Методичні рекомендації щодо організації роботи з безпеки життєдіяльності дітей в кімнаті з вивчення правил дорожнього руху



Скачати 164.52 Kb.
Дата конвертації14.09.2017
Розмір164.52 Kb.
Дошкільний навчальний заклад

(центр розвитку дитини) №12

"Джерельце"

Методичні рекомендації щодо організації роботи з безпеки життєдіяльності дітей в кімнаті з вивчення правил дорожнього руху

Розробила Плетенецька О.Б.,

вихователь
2011

Компетентність дошкільника відповідно до сфер життєдіяльності, зокрема сфери "Я Сам", визначених Коментарем до Базового компонента дошкільної освіти в Україні , передбачає формування у дитини основ безпеки життєдіяльності, "…оскільки стосується вміння дітей самостійно вирізняти основні небезпечні чинники довкілля…, зокрема, на вулиці…".

У Базовій програмі "Я у Світі" питанню охорони життя і здоров'я дітей приділяється особлива увага. Програма створює простір для творчого використання різних педагогічних технологій, прояву творчості і гнучкості у підході до дітей , створенні розвивального простору, надає можливість педагогам якомога повніше підготувати дітей до розв'язання складних життєвих ситуацій, навчити їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому травматизму.

Орієнтуючись на зміст програми, аналізуючи підсумки моніторингу життєвої компетентності дітей, педагогічний колектив прийшов до висновку, що необхідно створити в закладі кімнату з вивчення правил дорожнього руху. Як відомо, діти ще не вміють оцінювати наявну небезпеку, вони ще не здатні передбачати можливе виникнення небезпеки у дорожній обстановці, яка швидко змінюється. У зв'язку з цим інформаційна і роз'яснювальна робота з цього питання відіграє значну роль у виховані дошкільнят.

Педагог повинен створити умови щодо профілактики та попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму, сприяння виробленню в дітей навичок безпечної поведінки на дорозі та розвитку загальної культури поведінки.

Окрім того, навчити дітей орієнтуватися в навколишньому просторі, ознайомити з різними видами транспорту, світлофором, дати знання про зміст понять "вулиця, "дорога", про роль дорожніх знаків, про культуру поведінки в транспорті і на вулиці тощо.

Обладнання, ігровий матеріал, атрибути-макети, наявність орієнтовних конспектів занять дозволяє педагогу використовувати різні методи, прийоми роботи з дітьми, моделювати ситуації і практично вправляти дітей у їх вирішенні.

Рекомендації щодо організації роботи в кімнаті з вивчення правил дорожнього руху:

- попередньо оглянути кімнату;

- визначитись з темою заняття;

- визначитись з формою його проведення, яка була б для дітей найбільш цікавою, мала практичне вправляння у здобутих знаннях та навичках;

- обов'язково залучати всіх дітей до обігрування ситуацій;

- використовувати дидактичний матеріал для практичної роботи дітей;

- акцентувати увагу дітей на значенні дотримання правил безпеки життєдіяльності на дорозі, вулиці тощо;

- моделювати різні ситуації з життя і вправляти дітей у діях в них;

- формувати культуру поведінки пішохода, пасажира, майбутнього водія;

- створювати ситуації пошуку (що буде, коли…) та досягнення успіху;

- викликати емоційний відгук до ситуацій, дій тощо;

- підібрати і використовувати художні твори (вірші, оповідання, казки тощо, які допоможуть розкрити вибрану тему);

- підібрати малі форми фольклору (прислів'я, приказки, скоромовки, загадки тощо);

- використовуючи розвивальне середовище кімнати, інтегрувати його зміст з різними сферами життєдіяльності: "Природа", "Люди", "Культура", "Я Сам";

- вчити дітей складати ігровий матеріал, обладнання на відведене місце, залишати кімнату після заняття чистою і затишною.

Для роботи з дітьми в кімнаті з вивчення правил дорожнього руху доцільно використовувати такі форми роботи: заняття, міні-заняття, розв'язування проблемних ситуацій, моделювання ситуацій, читання художньої літератури, вікторини, дидактичні ігри, рухливі ігри, сюжетно-рольові ігри, ігри-пантоміми, уроки мислення, зустрічі з працівниками ДПС, розігрування театралізованих вистав, різних видів театрів тощо.

Систематичне відвідування кімнати дає можливість дитині:

- самостійно вирізняти основні небезпечні чинники довкілля:

- знати правила безпечного перебування на вулиці;

- сформувати в дитині уміння передбачати наслідки своїх вчинків;

- виробити в дитини навички практичних дій під час виникнення надзвичайних ситуацій.



Дані рекомендації повністю відповідають змісту Базової програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі".

ВЕРЕСЕНЬ

п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

У гості до Світлофора Моргайка

Збагатити знання дітей про автомобільний транспорт і дії пішоходів. Розвивати мислення, увагу, пам'ять, мовлення, вміння використовувати раніше набуті знання. Виховувати вміння правильно поводитись на вулиці.

Різні види автомобільного транспорту (макети), саморобний світлофор, кружечки червоного, зеленого і жовтого кольорів по кількості дітей, три прапорці таких же кольорів

2

Конструктивно-будівельна гра «Транспорт»

Учити створювати з будівельного матеріалу знайомі види транспорту; закріплювати правила безпеки руху; закріпити знання про транспорт; розвивати будівельно-конструктивні здібності; виховувати самостійність.

Будівельний матеріал, іграшки для обігрування

3

Де і як переходити вулицю

Дати дітям знання про те, де і як потрібно переходити вулицю, ознайомити із спеціальними знаками – показниками пішохідних переходів, з острівцями безпеки, ввести в активний словник дітей слова «перехід», «стрілки». Розвивати вміння аналізувати ситуацію. Виховувати дисциплінованість,уважність,культуру поведінки на дорозі.

Різні види пішохідних переходів. Дидактична гра «Розстав знаки»

4

Дидактична гра «Щоб не сталося лиха»

Учити дітей пересуватися вулицею, орієнтуючись за дорожніми знаками, дотримуватися правил вуличного руху; виховувати чемність, уважність одне до одного; розвивати вміння орієнтуватись у ситуації, що склалася на вулиці

Дорожні знаки, автомобілі, зображення тварин


ЖОВТЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

У школі «Пішохідних наук»

Уточнити уявлення дітей про вулицю, дорогу, про основні правила дорожнього руху і як небезпечно їх порушувати. Закріпити знання, вміння, навички, необхідні кожній людині для збереження життя і здоров’я; формувати уявлення про поведінку на вулиці. Розвивати увагу, зв’язне мовлення, вміння аналізувати ситуацію. Виховувати дисциплінованість.

Світлофор, іграшка «Незнайка», жезл, кашкет, кольорові кружечки (червоний, жовтий, зелений) для кожної дитини, ілюстрації «Діти переходять вулицю», дорожні знаки.

2

Сюжетно-рольова гра «Водії»

Спонукати до створення безпечної поведінки на вулиці, закріпити знання про дорожні знаки.

Різні види машин, дорожні знаки,кашкет , жезл.

3

Дорожні знаки сервісу

Дати дітям уяву про те, що рухом пішоходів і транспорту, крім світлофора та регулювальника, управляють дорожні знаки. Пояснити їхнє значення, на які групи вони поділяються. Розвивати спостережливість, уважність, пильність. Виховувати повагу до працівників ДПС, бажання дотримуватись правил дорожнього руху.

Дорожні знаки, дидактична гра «Знайди знак»

4

Розвага «Зелений вогник»

Формувати у дітей навички обачної поведінки на дорозі; закріпити знання про транспорт як об’єкт підвищеної небезпеки; розвивати кмітливість, швидку реакцію та творчі здібності.

Дорожні знаки, світлофор, пішохідна «зебра», нагрудні знаки із зображенням автомобілів, емблеми, картки для оцінювання, самокати



ЛИСТОПАД


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Бесіда про працю міліціонера-регулювальника

Познайомити дітей зі знаками регулювальника, його працею на вулицях міста. Розвивати вміння правильно розуміти знаки регулювальника, давати повну та чітку відповідь на поставлене запитання, знаходити вихід з проблемних ситуацій. Виховувати бережне відношення до свого життя і життя інших людей.

Міліцейський кашкет, жезл, дорожня розмітка вулиці, іграшкові машини, вірші, загадки

2

Дидактична гра «Відгадай загадки – громадський транспорт»

Закріпити знання про культуру поведінки в громадському транспорті; зацікавити загадками про транспорт, закріпити в активному словнику назви засобів громадського пасажирського транспорту; виховувати чемність, моральність; розвивати уяву.

Предметні і сюжетні малюнки громадського транспорту, серія малюнків "Культура поведінки дітей в транспорті"

3

Міні-заняття «На перехресті»

Познайомити дітей з правилами дорожнього руху для пішоходів на перехресті, пояснити важливість дотримання цих правил; виховувати в дітях обережність

Сюжетні картинки за темою, малюнки із зображенням регулювальника-постового, аудіоапаратура

4

Розв’язування проблемної ситуації «Як би ти вчинив…»

Закріплювати знання про дії пішоходів і транспорту при певних сигналах світлофора; розвивати логічне мислення, мовлення; вихованість.

Картинки до теми


ГРУДЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Для чого потрібно знати і виконувати правила дорожнього руху

Уточнити уявлення дітей про вулицю, дорогу, тротуар; продовжувати знайомити з основними правилами вуличного руху і як небезпечно їх порушувати. Сформувати початкове уявлення про поведінку на пішохідних доріжках. Виховувати дисциплінованість, уважність.

Таблиці «Вулиця»

2

Дидактична гра «Ми – пасажири»

Розкрити знання дітей про пасажирський транспорт, місце зупинки, де потрібно чекати. Продовжувати знайомити з основними правилами проїзду в міському транспорті. Навчити правильно обходити автобус, тролейбус, трамвай. Виховувати дисциплінованість, обережність, культуру поведінки.

Дидактична гра «Знайди зупинку», картинки з зображенням різних видів транспорту, покажники.

3

Заняття «Будь обережним»

Розповісти дітям про безпечні та небезпечні місця для ігор, нагадати правила дорожнього руху пов’язані з світлофором; розвивати увагу, мову, пам'ять; виховувати вміння правильно поводитись на вулиці.

Ілюстрації до літературних творів із даної теми

4

Полілог «Спеціальні автомобілі»

Розповісти дітям про різні види транспорту, обговорити призначення спеціалізованих транспортних засобів («швидка допомога», «пожежна машина», «машина міліцейської служби»), закріплювати правила поведінки пішоходів під час руху цих машин по дорозі. Розвивати зв’язне мовлення, вміння використовувати раніше набуті знання. Виховувати уважність, бажання дотримуватись правил дорожнього руху.

Іграшки машини швидкої допомоги, пожежна, міліція, служба газу тощо

СІЧЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Вечір веселих та кмітливих

Формувати у дітей навички обачної поведінки на дорозі; закріплювати знання про транспорт як об’єкт підвищеної небезпеки; розвивати кмітливість, спостережливість, швидку реакцію та творчі здібності дітей.


«Зебра», світлофор, загадки, вірші, дорожні знаки, аудіо записи

2

Сюжетно-рольова гра «Лікарня»

Розігрування ситуації, як водії проходять медичний огляд перед поїздкою; розвивати вміння розподіляти ролі між собою; виховувати дружні стосунки, взаємодопомогу.


Обладнання до сюжетно-рольової гри «Лікарня»

3

Бесіда «Безпека на вулиці»

Закріплювати знання про культуру поведінки у дворі, перехід проїжджої частини, а також поведінку на автобусній зупинці; виховувати бажання правильно поводитися на вулиці.


Картинки по заданій темі, розрізні картинки до гри «Склади машину»

4

Дидактична гра «Веселий друг – світлофор»

Формувати у дітей уявлення про проїжджу частину вулиці та тротуар; дати поняття про те, що рух транспорту та пішоходів регулюється спеціальним приладом – світлофором; виховувати бажання вивчати правила вуличного руху та дотримуватися їх.


Світлофор, «зебра», огороджений тротуар та проїжджа частина


ЛЮТИЙ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Гра-роздуми «Як ведмежатко опинився у лікарні»

Удосконалювати вміння розкладати картинки в логічній послідовності відповідно до розповіді; розвивати логічне мислення; моделювати ситуацію та знаходити шляхи її вирішення; виховувати бажання допомагати іншим.


Картинки до теми, матеріал і обладнання кімнати

2

Рухлива гра «Збери світлофор»

Вправляти в бігові в різних напрямках; формувати вміння швидко знаходити своє місце залежно від кольору сигналу світлофора; розвивати рухову активність; виховувати уважність.


Дидактичний матеріал до гри, "зебра", дорожні знаки

3

Моделювання ситуації «В автобус зайшла людина похилого віку, а ти сидиш з мамою. Твої дії?»

Формувати вміння приймати рішення відповідно до ситуації; розвивати зв’язане мовлення, мислення; виховувати повагу до людей похилого віку.

Картинки до теми, макет автобуса, атрибути для людини похилого віку, мами.

4

Настільно - друковона гра «Ми їдемо, їдемо, їдемо…»

Вправляти дітей у класифікації транспорту на легковий, вантажний та спеціальний; розширювати описове мовлення дітей; розвивати уважність, мислення; виховувати самостійність.


Атрибути до ігор

БЕРЕЗЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Будівельна гра

"На вулиці дорога"

Учити будувати з будівельного набору широку і вузьку дороги (проїжджа частина і тротуар); закріплювати вміння щільно поєднувати деталі вузької частини; закріплювати назви і призначення частин вулиць (алея, бруківка, дорога); розвивати будівельно-конструкторські здібності; виховувати вміння працювати колективно.


Будівельний матеріал, дорожні знаки

2

Розвага «Азбуку міста завчи до ладу, щоб не потрапити раптом в біду»

Закріплювати вивчені ПДР, призначення світлофора, значення його сигналів. Розвивати увагу, зв’язне мовлення, вміння аналізувати ситуацію. Виховувати навички культурної поведінки на вулицях, в громадському транспорті.


Загадки, вірші, гра-- забавляночка «Заборонено – дозволено»

3

Дидактична гра «Хто проїде першим?»

Узагальнювати знання дітей про працю водіїв, вчити робити правильний вибір; вчити вибирати машину з першочерговим вантажем, вміти правильно відповідати на запитання міліціонера. Розвивати мовлення, вміння використовувати набуті знання в практиці; виховувати уважність, кмітливість.


Медальйони-путівки із зображенням машин різного призначення, атрибути міліціонера

4

Заняття «Заборонено та небезпечно»

Продовжувати знайомити дітей з різними групами дорожніх знаків, навчати визначати їх за формою та кольором, розвивати увагу, пам'ять; виховувати спостережливість.

Зображення різних дорожніх знаків, сюжетні малюнки за темою заняття, аудіоапаратура


КВІТЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Міні-заняття

«Попереджувальні знаки»

Познайомити дітей зі значеннями попереджувальних дорожніх знаків; розвивати пам'ять, увагу; виховувати обережність.

Малюнки або плакат із зображенням кількох попереджувальних знаків, сюжетні малюнки за темою заняття


2

Бесіда «Ти і залізничний громадський транспорт»

Нагадати дітям назви транспортних засобів, що відносяться до пасажирського залізничного громадського транспорту, продовжувати знайомити дошкільнят з правилами поведінки пасажирів у громадському транспорті; розвивати зв’язне мовлення дітей; виховувати культуру поведінки на залізниці.

Малюнки із зображенням громадських транспортних засобів, плакат із зображенням дорожніх знаків, що вказують на місце зупинки громадського транспорту, сюжетні малюнки за темою заняття

3

Моделювання ігрової ситуації «Як зайчики каталися на велосипедах та самокатах вулицею»

Ознайомлювати з правилами їзди на велосипеді та самокаті (тільки у дворі, на ігровому майданчику під наглядом дорослих); розвивати вміння аналізувати ситуацію. Виховувати дисциплінованість, уважність.

Сюжетні малюнки до теми, дитячі велосипеди та самокати

4

Дидактична гра «Розстав усе за правилами»

Закріплювати знання про розташування на вулиці транспорту, пішоходів, знайомих дорожніх знаків. Розвивати уяву, логічне мислення, пояснювальне мовлення; виховувати самостійність.

Іграшкові машини, дорожні знаки, макет вулиці



ТРАВЕНЬ


п/п

Тема

Програмовий зміст

Матеріал

1

Бесіда «Обережно! Небезпечно!» Читання вірша В.Паронової «Острівок небезпеки»

Формувати вміння з’ясовувати за допомогою запропонованих картинок, чи буде безпечним рух пішохода; вчити відповідати поширеним реченням за змістом вірша; закріплювати знання сигналів світлофора. Розвивати увагу, мовлення. Виховувати бажання дотримуватись правил дорожнього руху.


Сюжетні картинки до теми, вірш В.Паронової «Острівок небезпеки»

2

Настільний театр «Вулиця»

Учити адекватно реагувати на події та ситуації; закріпити елементарні правила поведінки у громадських місцях та правила безпеки на вулиці; вправляти в умінні створювати образи різними способами. Розвивати акторські здібності, інтонаційну виразність. Виховувати дружні стосунки між дітьми,колективізм.


Макет вулиці, машинки, казкові герої-іграшки

3

Обговорення ситуації «Ігри з м’ячем біля дороги»

Закріпити знання дітей про безпечні місця для ігор з м’ячем; вчити використовувати набуті знання під час моделювання ситуації, в повсякденному житті . Розвивати мову, мислення. Виховувати дисциплінованість, уважність.


Сюжетні картинки до теми, Незнайко

4

Міні-заняття «Залізничний транспорт»

Дати поняття про різноманітність залізничного транспорту: поїзд, електричка; розвивати окомір та вміння будувати залізничне полотно з різних форм. Виховувати бажання дотримуватись правил безпечної поведінки біля залізниці.

Залізничний транспорт, будівельний матеріал, відповідні дорожні знаки, сюжетні картинки


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка