Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники як особливу форму дієслова, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, правила їх творення



Скачати 109.68 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір109.68 Kb.
Тема. Активні і пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників.

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники як особливу форму дієслова, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, правила їх творення; формувати вміння розрізняти активні і пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати дієприкметникові суфікси; виховувати всебічно розвинену, моральну особистість; розвивати творчі здібності учнів.

ХІД УРОКУ



I. Організаційний момент.

Слово вчителя:

Діти, зверніть увагу на те, що сьогодні за вікном дуже ясно (дуже похмуро). І на уроці ми будемо намагатися підтримувати такий же гарний настрій, який дає нам сонечко (розігнати хмари, щоб наш настрій був яскравим та сонячним). Для цього треба розігнати чорні хмари, які закрили сонечко в нашому класі. І будемо ми це робити своїми гарними знаннями, гарним настроєм та бажанням дізнатися більше нового та цікавого.



(Учитель звертає увагу на прикріплене намальоване на ватмані сонце, яке заздалегідь заклеєне уявними хмарами, яких стільки, скільки учнів у класі.)

А тепер подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. І з цих промінчиків добра , що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.



III. Мотивація навчальної діяльності

Ви знаходитесь на початку важливого шляху. Щоб він був успішним, треба визначити, чого очікуєте ви від роботи на цьому уроці. Вам потрібно продовжити речення:

Від цього уроку я очікую знати…; уміти…; цінувати…. Висловлювання записати на сонячних промінчиках (висловлювання мають бути лаконічними)
IV. Актуалізація опорних знань.

Питання:

  • Яка частина мови називається дієприкметником?

  • Чим відрізняється дієприкметник від прикметника?

- Діти, подивіться, що у мене в руках? (Кулька)

- А яка вона?

Учні називають її ознаки за формою, кольором, розміром (червона, кругла, невеличка).

— Що ми можемо сказати про ці прикметники, вони називають ознаку

постійну чи тимчасову? (Постійну.)

— Після того, як кульку підкинули в повітря, яких ознак вона набула?

(Летюча, підкинута, це ознаки кульки за дією, котру ми над нею

здійснюємо).

— Чи постійні ці ознаки? ( Ні. Летюча кулька — та, яка летить зараз,

теперішній час, підкинута — та, яку підкинули, минулий час).

- Отже, прикметник — постійна ознака; змінюється за родами, числами і

відмінками.

Дієприкметник — тимчасова, динамічна ознака (теперішній і минулий час);

змінюється за родами, числами і відмінками.


  • Яким членом речення найчастіше буває дієприкметник?

Назвіть спільні та відмінні ознаки дієслова і дієприкметника (граматичні ознаки).

Дієслово Дієприкметник





Індивідуальна робота з картками
Картка № 1.

Вставити пропущені літери, мотивуючи їх вибір.

У розбурхан... морі, засніжен... ранку, на стиснут... вустах, про

намальован... портрет, окроплен... дощиком ранок, пропущен... уроки,

задуман... деревом.
Картка № 2.

Вставити пропущені літери, мотивуючи їх вибір.

На хвилююч... зустрічі, у замкнен... будинку, заквітчан... волоссям,

побіліл... землею, про залит... світлом небо, звеселіл... природи,

зів'ял... листя (Р.в.), нечуван... радістю, про зачудова... сад.

Робота біля дошки (1 учень)

. Від дієслів утворіть дієприкметники, позначаючи суфікси, за допомогою яких вони утворені.

Знаємо – знаючий

Виринає – виринаючий

Западає – западаючий

Бачиш – бачений



Погладити – погладжений

Витворюється – витворений

Наповнимо – наповнений

Лежати - Лежачий

З іншими учнями провести наступну вправу, що сприятиме формуванню аудіативних умінь учнів.

Учитель читає текст. Учні відповідають на запитання: Яка основна думка

висловлювання? До якого стилю відноситься поданий текст? Якому стилю

мовлення властиве вживання дієприкметників? Потім учні виписують

дієприкметники.


Добро повноцінне, якщо наміри людини скеровані не загальною ідеєю добра,

не свідомістю виконаного обов’язку, а живими почуттями любові, жалю,

симпатії, безкорисливої радості спілкування. Людина має пройнятися

вродженим духом ніким непідробної моральності настільки, щоб він міг

жити й бути втіленим у найглибших її почуттях, проявлятися мимоволі і

невимушено. Добро чогось варте, коли людина, забувши про те, що повинна

творити добро, залишається доброю (З журналу).

ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.

Учитель. Виходячи з теми уроку, визначте («Мікрофон»):



  • Якою буде його мета, що ми маємо на уроці зробити?

  • Для чого слід вивчати дану тему?

Після цього уроку учні зможуть:

  1. розрізняти активні і пасивні дієприкметники;

  2. утворювати дієприкметники кожного з цих видів.

ІV. Сприйняття та засвоєння знань.

Формування знань, умінь і навичок.

  1. Робота з підручником (ст.. 137)

Дієприкметники бувають активні і пасивні.

Активні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет: пожовкле листя, зів’ялі квіти.

Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує над ним інший предмет: прочитаний вірш, пофарбоване вікно.

3 Опрацювання таблиці «Творення дієприкметників».


Творення

Від якої
основи


Від яких
дієслів


Час

За допомогою суфіксів

Приклади

Активні дієприкметники

Теперішнього часу

Перехідних і неперехідних

Теперішній

-уч- (-юч),

-ач- (-яч-)



ріжуть – ріжучий,

працюють – працюючий,

лежать – лежачий,

стоять – стоячий



Неозначеної форми

Неперехідних доконаного виду

Минулий

-л-

Рідше –- ш-



посиніти посинілий

перемігший



Пасивні дієприкметники

Неозначеної форми

Перехідних




-н-
-ен-
-т-

сказати сказаний,

бачити – бачений,

шити – шитий



«Ти - мені, я - тобі»

З метою закріплення теоретичного матеріалу, учні ставлять питання по темі до будь-кого з однокласників.



V . Формування знань, умінь і навичок.

  1. Лінгвістичний волейбол

Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники.

Теперішнього часу. Працюють, зростають, дрижать, палають, лежати, думають, жевріти.

Минулого часу. Пожовкнути, почорніти, зарости, змокріти.

Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники. Створити, малювати, побудувати, писати, закрити, почати, мити, перетерти, прочитати.


  1. Фізкультхвилинка

А зараз ми трішки відпочинемо.

Діти, якщо я називаю активний дієприкметник – підніміть руки вгору, ящо пасивний – руки в сторону, а якщо взагалі не дієприкметник – присядьте.

Розсунений, співаючий, писаний, безмежний, правлячий, политий, зелений, змоклий, вечірній, вибілений, зів’ялий, посріблений, спокійний.




  1. Гра «Знайди зайве» (за технологією ситуативного моделювання).

а) розвинутий, співаючий, виміряний, згодований;

б) зеленіючий, збережений, писаний, прибудований;

в) засмаглий, прибитий, працюючий, зарослий;

г) збентежений, лежачий, зажурений, полагоджений;

д) тремтячий, змурований, змарнілий, палаючий;

е) розбитий, вимитий, жовтіючий, розказаний;

є) запечалений, складений, згасаючий, зроблений

ж) засиджений, палаючий, вимріяний, приготовлений;

Ключ. Друга буква кожного слова (перемога).

V. Закріплення знань,
Вправа-гра «Світлофор»

Кожен учень має картки двох кольорів - червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні - зеленого, ні - червоного.



  1. Дієприкметник – самостійна змінна частина мови.

  2. Дієприкметник – особлива форма дієслова

  3. Активні дієприкметники виражає ознаку предмета за дією,

  4. Пасивні дієприкметники творяться від основи дієслів теперішнього часу.

  5. Слово працюючий - активний дієприкметник

6. Слово опрацьований - активнийдієприкметник
Творча робота (усно)

Скласти речення із стійкими порівняннями.

Як намальований (вродливий);

Біжить, як посолений (дуже швидко біжить);

Став, як укопаний (став нерухомо);

Бігає, як ошпарений (безладно метушиться);

Опустив крила, як обскубана курка (втратив енергію, засумував);

Як мішком з-за рогу прибитий (пришелепуватий).


VI. Підсумки уроку.

Учитель, Отже, добігає кінця нащ урок, але ми ще не раз повернемося за новими знаннями про дієприкметник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в класі

Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )

  • Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?

  • Чи цікавим був урок? Пізнавальним?

VII. Оцінювання,

- Поставте собі оцінку за роботу на уроці.

(Оцініть роботу однокласника).

VІІІ. Д/З. §21, вивчити правила,. Написати твір-роздум «Що таке добро?», використовуючи активні і пасивні дієприкметники.

Заключне слово вчителя. Діти, ви сьогодні гарно попрацювали. Отже, настав час згадати про погоду в нашому класі. Ви можете по черзі підходити до нашого сонечка та ті, у кого після нашого уроку настрій став гарним, відірвуть один шматочок хмари, а ті, хто не хоче цього зробити, можуть просто виходити з класу. А на наступному уроці ми подивимось, наскільки яскраво сьогодні для вас світило сонечко. Щасти Вам!




Незакінчене речення

Продовжити речення:

Від цього уроку я очікую

знати…;

уміти…;

цінувати….

(Висловлювання мають бути лаконічними)
Метод «ПРЕС»

- Я вважаю, що ... (висловити свою думку)
- Тому, що… (довести, на чому ґрунтуються ваші докази)
- Наприклад... (наведіть додаткові аргументи, що підсилять ваші докази)
- Отже, таким чином… (учень робить висновок всього сказаного)
Скласти речення із стійкими порівняннями.

Як намальований

Скласти речення із стійкими порівняннями



Біжить, як посолений

Скласти речення із стійкими порівняннями



Став, як укопаний

Скласти речення із стійкими порівняннями



Бігає, як ошпарений

Скласти речення із стійкими порівняннями



Опустив крила,

Скласти речення із стійкими порівняннями



Як обскубана курка

Скласти речення із стійкими порівняннями



Як мішком з-за рогу прибитий

Скласти речення із стійкими порівняннями



Став, як укопаний
Скласти речення із стійкими порівняннями

Бігає, як ошпарений

Скласти речення із стійкими порівняннями.



Як намальований
Картка № 1.
Вставити пропущені літери, мотивуючи їх вибір.
У розбурхан... морі, засніжен... ранку,

на стиснут... вустах, про намальован... портрет, окроплен... дощиком ранок, пропущен... уроки,

задуман... деревом.

Картка № 2.


Вставити пропущені літери, мотивуючи їх вибір.
На хвилююч... зустрічі, у замкнен... будинку, заквітчан... волоссям,

побіліл... земля, про залит... світлом небо, звеселіл... природи, зів'ял... листя (Р.в.), нечуван... радістю, про зачудова... сад.




Творення дієприкметників

Від якої
основи


Від яких
дієслів


Час

За допомогою суфіксів

Приклади

Активні дієприкметники

Теперішнього часу

Перехідних і неперехідних

Теперішній

-уч- (-юч-),

-ач- (-яч-)



ріжуть – ріжучий,

працюють – працюючий,

лежать – лежачий,

стоять – стоячий



Неозначеної форми

Неперехідних доконаного виду

Минулий

-л-

(рідше –ш-)



посиніти – посинілий

Пасивні дієприкметники

Неозначеної форми

Перехідних




-н-
-ен-
-т-

сказати – сказаний,

бачити – бачений,

шити – шитий




Творення дієприкметників

Від якої
основи


Від яких
дієслів


Час

За допомогою суфіксів

Приклади

Активні дієприкметники

Теперішнього часу

Перехідних і неперехідних

Теперішній

-уч- (-юч-),

-ач- (-яч-)



ріжуть – ріжучий,

працюють – працюючий,

лежать – лежачий,

стоять – стоячий



Неозначеної форми

Неперехідних доконаного виду

Минулий

-л-

(рідше –ш-)



посиніти – посинілий

Пасивні дієприкметники

Неозначеної форми

Перехідних




-н-
-ен-
-т-

сказати – сказаний,

бачити – бачений,



шити – шитий


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка