Міністерство освіти І науки, молоді та спорту України Управління освіти І науки Волинської облдержадміністрації Маневицький професійний ліцей все про професію продавець маневичі, 2012



Скачати 251.93 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір251.93 Kb.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації

Маневицький професійний ліцей

sdc10094+.jpg

ВСЕ ПРО ПРОФЕСІЮ ПРОДАВЕЦЬ



img_1534.jpg

Маневичі, 2012Продавець

  • Хто такий продавець?

  • Це обличчя магазину!

  • Що таке магазин?

  • Це обличчя міста!

  • Що таке місто?

  • Це обличчя країни!

  • О таке країна?

  • Це обличчя нації!

Загальні поняття

Продавець - особа, яка виступає посередником між виробником товару і покупцем. У найзагальніших рисах завдання продавця полягає в тому, щоб надати покупцю необхідний йому товар і отримати за цей товар гроші.


Спеціалізація продавця визначається видом товарів, з якими він працює. Серед продовольчих товарів виділяють м'ясну і рибну продукцію, бакалію, кондитерські та кулінарні вироби, овочі і фрукти. Промислові товари включають в себе більш двох десятків різновидів.

Коротка історія професії

Торгівля зародилася в сиву давнину - вона старіша навіть землеробства. В Європі археологи зуміли знайти докази існування торгівлі ще 30,000 років тому, тобто за часів палеоліту - на зорі кам'яного віку. При цьому спочатку торгівля йшла між племенами, що жили далеко один від одного (міжнародна торгівля народилася раніше внутрішньої). Але слово «продавець» прийшло в наш побут лише наприкінці XIX століття, коли в Україні стали з'являтися великі торгові підприємства і універмаги. До цього люди, які займалися торгівлею, називалися по-різному. Довгий час центральною фігурою в торгівлі залишався купець. Він роз'їжджав по містах, продавав, купував, перепродував. Іншою видною фігурою в українській торгівлі після купця був прасол - скупник. Він їздив по селах і скуповував сільські продукти, худобу, рибу, а потім формував з них партії і вигідно перепродував крупнішим торговцям. Поряд з прасолами на ринку діяла численна група дрібних торговців (офенею, ходебщикі, коробейників), що займалися розвезенням промислових виробів. Купці пов'язували народи і країни, стаючи попутно і дипломатами, і географами. З часом в Європі з'явилися торгові міста: Венеція, Генуя і прибережні міста Німеччини. З портів Близького Сходу європейці привозили товари з Індії, Китаю, Сирії та інших азіатських країн. З Леванту ( Сходу) купці привозили в Західну Європу шовк, прянощі та предмети розкоші – дорогі тканини ( парчу, оксамит), ювелірні вироби, тропічні та субтропічні фрукти, з Причорномор’я - рибу, ікру, сіль, шкіру, зерно, хутро, невільників, в тому числі з України, яким італійським купцям поставляли татарські людолови.ric3_3.jpg

У середні віки розвинулася і набула широкого розповсюдження сухопутна торгівля. Відомий шовковий шлях від Китаю до Європи простягнувся на кільканадцять тисяч кілометрів. Каравани верблюдів, навантажених товарами, перетинали вздовж і впоперек азіатський і африканський континенти. У Європі сухопутна торгівля також набувала дедалі все більшого значення, незважаючи на численні труднощі та небезпеки. Справа в тому, що у феодальній Європі не було битих шляхів, їх ніхто не ремонтував. Власники земель, по яких проходили купецькі валки, робили все, щоб пошкодити дороги. Адже у ті часи існував знаменитий закон – що з воза впало, те пропало. На розбитих шляхах часто ламалися вози, товари падали на землю, їх зразу привласнювали місцеві феодали за допомогою озброєних слуг. На купців постійно нападали ватаги розбійників. Купці на кожному кроці сплачували мита: на річкових переправах, мостах, на кордонах феодальних володінь. Там, де не було річок, магнати ставили митні шлагбауми в чистому полі. За таких обставин товар дорожчав в десятки разів. І все ж сухопутна торгівля постійно зростала, була прибутковою.

В Україні внутрішня торгівля велася переважно на торгах, коли в певне місце і час сходилися усі, кому потрібно було продати свій товар або купити вироби інших. Торги існували практично в усіх містах України та спеціалізувалися на продажу певного виду товарів. Так, у Дрогобичі в 1523 р. був установлений вільний торг на м'ясо, який відбувався в понеділок, від свята Петра до Різдва. У Стрию і Самборі торги проводилися лише в четвер. Самбору привілеєм від 1623 р. було надано право ще на два торги протягом тижня. На Лівобережжі вони проходили найчастіше в понеділок і п’ятницю. Продавали продукти харчування, сільськогосподарську сировину, вироби ремісників тощо. Асортимент товарів свідчив про певну господарську спеціалізацію районів. Торги проходили просто на відкритій місцевості. Приїжджі купці та селяни продавали товари з підвод, а міські ремісники – в ятках, які ставили у визначених магістратом місцях.

Торгівля зіграла величезну роль в історії людини. Саме купці часто ставали ініціаторами мореплавання в пошуках земель, де можна було добути дорогі товари. Варто згадати, що у Колумба головною метою плавання було суто торговельні інтереси. Він хотів знайти коротший шлях до берегів Індії, щоб легше було везти в Європу екзотичні дорогі прянощі. Купці вписали своє ім'я в історію не тільки геовідкриттів, але й в історію сучасної промисловості.
Розвитку торгівлі сприяв винахід швидкісних видів транспорту, що дозволило прискорити доставку товарів навіть у найвіддаленіші куточки земної кулі в десятки і сотні разів ....sdc10094.jpg


Характер роботи продавця непродовольчих товарів

Продавець – професія масова. Це узагальнене поняття, що містить у собі багато різновидів цієї діяльності.

Професія класифікується залежно від групи товарів: продавець продовольчих і непродовольчих товарів. Кожна з них розподіляється на декілька спеціальностей. Продавець непродовольчих товарів (біля 20 різновидів) реалізує меблі, взуття, радіотовари та ін.

Професія продавця пов’язана з певними знаряддями праці. Маючи справу з різними видами товарів та обслуговуючи покупців, продавець користується різними інструментами: вимірювальними( при вимірюванні, зважуванні), пакувальними тощо.

Знаряддя праці сучасного продавця дуже змінилися. Якщо раніше продавець в основному працював, користуючись різним торговим інвентарем, то зараз йому на допомогу прийшла механізація і автоматизація.

Професії продавця властива аритмія робочого процесу. Кількість покупців розподіляється протягом усієї зміни нерівномірно, стрибкоподібно.



Умови роботи

Професію продавця можна віднести до професій з середнім ступенем тяжкості та напруженості праці.

У процесі роботи продавець несе велику моральну і матеріальну відповідальність, витримує психічне напруження, а також фізичне навантаження.

Матеріальна відповідальність є однією з умов роботи в торгівлі. Кожен працівник щоденно неначе складає іспит на чесність і порядність. Як показує практика, не для всіх ця психологічна ноша посильна в силу індивідуальних властивостей психіки або певних норм і цінностей, яких дотримується особистість.

Робота продавця пов’язана із значним психічним напруженням. Особливо велике навантаження приходить на зір під час розрахунків з покупцем.

Спілкування з людьми, шум в магазині впливають на слух. Виконання робочих операцій пов’язано з постійними підрахунками, що впливає на пам'ять та увагу.

Продавець, особливо продовольчих або різних сільських магазинах, має ще й досить велике фізичне навантаження. Йому доводиться брати участь в розвантажуванні машин, перенесенні мішків та ящиків з товарами.

Якщо фізичне навантаження завдяки механізації має тенденцію до зниження, то нервово-емоційне напруження зростає. Пояснюється це підвищенням інтенсивності праці, вимог до якості обслуговування.

У великих магазинах продавець в середньому обслуговує до 350 чоловік за зміну. Це ті, хто робить покупки. Але фактично до нього звертаються людей в 3-4 рази більше. І кожному потрібно відповісти, кожному приділити увагу.

Увесь день перебуває на ногах, не покидаючи свого робочого місця.

Поза, у якій продавець постійно знаходиться, вважається дуже втомливою.

Ще одна особливість праці продавця полягає в тому, що він повинен виконувати роботу здебільшого ручну і достатньо точну, під постійним і напруженим контролем покупців.

Одноманітність виконуваних рухів,їх часте повторення роблять професію продавця монотонною.

Продавцем може працювати кожна людина незалежно від віку і статі. Сьогодні в торгівлі працюють переважно жінки, але з продажем товарів, що потребують великого фізичного навантаження, краще справляються чоловіки.

Режим праці та відпочинку визначається колективним договором між адміністрацією та трудовим колективом.

У багатьох магазинах продавці працюють по 8 годин з однією годиною перерви.

У продовольчих магазинах робоча зміна складає 10-12 годин. Це пов’язано із специфікою роботи: продавець є матеріально відповідальною особою.

Передача товару ускладнює роботу магазину, тому і доводиться працювати по 3-4 “продовжених” дні, а потім 3-4 дні відпочивати.

Робота продавця в різних магазинах дуже відрізняється. Нормальними мікрокліматичними умовами характеризується робота продавця в закритих приміщеннях спеціалізованих магазинів. Такі магазини теплі, добре освітлені, обладнані кондиціонерами, мають кімнати для відпочинку, де під час перерви продавець може зняти нервове напруження, послухати музику.

Але магазин – це не лише дім з постійною пропискою. Це може бути і вагончик, і палатка, і авто лавка – словом, будь-яка “торгова точка”, що сама їде на зустріч покупцю. Тут продавці працюють в зовсім інших умовах. На них впливають різні зовнішні фактори: коливання температури повітря, пил, опади, шум, вихлопні гази та ін.

Робота продавця має ще одну особливість – неритмічне навантаження протягом робочої зміни.

Із-за відсутності покупців продавці припиняють роботу, але не залишають своїх робочих місць, хоча й наступає відносна бездіяльність. Вимушена поза приводить до зниження всіх функцій організму, падає робочий настрій, але людина не відпочиває. Перебування продавця в стані вимушеної бездіяльності веде до зниження працездатності. Перехід після такої паузи до більш високого рівня робочої активності завжди вимагає від продавця значних зусиль. І це є однією з причин швидкої втоми.sdc10093.jpg

Робота продавця пов’язана з матеріальними цінностями, і фінансові помилки призводять до адміністративної і кримінальної відповідальності.

Крім того, в роботі продавця можливий виробничий травматизм і аварії. Переважна їх причина – недотримання правил безпеки та норм праці.



Засоби виробництва

(матеріали, інструменти, устаткування)

Основними засобами виробництва в торгівлі є різні машини і механізми. Машини виконують тяжку та трудомістку роботу – навантаження, розвантаження, перевезення товарів та ін.

У торгівлі використовують швидкодіючі оптичні та електронні терези , які забезпечують високу швидкість зважування, автоматичний підрахунок вартості товару, реєстрацію результату зважування, друкування показників маси, ціни, та вартості товару.

У продовольчих магазинах застосовують машини для різки гастрономічних продуктів і для різки заморожених продуктів.

На торгівельних підприємствах використовують різні вантажні ліфти, конвеєри, транспортери, роликові доріжки та інші механічні пристрої для переміщення вантажів.


Ринок праці

Завдання та обов’язки. Обслуговує покупців, показує товари, демонструє їх в дії, консультує щодо конструктивних особливостей окремих видів товарів, їх призначення, властивостей, якості, правил догляду за ними, цін, стану моди поточного сезону. Здійснює відмірювання, зважування, підрахування вартості покупки, зчитує сканером штрих-кодові позначки товару, відбиває вартість покупки на електронному контрольно-касовому апараті (ЕККА) (або перевіряє реквізити поданого чека), видає покупку. Готує товар до продажу, розпаковує, розглядає зовнішній вигляд виробу, комплектує, перевіряє експлуатаційні властивості, підпрасовує.

Готує робоче місце: перевіряє наявність та справність торгово-технологічного обладнання, інвентарю та інструментів, готує до роботи ЕККА або контрольно-касову книгу, отримує і готує пакувальний матеріал. Розміщує та викладає товари за групами, видами, сортами з урахуванням товарного сусідства, частоти попиту та зручності роботи. Заповнює та прикріплює ярлики ціни. Оформляє прилавкові вітрини. Підраховує гроші (чеки) та здає їх в установленому порядку. Звіряє суму реалізації з показаннями касового лічильника. Прибирає нереалізовані товари і тару. Готує товари до інвентаризації.
Повинен знати: асортимент, якісні характеристики товарів певної групи та виробників товарів, зберігання, технічні можливості, ознаки браку; умови експлуатації, гарантійні терміни служби, перелік додаткових послуг, що надаються покупцеві; перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню); правила підготовки товарів до продажу; способи показу і упакування товарів; принципи розміщення, викладки товарів і оформлення прилавкових вітрин; правила розшифрування артикулів, штрихового коду товару; прийоми підбору, примірки, відмірювання, відрізу, комплектування товарів; шкали розмірів і правила їх визначення; правила зберігання товарів і терміни їх реалізації; порядок використання товарно-касових книг; правила експлуатації відповідних видів торгово-технологічного обладнання, ЕККА, виробничого інвентарю, інструменту, ваговимірювальних приладів, їх призначення та використання в торгово-технологічному процесі; порядок розрахунку з покупцями; правила поводження з тарою; порядок обміну товарів; правила продажу непродовольчих товарів; правила торговельного обслуговування населення; правила і норми охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни. sdc10482.jpg
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова загальна середня освіта. Професійно-технічна освіта з присвоєнням кваліфікації “кваліфікований робітник” за професією продавця непродовольчих товарів 3 розряду без вимог до стажу роботи або підвищення кваліфікації і стаж роботи за професією продавця непродовольчих товарів (на ринку) 2 розряду не менше 1 року та кваліфікаційна атестація на виробництві з присвоєнням 3 розряду.
Освітня підготовка ( перелік відповідних ПТНЗ)

Держава приділяє увагу розвитку системи професійно-технічної освіти. Професію продавець у Волинській області можна отримати на базі Луцького кооперативного коледжу, Володимир-Волинського ВПУ, Нововолинського ПТУ



26233419.jpg

В навчальних закладах, які готують кваліфікованих продавців провідними навчальними дисциплінами є: товарознавство непродовольчих товарів, організація та технологія торговельних процесів, техніка та механізація торговельних розрахунків,основи бухгалтерського обліку. Основам професійних знань, вмінь та навичок учні оволодівають в навчально-виробничих майстернях та закладах торгівлі. Куди піти вчитися після навчання в ПТНЗ за професією «продавець»? Перелік навчальних закладів представлено в таблиці.



Назва навчального закладу

Галузь знань

Напрям підготовки

Київський національний торговельно-економічний університет

5.03051001 Товарознавство та комерційна діяльність

Товарознавство

Львівська комерційна академія

5.03051001 Товарознавство та комерційна діяльність

Товарознавство

Житомирський коледж ресторанно-туристичного бізнесу

5.03051001 Товарознавство та комерційна діяльність

Товарознавство

Луцький коледж технологій та бізнесу


5.03051001 Товарознавство та комерційна діяльність

Товарознавство

Мукачівський кооперативний торговельно- економічний коледж


5.03051001 Товарознавство та комерційна діяльність

Товарознавство


Медичні вимоги щодо професії продавець

Робота продавця потребує фізичної витривалості і пов’язана з великим нервовим напруженням. За підрахунками фізіологів витрати енергії продавця м’яса, радіотоварів і деяких інших товарів порівнюється з витратами сталевара. У продавця повинні бути здорові легені,серце, неприпустимі для нього психічні захворювання, хронічні захворювання шкіри, хронічні інфекційні та алергічні захворювання, захворювання нервової системи, опорно-рухового апарату.


Вимоги до індивідуальних психологічних особливостей.

Кожна професія ставить вимоги до індивідуальних властивостей людини. Для професії продавця важливою є схильність людини до роботи з людьми.

Комунікативні здібності виявляються в успішній взаємодії з людьми, легкості встановлення контактів з ними, у розумінні інтересів інших людей, погоджених діях з колективом, в умінні організувати спільні дії людей та ефективно впливати на них.

Схильності тісно пов’язані з інтересами. Інтерес до чого-небудь спонукає людину набувати відповідні знання та уміння.

Так, підмічено, що продавцями телевізорів та радіоприймачів частіше всього працюють люди, які захоплюються радіотехнікою.

Постійне спілкування з людьми, виявлення комерційної ініціативи, творчий підхід, оперативність,уміння вирішувати швидко дуже складні завдання – всі ці питання торговельної діяльності привертають до неї увагу людей живих, ініціативних, допитливих.

Професія вимагає від працівника певного ступеня розвитку органів відчуття.

Для працівника торгівлі потрібно, щоб його органи відчуття функціонували нормально. Разом з тим існують певні межі чутливості, що забезпечують добрий стан продавця під час роботи.

Занадто тонкий розвиток органів відчуття поєднується з підвищеною вразливістю,надмірною роздратованістю. Працівнику торгівлі потрібна не висока чутливість (наприклад, до неприємних звуків, запахів, дотиків тощо), а витривалість, здатність переборювати великі психологічні напруження.

Прийшовши на нову роботу, продавець поступово звикає до умов праці. У нього виробляється необхідна витривалість і знижується чутливість, якщо вона дуже висока. І чим більше його цікавить робота, тим швидше він адаптується до нової обстановки.sdc10096.jpg

Майстерність продавця частото залежить від того, наскільки високо розвинені відчуття. Сьогодні до кожного працівника магазину ставляться вимоги – бути контролером і брокером. У продавця часто немає ніяких приладів для оцінки якості товару, крім власного відчуття. До того ж, уміння порівнювати товари,розпізнавати їх за несуттєвими зовнішніми ознаками – обов’язкова властивість кваліфікованого продавця. Чи може працівник торгівлі підвищити рівень розпізнавання? Звичайно, за допомогою спеціальних вправ.

Таким відчуттям запахів відрізняються продавці продовольчих та парфумерних товарів. Досвідчені продавці на дотик визначають, який матеріал в їхніх руках.

Сприймання як психологічний процес для продавця повинен проходити активно в формі спостережливості.

Контролювати обстановку в магазині можливо тільки при умінні спостерігати планомірно, систематично. Продавцю потрібно постійно розвивати спостережливість.

Одним із проявів спостережливості є окомір. Це дуже важлива якість для продавця. Хороший окомір дозволить легко і точно відрізати необхідну кількість продукту, виміряти стільки тканини, скільки потрібно, визначити розмір виробу тощо.

Велике значення для продавця має розвинена увага. Чим більший її обсяг, тим легше працювати. Продавець з недостатнім обсягом уваги швидко втомлюється при збільшенні кількості покупців.

Обсяг уваги (кількість одночасно охоплених об’єктів) у торгових працівників рівняється 4-6. Причому у працівників магазинів самообслуговування він значно більший. Це викликано специфікою роботи, необхідністю одночасно обслуговувати велику кількість покупців.

Діяльність продавця пов’язана з розподіленням уваги. Часто доводиться виконувати різні трудові операції і спостерігати за покупцями.

Розподілення уваги – результат постійної роботи продавця. Це можливо за тих умов, коли хоча б одна з необхідних дій виконувалася легко і автоматично.

Продавцю необхідна і інша властивість – уміння переключати увагу, переводити її з одного об’єкта на інший. Наприклад, при переході від обслуговування одного покупця до іншого.

Продавець не повинен допускати неуважності. Часто вона виникає внаслідок втоми.

Продавець повинен добре знати товар, який він продає. Але не вірно думати, що робота пам’яті продавця зводиться до механічного запам’ятовування властивостей товарів, різних психологічних рецептів обслуговування, порядку заповнення торговельної документації і т. п. Важливо мати не тільки ці знання. Треба їх вчасно і успішно використовувати. Тому найважливіша професійна характеристика пам’яті продавця – її готовність, вміння швидко згадати те, що потрібно у кожному конкретному випадку.

Успіх роботи продавця, таким чином, залежить від розвитку таких властивостей розумової діяльності, як глибина розуму, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Це дозволяє орієнтуватися у нових обставинах, приймати рішення не по шаблону, а відповідно до різних умов.

Критичність допомагає продавцю своєчасно відмовитися від неправильного рішення.

Логічність проявляється в умінні мислити послідовно. Швидкість дає можливість приймати правильні рішення у короткі строки.

Усі ці властивості розуму знаходять постійне застосування у роботі продавця і складають підґрунтя таких важливих професійних властивостей, як кмітливість і спритність.

Уявлення має велике значення у процесі обслуговування покупців. Творче уявлення допомагає продавцю викласти товари, оформити вітрини,більш ефективно показати товар.

Основні риси характеру продавця:

- доброзичливість;

- ввічливість;

- стриманість;

- дисциплінованість;

- відповідальність;

- наполегливість;

- привітність;

- комунікативність;

- тактовність;

- працездатність.



Якості та вміння продавця:

- творча уява;

- любов до своєї справи;

- окомір;

- увага;

- творчість;

- мислення;

- пам’ять;

- уява;

- глибина розуму;



- кмітливість;

- спритність.



Перспективи

Навчаючись в ПТНЗ, учні з професії продавець набувають фахових знань, умінь і навичок, готуються застосовувати їх у своїй подальшій професійній діяльності.

Під час проходження виробничої практики на торговельних підприємствах, учні вдосконалюють свою професійну майстерність, набувають нових знань і навичок, прищеплюють уміння організаторської діяльності в умовах трудового колективу. Саме на цьому етапі в учнів формується свідоме розуміння і сприйняття майбутньої професії, забезпечується можливість перевірити знання на практиці, оцінити рівень своєї професійної компетентності під час вирішення тих чи інших виробничих питань.

Загалом, згідно статистичних даних імовірність працевлаштування після навчання за професією продавець складає майже 100%. Сьогодні можна влаштуватися на роботу в торговельних підприємствах будь-якого населеного пункту, або відкрити свою власну справу.



Споріднені професії:

Спорідненими професіями фахівця торгівлі є: менеджер, касир торгового залу, продавець- консультант, бармен.

Менеджер

Касир торгового залу_ba7866d0b51b8649546ed104d694e3f3.jpgmanager.jpg


Продавець- консультант Бармен

bartender.gif1100202.jpg

Характер роботи продавця продовольчих товарів

Продавець – найбільш поширена професія серед торговельних працівників, на даний час вона найбільш популярна. Це людина, яка є посередником між товаром і покупцем. Від рівня обслуговування залежить настрій споживачів, задоволення їх потреб.

В професії «продавець» можна виділити ряд спеціалізацій: продавець-консультант, завідувач відділом, завідувач магазином.sdc10090+.jpg

Продавець замовляє та приймає товари, проводить розміщення та викладку, надає консультацію, обслуговує покупців різної категорії, упаковує товари. Під час обслуговування покупців продавець використовує електронні та настільно-циферблатні ваги, мікрокалькулятор, холодильне обладнання, совки, лопатки, ножі, вилки, пакувальні матеріали, дошки для нарізання гастрономічних товарів.


Умови праці

Робота продавця продовольчими товарами належить до розряду фізичної та розумової праці середньої тяжкості. У процесі своєї роботи продавець переносить нервово-емоційне та фізичне напруження. Його діяльність пов’язана з певним психічним навантаженням. Особливо значне навантаження припадає на пам'ять, увагу, зір під час торгово-технологічних операцій. Продавцями по реалізації продуктів харчування можуть працювати особи чоловічої та жіночої статті віком не молодше 18 років.

Трудова діяльність продавця проходить в основному на торговельних підприємствах (ТПП, маркетах, супермаркетах, універсамах, ларьках, павільйонах), які облаштовані холодильним, ваговимірювальним обладнанням, немеханічним обладнанням, інвентарем, інструментами.

При виконання торгово-технологічних операцій для безпечних умов праці пред’являють такі вимоги:


Основні вимоги до безпеки праці продавця:

До приміщень

До робочого місця

До обладнання, інвентаря, інструментів


  • Наявність відповідного освітлення;

  • температура повітря повинна відповідати 18-250с;

  • вологість повітря 70-75%;

  • наявність опалювальної системи;

  • наявність проточної води;

  • наявність вентиляційної системи;

  • підлога повинна бути міцною, непошкодженою, неслизькою;

  • наявність сигналізації

  • на цементній і бетонній підлозі, необхідно встановлювати дерев’яну підстілку висотою 50-60мм від підлоги для запобігання переохолодження ніг.




  • Оснащення робочого місця інвентарем, обладнанням;

  • утримання робочого місця в чистоті;

  • не допускається захаращення робочих місць та проходів;

  • робоче місце необхідно розміщувати з урахуванням найбільш зручного зв’язку з підсобним приміщенням.




  • Обладнання для механічного нарізання гастрономічних товарів установлюється на робочі поверхні так, щоб рухомі частини його не виступали за межі цієї поверхні;

  • обладнання повинно бути справним.

  • інвентар застосовують зручний, не пошкоджений, поверхня гладка, рівна без задирів.

На робочих місцях повинні бути створені такі умови, щоб запобігти травматизму з метою уникнення порізів, ударів, уражень електричним струмом.

Отже, саме від належних умов праці продавця залежить його здоров’я, ефективність роботи, зміцнення трудової дисципліни.
Ринок праці

Попит на фахівців з торгівельної справи на ринку праці є високим.



Професія - 5220 продавець продовольчих товарів (кваліфікація: 3 розряд)

Продавець повинен:

знати: асортимент товарів, класифікацію, характеристику, харчову цінність товарів, терміни зберігання даної групи, роздрібні ціни на товари, ознаки доброякісності товарів, види браку, відходів і порядок їх списання, правила розшифрування штрихового коду товару, порядок розрахунку із споживачами, в тому числі за кредитними картками; правила зберігання товарів і терміни їх реалізації; правила експлуатації відповідних видів торгово-технологічного обладнання, РРО, правила використання та призначення в торгово-технологічному процесі виробничого інвентарю, інструменту, ваговимірювальних приладів, посуду; форми і методи обслуговування покупців, правила продажу продовольчих товарів, правила торговельного обслуговування населення; порядок проведення інвентаризації; основи ціноутворення та оподаткування; сфери застосування інформаційних технологій, основи правового регулювання в торгівлі, правила і норми охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни.sdc10530.jpg

уміти: приймати товари; перевіряти заповнення тарних одиниць, їх кількість та вагу, підраховувати штучні товари, перевіряти якість за результатами зовнішнього огляду. Забезпечувати зберігання товарів за кількістю та якістю. Готувати товари до продажу: перевіряти цілісність пакування, розпаковувати із зовнішньої тари, перевіряти наявність маркувальних даних і якість після зберігання; перебирати, протирати, зачищати, нарізати, фасувати товари; забезпечувати наявність відповідно оформлених цінників; розміщувати і викладати товари за групами, видами, сортами з дотриманням правил товарного сусідства. Готувати робоче місце до роботи: встановлювати і перевіряти справність ваговимірювальних приладів, реєстраторів розрахункових операцій, виробничого інвентарю, інструментів; отримувати і готувати пакувальний матеріал. Пропонувати і показувати товари. Консультувати покупців про властивості, смакові особливості, кулінарне призначення та харчову цінність товарів. Пропонувати взаємозамінні і нові товари, а також супутні товари. Нарізати, зважувати і упаковувати товари, підраховувати вартість покупки, перевіряти реквізити чека, видавати покупку. Підраховувати гроші, здавати їх у встановленому порядку. Прибирати нереалізовані товари і тару. Готувати товари до інвентаризації. Контролювати своєчасне поповнення робочого запасу товарів і терміни реалізації продуктів (що швидко та надто швидко псуються). Брати участь в оформленні прилавкових вітрин.img_1208.jpgimg_1167.jpg

Медичні обмеження

Адміністрація торговельного підприємства повинна забезпечити наявність особових медичних книжок, установленого зразка, організацію і своєчасність проходження медичного огляду та контролю за допуском до роботи за наявністю необхідного медичного висновку.

Професія «продавець» протипоказана особам, що страждають на хронічні інфекційні захворювання і є бактеріоносіями, вірусоносіями, мають хвороби шкіри, вади слуху і зору, епілепсію, порушення пам’яті.

Здорова нервова система, відсутність ушкоджень, нормальний психічний стан – це необхідні вимоги для роботи продавця, адже протягом робочого дня йому доводиться мати безліч психологічних контактів із різними за віком та характерами людьми. Нервово-психологічне напруження, швидкий темп роботи може призвести до небажаних конфліктів із покупцями.

Робота «продавця» примушує постійно перебувати на ногах. Внаслідок постійного перебування на ногах затримується відтік венозної крові, а це може призвести до розширення судин.

Продавцем не повинна працювати людина яка має певні протипоказання:



Медичні протипоказання

Робота продавця потребує і вимагає

Захворювання органів зору, зорові розлади(дальтонізм, зниження гостроти зору).

Захворювання хребта(сколіоз).


Захворювання опорно-рухового апарату.
Психофізіологічні захворювання,

епілепсія, ураження центральної нервової системи


Захворювання серцево-судинної системи та гіпертонічна хвороба

Захворювання шкіри.


Захворювання слуху.

  • Навантаження на очі;

  • точного розрахунку.



  • Тривале перебування на ногах та різкі нахили.




  • Тривалого перебування на ногах.



  • Розвитку та концентрації уваги;

  • низької координації рухів;

  • комунікативності;

  • високий рівень, розподілу уваги;

  • емоційна стійкість.




  • Роботи в умовах шуму від працюючого холодильного устаткування.



  • Постійних фізичних контактів.




  • Роботи в умовах шуму і вібрації від працюючого устаткування;

  • постійних соціальних контактів.

Вимоги до індивідуальних-психологічних особливостей

Продавець перш за все, психолог. У будь-якій ситуації він повинен бути стриманим і терплячим. Одним з найважливіших його вмінь, це вміти спілкуватися культурно, але ненав’язливо. Для продавця важливо мати рухову лабільну систему, точність рухів, гарну сенсомоторну координацію, високу швидкість реакції.



Продавцеві притаманні такі риси характеру, як:

  • акуратність;

  • терплячість;

  • ввічливість;

  • привітність;

  • скромність;

  • тактовність;

  • чуйність;

  • доброзичливість;

  • витримка;

  • ерудованість;

  • майстерність;

  • самозадоволення.

Якості та вміння «продавця»:

  • відповідальність;

  • працелюбність;

  • самовдосконалення;

  • самоконтроль;

  • стійка увага;

  • любов до професії;

  • здібності;

  • здатність аналізувати та узагальнювати;

  • організаторські здібності;

  • мислення;

  • пам'ять.

Перспективи.

Навчаючись в Маневицькому професійному ліцеї учні з професії продавець продовольчих товарів набувають фахових знань, умінь і навичок і готуються застосувати їх у своїй подальшій професійній діяльності. img_1243.jpg

Під час проходження виробничого навчання та виробничої практики на торгівельних підприємствах райцентру учні вдосконалюють свою професійну майстерність, набувають нових умінь та навичок. Під час практики роботодавці мають змогу спостерігати та оцінити професійний рівень майбутніх працівників торгівлі і запропонувати їм по закінченню навчання робочі місця.

Працевлаштування випускників за професією продавець складає приблизно 100%. Фахівець з торговельної справи не залишається без роботи, оскільки відкриваються нові магазини і є потреба в кваліфікованих працівниках.


Світлини навчально-виробничого процесуsdc10521d:\фото\++++++\продавці\1\img_0373.jpg

sdc10509

Навчальний та виробничий процесimg_1964.jpgimg_1953.jpgimg_1970.jpgпродавці 021.jpg

img_1175.jpgimg_0447.jpgsdc10095.jpg


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка