Микола Вороний. Поема «Євшан зілля»



Скачати 41.01 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір41.01 Kb.
Методичне об’єднання вчителів української мови і літератури

Гвардійська ЗОШ І – ІІІ ступенів

ТЕМА УРОКУ:
«М.ВОРОНИЙ «ЄВШАН – ЗІЛЛЯ»

Учитель української мови і літератури

Хромова Наталія Василівна

Селище Гвардійське


ТЕМА: Микола Вороний. Поема «Євшан – зілля».

МЕТА: стисло ознайомити учнів із життєвим шляхом М.Вороного, опрацю-

вати зміст твору «Євшан – зілля»,визначити головну думку,

співвіднести давноминулі події з сучасністю;

розвивати культуру зв’язного мовлення, уміння висловлювати свою

думку, вміння виразно читати твір;

виховувати інтерес до творчості М.Вороного, почуття патріотизму,

любові до рідного краю .

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу з елементами народознавства.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, зошити, ілюстрації до поеми, портрет письменника.

ЕПІГРАФ ДО УРОКУ: Краще в ріднім краї милім

Полягти кістьми, сконати,

Ніж в землі чужій, ворожій

В славі й шані пробувати!

М.Вороний.
ХІД УРОКУ
Звучить мелодія пісні «Україночка».

Повідомлення вчителя про те,що учні працювали в домашніх групах:

І група – «теоретики,

ІІ група – «біографи»,

ІІІ група – «дослідники».
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за питаннями:



  • Чи повинні ми знати історію рідного краю?

  • Які твори на історичну тему ви вивчали у 5 класі?

  • Якими історичними особами пишається наш народ?

  • Чим пояснити те, що Україна протягом історії боролася із загарбниками?

  • Чому наш народ боронив свою землю?

ІІ. Слово вчителя.

Сьогодні ми і поговоримо про людину, яка любила свій рідний край ..Прізвище його дізнаєтеся з акровірша, який написав М.Рильський.

Нагадати, що таке акровірш нам допоможуть учні з групи «теоретики».


Вітаю тебе я нині,

Одважно линучи з – за хмар,

Рабів будив ти у долині,

Огонь злюбивши, як Ікар!

Не відаючи супокою,

Одсталих кликав громадян.

Минуло! Це ж перед тобою

У тебе вкрадений євшан.

М. Рильський.

Кому присвячений акровірш? Так, Миколі Кіндратовичу Вороному.

.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Учні записують у зошит тему уроку.
-Що ми очікуємо від уроку?

«Домашня група» «Біографів» підготувала розповідь про життя письменника.

Повідомлення учнів

Слово вчителя.

Микола Кіндратович прочитав давню легенду із стародавнього літопису «Євшан – зілля».У ній говорилося…..

Учитель читає легенду


СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Що ж таке євшан – зілля? Слово нашим «дослідникам».


Діти розповідають про полин
Працюючи в парах дайте відповіді на запитання, які на стор. 55:
-Про який період історії України розповідає легенда?

-Які історичні постаті згадуються у творі?

-У якому реченні вміщено головну думку легенди? Чому ви так уважаєте?
Перехресне опитування
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Нашого земляка цікавила історія нашого краю. У 1895 році він написав зворушливу поему «Євшан-зілля». Цей твір – це авторська інтерпретація цієї легенди.

-А що таке ІНТЕРПРЕТАЦІЯ? Слово «Теоретикам».

Поема переносить нас у часи існування Київської Русі, під час князювання Володимира Мономаха.


Читання вчителем поеми, учні продовжують читати далі.
Запитання до учнів:

  • Про що розповідається у поемі?

  • Яка тема твору?

(Тема: Зображення перебування ханського сина, який потрапив у полон, у Володимира Мономаха. Повернення хлопця на батьківщину за допомогою євшан-зілля.)

  • Яка основна думка твору?

(Основна думка: повернення історичної пам’яті, пробудження національної свідомості)

  • Визначимо жанр твору.

(Ліро-епічна поема)

  • Слово «Теоретикам».Що таке поема.

Знайдіть на стор.58 такі рядки «Рідний степ…»

  • Які художні засоби використовує автор?

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛ, ПІДСУМОК УРОКУ..

Бесіда

-Про які часи говориться у поемі? Доведіть це, посилаючись на рядки твору. (стор.98)



- Як ставився князь до хлопця?

- Чому хлопець забув рідний край?

- Опишіть внутрішній стан половецького хана.

- Що допомогло хлопцеві згадати про рідні половецькі степи?

- Чи можна вважати євшан-зілля травою-символом?


  • А які символи ви ще знаєте?

  • Як ви думаєте, чому в поемі відсутнє ім’я хлопця? З якими образами асоціюється він у вашій уяві? (билинка, вітер, перекотиполе).

  • Поема закінчується риторичним питанням. Група»Теоретиків» нагадає, що таке риторичне питання.

  • Як ви його розумієте?

  • Чи можна сказати, що поема орієнтована на сучасного читача?

(Так, проблема, порушена в ній залишається актуальною і сьогодні, бо розкидала доля українців по різних куточках земної кулі. І є нашого цвіту по всьому світу. Але хочеться, щоб кожен завжди пам’ятав свою Батьківщину.

Микола Вороний сказав такі слова: (прочитати епіграф).

-Що б ви побажали тим людям, які за якихось певних обставин залишили рідну землю і живуть далеко поза її межами.

Висловлювання учнів

V. ОЦІНЮВАННЯ.



VІ. Домашнє завдання.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка