Методичні рекомендації щодо проведення в загальноосвітніх навчальних закладах заходів, пов’язаних із 30-ми роковинами



Скачати 75.44 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір75.44 Kb.
Додаток

до листа МОІППО

від __________ № __________
Методичні рекомендації

щодо проведення в загальноосвітніх навчальних закладах заходів, пов’язаних із 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи

 

Чи знаєш ти, світе,



Як сиво ридає полин,

Як тяжко, як тужно

Моєму народу болить?!

(Б. Олійник)

26 квітня 2016 року виповнюється 30 років від дня найбільшої техногенної катастрофи в історії людства – аварії на Чорнобильській атомній електростанції.

Вона сколихнула весь світ і своєю величезною руйнівною силою, і мужністю тих, хто першими зіткнулися з її наслідками.

Наслідки цієї події набули характеру екологічної катастрофи планетарного масштабу, змінивши життя десятків мільйонів людей в Україні та в сусідніх країнах. Ця трагедія продовжує хвилювати людей: i тих, кого вона зачепила своїм недобрим крилом, i тих, хто пізніше народився далеко від покривдженої землі. Ця біда не минула безслідно, вона принесла свiту багато трагедій і буде завжди об’єднувати всіх одним спогадом, однією печаллю, однією надією.

Збитки від катастрофи важко підрахувати, адже неможливо оцінити шкоду, завдану здоров’ю людей, втрати від радіоактивного забруднення довкілля, земель, джерел водопостачання, втрату рідних домівок. Унаслідок аварії радіацією забруднено понад 54 тис. кв. км території, постраждало понад 3,4 млн людей, з яких 1,5 млн – діти. Радіаційна пляма накрила понад 1 000 українських міст і сіл, а на карті України з’явилась 30-кілометрова «зона відчуження».

Ця трагедія назавжди залишиться у пам’яті людей як застереження того, що науково-технічний прогрес може приносити й гіркі плоди. Кожен житель планети має усвідомлювати, що всі процеси в природі є взаємозалежними. Людство має об’єднатися у спільному пошуку шляхів порятунку від загрози екологічного лиха.

Сьогодні очевидним є той факт, що попри всі економічні проблеми, Українська держава, наш народ спроможні не тільки загоювати рани, а й долати всі проблеми, викликані цією катастрофою.

З огляду на це рекомендуємо провести в навчальних закладах області виховні заходи та уроки пам’яті, присвячені мужності пожежників, військових, героїзму простих громадян. Вони мають сприяти усвідомленню того, що Земля – наш єдиний спільний дім, відповідальність за нього лежить на кожному з нас. Провідною ідеєю уроків має бути любов до України, самовідданість і патріотизм громадян, їх активна громадянська позиція та особиста відповідальність за долю суспільства, держави.

Оскільки навчальна програма інтегрованого курсу «Основи здоров’я» містить тематичні блоки, присвячені екологічним та техногенним небезпекам та їх впливу на довкілля та життя і здоров’я людей, учителям основ здоров’я також радимо організувати екскурсії з дітьми на місцевість, яка свідчить про існування екологічних проблем. Під час проведення уроку, надаючи інформацію про техногенні катастрофи, що відбулися в Україні, радимо використовувати ситуаційні завдання екологічного змісту, які б сприяли формуванню природоохоронної моделі поведінки учнів.

У бібліотеках навчальних закладів слід організувати тематичні виставки, серед яких: «А думалось, що атом той слухняний», «Земля, опалена Чорнобилем», «Із чорнобильського вогню в безсмертя…», «Біль і тривоги Чорнобиля», «Чорнобиль не має минулого часу», доповнені фотоматеріалами, спогадами ліквідаторів Чорнобильської трагедії, авторськими творами учнів тощо.

Рекомендуємо педагогам, перш за все, звернути увагу на те, що це не лише велика трагедія, а й символ безмежної мужності багатьох тисяч наших земляків. Завдяки самопожертві ліквідаторів аварія стала символом жертовності в ім’я Батьківщини, в ім’я мільйонів людей та прийдешніх поколінь. Ризикуючи своїм життям та здоров’ям, вони виконали свій обов’язок і захистили людство від згубного впливу й подальшого розповсюдження радіації.



Рекомендуємо такі форми виховної діяльності та їх тематику:

  • єдиний урок пам’яті в 5–11 класах на тему «Чорнобильські дзвони»;

  • вечори пам’яті: «Земля, обпалена Чорнобилем», «Поріс чорнобилем Чорнобиль – бідою нашою поріс», «Пам’ятаймо чорнобильський квітень», «На Чорнобиль журавлі летіли»;

  • «круглі столи»: «Чорнобиль стукає у серце», «Атомна енергетика: за і проти»;

  • зустріч із очевидцями Чорнобильської трагедії «Мій борг розказати про це»;

  • година милосердя «І біль, і пам’ять, і тривога…»;

  • конкурс малюнків «Крізь вогонь і воду»;

  • випуск соціальної реклами «Людино, не руйнуй планету!»;

  • перегляди документальних фільмів «Чорнобиль», «Чорнобиль 25 років після трагедії», «За хвилину до катастрофи», «Дзвони Чорнобиля».

Під час цих заходів доцільно оголосити хвилину мовчання з метою вшанування пам’яті загиблих пожежників та ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС.

Обираючи місце, форми, методи та прийоми проведення заходу, педагогам слід враховувати вікові особливості учнів; забезпечення класу (школи) технічними засобами навчання. Заходи, присвячені вшануванню пам’яті Чорнобильської трагедії, можуть бути проведені на рівні навчального закладу, кількох паралельних класів та/або на рівні класу. Також бажано приділити особливу увагу оформленню приміщень, де проводитимуться заходи: дотримуватися скорботних кольорів, використовувати ілюстрації краєвидів України та Миколаївщини; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців, відомих людей рідного краю, ліквідаторів наслідків аварії на ЧАЕС; тексти художніх творів тощо.

Розповідаючи дітям про Чорнобиль, педагогу слід говорити про історії звичайних людей, сімей, які живуть поруч із нами. На зміну загальним фразам і оцінкам має прийти обґрунтований науковий аналіз трагедії, глибоке переживання подій, що вже стали історією, усвідомлення справжніх цінностей сьогоднішнього і прийдешніх поколінь – людського життя, здоров’я, родинного затишку, природи рідного краю.

Пропонуємо також започаткувати створення символічного калинового скверу в пам’ять про жертви чорнобильської катастрофи та як заповіт майбутнім українським поколінням – берегти навколишнє середовище.

Заходи, пов’язані з 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи, мають об’єднати учнівські, педагогічні колективи та батьківську громадськість.

При підготовці заходів радимо скористатися допомогою громадських організацій, які займаються чорнобильськими та екологічними питаннями, учасників ліквідації наслідків аварії, очевидців, людей, евакуйованих із зони відчуження та запросити їх стати безпосередніми учасниками заходів.

Варто організувати онлайн-екскурсію до Національного музею «Чорнобиль», розташованого в м. Києві. Під час екскурсії учні зможуть ознайомитися з експонатами виставки – розсекреченими документами, картами, фотографіями, пам’ятками народної культури українського Полісся, які зібрані в Чорнобильській «зоні відчуження». Тут можна побачити унікальні відеоматеріали, комп’ютерні програми про катастрофу та її наслідки, діючу трьохфазову діораму «Чорнобильська АЕС до, під час та після аварії», діючий макет енергоблоку ЧАЕС, які розширюють хронологічні та тематичні рамки музею, підсилюють достовірність існуючої експозиції: http://chornobylmuseum.kiev.ua/ .

Для організації відеолекторію радимо використати цикл відеопередач із інтернет-ресурсів, зокрема:

- «Чорнобиль. Як це було…» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=bXEtitHp9Dc);

- «Мужність та біль Чорнобиля» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=qTG3NwPWRX4);

- «Секунди до катастрофи. Аварія на Чорнобильській АЕС» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=P_Y6SCp_Lp4);

- «20 фактів про Чорнобильську катастрофу» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=75d4seOmEko);

- «Чорнобиль, ЧАЕС, 1986, ліквідація» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=8qLxZukDo4g);

- «Чорнобильська аварія. Хроніка» (Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=G_jqTPgQk5A);

- 26 квітня – День чорнобильської трагедії [Електронний ресурс] : новини / Запорізька облдержадміністрація. – Режим доступу: http://www.zoda.gov.ua/news/11325/26-kvitnya---den-chornobilskoji-tragediji.html.

- Чорнобиль. Доля ліквідатора [Електронний ресурс] : до 25-річчя з дня Чорнобильської трагедії (Вустами ліквідатора наслідків на ЧАЕС 1-ої категорії Сергія Богданова. Унікальні кадри Чорнобилю 1989 року оператора Леоніда Осьміченка, красномовні фото травень 2011 року Олени Міщук (Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=4bgJq0Zzc5Y).

- Марафон «Пам’ятай». День перший [Електронний ресурс]: відеощоденник про культурний благодійний марафон «Пам’ятай», присвячений пам’яті жертв Чорнобильської трагедії / Культурно-освітній центр «Майстер Клас» (Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=DA9W6FUo7RM).


Рекомендована література:



  1. Бровченко Н. Чорнобильська трагедія: урок / Н. Бровченко // Все для вчителя. – 2005. – № 5–6. – С. 16–17.

  2. Венгер А. Репортаж із Чорнобиля : сценарій / А. Венгер // Розкажіть онуку. – 2007.– № 3. – С. 34–36.

  3. Весновська Н. На Чорнобиль журавлі летіли / Н. Весновська: літературно-музична композиція // Шкільний світ. – 2004.– № 29–32. – С. 73–75.

  4. Волянська Л. Вони віддали за нас своє життя : урок-реквієм / Л. Волянська // Трудове навчання. – 2010.– № 4. – С. 51–53.

  5. Гаврилюк Т. Радіація та життя: урок в 11 класі. Курс ОБЖ / Т. Гаврилюк // Основи здоров’я. – 2011.– № 1. – С. 16–20.

  6. Гергелійник І. Полин – трава гірка : сценарій проведення еколекторію до дня Чорнобильської трагедії / І. Гергелійник // Позашкілля. – 2010.– № 3. – С. 35–36.

  7. Грицик М. Українська трагедія : літературно-музична оповідь / М. Грицук // Животоки. – 2005.– № 1–2.– С. 24.

  8. Іванченко Л. Чорнобильські дзвони : урок пам’яті / Л. Іванченко // Фізика. – 2007. – № 5. – С. 20–24.

  9. Качан Л. Аварія на ЧАЕС і стан навколишнього середовища : урок у 8 класі / Л. Качан // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2010.–№ 13. – С. 8 –13.

  10. Кожем’яка О. Чорнобиль стукає у серце : інтегрована конференція старшокласників / О. Кожем’яка // Історія України. – 2006. – № 13.– С. 3–20.

  11. Новіцька Л. Щоб мудрість не стала безумством... : сценарій / Л. Новіцька // Позакласний час. – 2010.–№ 3. – С. 29–31.

  12. Петрова О. Чорнобиль: горе і біль : сценарій / О. Петрова // Позакласний час. – 2006.–№ 5– 6. – С. 23–32.

  13. Фіщенко Н. Урок плачу : за поезією Л. Костенко «Пастораль ХХ сторіччя» / Н. Фіщенко // Все для вчителя. – 2001.– № 7. – С. 2.

  14. Чорнобиль – це набат і біль : сценарій // Позакласний час. – 2007.– № 10. – С. 60–63.



Директор МОІППО В. І. Шуляр


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка