Методи боротьби зі стресом



Скачати 55.33 Kb.
Дата конвертації14.09.2017
Розмір55.33 Kb.
Методична розробка тренінгового заняття

для РМО учителів історії Дергачівського району

(автор - практичний психолог Пономаренко О.М.)



Тема: "Методи боротьби зі стресом"

Мета: зняти емоційне напруження педагогів, виявити ступінь стресогеного стану, освоїти способи управління емоційним станом, способи поліпшення настрою.

Завдання:

  • Сформувати у педагогів навички конструктивного висловлювання негативних емоцій і почуттів.

  • Зберігати психічне здоров'я педагогів.

Тип: формування умінь і навичок.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

Форми та методи: індивідуальна робота, групова робота, самодіагностика, самоаналіз, саморегуляції, рефлексія, інтерпретація, презентація, техніки: малюночна, ведення бесіди (вербалізації), ігрові.

Обладнання: бейджики, фломастери, листи А4, ручки, стендова інформація "Перша допомога при гострому стресі", буклети "Антистресові прийоми",записи з музикою природи, магнітофон.

Учасники: педагоги (15-20 чоловік).

Умови проведення: бібліотека з великою кількістю зелені, в якому стільці стоять півколом, або тренінгова кімната.

Час проведення: 80 хвилин.

План заняття:

1. Вступ - 5 хв.

2. Вправа "Знайомство" - 5 хв.

3. Правила групи - 5 хв.

4. Вправа «Самоаналіз» - 5 хв.

5. Вправа-розминка «Як живеш?» - 5 хв.

6. Малюночна техніка "Мій стрес" - 20 хв.

7. Інформаційне повідомлення «Що ж таке стрес? Які причини його виникнення» - 10 хв.

8. Міні-тест «Вибір» - 5 хв.

9. Практична частина - 10 хв.

10. Підведення підсумків. Вправа «Самоаналіз» - 10 хв.
Хід заняття

Фрагмент тренінгового заняття

Мета: Сформувати у вчителів вміння переносити свои переживання на малюнок.

Завдання: Сформувати у педагогів навички конструктивного висловлювання негативних емоцій і почуттів; навчити відверто висловлювати свої міркування.

Тип: формування умінь і навичок.

Етап: основна частина

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

Форми та методи: індивідуальна робота, групова робота, самодіагностика, самоаналіз, рефлексія, інтерпретація, презентація, техніки: малюночна, ведення бесіди (вербалізації).

Обладнання: папір формату А4, фломастери.
6. Малюночна техніка "Мій стрес" – -20 хв.

Стрес - категорія абстрактна. Про нього всі говорять, але його ніхто не бачив. А ефективно працювати можна тільки з тим, що чітко розумієш, усвідомлюєш, бачиш. При цьому немає такої людини, яка хоча раз не випробував стресу. Багато хто з нас стикаються з ним досить часто, і у кожного є своє розуміння того, що таке стрес.

Зараз ми з вами:

1. матеріалізуємо свій стрес, додамо йому конкретну художню форму;

2. зрозуміємо, які чинники впливають на виникнення стресу;

3. визначимо показники, які показують, що людина перебуває в стресовому стані.



Зробимо це наступним чином:

Протягом 5 хвилин кожен з нас виконає малюнок, який називається "Мій стрес". На ньому можна зобразити метафору, образне, художнє уявлення, своє бачення, розуміння стресу. Так само, це можуть бути цілком конкретні образи. Я не хочу наштовхувати вас на якісь ідеї - це ваш довільний малюнок. Подумайте деякий час над тим, що ви зобразите, і починайте малювати. Кожен працює самостійно.





Рефлексія (зворотній зв’язок):

Перед тим, як обговорювати отримані результати, прошу Вас за годинниковою стрілкою передати один одному свої малюнки, щоб кожен міг ознайомитися з малюнками своїх колег и задати питання:



Обговорення отриманого результату 10 хв.:

1). Хто бажає зробити презентацію своєї роботи? Розкажіть, будь ласка, про те, що ви зобразили на своєму малюнку? Який він, ваш стрес? На що він схожий?

2). Як ви до нього ставитеся: він вам подобається, симпатичний (чим?), Не подобається (що в ньому не подобається). Ви його боїтеся?

3). Де ви на малюнку? Як ви взаємодієте зі своїм стресом (боріться з ним, протестуйте йому, тікаєте від нього, стрес опанував вами, ви в стресі, ви приручили свій стрес, ви подружилися з ним, він вам байдужий)?

4). Чи зображені на малюнку фактори, що впливають на виникнення стресу? Які вони?

Стресори - це фактори, що викликають стрес. Вони бувають внутрішніми, коли виходять від нас самих, наприклад сумні спогади чи страх, або зовнішніми, джерела яких знаходяться поза нас, наприклад, це можуть бути інші люди, шум або робота.

Спровокувати стрес можуть:

• тривале нервове напруження,

• постійний психологічний тиск,

• депресивні стани,

• фізичне виснаження - безсоння, авітаміноз, недоїдання, безконтрольний прийом психотропних речовин.

5). Чи зображені на малюнку показники, за якими можна визначити стан стресу? Які вони?



Три стадії розвитку стресу:

1. Тривога. Ця стадія може тривати як кілька хвилин, так і кілька тижнів. Супроводжується дискомфортом, тривожним станом, страхом перед поточною проблемою. Відображає мобілізацію всіх ресурсів в організмі.

2. Опір. На цьому етапі людина шукає рішення проблеми. Встановлюється підвищена опірність стресору. При еустреса опір супроводжується підвищеною концентрацією, активністю, швидкістю реакції. При дистресі - рефлексією, неуважністю, відсутністю організованості, неможливістю ухвалити якесь рішення. Зазвичай, на цьому етапі слід усунення стресової ситуації, але при подальшому впливі стресора, настає третій етап.

3. Виснаження. На цій стадії стресу всі енергетичні ресурси організму вже вичерпані. Людина відчуває втому, відчуття безвихідності, апатію. Значно знижується апетит, людина страждає безсонням, втрачає вагу і може відчувати озноб. Можливий навіть нервовий зрив. А важких випадках може призвести до загибелі організму.



6). Що є результатом вашого взаємодії зі стресом,?

  • Негативний вплив на психіку (Наслідки стресу: загальне погіршення здоров'я, розвиток депресивних станів, фобій та інших психічних порушень. У людини погіршуються відносини з оточуючими людьми, зниження професійних успіхів, може виникнути наркотична або алкогольна залежність. Можливі спроби суїциду) називається дистрессом. Якщо не прийняти вчасно необхідних заходів, то стан звичайного емоційного дискомфорту перейде у хворобу. Як правило, цей стан носить хронічний характер.

  • Позитивний психічний стрес (Наслідки: сприяє мобілізації всіх сил організму, покращує імунітет і підвищує життєвий тонус, сприяє підвищенню настрою і працездатності: виграш у лотерею або в казино, одержання спадщини, виступ дитини на ранку,) називається еустресс.

Висновок 5 хв.: Отже, стрес слабкої сили, мобілізує людину: є рушійною силою у вирішенні щоденних завдань, їх планування і необхідний при повноцінного життя здорового організму. Цей стан називається - «реакція пробудження». Невеликий викид адреналіну потрібен, щоб швидко прокинутися і налаштуватися на повний планів майбутній день, дістатися до роботи і з задоволенням, максимально ефективно попрацювати. По суті, даний вид стресу, зберігає і підтримує в нас життя.

Ефективним засобом збереження психологічного здоров'я педагогів є використання способів саморегуляції, відновлення. Щоб захистити себе від стресів, треба навчитися розпізнавати в собі їх ознаки і симптоми, вміти управляти стресом, розслаблятися, знімати напругу. У цьому випадку, діючи правильно, можна попередити виникнення захворювань. З методами зняття психоемоційної напруги ми познайомимося трохи пізніше, а зараз ми поговоримо, про те що ж таке стрес? Які причини його виникнення?


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка