурі, й урагани –

Всі явища природні грізні.

А ми лиш люди в цьому світі,

Для нас багато є загрози.

Весною, восени і в літі,

А ще узимку, у морози.



Вчитель. Погода – це стан атмосфери в даній місцевості в даний час. Погода постійно змінюється.

При різких змінах погоди можуть виникнути стихійні лиха: урагани, бурі, смерчі, зсуви, повіні, землетруси, шторми, пожежі, селі, снігові замети, лавини.

У своєму житті ти можеш і не зустрітися з ними, але повинен запам’ятати на все життя як захистити себе та інших.

Робота з підручником.

(Розповідь за малюнками (ст. 130-131).

Пильні бурі виникають при сухій погоді і сильних вітрах. В Україні їх називають «чорними бурями».

Ураган – це вітер величезної руйнівної сили.

Смерч – це атмосферний вихор, що підіймає стовпом воду, пісок. Виникає під час грози.

Повінь викликають сильні і тривалі зливи: річки виходять з берегів, і під водою опиняється велика частина суші.

Зсуви – це зміщення ділянок землі вниз по схилу. Вони на своєму шляху руйнують будівлі, дороги, перекривають русла річок, викликаючи повіні.

Землетрус – це сильне коливання земної поверхні, яке спричиняє великі руйнування і людські жертви.


  • Які явища природи описані в цих уривках?


«Палило трави, заносило джерела, з коренем виривало з-під ніг людей посіви. Ридали зірки в полях, у відчаї кидалися люди серед чорної метелиці. А поруч з тими, хто ставав на коліна, вмить намітало замети – пильні бархани. Важко було рухатися…»

(О. Гончар)
«Все злилося, все змішалося: земля, повітря, небо перетворилося в пучину киплячого сніжного праху, який сліпив очі, займав дихання, ревів, свистів, вив, стогнав, бив, тріпав, вертів з усіх боків, зверху і знизу обвивався, наче змій, і душив все, що йому не траплялося».

(С. Аксаков)

  • До яких наслідків можуть привести повені? Снігові замети? Землетруси? Пожежі? Бурі?

  • Свідком яких грізних природних явищ ти був? Як ти діяв? Якими були їх наслідки?

Робота в зошиті. (Завдання 2, ст. 69.)

  • Яких правил слід дотримуватися під час урагану, бурі, смерчу?

(Відповіді учнів.)

  1. Якщо ураган, буря або смерч застигли тебе вдома, щільно закрий двері, вікна, люки на горище, загаси полум’я у печі, газовому котлі, плиті, вимкни електричні прилади.

  2. Якщо ти опинився на вулиці, то сховайся в найближчому надійному будинку; якщо на відкритій місцевості – в канаві, ямі, ярі.

  3. Не виходь з будинку під час сильної завірюхи.

    • Яких правил слід дотримуватися, якщо надійшло повідомлення про повінь?

(Відповіді учнів.)

Вчитель. Якщо надійшло повідомлення про повінь, допоможи батькам захистити ваш будинок. Треба вимкнути газ, електрику, взяти з собою документи, необхідні речі, невеликий запас продуктів і води і прибути на місце збору.

Якщо надійшло повідомлення про наближення селя або про загрозу зсуву, треба негайно залишити будинок, попередити сусідів і піти в безпечне місце.



  • Які правила поведінки ми повинні знати під час землетрусу?

(Відповіді учнів.)

  1. Необхідно швидко залишити будинок. У тебе лише 20 секунд. Треба спускатися по сходах, оскільки ліфт може заклинити.

  2. Якщо не вдалося залишити будинок, треба сховатися у відносно безпечному місці – відкрити двері і стати в дверному отворі або біля капітальної стіни. Обличчя необхідно закрити руками, щоб його не поранило осколками скла. Слід триматися подалі від вікон.

  3. Небезпечно стояти біля будівель, ліній електропередач.

  4. Якщо землетрус застав у транспорті, треба залишатися в ньому до припинення коливань ґрунту.

Вчитель. Природні явища можуть стати причиною пожежі. Якщо ти опинився в лісі або полі, що горять, то треба йти від лінії вогню проти вітру. Пересуватися краще по берегу річки, просіках.


ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

1-й учень.

Головне, що в людини є — це життя.

Зберегти його — справа непроста.

Бо лиха бувають різні,

і розрізняти ми їх повинні.

2-й учень.

Стихійні лиха — це повені й землетруси,

цунамі, поже­жі, урагани й селі.

На своєму шля­ху вони нищать усе:

людей, заво­ди, будівлі, оселі.

3-й учень.

Це природа хоче людині сказати,

що довкілля треба оберігати.

Не забруднювати відхо­дами повітря і воду.

Бути природі другом, берегти її вроду.

4-й учень.

А бувають лиха від того,

що людина безвідповідаль­на, ото й всього.

На робочому міс­ці недбала, лінива,

а все це веде до великого лиха.

5-й учень.

На шахтах, заводах бувають

страшні аварії, пожежі, ви­бухи великі.

Ці лиха стихійними не можна назвати.

Винного треба найшвидше з ро­боти прогнати.

6-й учень.

Тому ви лиха розрізняйте

І самі нещастя не допускайте.

Вчитель. Отож на сьогоднішньому уроці ми


  • Ознайомимося з небезпечними ситуаціями, спричиненими людьми;

  • Закріпимо навички правильно й критично оцінювати свої дії та поведінку в надзвичайних ситуаціях;

  • Вдосконалюватимемо вміння користуватися засобами захисту органів дихання;

  • Розвиватимемо навики правильної поведінки в надзвичайних ситуаціях;

  • Виховуватимемо почуття взаємодопомоги , впевненості у свої сили.


ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Природа не безмежна у своїй щедрості, не залишається байдужою до проявів споживацького, егоїстичного, байдужого ставлення до неї. До надзвичайних ситуацій, крім тих, які виникають внаслідок природних явищ, належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, на транспорті, в житлових секторах.

    • Що таке аварія?

    • Хто з вас бачив аварії? Розкажіть про них.

(Відповіді учнів.)

1. Робота в зошитах. (Завдання 1, колективно.)

Аварія – це пошкодження механізму діючих машин, вихід з ладу заводів, підприємств.

Катастрофа – це аварії, які привели до значних людських жертв.

2. Продовження розповіді з демонструванням ілюстрацій.

Вчитель. Аварії можуть виникати через недотримання людьми правил безпеки, а також через недостатню надійність техніки.

Наприклад, внаслідок порушень правил користування газом може статися вибух у житловому секторі. Через необережність мешканців у будинках може статися витік газу з труб; протяги на кухні, википання води та ін. можуть призвести до вибуху газу. Аварія може статися на транспорті внаслідок порушення Правил дорожнього руху, перевищення швидкості, перебування за кермом у стані алкогольного сп’яніння, несправності транспортного засобу. Може статися аварія і на залізничному транспорті. За рік в Україні внаслідок аварій на залізничних дорогах гине 20 – 30 осіб.

Через технічні несправності може статися аварія чи інша надзвичайна ситуація в автобусі, тролейбусі і трамваї. Аварія літака може трапитися під час зльоту чи посадки. Можуть бути аварії й на водному транспорті.

Сучасні заводи і фабрики нагромаджують багато складного оснащення . на них часто використовують отруйні речовини. На невеликій території зосереджується велика кількість енергетичних потужностей. За таких умов вірогідність пошкодження механізму ( агрегату, пульта управління машини) а також неправильних дій робітника чи інженера підвищується.

Нагромадження, наприклад, парів лакофарбових речовин може спричинити вибух. Внаслідок вибуху руйнується завод, гинуть люди, пошкоджуються будівлі, що знаходяться поряд. Виникає пожежа, яку важко погасити впродовж кількох днів.

Вибухи і пожежі виникають там, де збирається виробничий пил, який разом із повітрям утворює вибухонебезпечні суміші. У разі порушення техніки безпеки вибухи можуть статися на деревообробних, борошномельних, ткацьких, харчових підприємствах. (Наведення прикладів таких аварій, якщо вони сталися в районі (місті), передані в «Новинах»).

Пожежі можуть виникнути через пошкодження електропроводки, порушення режиму роботи і зберігання опалювальних систем, ємкостей з легкозаймистими рідинами, на газоносних станціях. Велика небезпека пожеж не лише у знищенні будівель і майна, але й у виділенні токсичних продуктів, найчастіше димів. Особливо небезпечним є горіння полістиролу, поліетилену, інших пластмас.

На підприємствах хімічної, нафтопереробної, целюлозної, паперової, м’ясомолочної, харчової, текстильної промисловості широко використовуються сильнодіючі отруйні речовини. Їх викиди під час аварій можуть призвести до катастрофічних наслідків. Вони швидко поширюються в навколишньому середовищі, вражають слизову оболонку і внутрішні органи людини, шкіру.

Є виробництва, на яких вибухи й пожежі призводять до зараження навколишнього середовища радіоактивними речовинами. Наприклад, Чорнобильська АЕС та ін.

3. Колективна робота в зошиті. (Завдання 5, ст.71.)

Фізкультхвилинка. Комплекс вправ №5.

4. Самостійне опрацювання тексту (ст.. 133). «Хто сповіщає про аварії на підприємстві».

5. Бесіда за прочитаним.


  • Хто сповіщає про аварії на підприємстві?

  • Хто допомагає населенню у надзвичайних ситуаціях?

  • Чому рятувальники можуть звернутися до тебе з такими запитаннями?

  • Чи є у твоєму місті, селищі, районному центрі аварійно-рятувальна служба.

  • Як до них можна звернутися по допомогу?

  • Працівників яких служб зображені на малюнку на сторінці 134?

  • Як діяти під час аварії на місцевому підприємстві?

(Відповіді учнів.)

6. Бесіда про правила поведінки під час аварії на місцевому підприємстві.

Вчитель. Кожен школяр повинен вміти діяти в умовах радіоактивного або хімічного зараження, що сталося на підприємстві мікрорайону, де проживає учень чи на атомній станції, яка розташована в тридцяти кілометровій зоні від населеного пункту. Про загрозу надзвичайної ситуації повідомляє по телебаченню та місцевому радіомовленню штаб ЦО. Для того, щоб населення своєчасно ввімкнуло засоби інформації, на підприємствах та в установах існує система сигналізації (сирени, гудки, ревуни тощо). Сигнал сирени означає: «Увага всім!». Почувши такий сигнал, слід терміново ввімкнути радіо чи телевізор, щоб довідатися про текст повідомлення і розпорядження начальника штабу ЦО. Наприклад, про небезпеку хімічного зараження подається сигнал «Хімічна тривога». Текст сигналу такий: «Громадяни! Увага! Увага! Говорить штаб цивільної оборони. Хімічна тривога! Одягніть засоби індивідуального захисту, сховайтеся в укриття; стежте за нашими повідомленнями».

Проте, якщо укриття немає, слід залишитися вдома, в школі, там, де ви почули повідомлення. Для того, щоб отруйна речовина не проникла в приміщення, слід позачиняти вікна, ущільнити їх ватою чи тканиною.



7. Розгляд засобів індивідуального захисту (респіратор, ватно-марлева пов’язка, протипилова тканинна маска, протигаз). Вправляння у їх застосуванні.

8. Практична робота. (Зошит. Завдання6, ст.71.)

9. Правила поведінки під час евакуації.

Вчитель. У випадках надзвичайних ситуацій може здійснюватись евакуація населення.

Евакуація – це організований вихід (або вивіз) населення з місць і районів аварії, катастрофи в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.

Під час евакуації учнів вивозить чи виводить один із батьків чи опікунів. У разі тимчасової евакуації (коли потрібно залишити приміщення, місцевість на короткий час, необхідний для ліквідації наслідків) вони можуть евакуюватися в складі всієї школи.



10. Робота з підручником (ст. 135.)

  • Як уникнути паніки під час евакуації?

  • Чи правильно чинять люди, зображені на малюнку?

  • Якими були б ваші дії?

  • Уявіть собі, що ви дізналися про евакуацію. Що ви маєте терміново зробити?

(Відповіді учнів.)

Вчитель. Насамперед зателефонувати батькам. Якщо до початку евакуації є досить часу, щоб прибули з роботи батьки й зібрали вас, можна їх зачекати. Якщо часу обмаль, необхідно терміново збиратися самому.

У разі евакуації в заміську зону необхідно з собою взяти:



  • найпростіший ЗІЗ (засіб індивідуального захисту);

  • найнеобхідніший одяг та взуття (залежно від пори року), обов’язково – головний убір;

  • перев’язувальний матеріал та мінімальну особисту аптечку;

  • тридобовий запас їжі, яка не псується і не потребує приготування (сухарі, печиво, консерви, концентрати тощо);

  • питну чисту воду (несолодку!) в зручній легкій посудині;

  • складний ніж, необхідний особистий посуд, ліхтарик;

  • невеликий рушник, мило, зубну щітку;

  • бажано мати шматок поліетилену для захисту від несприятливої погоди.

Після сигналу про початок евакуації учні колонами рушають до місця евакуації.

Речі необхідно покласти в рюкзак чи зручну сумку з прикріпленою картонною биркою. На бирці необхідно вказати своє прізвище, ім’я, та по батькові, адресу, школу, клас та кінцевий пункт евакуації. Обов’язково мати при собі документи та гроші.


V. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота в групах над кросвордами (Додаток 1).

IV. Підсумок уроку.

Питання до бліц-перевірки (учні використовують сигнальні картки):

1. Стихійне лихо – це

а) подія з нещасливими трагічними наслідками;

б) стихійне поширення вогню;

в) лихо, викликане діями нічим нестримуваних сил природи, що не підкоряється впливу людини.

2. Готуючи уроки, ти чуєш повідомлення по радіо про аварію на підприємстві, розташованому поряд із твоїм будинком.

а) побіжиш на вулицю, щоб побачити все на власні очі;

б) продовжиш готувати уроки;

в) виконаєш вказівку інформаційної служби.

3. Із будинку вибігає дівчинка в палаючій сукні. Твої дії:

а) допоможеш потерпілій;

б) викличеш службу пожежної безпеки;

в) побіжиш в будинок, щоб погасити пожежу.

4. Гуляючи в парку, ти чуєш радіоповідомлення про викид в атмосферу сильнодіючих отруйних речовин. Ти:

а) спостерігатимеш, що роблять інші люди;

б) побіжиш додому і виконаєш правила індивідуального захисту (одягнеш марлеву пов’язку чи протигаз, щільно зачиниш вікна, двері);

в) зачекаєш на детальнішу інформацію.

5. Щоб уникнути паніки та її негативних наслідків, необхідно

а) швидко бігти до виходу, щоб першим покинути приміщення;

б) чітко виконувати всі розпорядження вчителя чи дорослого;

в) кричати, плакати, штовхаючись, пробиратись до виходу.









База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка