Мета: Познайомити учнів з основними видами насилля; дослідити проблематику насильства в суспільстві, в сім’ї, серед однолітків; підняти інтерес учнів до цієї проблеми; підвищити правову культуру та правову психологію підлітків



Скачати 112.58 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір112.58 Kb.










Мета: Познайомити учнів з основними видами насилля; дослідити проблематику насильства в суспільстві, в сім’ї, серед однолітків; підняти інтерес учнів до цієї проблеми; підвищити правову культуру та правову психологію підлітків; сформувати в свідомості учнів неприйняття домашнього насильства; виховувати людяність, почуття чуйності, доброти.

Форма проведення: рольова гра з елементами тренінгу.

Обладнання: таблички з назвами станцій, експертів; узагальнююча таблиця з назвами організацій, до яких підлітки можуть звернутися за допомогою; перелік рис характеру людини (на дошці); абетка «Життя без насильства» для кожного учня; види насильства; основні нормативно-правові документи; плакат «Насилля – це…»; анкета; скріпки; ватман із зображенням будинку; стікери у вигляді цеглинок; аркуші паперу; ручки.

Хід заходу

ЗДВР: Сьогоднішня зустріч присвячена правам дитини. Дитина – найцінніший скарб. Права дитини – це певні можливості для того, щоб жити і дорослішати.

Дуже важливо знати кожному хоча б основи правової абетки. Для цього ми спробуємо здійснити подорож Країною своїх прав, побувати в ролі дослідників, інформаторів, юристів, журналістів, психологів.



Психолог: У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто х вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки. (Діти по черзі заглядають у скриньку).

  • То кого ви побачили у чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).

  • Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Кожен із вас – особистість. Бажаю вам більше дізнатися про свої права, повірити у власні сили, відчути впевненість у тому, що про вас піклуються і вас люблять.

ЗДВР: Діти, погляньте на наш будинок мрій. Він поки що недобудований, але вкінці нашої зустрічі ви з набутими знаннями наповните його тими елементами-цеглинками, які, на вашу думку, нададуть нашому будинку міцності, світла, краси. Саме вам вирішувати, яким має бути дім без насильства.

Психолог: Для того, щоб дізнатися, чи все ви знаєте про насилля, проведемо анкетування. (Додаток 4)

Станція «Нормативно-правова»

Група інформаторів: (Презентація)

1. Держава має обов’язок захищати дітей від усіх форм насильства. Сюди входять соціальні програми та інші форми боротьби проти жорстокого поводження з дитиною. Майже 250 млн. дітей у світі потерпають від тяжкої праці, жебрацтва, пограбування. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей , від яких відмовилися батьки. В Україні 169 тисяч дітей проживають у неблагополучних сім’ях.

2. Існує ряд документів, в яких зафіксовано, як уряд країн має дбати про кожного:

1. Загальна декларація прав людини(1948);

2. Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок(1979);

3.Конвенція проти катувань та інших нелюдських або принижуючих гідність видів поводження(1984);

4. Конвенція про права дитини(1989);

5. Конституція України(1996);

6. Закон України «Про охорону дитинства»(2001);

7. Закон України «Про попередження насильства в сім'ї».



3. Існують такі види насильства: (Додаток 6)

Усі форми жорстокого поводження пов'язані між собою та негативно впливають на особистість дитини.

4. Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї, і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну.

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах, що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Станція «Пізнавальна»

Група дослідників:

Причини жорстокості і насильницьких дій:



  • бажання самоствердження;

  • захист від невпевненості, від нестриманості, від невпевненості в собі;

  • невміння поводити себе;

  • відсутність навичок культури поведінки, егоїзму.

Станція «Дискусійна»

Група журналістів:

  1. Як ви вважаєте, чи потрібно знати свої права? Чому?

  2. Які права дитини вам відомі?

  3. Як ви вважаєте, чи порушуються ваші права?

  4. Які ви знаєте нормативні документи, що захищають права дитини?

  5. Куди б ви звернулися у разі порушення ваших прав?

  6. Чи вважаєте ви актуальною нині проблему насильства над дітьми?

  7. Антиподом насильства та жорстокого ставлення є толерантність, необхідна для спілкування. На дошці написані риси. (Додаток 1). Завдання: із запропонованого виберіть ті риси, які, на Вашу думку, допоможуть уникнути насильства. Поясніть свою думку.

ЗДВР: Проведемо вправу «Насилля – це…». Пропоную на аркушах паперу написати, що, на вашу думку, є насиллям. Обговоріть з сусідом і спільно дайте визначення поняття «насильство». Потім об'єднайтеся з іншою парою, напрацьоване запишіть на папері. (Проводиться обговорення отриманих результатів. Свої визначення учні співвідносять із заздалегідь підготовленим плакатом:

«Насилля – це застосування прийомів різноманітного психологічного та фізичного тиску щодо іншої людини для встановлення повного чи часткового контролю над нею»).



  • Які риси допомогли Вам під час роботи над вправою ( вибрати із запропонованих, що вміщені на дошці).

Психолог: Проведемо гру «Скріпка».

Для гри запрошуються 4 учасника, які отримують по одній звичайній канцелярській скріпці.

Їм пропонується, за командою, на швидкість розігнути скріпку.

Після того, як усі впораються із завданням, дається наступна команда: кожен повинен повернути своїй скріпці попередній вигляд. Гравці демонструють класу отримані вироби.



  • Діти, ви розумієте: те, що ми бачимо, назвати скріпками важко. Пригадайте, як швидко ви розігнули скріпки і як нелегко було скласти їх назад. Ось так і в житті: швидко можна наробити безглуздих помилок, але виправити їх нелегко, а іноді й неможливо.

Станція «Ситуативна»

Група психологів: Інколи люди потрапляють у ситуації, коли права одного суперечать правам іншого. Як бути? Пропонуємо вам ситуації. (Додаток 2)

Психолог: Я пропоную вправу «Образа». Пригадайте свою найбільшу образу від ровесників, таку, що «болить» і досі, і запишіть її на окремому аркуші. Прочитайте, переживіть її подумки знову з усіма емоціями того моменту. Далі від щирого серця пробачте кривдників (кривдника) і порвіть аркуш, викиньте його у кошик для сміття. Бажано при цьому вголос сказати: «Я щиро пробачаю тобі…». Але лише якщо справді пробачаєш.

Якщо у класі виявиться дитина, яка скаже, що не може цього зробити, поговоріть про те, як важливо вміти пробачати, не тримаючи образ у собі, тому що інакше це шкодить здоров’ю.

Пропонується висловити свої почуття після того, як вони «викинули» образу у сміття. Переважна більшість відчуває полегшення.

Станція «Консультаційна»

Група юристів:


  1. Пропонуємо вам розглянути узагальнюючу таблицю з переліком організацій (служб), до яких можна звернутися за допомогою. (Додаток 3)

  2. Пам’ятайте, що вибір завжди робите ви. І саме від вас залежить, як ви ставитеся до світу і як світ ставиться до вас. Тому вирішувати – бути насильниками над собою і над іншими чи шукати інших шляхів.

Психолог: Для того, щоб закріпити знання, пропоную вам вправу «Моя заява». Кожному з вас надається завдання: скласти офіційну заяву щодо факту насильства яке було або можливо могло скоїтися з вами або з кимось із ваших членів сім’ї. У заяві необхідно зазначити:

    • ПІБ,

    • місце проживання постраждалого,

інформацію про те, ким вчинено, або може бути вчинено насильство.

І, як підсумок, давайте зробимо живу скульптуру під назвою «Ми – проти насильства».


Станція Добра, Радості і Любові

ЗДВР: Діти, сьогодні ви дізналися багато корисної інформації, побували у різних ролях, розглянули життєві ситуації, були відвертими. Перед вами – абетка «Життя без насильства». (Додаток 5). Прочитайте її і запам’ятайте, адже це допоможе вам у подальшому житті.

Психолог: Давайте ще раз поглянемо на наш будинок мрій. Підійдіть по черзі до нього, прикріпіть «цеглинку» з написом того чинника, який є важливим, на вашу думку, для побудови мрії, щасливого життя без насильства. ( Діти «будують» дім).

ЗДВР: На останок хочеться, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, повинні знати свої права та обов’язки і бути Людиною.

Додаток 1.

Перелік рис, які притаманні людині:

  • гнів,

  • прихильність до інших людей,

  • терплячість,

  • почуття гумору,

  • чуйність,

  • залякування,

  • уміння володіти собою,

  • доброзичливість,

  • постійна критика,

  • уміння слухати співрозмовника,

  • висміювання,

  • здатність до співпереживання,

  • приниження,

  • милосердя,

  • довіра,

  • людяність.


Додаток 2.

Ситуації

Ситуація 1. Миколі 11 років, у нього є молодші брат і сестра. Мама і вітчим поводяться з ним не так, як з іншими дітьми. Микола не може запросити до себе друзів, а тому ні з ким не спілкується. Вітчим часто піднімає руку на нього. У Миколи немає свят: ні дня народження, ні Нового року. Чи порушуються права Миколи з точки зору Конвенції про права дитини? Які це права? (Батьки не піклуються про дитину, жорстоко поводяться з нею, ізолюють її).

Ситуація 2. До психолога звернулася жінка. Вона звинувачувала свого сина-підлітка в негативному, грубому ставленні до неї. Вона розповіла, що поки син був у таборі відпочинку, вона повністю замінила меблі в його кімнаті і викинула всі непотрібні, на її погляд, речі: записки, листи. Вона не розуміла, чому син був настільки вражений, адже вона зробила все до ладу в його кімнаті. А син від такого вчинку був психологічно глибоко травмований. Які права хлопця були порушені? (Право на свою власну думку при оформленні своєї кімнати).

Ситуація 3. На прийом до психолога прийшла мати з дівчинкою 12 років. Дівчинка була слухняною, але останнім часом нічим не цікавилася, у неї не було друзів, вона все гірше навчалася в школі. Мама згадала, як ще зовсім недавно в неї були ідеї, бажання, друзі. Але мамі здавалося, що все це віддаляє дівчинку від неї, справляє негативний вплив і вона доклала всіх зусиль, щоб захистити її від цього. Які права порушили батьки? (Право на особисте життя, психологічне право на власну думку і власну помилку).

Додаток 3.

Узагальнююча таблиця

з назвами організацій, до яких підлітки можуть звернутися за допомогою

Держкомітет України з питань сім’ї та молоді



Служби у справах неповнолітніх




Територіальні центри зайнятості



Органи опіки і піклування



Відділ внутрішніх справ




Управління із захисту прав споживачів



Юридичні консультації



Заклади охорони здоров’я



Центри соціальних служб для молоді



Органи та установи освіти



Громадські правозахисні організації


Додаток 4 .

Анкета

1. Які, на вашу думку, найпоширеніші типи насильства в нашому суспільстві?

2. Які види насильства становлять особливу безпеку для розвитку особистості?

3. Назвіть причини насильства серед молоді.

4. Чи існує проблема насильства, проявів жорстокості у школі?

5. Що ви думаєте з приводу демонстрації на теле- і кіноекрані бойовиків та фільмів з елементами насильства?

6. Які почуття викликають у вас такі фільми? 

7. Чи зазнавали ви проявів насильства та жорстокості хоч раз у житті?

8. Якщо ви станете жертвою фізичного насильства, якими будуть ваші дії?

9. Якою буде ваша реакція, якщо на очах кривдитимуть іншу людину?



10. Назвіть фактори, що впливають на формування ціннісних орієнтацій молоді.

Додаток 5.

Абетка «Жити без насильства».

  • Я знаю свої права і вмію ними користуватися;

  • Я нікому не дозволю принижувати й ображати себе;

  • Якщо зі мною трапиться щось недобре, я негайно розкажу людям, яким довіряю;

  • Я знаю напам'ять усі адреси, номери телефонів та імена людей, яким довіряю.

  • Я знаю, що стійка позиція, переконання, наявність достовірної інформації допоможуть впевнено поводити себе в різних життєвих ситуаціях.

  • Я знаю,що мені гарантовано право на захист своїх прав. Я маю право не лише на захист з боку батьків, але й сама можу звернутися до будь – яких державних органів, органів місцевого самоврядування, навіть до суду для захисту свої прав.


Додаток 6.
Види насильства

Фізичне насильство – це коли тебе:

  • б’ють, дають ляпаса, прив’язують до різних речей або зав’язують, загрожують зброєю або завдають ран;

  • фізично перешкоджають тобі при спробі вийти з дому;

  • ззовні закривають в помешканні;

  • залишають одного в небезпечних місцях;

  • відмовляються допомогти, коли ти хворієш.

Сексуальне насильство – це коли тебе:

  • змушують роздягатися проти твоєї волі;

  • змушують вступати в статевий акт проти твоєї волі, доторкаються до статевих органів, ґвалтують;

  • змушують дивитися або повторювати порнографічні дії;

  • змушують торкатися до статевих органів іншої людини.

Психологічне насильство – це коли тебе:

  • залякують, погрожують, навмисно тебе ображають, висміюють, знущаються;

  • постійно критикують, принижують, словесно тиснуть на тебе;

  • використовують нецензурні слова та загрозливі жести;

  • перешкоджають спілкуватися з родичами;

  • забороняють виходити на вулицю, гуляти з однолітками.

Економічне насильство – це коли тобі:

  • не дають гроші на їжу, не годують тебе, внаслідок чого ти голодуєш;

  • не купують необхідний одяг, книжки для навчання;

  • не надають медичну допомогу, освіту, житло.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка