«Методика діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших школярів та старших дошкільників»



Скачати 56.34 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір56.34 Kb.

Розвиток особистості залежить від того, наскільки умови навчання та виховання відповідають її можливостям. Дітям з особливими потребами часто притаманні недосконалість усіх видів психічної діяльності: сприймання, пам’яті, мислення, мовлення, моторики та координації рухів, емоційно - вольової сфери. Однак після спеціальних корекційних вправ і занять ці діти можуть досягти непоганих результатів. Робота з такими дітьми вимагає в основному втручання фахівців у галузі педагогіки та психології, тісного контакту з батьками. Чим раніше почати корекцію, тим раніше можна побачити результат. Адже дитині підбирається необхідна форма програми, з урахуванням особливостей розвитку.

Тому на початку навчального року основним завданням психолога є виявлення особливостей розвитку дитини, з метою надання рекомендацій вчителям та батькам, а також розробки корекційних програм для певної дитини з врахуванням її особливостей.

Основне дослідження спрямоване на діагностування просторових уявлень. Сформованість просторових уявлень та просторової орієнтації є важливим показником загального розвитку дитини та її готовності до навчання в школі, зокрема здатності успішно оволодівати рахунком, читанням, письмом, малюванням, ручною працею.

Великою проблемою є порушення у дітей з ДЦП систем зв’язків між зоровим, слуховим і руховим аналізаторами в процесі предметних дій та ігор. Тому недостатній рівень розвитку просторових уявлень створює проблему в засвоєнні знань і вмінь із деяких предметів, зокрема з геометрії, географії, фізики, трудового навчання. Таким чином, корекція та розвиток просторових уявлень стають умовою та опорою для засвоєння інших знань і подальшого зростання пізнавальних здібностей учнів.

Ференц Тетяна Володимирівна в своїй роботі використовує наступні психодіагностичні методики:



  1. «Методика діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших школярів та старших дошкільників»

- Дослідження просторових уявлень: («Панель», «Будиночок», «Кораблик»)

- Дослідження вміння узагальнювати наочний матеріал з опорою на наочність (групування предметів за функціональними та родовими ознаками, об’єднання трьох предметів, що мають загальну суттєву ознаку, і виключення четвертого предмету як такого, що не має цієї ознаки, класифікація множини зображення об’єктів).

- Дослідження вміння узагальнювати наочний матеріалу, що немає прихованого логічного змісту (здійснюється на основі аналізу, синтезу, абстрагування та узагальнення наочного матеріалу на рівні сприймання).

- Вивчення здатності розкривати причинно-наслідкові зв’язки у наочно зображеній ситуації як суттєвого показника сформованості мислительної діяльності дитини.



  1. «Визначення рівня розвитку розумового розвитку дитини»:



  • діагностика слухової вербальної пам’яті «Запам’ятай 10 слів»;

  • діагностика смислової пам’яті «Повторення фраз»;

  • діагностика короткочасної зорової пам’яті «Запам’ятай малюнки»;

  • діагностика сталості уваги «Переплетені лінії»;

  • діагностика сталості, розподілу та переключення уваги «Коректурна проба»;

  • діагностика вміння діяти докладно за інструкцією «Графічний диктант»;

  • визначення ступеня оволодіння діями наочно образного мислення (методика Говорової Р.І. та Лаврентьєвої Т.В. «Знайди будиночок»);

  • діагностика особливостей сприйняття (методика Холмовскої В.В. та Венгера Н.Б. «Розрізані фігурки»).

При наявності будь-якої аномалії в психічному розвитку виявлення середнього рівня неможливо. Психічний розвиток аномальної дитини на відміну від нормальної цілком визначається корекційною роботою, яка здійснюється спеціалістом. Дитина з особливими освітніми потребами не навчається сама, якщо її цьому не навчать. Вона не засвоює навіть найпростіших знань про оточуюче, не набуває навичок самообслуговування, все потребує спеціального коригуючого навчання.

На основі діагностичного матеріалу практичний психолог розробляє корекційну програму по розвитку психічних процесів:



  • коригуючі вправи для розвитку сприймання: «Визнач звуки», «Сприймання геометричних фігур», «Домалюй фігури», «Розрізнення кольорів», «Сприймання тривалості часового інтервалу», «Уявлення про періоди доби», «Уявлення про пори року»;

  • коригуючі вправи для розвитку просторових уявлень;

  • коригуючі вправи для розвитку мислення: «Порівняння предметів», «Закінчення слів», «Співвідношення понять», «Знайди зайве слово», «Знайди зайву картинку», «Визнач поняття», «Говори навпаки», «Буває – не буває».

  • коригуючі вправи для розвитку пам’яті:

  • коригуючі вправи для розвитку уваги: «Муха», «Цифри за порядком», «Літера – цифра», «Заборонене слово, рух», «Коректурна проба», «Лабіринти»;

  • коригуючі вправи для розвитку уяви: «Живі фігурки», «Опредмечування», створення образу за словесним описом, «Збери картинку», «Звідки клаптик?», «Серветки з орнаментом», «Архітектор»;

  • розвиток тактильних відчуттів.

Практичний психолог проводить анкетування та діагностування учнів, батьків, педагогів за допомогою проективних методик: «Моя сім’я», «Неіснуюча тварина», «Будинок-дерево-людина»; «Мотивації до навчання», «Тест шкільної тривожності» за Філіпсом, «Дослідження емоційно-вольової сфери особистості (САН)», «Шкала самооцінки» (Ч.Спілбергер, Ю.Ханін), «Діагностика темпераменту» (Г.Айзенка)

В своїй роботі практичний психолог використовує такі



психокорекційні програми, тренінги та заняття:

Дошкільна група

  • «Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери»

  • «Тренінг по казкотерапії»

  • «Пісочна терапія»

  • «Ігри з водою»

  • «Психомоторний розвиток дошкільників»

  • «Розвиток здібностей та обдарувань у дошкільників»

  • «Цикл інтегрованих занять для батьків і дітей раннього віку»

  • «Мнемотехніка»

  • «Розвиток соціально – емоційної сфери дошкільників»

  • «Дитина – лівша: діагностика, корекція, підготовка до школи»

  • « Розвиток креативних здібностей у дітей дошкільного віку»

Молодші школярі

  • «Гіперактивні діти: корекція поведінки»

  • «Корекція агресивної поведінки»

  • «Корекційно-розвивальна програма по розвитку рефлексивної свідомості»

  • «Цікава психологія»

  • «Психологічна абетка»

  • «Уроки психологічного розвитку»

Корекційні програми для старших школярів:

  • «Приручи свій гнів»

  • «Корекційно розвивальна програма спілкування для підлітків»

  • «Психомоторика: практикум»

  • «Соціально – психологічна допомога проблемним підліткам»

  • «Соціально –психологічний театр»

  • «Саморозвиток особистості підлітка»

  • «Профілактика девіантної поведінки підлітка»

  • «Вчимося спілкуватися»

  • «Емоційний розвиток дитини»

  • «Гармонізація характеру старшокласників»

  • «Корекція вчинків підлітка»

  • «У пошуку власного Я»

  • «Програма корекції шкільної тривожності»

  • «Арт-терапія у вихованні самостійності підлітків»

  • «Емоційний світ дитини»

  • «Подолання шкільної тривожності п’ятикласників»

  • «Уроки самопізнання»

Ференц Тетяна Володимирівна проводить соціально психологічні тренінги для батьків з дітьми: «Вийдемо зі стресу разом», «Програма корекції дитячо- батьківських відносин»; надає консультації , як індивідуальні (щодо сімейних та особистісних проблем), так і групові (психофізіологічні особливості дітей того чи іншого віку, симптоматики); проводить батьківські збори та виховні заходи для батьків («Батьківська твердиня», «Стилі батьківського виховання», «Як навчити дитину слухати?», «Як підготувати дитину до дорослого життя?», «Навчання прикладом», «Чим відрізняється дисциплінування від покарання?», «Чи доречний гнів у батьківському вихованні?»; «Інтерактивні заняття психолога з батьками».

Щороку психолог проводить адаптаційний виховний захід «Увага! Я – п’ятикласник»; відповідно до психотипу класу, обирається тематика свята (в стилі Стародавньої Греції, Гаррі Поттера, казкових героїв).



Практичний психолог проводить тренінги для педагогів: «Профілактика професійного вигорання педагогічних працівників»; «Стилі та моделі педагогічного спілкування»; «Тренінг особистісного росту».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка