Методичні рекомендації психолого-педагогічна характеристика учня



Скачати 141.09 Kb.
Дата конвертації08.09.2017
Розмір141.09 Kb.
Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради

Центр практичної психології, соціальної і виховної роботи


Методичні рекомендації
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА УЧНЯ
Психолого-педагогічна характеристика складається для спеціалістів суміжних професій за їх запитом: педагоги, адміністрація, медико-психолого-педагогічна комісія, для спеціалістів служби у справах дітей, кримінальна міліція у справах дітей, суд…

Психолого-педагогічна характеристика може складатися за різноманітними запитами для вирішення досить складних та різних питань. Адміністрацію навчальних закладів може цікавити можливість дитини щодо навчання, соціальної адаптації в межах шкільних колективів та інше. Спеціалістів служби у справах дітей, кримінальну міліцію цікавить психологічні особистісні характеристики, основні потреби дитини та рівень їх задоволення, особливості характеру , поведінки, схильності до певних видів діяльності, протиправної поведінки та інше.

У разі необхідності подати інформацію в інші організації. Психолого-педагогічна характеристика має включати в себе психологічну інформацію, педагогічні, соціальні і медичні дані. Об’єм педагогічної, соціальної та медичної інформації може бути різними в залежності від запиту чи потреб організації, куди подається характеристика. Психолог складає психолого-педагогічну характеристику у співпраці з соціальним педагогом, медсестрою, класним керівником та іншими педагогами.

У психолого-педагогічній характеристиці, що подається в інші організації, не повинні використовуватися спеціальні психологічні терміни і поняття, а також складні наукові вислови. Мова даного документа має бути зрозумілою та простою. Не потрібно в характеристиці вказував назви методик, що використовувались, первинні результати, методи обробки даних. Результати викладаються в узагальненою вигляді з акцентом на позитивні якості дитини.

У разі складання психолого-педагогічної характеристики для служби у справах дітей слід приділити більшу увагу соціальним аспектам життєдіяльності дитини, стосункам з оточенням, оцінці умови для розвитку, виховання, утримання дитини. В характеристиці не повинно бути конкретних висновків чи рекомендацій, для яких немає достатніх фактичних підстав.

Для складання психолого-педагогічної характеристики можна використовувати результати спостереження, бесід, дані з індивідуальних карток обліку дітей різних категорій, що знаходяться й соціального педагога та психолога, карту «Оцінка потреб дитини», діагностичну картку психологічного супроводу, класні журнали, зошити, інші продукти дитячої діяльності. При необхідності уточнення певних даних чи відсутності будь-яких відомостей про дитину, слід провести психодіагностичне дослідження. Результати дослідження повинні зберігатися у психолога



Вимоги до психологічної характеристики учня



  1. П.І.Б дитини

Дата народження

Школа, клас, час навчання в даному закладі



  1. Соціальні особливості середовища навчання, виховання та розвитку:

  1. склад сім’ї, соціальний статус дитини (сирота, напівсирота…), перебування на обліку, причина постановки на облік;

  2. становище школяра в системі внутрісімейних стосунків (тип сім’ї, стосунки в сім’ї, стиль сімейного виховання, ставлення дитини до членів родини, хто є авторитетом), ставлення батьків до школи, співпраця батьків з педагогами;

  3. становище школяра в системі внутрішньо групових стосунків з однолітками (соціально-психологічний статус в групі, стосунки з однолітками, наявність близьких друзів).

  1. Стан здоров’я дитини, група здоров’я, обмеження, пов’язані зі станом здоров’я, хронічні хвороби, інвалідність, порушення психо-фізичного розвитку.

  2. Індивідуально-психологічні особливості особистості дитини:

    1. темперамент та його особливості, що проявляються у діяльності та взаємодії з іншими людьми;

    2. особливості емоційно-вольової сфери (переважаючий настрій, сила емоційних реакцій, стримування мимовільних емоцій і бажань);

    3. особливості ставлення школяра до світу і до самого себе (ставлення до важливих видів діяльності, наявність мотивації учіння і її конкретний зміст: пізнавальний, соціальний, позиційний чи інший; конфліктність мотиваційної сфери, особистісна тривожність);

    4. особливості характеру та поведінкової саморегуляції (наявність виявлених акцентуацій та їх характерні особливості; довільність регуляції поведінки в ситуаціях взаємодії, здатність до відповідальної поведінки, моральна регуляція поведінки).

  3. Рівень розвитку пізнавальних процесів. Здібності. Інтереси

  1. рівень розвитку інтелекту (якщо досліджувався) та його співвідношення з рівнем навчальних досягнень;

  2. рівень розвитку пізнавальних процесів, сформованість найважливіших видів мислення; розвиток пам’яті, рівень мовленнєвого розвитку, словниковий запас;

  3. здібності та інтереси, що проявились в навчанні та позаурочній діяльності.

  1. Навчальні досягнення, поведінка на уроках, участь у суспільно-корисній діяльності.

Директор закладу

Практичний психолог

Соціальний педагог

Класний керівник

Приклад психолого-педагогічної характеристики
Іванов Дмитро Петрович, 29.10.93 року народження, учень 9-Є класу ЗОШ № 45, навчається в даному закладі з 1-го класу.

Дмитро виховується в неповній сім’ї. батько загинув в автокатастрофі у 2003 році. Учень перебуває на внутрішкільному обліку з 2005 року (з 6-го класу) у зв’язку з пропусками уроків, агресивної поведінки під час перерв.

Мати, Іванова Ніна Сидорівна, працює бухгалтером на приватному підприємстві, часто затримується на роботі. Вільний час приділяє вихованню сина. Відносини сина ф матері складні, син не піддається виховному впливу матері, намагається більшу частину часу проводити за межами дому в компанії однолітків та старших приятелів. Мати та вчителі не користуються авторитетом у Дмитра. Мати навідує школу, цікавиться навчанням та поведінкою, відвідує батьківські збори. У вихованні сина мати застосовувала фізичні покарання, домагалася повного підкорення вимогам, рідко враховувала інтереси сина, його вікові потреби. Не прислухається до думки фахівців, класного керівника, не бере до уваги поради при вихованні та спілкуванні з дитиною.

У Дмитра в класному колективі стосунки з однолітками не склалися. Учні не спілкуються з ним. Серед однокласників у Дмитра немає друзів чи просто приятелів.

Дмитро фізично розвинений, відноситься до 1-ї групи здоров’я (діти, що рідко чи зовсім не хворіють). На диспансерному обліку не перебуває.

Дмитро активний, має добре розвинені бійцівські якості, намагається спілкуватися з оточуючими «на рівних». Якщо не згодний з позицією навіть старшого за себе, займає активну протилежну позицію. Емоційний. Злість, радість, задоволення виявляє бурхливо. Бажання мають виконуватися негайно. Відстрочку здійснення бажань сприймає важко. Часто зухвало поводиться з дорослими. В пориві гніву стає агресивним, лихословить, може влаштувати бійку. Часто втрачає контроль над власною поведінкою. Намагається отримати владу над людьми. У пригніченому стані схильний до немотивованої жорстокості по відношенню до слабших.

Серед позитивних рис слід відмітити бажання досягти привабливу мету, сміливість, бажання діяльності, яку слід скерувати на позитивну мету з уважним контролем за перебігом діяльності та її результатами. Чутливий до заохочення, позитивної оцінки, дружньої підтримки.

У Дмитра відсутня позитивна мотивація до навчання, переважає мотив уникнення покарання за негативні оцінки. Слід відмітити досить високий внутрішній фон тривоги. Негативні переживання виникають як результат невдалих контактів з однокласниками, мамою. Незадоволена потреба в досягненні успіху та позитивній оцінці своїх навчальних досягнень та будь-яких інших успіхів. Очікування покарання та негативної оцінки викликають внутрішню напругу.

Загальний інтелектуальний рівень розвитку досить високий. Рівень розвитку інтелекту не співпадає з рівнем навчальних досягнень (вони не високі), оскільки кілька років Дмитро не регулярно виконує або взагалі не виконує домашні завдання, неуважний на уроках.

Мислення розвинене, добре справляється з завданнями, що потребують аналізу, узагальнення, порівняння та іншими, на матеріал, не пов’язаний з навчальними програмами. Словниковий запас побутового рівня, в мові використовує багато брутальних слів і виразів. Пам’ять розвинена добре. Увага стійка, якщо діяльність для учня цікава.

Проявляє виражені спортивні здібності. Добре грає у футбол, баскетбол та інші спортивні ігри, проявляє кмітливість, тактичне мислення. У спортивній секції не займається.

Навчальні досягнення з основних предметів (математика, українська мова і література) на низькому і середньому рівні . проявляє інтерес до певних тем з фізики, хімії, іноді з біології, які пов’язані з повсякденним життям. На уроках часто відсутній або неуважний. Часто відволікає інших, розважає себе малюванням, репліками вголос, недоречними коментарями.

Бажання брати участь в суспільно-корисній діяльності не проявляє, але може бути добрим організатором спортивних змагань, походів, розваг спортивного та музичного характеру. Любить собак, має власного пса, якого тренує.

Директор

Практичний психолог

Соціальний педагог

Класний керівник

Зразки характеристик

Психолого-педагогічна характеристика учня 2 «Б» класу середньої школи №218 Сергія Б., 1992 роки народження (для медико-психолого-педагогічної комісії).

Сергій Б. Був зарахований до 1-го клас середньої школи № 218 1 вересня 1999 року.

У процесі навчання в першому класі на уроках практично не працював: відволікав увагу класу на себе, займався своїми справами, малював (чиркав) в зошиті, залазив під парту. У групі продовженого дня періодично проявляв агресію по відношенню до однокласників: бився, кусався. «Згризав» олівці і ручки вщент.

Психологічне дослідження в першому класі показало, що у Сергія інтелектуальний розвиток в нормі, але спостерігається педагогічна занедбаність. При обстеженні періодично відмовлявся працювати. На багато питань відповідав: «Поняття не маю. Це не цікаво. Не відповідатиму на ці питання». При зміні запитання або завдання знову включався в роботу, і міг навіть відповісти на попереднє питання. На зауваження реагував слабо. У разі невдач відмовлявся працювати.

У хлопчика порушена концентрація уваги, він не може навіть протягом невеликого часу утримувати увагу на одному об'єкті. Тільки у разі постійного переключення уваги, зміни завдань і введення різноманітних вправ можна досягти деяких змін у розвитку концентрації уваги дитини.

В другому класі ситуація на уроках така ж, як і раніше: вчителів не слухає, займається своїми справами, агресивний, розмальовував свою парту, зошити, гризе олівці і ручки. В порівнянні з першим класом навчився списувати з дошки, але самостійні завдання частіше за все не виконує.

Зараз, навчаючись у другому класі, Сергій не встигає по трьох предметах (російська мова, природознавство, англійська мова). У Сергія невеликий словарний запас, він погано знає пройдений матеріал (правила) і не вміє ними користуватися.

Сергій виховується в неповній сім'ї, батьки розлучені. Мама працює позмінно, в той час коли зайнята на роботі, додому повертається дуже пізно. Мама не завжди має нагоду проконтролювати виконання домашніх завдань.

Сергій на довгий час залишається вдома один. При цьому мама привчила його, в цілях безпеки, не відкривати нікому дверей і не слухати нікого, окрім неї. Це привело до того, що Сергій не приймає ніяких дій із сторони, а навики самоконтролю у нього сформовані дуже погано.

У Сергія спостерігаються серйозні емоційні проблеми. Він замкнутий, аутичний. Утруднений контакт із дорослими та дітьми, у хлопчика виникає відчуття невідповідності, нерішучості і неадекватності в соціальних ситуаціях. Часто поводиться імпульсивно, підкоряючись своїм бажанням та ідеям.

В дома відчуває недостатність психологічної теплоти. При цьому переживає почуття залежності, незахищеності, він надмірно тривожний. Захисні реакції часто носять агресивний (вербальна і фізична агресія) і регресивний (істеричні реакції, залазить під стіл і т.п.) характер. У Сергія часта зміна настроїв без видимих причин, неадекватна поведінка.

Рекомендуємо направити Сергія Б. на медико-педагогічну комісію.

Директор школи
Заступник директора з початкового навчання
Класний керівник
Психолог

Висновок за наслідками психологічного обстеження Антона М., 10 років

(для адміністрації школи).

Обстеження проводилося на прохання батьків у зв'язку із переходом дитини в 5 клас школи № 218. Антон навчався на дому за індивідуальними навчальними планами (не по медичних показниках), за словами батьків, повністю засвоїв програму початкової школи, додатково займаючись індивідуально з приватними вчителями.

У ході обстеження Антон показав готовність співпрацювати з дорослим, інтерес до запропонованих завдань, увагу до оцінок його роботи з боку психолога. У дитини добре розвинуті навики планування і контролю власної діяльності в режимі індивідуальних занять, а також вольові навики.

Показники загального інтелекту випереджають вікові норми.

Добре розвинуто вербально-логічне мислення, дуже високий невербальний інтелект. Успішно виконує операції з поняттями: визначення і узагальнення понять, виділення істотних ознак, виключення зайвого. Дещо нижче, але на рівні вікової норми показники розвитку просторового мислення і здатності оперувати числами. Добре розвинена мова, уміння описувати події і переказувати тексти.



Прогноз навчання: Антон може добре вчитися, можливий прояв виражених здібностей в області гуманітарних або природних дисциплін.

Антон демонструє широкий діапазон комунікативних навиків: готовність до діалогу, співпраці; уміння йти на компроміс; відстоювати свою точку зору, не за рахунок інших партнерів по спілкуванню. Йому притаманна адекватна реакція на стомлення та екзаменаційний стрес.

Прогноз соціальної адаптації: можуть виникати психологічні труднощі на етапі звикання до умов навчання в загальноосвітній школі (це стосується як відносин з вчителями - при навчанні в класі з великою кількістю учнів, так і відносин з однолітками - при проявах конкуренції), але вірогідність того, що ці труднощі спричинять собою психологічну травму або стійку соціальну дезадаптацію, невелика.

Можливі джерела проблем:

Антон можливо недостатньо готовий працювати в жорсткому режимі урочної системи і умовах великої кількості дітей у класі - ризик зниження навчальної мотивації у дитини; можливі проблеми, пов'язані з публічним оголошенням негативних оцінок, зауважень - ризик конфліктів із вчителем або негативних переживань; можливі проблеми, пов'язані з недостатнім засвоєнням окремих елементів навчальної програми - ризик зниження показників успішності і пов'язаних з цим переживань.

Висновок: Антон здатний успішно навчатися в школі за програмою 5-го класу, але у першому семестрі він можливо буде потребувати уваги психологічної служби.

Психолог школи № XXX Орлова А.С.


Психологічна характеристика на учня 2 «Г» класи Максима В., 8 років (для батьків)

Максим дуже доброзичлива і добра дитина. Товариськість і чарівність, прагнення допомогти і співпереживати, оптимістичний погляд на світ - це його основні переваги. Саме за ці якості його повинні цінувати в першу чергу.

Максим дуже емоційний, з чутливою нервовою системою. Кожна подія не тільки привертає його увагу, але і глибоко зачіпає, ранить. Крик, шум, сварки, несправедливість, жорстокість, біль - все це є психічною травмою для нього. А в таких випадках необхідно в першу чергу видалити з поля зору джерело такої травми, тому в сім'ї не повинно бути сварок і лайки при дитині і на дитину.

Максим працює і чудово виконує завдання тоді, коли відчуває себе спокійно, коли у нього немає сумнівів, що у нього щось не вийде, і найголовніше, коли немає однозначної оцінки. Максим боїться оцінки, адже вона може поставити під сумнів його самооцінку, його повагу до самому себе, а значить, і любов близьких для нього людей, оскільки постає закономірне питання: «А за що мене любити?» Багато проблем його емоційного стану буде вирішено у разі оволодіння ним категоріями «контролю» і «оцінки». Він повинен розуміти, яким чином оцінюється та або інша діяльність, але головне, розуміти наслідки цієї оцінки, що за нею стоїть. Йому необхідно навчитися відрізняти оцінку його діяльності від оцінки його самого. Тільки в цьому випадку він не втратить повагу до себе.

Все, що він робить, продиктовано прагненням завоювати увагу і визнання батьків. Тому особливо важлива в цьому віці любов, схвалення і підтримка батьків.

Максим - єдина дитина в сім'ї. Всі його люблять і проявляють цю любов у тому, що задобрюють і заголублюють його. Крім того, всі дорослі: батьки і бабусі з дідусями прагнуть один перед одним показати, що саме вони люблять хлопчика більше, ніж хтось інший. Дитиною починають неусвідомлено маніпулювати та використовувати при сімейних конфліктах. Це призводить до того, що Максим у відповідь починає маніпулювати дорослими. Наприклад, якщо один з дорослих щось заборонить, то завжди можна звернутися до іншого, щоб той дозволив. Це у свою чергу приводить до невміння себе правильно оцінювати і тому виникає постійна незадоволеність та низька самооцінка.



Рекомендації:

Оскільки Максим дуже емоційний і чутливий, то комп'ютерні ігри, за якими він часто проводить час, сильно перезбуджують його, після них він довго не може заспокоїтися і переключитися на інші види діяльності. Якщо неможливо зовсім відмовитися від комп'ютерних ігор, то прагніть встановити чіткий регламент: 30 хвилин, 1 годину, 2 години в тиждень. Що стосується часу, який дитина проводить біля телевізора, необхідно разом з дитиною наперед пройтися за програмою передач і виявити та виділити ті з них, які дуже хотілося б подивитися. Але ви повинні стежити, щоб там не було ніякого насильства або приниження інших; навіть мультфільми - не все рекомендується дивитися.

Слухняність, уміння підлаштовуватися під інших людей, залежність від дорослих у повсякденному житті, охайність, безконфліктна взаємодія з однолітками - саме ці схвалені батьками якості призводять до формування у дитини заниженої самооцінки. Для того, щоб допомогти подолати невпевненість у собі і занижену самооцінку, необхідна недвозначність прояву авторитету і відповідальність; ясна і розумна система вимог, що пред'являються до дитини. Дуже важливо уникати крайнощів: з одного боку, м'якості і вседозволеності, з другого боку, безапеляційності в думках. Повинне бути уважне, дбайливе відношення до дитини в поєднанні з вимогливістю.

Різнонаправленість вимог, які надходять від різних членів сім'ї, відкриті з'ясування відносин у присутності дитини травмують Максима, викликають у нього відчуття провини за розбіжності між дорослими. При Максимові не можна лаятися, його ім'я не можна вживати в сварках. У поведінці батьків не повинно бути різночитань. У випадку, коли один з дорослих не згоден з діями або словами іншого, не слід з'ясовувати відношення відразу і при дитині, наберіться терпіння. Обговоріть ваші розбіжності тоді, коли будете впевнені, що Максим вас не чує.

Максим перестане плакати тоді, коли перестануть помічати його плач, коли такий спосіб поведінки не зможе привертати до нього увагу і турботу батьків та призводити до виконання його бажань.

Під час виконання домашнього завдання поряд повинен знаходитися тільки один дорослий, але не «сидіти над ним», а бути поряд. Необхідно разом з Максимом обговорити порядок виконання уроків і спосіб виконання тих або інших завдань, після цього Максиму виділяється чіткий час (наприклад, 10 хвилин) для певного завдання, яке він виконує сам, а потім показує вам. По додаткову допомогу він може звертатися тільки у разі дійсних труднощів.



Психолого-педагогічна характеристика Р. Дмитра, 1985 роки народження, учня 11 класу середньої школи, що вчиться №ХХХ р. м. Києва
Р. Дмитро народився і виховується в повній сім'ї. Взаємостосунки в сім'ї рівні.

Дмитро має добре здоров'я, відноситься до першої групи здоров'я. Серйозно відноситься до занять фізкультурою, відвідує тренажерний зал.

З 1998 року навчається в спеціалізованому біолого-хімічному класі. Він був неодноразовим учасником олімпіад по хімії, біології. До навчання відноситься сумлінно, завдання виконує з цікавістю, прагне знайти власне оригінальне рішення.

У суспільних справах класу активний, відповідальний, на Дмитра завжди можна покластися, він часто виконує роль організатора.

Загальний рівень інтелектуального розвитку високий. Добре розуміє загальну логіку і структуру завдань, аналізує відносини між поняттями, знаходить і використовує аналогії. Проте у виконанні нового завдання включається не відразу, темп роботи невисокий.

Характерологічні особливості: егоцентричний, активний, енергійний, практичний, допитливий, безпосередній, імпульсивний. Дмитру властиві прагнення брати участь у спільній діяльності та сміливість вчинків.

Прагне бути в центрі уваги, бути помітним для інших, значущим. У класі виконує роль неформального лідера. Прагне спілкування, доброзичливий, але може досить агресивно відстоювати свою позицію. Має широке коло друзів, серед яких він досить популярний.

Сфера професійних інтересів сформована.


Психолог Сидоров І.









База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка