Методика визначення схильності до суїцидальної поведінки (М. Горська)



Скачати 158.56 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір158.56 Kb.
МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ СХИЛЬНОСТІ

ДО СУЇЦИДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ

(М. Горська)

Мета: виявлення схильності індивіда до суїцидальної поведінки.

Форма проведення: індивідуальна чи групова. Час: 30—45 хв. Вік: із 14 років.

Інструкція досліджуваному. Зараз вам зачитають твердження, навпроти кожного з них ставте оцінку за таким принципом: якщо твердження вам підходить — то 2, якщо не зовсім підходить — 1, якщо зовсім не підходить — 0.

Бланк опитувальника

  1. Я часто невпевнений у своїх силах.

  1. Нерідко мені здається безвихідним становище, з якого можна було б знайти вихід.

  1. Я часто залишаю за собою останнє слово.

  2. Мені важко змінювати свої звички.

  3. Я часто червонію через дрібниці.

  4. Неприємності мене часто засмучують, і я впадаю у розпач.

  5. Нерідко в розмові я перериваю співрозмовника.

  6. Мені важко переключитися з однієї справи на іншу.

  7. Я часто прокидаюся вночі.

  1. При великих неприємностях я беру провину на себе.

  2. Мене легко роздратувати.

  3. Я дуже обережний у зміні свого життя.

  4. Я легко впадаю у розпач.

  5. Нещастя і невдачі нічого мене не вчать.

  6. Мені доводиться часто робити зауваження іншим.

  7. У суперечці мене важко переконати.

  8. Я переймаюся навіть через уявні неприємності.

  9. Я часто відмовляюся від боротьби тому, що вважаю її марною.

  10. Я хочу бути авторитетом для оточення.

  11. Нерідко не полишають думки, яких слід було б позбутися.

  12. Мене лякають труднощі, з якими зіткнуся в житті.

  13. Нерідко почуваюся беззахисним.

  1. У будь-якій справі я не задовольняюся малим, а хочу досягти максимального успіху.

  2. Я легко зближуюся з людьми.

  3. Я часто звертаю увагу на свої недоліки.

  4. Інколи у мене буває пригнічений настрій.

  5. Мені важко стримувати себе, коли я гніваюсь.

  6. Я дуже хвилююсь, якщо в моєму житті несподівано щось змінюється.

  7. Мене легко переконати.

  8. Я відчуваю розгубленість, коли у мене виникають труднощі.

  9. Мені більше подобається керувати, а не підкорятися.

  10. Нерідко я виявляю упертість.

  11. Мене хвилює стан мого здоров'я.

  12. У скрутні хвилини я іноді поводжуся, як дитина.

  13. У мене різка жестикуляція.

  14. Я неохоче йду на ризик.

  15. Я важко витримую очікування чогось.

  16. Я думаю, що ніколи не зможу виправити своїх недоліків.

  17. Я — мстивий.

40. Мене засмучують навіть незначні порушення моїх
планів.

Обробка результатів

I. Шкала тривожності: 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33, 37.



  1. Шкала фрустрації: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38.

  1. Шкала агресії: 3, 7, 11, 15, 19, 23, 37, 31, 35, 39.

  2. Шкала ригідності: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 26, 40.

Інтерпретація результатів

Для кожної групи можлива кількість балів від 0 до 20, де «0» визначається як невиявлений прояв цієї характеристики.



І. Шкала тривожності — визначає рівень здатності індивіда до відчуття тривоги:

0—7 балів — низький рівень тривожності;

8—11 балів — середній рівень тривожності;

12—16 балів — високий рівень тривожності;

17 балів і більше — дуже високий рівень тривожності.


  1. Шкала фрустрації — виявляє ступінь розчарування, яке виникає через реальні або уявні перешкоди, що заважають досягненню мети:

0—7 балів — низький рівень фрустрації;

8—9 балів — середній рівень фрустрації;

10— 15 балів — високий рівень фрустрації;

16 балів і більше — дуже високий рівень фрустрації.



  1. Шкала агресії — виявляє підвищену психологічну активність, прагнення до лідерства через застосування сили до інших людей. Для суїцидентів допускається зниження агресивності від 10 до 0:

0—10 балів — низький рівень агресивності;

11— 12 балів — середній рівень агресивності;

13—16 балів — високий рівень агресивності;

17 і більше — дуже високий рівень агресивності.



  1. Шкала ригідності-ускладнення у зміні визначеної суб'єктом діяльності за умов, що така перебудова справді потрібна. Для осіб із суїцидальною поведінкою — 13 балів і вище:

0—10 балів — низький рівень ригідності;

11—12 балів — середній рівень ригідності;

13—16 балів — високий рівень ригідності;

17 балів і більше — дуже високий рівень ригідності.

Психолог додає всі бали за 4 шкалами і визначає показник схильності до суїцидальної поведінки:

0—38 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки низький;

39—45 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки потребує уваги до підлітка;

46 балів і більше — рівень схильності до суїцидальної поведінки високий, потрібна корекційна робота.



8. Тест на виявлення суїцидальних намірів (Н. Шявровська, О. Гончаренко, І. Мельникова)
Мета: виявлення суїцидапъних намірів підлітків.

Форма проведення: індивідуальна або групова.

Обладнання: бланк для відповідей, перелік висловлювань.

Час проведення: 40-45 хвилин.

Вік: з 10 до 17 років.

Інструкція для психолога.

Для того, щоб не акцентувати увагу дитини на тесті, що дає змогу більш об'єктивно оцінити суїцидальні наміри, їй пропонується гра або «тест на визначення інтелекту». Підліткам пропонується розмістити у відповідні стовпчики заздалегідь підготовленої таблиці (таблиця 3) сприймані на слух вирази. При цьому на обміркування теми та змісту слід відводити 5-7 секунд. Якщо дитина не може віднести почуте до якої-небудь теми, то пропускає її.



Інструкція досліджуваному.

«Зараз ми будемо виконувати тест, призначений для визначення рівня інтелекту. Вам зараз будуть зачитані вислови, які необхідно поставити у відповідні стовпчики таблиці за темою, відмічаючи їх знаком «+». Довго не міркуйте. Якщо не можете віднести вислів до якоїсь теми, то пропускайте його».



Перелік висловлювань.

  1. Вигодував змію на свою шию.

  2. Зібрався жити та взяв і помер.

  3. Від долі не втекти.

  4. Всякому чоловікові своя жінка миліша.

  5. Запалала душа до винного ковша.

  6. Тут би помер, а там би встав.

  7. Лихо не кличуть, воно само приходить.

  8. Коли у чоловіка з дружиною лад, то не потрібен і скарб.

  9. Хто п'є, той і горщики б'є.

  10. Двох смертей не буває, а одна не минає.

  11. Сидять разом, а дивляться у річні боки.

  12. Ввечері був молодець, а вранці мертвець.

  13. Вино розуму не товариш.

  14. Доброю дружиною і ЧОЛОВІК чесний

  15. Кого життя ласкає, той і горя не знає.

  16. Хто не народився, той і не помре,

  17. Дружина не лапоть - з ноги не скинеш.

  18. У світі жити - зі світом бути!

  19. Чай не горілка, багато не вип'єш.

  20. У згуртованому стаді і вовк не страшний.

  21. В тісноті, та не в образі.

  22. Гора з горою не зійдеться, а людина з людиною зіткнуться.

  23. Життя надоїло, а до смерті не звикнути.

  24. Ранка мала, так хвороба велика.

  25. Не жаль вина, так жаль розуму.

  26. Вволю наїсися, але вволю не наживешся.

  27. Життя прожити - що море переплисти: набарахтаєшся і до дна.

  28. Всякий народився, так не всякий в люди згодився.

  29. Інших не засуджуй, а на себе подивися.

  30. Добре тому жити, кому нема про що судити

  31. Живе - не живе, а проживати - проживає.

  32. Все пропало, як весняний лід.

  33. Без копійки руб щербатий.

  34. Без осанки і коняка корова.

  35. Не місце красить людину, а людина - місце.

  36. Хвороба людину не красить.

  37. Злетів орел, а прилетів голубом.

  38. Добре тому щиголяти, у кого гроші дзвенять.

  39. В уборі і пень гарний.

  40. Дохід не живе без клопіт.

  41. Найшла коса на камінь.

  42. Нелади і сварки гірші за пожежу.

  43. Заплати гроша і посади в рож - ось буде добрий.

  44. Хто солому купує, а хто і сіно продає.

  45. Сивина бобра не псує.

  46. Скаженому дитяті ножа в руки не давати.

  47. Не роки старять, а життя.

  48. В боргах, як у реп'яхах.

  49. Сварися, а на мир слово залишай.

  50. Зелений сивому не указ.

  51. А нам що біс, що батько

  52. Моя хата с краю, я нічого не знаю.

  53. Лежачого не б'ють.

  54. Що в лоб, що по лобу - все одно.

  55. Всі люди як люди, а ти як дуля на тарілці.

  56. Навчання - світ, а ненавчання - темрява.

  57. І ведмідь з запасу лапу смокче.

  58. Жирний кіт, коли м'ясо не їсть.

  59. Стара шуба не гріє.

  60. Порада спати не дає.

  61. Вали з хворої голови на здорову.

  62. Малий І глупий - за що і б'ють.

63. Не в бороді честь - борода і у козла є.

  1. Одне золото не стариться.

  2. Наш постріл скрізь поспів.

  3. Муху б'ють за настирність,

  4. Набрид гірше гіркої редьки.

  5. Живе на широку ногу.

  6. Легка ноша на чужому плечі.

  7. Не в свої сані не сідай.

  8. Чужий одяг - не надія.

  9. Високо літаєш, так низько сідаєш.

  10. Двом господарям не прислуговуй.

  11. М'яко стеле, але твердо спати.

  12. За одного битого двох небитих дають.

  13. За погані діла злетить і голова.

  14. Говорити вміє, але не може.

  15. Хто до грошей охочий, той не спить усі ночі.

  16. Якби не дірка в роті, тоді б у золоті ходив.

  17. Красивий у строю, сильний в бою.

  18. Гори все синім полум'ям.

  19. На пташиних правах високо не злетиш.

  20. Якщо весь час міркувати, тоді на що існувати.

  21. Барани вміють жити: у них сама погана вівця в караул ходить.

  22. Взявся за гуж, не кажи, що не дуж.



Інтерпретація.

Після заповнення бланка підрахуйте кількість балів у кожному стовпчику -дістаньте відповідь у інтерпретаційних таблицях (таблиці 4-6).

Аналізуючи результати тестування, доцільно пам'ятати, що наявність суїцидального ризику визначає результат, отриманий у колонці «Добровільний відхід із життя», а результати інших показників подають інформацію про чинник, що сприяє формуванню суїцидальних намірів.

Якщо результат стовпчика «Добровільний відхід із життя» менший від представлених в інтерпретаційних таблицях показників, то це означає, що ризик суїцидальної поведінки невисокий, але при цьому можна говорити про інші чинники, представлені в інших колонках, як про стресогенні проблеми, що впливають на стан психологічного комфорту підлітка.







Таблиця 6.



ТЕСТ НА ВИЯВЛЕННЯ СУЇЦИДАЛЬНОГО РИЗИКУ СР-45

Інструкція: вам пропонується відповісти на 45 питань. Якщо ви згодні з твердженням- поставте «+» у графі «Так», якщо ні – «-» у графі «Ні». Над відповідями намагайтесь довго не замислюватись, правильних або неправильних відповідей у тесті немає.


Твердження

Так

Ні

  1. Як ви вважаєте, чи може життя втратити цінність для людини в певній ситуації?







  1. Життя іноді гірше смерті?







  1. Колись я вже пробував піти з життя.







  1. Мене багато хто любить, розуміє і цінує.







  1. Чи можна виправдати безнадійно хворих, які обирають добровільну смерть?







  1. Я не думаю, що сам можу опинитись у безнадійному становищі.







  1. Сенс життя не завжди буває зрозумілим, його можна інколи втратити або не знайти.







  1. Як ви вважаєте, опинившись у ситуації, коли вас зрадять близькі й рідні, ви зможете жити далі?







  1. Я інколи думаю про свою добровільну смерть.







  1. .У будь якій ситуації я буду боротися за своє життя, хоч чого би мені цього не коштувало.







  1. Завжди і скрізь намагаюся бути абсолютно чесною людиною







  1. У мене, загалом, немає недоліків.







  1. Можливо, я не зможу жити далі.







  1. Дивно, що деякі люди, опинившись у безвихідному становищі, не хочуть накласти на себе руки.







  1. Почуття приреченості зрештою призводить до добровільної відмови від життя







  1. Якщо буде потрібно, то своє самогубство можна виправдати.







  1. Мені не подобається гратися зі смертю сам на сам







  1. Часто найперше враження про людину є визначальним.







  1. Я пробував різні способи самогубства







  1. У критичний момент я завжди можу впоратися з собою







  1. У школі я завжди вирізняюсь тільки гарною поведінкою







  1. Можу обманювати інших аби поліпшити своє становище







  1. Навколо мене багато нечесних людей







  1. Одного разу я вибирав кілька способів накласти на себе руки







  1. Досить часто мене намагаються обдурити або ввести в оману







  1. Я б не хотів моментальної смерті після важких переживань







  1. Я став би жити далі, якби трапилась світова ядерна війна







  1. Людина вільна чинити зі своїм життям так, як їй хочеться, навіть якщо вона обирає смерть







  1. Якщо людина не вміє вигідно представити себе перед керівництвом, то вона багато чого втрачає







  1. Нікому й ніколи не писав передсмертної записки







  1. Одного разу накласти на себе руки







  1. Ніколи не буває безвихідних ситуацій







  1. Пробував піти з життя так, щоб не відчувати сильного болю







  1. Треба вміти приховувати свої думки від інших, навіть якщо їм немає до мене діла







  1. Душа людини, напевно, відчуває полегшення, якщо сама залишає цей світ







  1. Можу виправдати будь-який свій вчинок







  1. Якщо я щось роблю, а мені починають заважати, все одно робитиму, що задумав.







  1. Аби людині позбутися невиліковної хворобий перестати мучитися, вона, напевне, має сама припинити свої страждання й піти з цього життя добровільно







  1. Буває, сумніваюся у психічному здоровї деяких моїх знайомих







  1. Одного разу наважився на самогубство







  1. Мене турбує відсутність почуття щастя







  1. Я ніколи не йду на порушення закону навіть у дрібницях







  1. Іноді мені хочеться заснути й не проснутись







  1. Одного разу мені було дуже соромно через те, що хотілося піти з життя







  1. Навіть у найважчій ситуації я буду боротися за своє життя, хоч чого б це мені не коштувало








Ключ №1. Схильність до суїцидальних реакцій:

«ТАК»(«+») – 1, 2, 3, 5, 7, 9, 13, 14, 15, 16, 19, 22, 24, 28, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 43, 44.

«НІ» («−») – 4, 6, 8, 10, 17, 20, 26, 27, 30, 32, 45
Ключ №2. Шкала неправди(L):

«ТАК»(«+») – 11, 12, 18, 21, 23, 25, 29, 34, 39

«НІ» («−») – 42

Підраховується кількість збігів відповідей із ключем.

Оцінний коефіцієнт(Sr) підраховується відношенням кількості збігів до максимально можливого їх числа(35):

Sr = N / 35 + 0,07, де N – кількість збігів із ключем відповідей.

Показники, отримані за цією методикою, можуть варіюватись від 0 до 1. Показники, близькі до 1, свідчать про високий рівень схильності до суїцидальних реакцій, близькі до 0 – про низький рівень схильності до суїцидальних реакцій.



Ключ № 3. Шкала рівнів оцінки й узагальнених оцінок схильності до суїцидальних реакцій (Sr)

Рівень оцінки (Sr)

Рівень прояву

Узагальнені оцінки

0,01 – 0,23

Низький

5

0,24 – 0,38

Нижчий від середнього

4

0,39 – 0,59

Середній

3

0,60 – 0,74

Вищий за середній

2

0,75 – 1,00

Високий

1

Узагальнена оцінка «5» свідчить про низький прояву суїцидального ризику.

У тих, хто отримав узагальнену оцінку «4». Може виникнути суїцидальна реакція тільки на тлі тривалої психічної травматизації та при реактивних станах психіки.

Для тих, хто отримав оцінку «3», потенціал схильності до суїидальних реакцій не є особливо стійким.

Ті, хто отримав узагальнену оцінку «2», належать до групи суїцидального ризику з високим рівнем прояву схильності до суїцидальних реакцій. Вони можуть при ускладненнях у адаптації, серйозних конфліктах зробити суїцидальну спробу або здатні до само руйнівної поведінки.

Ті, хто отримав узагальнену оцінку «1», мають дуже високий рівень прояву схильності до суїцидальних реакцій. Очевидно, вони переживають ситуацію внутрішнього й зовнішнього конфлікту й потребують додаткової медико-психолого-педагогічної допомоги. Їм потрібні любов вашого серця, тепло ваших слів, ласка ваших рук і увага ваших очей. Допоможіть цій людині! Повернути любов до життя можна тільки через любов до людини, яка опинилась у суїцидонебезпечному становищі. Якщо ви зможете її виявити, простягніть руку допомоги, можливо, цього чекають саме від вас.



Оцінний коефіцієнт неправди (L) підраховується за відношенням кількості збігів відповідей (N) до максимально можливого їх числа

(10) / L = N / 10 + 0, 16, де N – кількість збігів із ключем відповіді. Показники, отримані за шкалою неправди, можуть варіюватись від 0 до 1. Показники, близькі до 1, свідчать про високе прагнення прикрасити себе й неадекватність відповідей, близькі до 0 – про низький рівень щирості й відносність результатів обстеження.

При інтерпретації отриманих даних варто пам’ятати, що методика констатує лише початковий рівень розвитку схильності особистості до суїциду у період її обстеження. За конфліктної ситуації, інших негативних умов і деформованої мотивації до подальшого життя ця схильність може розвиватися.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка