Національний та етнічний склад населення. Українська діаспора



Скачати 107.82 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір107.82 Kb.
Економічна і соціальна географія України 9 клас.

Населення України.

Тема: Національний та етнічний склад населення. Українська діаспора.

Мета: дати характеристику національному складу населення України; навчити розрізняти національні меншини та етнічні групи українців; пояснити причини строкатого національного складу населення країни; продовжити формування навичок роботи з картами атласу та секторними і стовпчастими діаграмами. Розвивати вміння готувати презентація, будувати секторні і стовпчикові діаграми. Виховувати повагу до представників інших народів, що проживають в Україні, почуття толерантності до етнічних меншин та представників усіх релігійних напрямів, представлених в Україні; зміцнювати внутрішню самосвідомість, гордість за належність до української нації, почуття національної гідності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник географії, атлас, статистичні дані про національний та етнічний склад населення, зошит для практичних робіт.



Опорні поняття: політична нація, титульний етнос, національний склад населення, етнічний склад населення, корінні народи, національні меншини, етнографічні групи.

Географічна номенклатура: Росія, Казахстан, Молдова, Білорусь, США, Канаді, Бразилія, Аргентина, Польща, Румунія, Словаччина, Чехія.

Хід уроку.

Епіграф до уроку

Нації вмирають не від інфаркту.

Спочатку їм відбирають мову.

Ліна Костенко.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Українці належать до східних слов’ян. Їхні етнографічні риси формувалися протягом багатьох віків на територіях Середньої Наддніпрянщини, Полісся, Галичини та інших історичних земель. Ядро українського етносу склалося на онові трьох східнослов’янських племен – полян, сіверян, деревлян. Від ІХ ст.. існувала могутня держава – Київська Русь, створена в результаті об’єднання двох головних центрів східних слов’ян – Києва і Новгорода.



Прийом «Проблемне питання» (візуального та кін естетичного сприйняття; лівопівкульне)

За матеріалами таблиці та відповідної карти атласу дайте відповіді на питання:



  • Яку частку в національному складі населення України займає корінна нація?

  • Які зміни в національному складі населення відбулися в за останнє століття?

  • Чому Україна має строкатий національний склад?

  • З якими історичними подіями пов’язана зміна національного складу населення України?

  • Частка яких народів збільшилася? Зменшилася?

  • Національний склад населення України

  •  

Національність

1930

1959

1989

2001

тис. чол.

%

тис. чол.

%

тис. чол.

%

тис. чол.

%

Українці

31 317

75

32 158

76,8

37 419

72,7

37 541,7

78,7

Росіяни

3331

8,0

7091

16,9

11 356

22,1

8334,1

17,5

Євреї

2710

6,5

839

2,0

486

0,9

103,6

0,2

Білоруси

143

0,3

291

0,7

440

0,9

275,8

0,6

Кримські татари









38

0,07

248,2

0,5

Молдавани

327

0,8

242

0,6

325

0,6

258,6

0,5

Болгари

198

0,5

219

0,5

234

0,5

204,6

0,5

Поляки

2295

5,5

363

0,9

219

0,4

144,1

0,3

Угорці

112

0,2

149

0,4

163

0,3

156,6

0,3

Румуни

139

0,3

101

0,2

135

0,3

151,0

0,3

Греки

160

0,4

104

0,2

99

0,2

91,5

0,2

Інші

1044

2,5

312

0,8

576

1,1

177,1

0,4

Разом

41 776

100

41 869

100

51 452

100

47 686,9

100

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Прийом «Бліц опитування» (аудіальне сприйняття)

  1. Пригадайте, на які раси поділяється населення Землі?

  2. Назвіть основні ознаки європеоїдної раси.

  3. До якої мовної родини (групи) належать українці?

  4. Із якою історичною землею пов’язано формування ядра українського народу?

Прийом «Експрес опитування» (візуальне, кін естетичне)

Тема «Національний склад нашого класу»



  1. Назвіть свою національність (показники сумують на дошці)

  2. Підніміть руки ті, у кого в родині мама й тато, бабуся й дідусь різної національності. (на дошці фіксують показники)

За даними експрес опитування робиться висновок з таких питань:

  • Яки родини переважають у класі (одно національні, багатонаціональні)

  • Представник яких національностей присутні у класі. (одно національний або змішаний)

  • Який в цілому національний склад в класі. (одно національний або багатонаціональний).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Сучасна Україна – багатонаціональна держава, де проживають більш 100 націй та народностей. Усі вони складають український народ. Вивчення культури, побуту, походження та розселення народів займається етнографія.

Під час пояснення вчитель разом з учнями формує схему.


НАРОД УКРАЇНИ

(понад 130 націй) за переписом населення 2001





Національні та етнічні меншини (10,2 млн. чоловік,22.2% )

Українці (37,5 млн. чоловік, 77.8%)







  • Представницький склад :

    Росіяни-17,3 (Крим 58,3%, Донбас 40%), білоруси,болгари, румуни, молдовани, угорці, евреї, кримські татари, поляки, цигани тощо



    Період формування:

    • Нації: ХІІ-XV ст..

    • Мови: XIV-XVIIст


В етнографії прийнято виділяти три стадії формування етносу: плем’я, народність, нація.

Етнос – це група людей, яка історична склалась на певній території і характеризується спільною мовою, культурою, побутом, звичаями, традиціями, способом життя та самосвідомістю. Першою формою етносу, що історично формувалася,було плем’я. з часом між племенами виникли господарські та культурні зв’язки, що призвели дол. Змішування племен. Кровна спорідненість поступово змінялася територіальною спільністю проживання. Так виникла народність. Вона складалася з близьких за походженням та мовою племен. Під час формування народностей мова одного з племен ставала спільною для всіх. З часом спільні риси, такі, як мова, культура, єдність території, набувають стійкого характеру, народність перетворюється в націю.

Нація – це вища форма етносу. Приналежність людей до певної нації або народності отримала назву «національність».

У структурі населення України, які і в більшості інших країн світу, розрізняють титульний етнос, корінні народи та національні меншини. До титульного етносу відносять націю, яка дала назву державі. До корінних відносять народи, які живуть на землі свої предків і мають спільну культуру, мову.

Схема на дошці. Етнографічні групи Українців


ПОСТУПОВЕ СТИРАННЯ МЕЖ МІЖ ГРУПАМИ

Українські горці

* лемки (Бескиди)

* бойки (Львівська, Івано-Франківська, Закарпатська обл..)

* гуцули (Закарпатська обл..)



У межах Полісся

  • Поліщуки (північний захід)

  • Литвини (північний схід)

В інших регіонах

  • Слобожанці (схід)

  • Подоляни (Поділля)

  • Русини (Закарпаття)

ЕТНОГРАФІЧНІ ГРУПИ УКРАЇНЦІВ

Ознаки: культура, побут, історія, природні умови життя,зв'язок з іншими народами


Українці – це одна зі східних гілок слов’янських народів. Українці мають багату матеріальну і духовну культуру. Мелодійна і виразна мова, що успадкувала всі особливості давньославянської, розвинулась і вдосконалилася протягом сторіч українська писемність. Ментальність українців характеризується відсутністю агресії (ніколи не зазіхали на землі інших народів), терпимістю до інших народів, працьовитістю, акуратністю, почуттям гумору.



Учитель. «Нашого цвіту - по всьому світу». Хвилюючу глибину цього крилатого вислову можна відчути тоді, коли знайомишся з дивовижними долями українців за кордоном, їхньою невтомною подвижницькою діяльністю. Те зовсім недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Ця думка насаджувалась офіційною пропагандою.

Під час розповіді вчителя на дошці формується схема (аудіально, візуальне сприйняття)

Діаспора – це частина народу, що живе поза країною свого походження, своєю історичною батьківщиною. Основною причиною формування української діаспори були міграції населення за межі України, зумовлені економічними та політичними причинами.




Асиміляція

США, Росія, Бразилія, Канада

США, Канада країни Європи, Австралія

Велика Британія,Бельгія, Франція, Австралія, США, Канада

Канада, Аргентина, Бразилія, Франція, Угорщина, Польща, Чехословаччина, Росія

Після 1991р.

- економічні причин;

- «відплив умів»

1945-1990 рр.


1914р.-1941р.

  • - Економічні та політичні причини

До 1914р.

  • Економічні причини

ЧОТИРИ ХВИЛІ ЕМІГРАЦІЇ

УКРАЇНСЬКА ДІАСПОРА

Запитання (обговорення в загальному колі)



  1. Які причини зумовили формування східної української діаспори? Західної?

  2. Яким чином здійснюється зв’язок української діаспори з історичною батьківщиною?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Практична робота 4. Побудова Секторної та стовпчикової діаграми національного складу населення України.



  1. Використовуючи наведені дані, побудуйте секторні діаграми національного складу населення України в різні роки, позначивши кожен сектор відповідним кольором або штрихуванням

    Народ

    1959

    1989

    2001

    Українці

    76,8

    72,7


    77,8

    Росіяни

    16,9

    22,1

    17,3

    Євреї

    2,0

    0,9

    0,2

    Поляки

    0,9

    0,4

    0,3

    Молдовани

    0,6

    0,6

    0,5

    Білоруси

    0,7

    0,9

    0,6

    Болгари

    0,5

    0,5

    0,4

    Угорці

    0,4

    0,3

    0,3

    Інші

    1,2

    1,6

    2,6 (у тому числі кримські татари)

  2. Укажіть зміни, які відбулися в національному складі населення України в період від 1989 до 2001 р. Чим вони викликані?

  3. Побудуйте стовпчикову діаграму національного складу населення нашої області.

  4. Укажіть відмінності в національному складі населення України та нашої області. Чим вони пояснюються?

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал за темою.



2. Складіть таблицю «Східна українська діаспора». Чому думи та історичні пісні стали чинником формування та збереження свідомості українського народу?

Країна

Кількість осіб

Періоди та причини формування

Особливості розселення













  1. Підготуйте повідомлення про відомих українців, які мешкають за кордоном.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка