Методи вивчення типологічних особливостей прояву



Скачати 64.46 Kb.
Дата конвертації13.04.2016
Розмір64.46 Kb.
Диференціальна психологія
виконати професійно-орієнтоване завдання
матеріали для виконання ПОЗ можна взяти у мене на сторінці вконтакте
Лабораторні заняття № 1-4

Тема 4. Методи вивчення ТИПОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЯВУ Властивостей нервової системи



Мета: ознайомлення студентів з особливостями дослідження типологічних відмінностей, що зумовлюють рівень працездатності та успішності професійної діяльності.

Професійна спрямованість: формування навичок дослідження типологічних особливостей нервової системи за допомогою методики експрес-діагностики властивостей нервової системи за психомоторними показниками (теппінг-тест) Є.П. Ільїна.

План:

    1. Сила нервової системи: як реактивність; як витривалість.

    2. Рухливість – інертність і лабільність нервових процесів.

    3. Баланс нервових процесів.

    4. Статево-вікові особливості прояву властивостей нервової системи: зміна сили нервової системи; зміна рухливості нервової системи; зміна балансу нервової системи.

    5. «Довільні» і «мимовільні» методики вивчення властивостей нервової системи.

    6. Спостереження й опитування при дослідженні властивостей нервової системи.

    7. Шляхи підвищення надійності діагностики типологічних особливостей проявів властивостей нервової системи.




Основні поняття

сила нервових процесів, рухливість нервових процесів, лабільність нервових процесів, баланс нервових процесів, інертність нервових процесів, втома, перевтома, монотонія


Професійно-орієнтоване завдання.

На лабораторному занятті № 1 студенти виконують етап первинного аналізу проблеми.

На лабораторному занятті № 2 студенти виконують планово-підготовчий етап та етап практичної роботи професійно-орієнтованого завдання.

На лабораторному занятті № 3 студенти виконують звітно-підсумковий етап професійно-орієнтованого завдання.

На лабораторному заняття № 4 студенти виконують етап самоаналізу і групової рефлексії професійно-орієнтованого завдання.

Програма професійно-орієнтованого завдання



  1. Сформулюйте проблему у психологічних термінах (підберіть літературу, проаналізуйте власний досвід у виконанні завдання, сформулюйте проблемні моменти та шляхи їх усунення, складіть детальний план роботи психолога).

  2. Вивчіть типологічні відмінності (в залежності від об’єкту дослідження)… В ході дослідження скористайтеся методикою експрес-діагностики властивостей нервової системи за психомоторними показниками Є.П. Ільїна. Результати представте у формі графіків зміни максимального темпу рухів руки. Встановіть, який тип нервової системи може зумовлювати… (в залежності від предмету дослідження)

  3. Змоделюйте фрагмент консультативної бесіди… (в залежності від суб’єкта звернення), де Ви повідомляєте результати дослідження і надаєте рекомендації.

  4. Здійсніть самоаналіз та підсумкову рефлексію виконання Вами професійно-орієнтованого завдання та складіть програму саморозвитку.

Тексти та завдання професійно-орієнтованих завдань

  1. До Вас як до психолога звернувся один з адміністраторів Форекс-компанії: «Ми набрали працівників, які забезпечують цілодобову онлайн-підтримку наших клієнтів, які займаються трейдерською діяльністю. Це передбачає швидку та компетентну відповідь на питання клієнтів. Після отримання допомоги наші клієнти оцінюють рівень такої допомоги. Виявилось, що певна кількість наших працівників оцінюється не дуже високо: баряться з відповідями (а це інколи приносить фінансові збитки), дають неточну відповідь, не здатні порозумітися з клієнтами, інколи взагалі впродовж трьох годин не надавали консультації (можливо, спали чи займалися власними справами). Ми вже звільняли їх, набирали нових, але ця робота плинна сама по собі. Нам хотілося би набрати таких працівників, які менше відволікалися б, менше втомлювались».

  2. До Вас як до психолога звернувся адміністратор магазину побутової хімії: «Ми втомилися набирати консультантів, навчати їх, а потім звільняти за їхню інертність, нездатність запам’ятати і відтворити стандартну інформацію, небажання поглиблювати знання. Багато з них скаржаться на втому, оскільки весь час треба перебувати на ногах, спілкуватися, пояснювати. Чи не могли би Ви нам допомогти підібрати більш витривалих та сумлінних консультантів».

  3. До психолога звернувся директор приватної типографії: «Не можу збагнути, чому одні працівники працюють нормально, а інші допускають багато помилок під час набору тексту та його форматування? Останнього разу ми взагалі втратили найкращого клієнта, тому що надрукували з помилками його візитівки. Чому мої працівники працюють по-різному і що можна зробити в цій ситуації?».

  4. До психолога звернувся начальник охоронної структури: «Впродовж останніх кількох тижнів у нашому місті було здійснено три спроби пограбування банківських установ. І хоча грабували поки що саме ті установи, де відсутня постійна охорона, ми все ж намагаємося підвищувати професіоналізм наших охоронців: частіше проводимо додаткові інструктажі, впроваджуємо нові іспити, однак результати як на мене отримали протилежні: вони виглядають втомленими, почастішали нервові зриви окремих працівників, деякі навіть зловживають алкогольними напоями, надміру часто відволікаються з об’єкту охорони. Допоможіть зрозуміти причини цього явища».

  5. До психолога звернувся керівник приватної фірми, що займається міськими перевезеннями пасажирів, з проблемою підбору водіїв: «Ми займаємося перевезеннями вже третій рік. Закупили нові автобуси, сподіваючись, що за рахунок цього зможемо підвищити кількість пасажирів. Однак несподівано зіткнулися з проблемою плинності кадрів. Можливо, впливає неспроможність водіїв працювати в умовах підвищеної напруги: у них щільний графік роботи, часто виникають конфлікти з пасажирами, та й складна ситуація на автошляхах додає виснаження. Допоможіть нам підібрати працівників, які б могли тривалий час працювати у таких несприятливих умовах».

  6. До психолога звернувся керівник приватної фірми, що займається автоперевезеннями, з проблемою підбору водіїв: «Тривалий час ми намагалися боротися з грубістю наших працівників, підвищували їхню культуру (навіть у театр кілька разів водили). За скарги пасажирів ми штрафуємо водіїв. Можливо, саме це вплинуло на те, що у нас така висока плинність кадрів. Особисто я це пов’язую з тим, що вони неспроможні суміщати свої безпосередні обов’язки з функціями кондуктора (часто відповідають лайкою), а наймати кондуктора у нас нема можливості. Допоможіть нам підібрати працівників, які б могли тривалий час працювати у таких несприятливих умовах».

  7. До психолога звернувся керівник фірми, що займається автоперевезеннями, з проблемою підбору водіїв: «Окремі наші водії часто допускають помилки в обрахунках здачі пасажирам, що є підставою для їх частого звільнення. Принаймні нічим іншим ми не можемо пояснити їхню фінансову звітність, якщо не брати до уваги банальні крадіжки. Зрозуміло, що причиною помилок може бути щільний графік роботи, конфлікти з пасажирами, та й складна ситуація на автошляхах додає виснаження. Допоможіть нам підібрати працівників, які б могли тривалий час працювати у таких несприятливих умовах».

  8. До шкільного психолога звернувся вчитель алгебри та геометрії, що має емоційно-методичний стиль роботи: «У 9-А класі є ряд невстигаючих учнів з алгебри та геометрії, які на інших предметах мають вищі учбові показники. Це питання уже підіймалося на батьківських зборах і навіть на педагогічній раді. Я розмовляв з цими учнями: вони скаржаться, що швидко втомлюються, у них болить голова під час виконання домашнього завдання. Я не знаю, чи цьому можна вірити, оскільки на уроках вони постійно відволікаються, розмовляють, займаються своїми справами. З іншого боку, я не можу зменшити навчальне навантаження, бо вони не отримають мінімуму знань, що вимагається освітньою програмою. Допоможіть розібратися в цій ситуації. Можливо, мені потрібно щось змінити у своїй роботі?»

  9. До шкільного психолога звернувся завуч із виховної роботи: «Я помітила, що ряд учителів під час наради директора чи навіть на педагогічних радах поводяться гірше за учнів. Вони дозволяють собі перевіряти зошити, заповнювати журнали, розмовляють з колегами, сміються. Ми вже втомилися давати зауваження. Натомість вони не чують того, про що йдеться на нарадах, а потім виникають проблеми при виконанні розпоряджень, перепитують у мене, що і як треба робити. Я вже іноді не стримуюсь. Й останнього разу нагрубила заслуженій вчительці. Допоможіть зрозуміти причини таких порушень поведінки й порадьте, що робити в цій ситуації. Здається, наші адміністративні методи не діють».

  10. До шкільного психолога звернувся вчитель фізичної культури: «У кожному класі в мене є учні, які мають низькі бали, проте, як з’ясовується, вони є відмінниками. Тому на мене тиснуть і класні керівники, й окремі вчителі-предметники, в яких вони виграють олімпіади, а останнім часом і батьки, щоб я ставив їм незаслужені високі бали. Я не можу сказати, що вони не стараються. Однак об’єктивні показники лишаються низькими. Я це пов’язую з тим, що вони повільніше реагують на сигнали про початок вправи, із запізненням починають бігти тощо. Може, я щось не так пояснюю, неправильно відпрацьовую певні навички. Допоможіть зрозуміти, чому так трапляється, щоб я знав, що відповідати батькам».

  11. До психолога звернувся декан історичного факультету: «Ми підбираємо на посаду лаборантів двох працівників. Перед лаборантами стоятимуть завдання заповнювати й систематично оновлювати електронну базу факультету. Минулого року ми почали виконувати цю роботу,однак зіштовхнулися з тим, що під час її виконання допускається велика кількість технічних помилок, які згодом зумовили чимало проблем. Допоможіть нам підібрати таких працівників, які допускатимуть мінімум помилок».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка