Мета: поглибити знання про прислівник як частину мови, формувати вміння вирізняти прислівники серед інших частин мови, визначати Їхнє загальне значення та граматичні ознаки; виховувати щирість, порядність у стосунках із оточуючими



Скачати 112.55 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір112.55 Kb.
ПРИСЛІВНИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, ОЗНАКИ, ФУНКЦІЇ

Мета: поглибити знання про прислівник як частину мови, формувати вміння вирізняти прислівники серед інших частин мови, визначати Їхнє загальне значення та граматичні ознаки; виховувати щирість, порядність у стосунках із оточуючими; розвивати творче та логічне мислення, увагу, пам'ять.

Tип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця у вигляді «серця», букет живих квітів.



ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Учитель


Доброго дня вам, любі друзі!

Вітаю вас в чудовий час.

Вже кучерява жовта осінь

Ось щойно відійде від нас.

Зима морози й заметілі

Все кличе ось на зміну їй

Й небесні простирадла білі

Легенько стелить по землі.

Та хай оці чудові квіти (вчитель

показує на живі квіти)

Зігріють ніжністю серця.

Послухайте уважно, діти,

Урок спочатку до кінця.



11. Підготовка до сприймання навчального матеріалу

Учитель


Запишіть у зошит дату,

Геть відкиньте всі турботи,

Попрацюєм біля дошки

Ось такий в нас вид роботи. Будьте пильні ви в навчанні,

Ось послухайте завдання.

Записати речення, вказати в них слова, які ви вважаєте прислівниками. (Шуба гріє людину взимку, а праця - завжди. Зоравши неліниво, заживеш щасливо. Удосвіта встанеш, то більше діла зробиш.)



(Відповіді дітей)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель


«Прислівник як частина мови».

Цю тему будемо вивчати.

Вслухайтесь в кожне моє слово,

Щоб досконало все пізнати.

Ми навчимося вирізняти.

Прислівник з-поміж інших слів,

Щоб правильно користуватись

Цим словом кожен би умів.

У зошит тему запишіте

І будьте всі уважні, діти...



ІV. Вивчення теми

І. Пояснення вчителя

(На дошці записано словосполучен ня: рухатись повільно, дуже добрий, гірка взимку.)

Учитель

Прислівник - це частина мови,



Яка незмінна, самостійна,

Що виража ознаку дії,

Наприклад, рухатись nовільно,.

Також прислівник виражає

Ознаку іншої ознаки...

Слова такі, як добрий дуже,

Вам зрозуміть це допоможуть.

А гірку взимку хто не знає?

Вона дітей завжди вітає...

Що ж тут прислівник виражає?

Хто ж скаже з вас? Хто помічає?

(Відповіді дітей)
Так, вірно, діти, молодці.

Прислівник щедрий на ознаку:

Він любить дію прикрашать,

Предмет та й іншу ще ознаку.

Словосполучення спишіть,

І олівець хай допоможе.



(Учні списують і підкреслюють прислівники. )

Учитель


Та спробуйте ось ці слова

Провідміняти за родами...

Або за числами... Що, ні?

,Чи за відмінками... Ні! Ні!

Властива їм усім незмінність!

Такий він, діти, наш прислівник...

Та визначимо ще будову

Наприклад, ось повільно - слова.

(Розбір за будовою слова повільно.)

- Отже, якщо слово незмінне,

Закінчення у нім немає.

Саме такий у нас прислівник

Ніхто з вас хай не забуває.

2. Робота з підручником

Учитель


Тепер читаємо підручник,

Який нас мудрості навчає

. Сторінка в нім шістдесят восьма

Прислівника нам представляє.



(Учні читають.)

- Що ж ви нового ще пізнали,

Коли це правило читали?
(Відповіді учнів, що визначають синтаксичну роль прислівника в реченні.)

3. Виконання вправ на закріплення вивченого. Робота біля дошки

Учитель


Запишемо речення старанно.

Нехай виходить чисто, rapнo...



(Учитель викликає до дошки одного учня, решта пишуть у зошитах.)

Будь довічно, злагодо, між нами.

Учитель ставить завдання:

- Підкресліть, діти, так слова,

Чим кожне.з них в тексті виступа.

(Діти виканують і пояснюють.)

-Прислівник швидко віднайдіть

І вголос ви його скажіть (довічно).

(Звернути увагу дітей на звертання.)

Учитель продовжує:

- Отже, прислівник чітко знає,

Чим в реченні він виступає.

Та тільки ви не забувайте,

Обставиною величайте.

Це так буває з ним частіше,

Бо вже означення - він рідше.

Ми будем тему цю вивчати

І спробуємо все пізнати...


Дубль-диктант.

Учитель


- Запишемо в зошит

«Дубль-диктант».

І виконаєм це завдання.

Я продиктую вам слова,

Що мають певні запитання.

А ви їх зразу продублюйте...

Ну ж, діти, швидко помудруйте.

Наприклад, я кажу щасливо,

Ну, а питання ставим як?

А ви через дефіс надійно

Чи тепло пишете ось так.

(Учитель показує записи на дошці.)

Берімся ж нумо ми за діло,

Адже ви всі такі умілі.

Учитель диктує слова: тепло (як?), вгорі (де?), вчора (коли?), згарячу якої; причини?), утричі (наскільки?). .

Учитель

Перевіряємо завдання.



Тож прочитай, будь ласка,...

(Учитель називає ім'я учня (учениці), щоб рядки римувалися. Той (та) відповідає.)

Учитель

Тепер поставимо питання

До кожного із даних слів

І олівцем над ним охайно

Те запитання надпишім.

(Учитель перевіряє правильність виконання)

Учитель


Відповіли ви вірно,діти.

Та ще я хоцу вам сказати,

Що запитання ці не всі-то,

Які прислівник може мати…


4. Робота з таблицею

- Погляньте, діти, на таблицю

Усі уважно, як годиться.

Знання свої ми підсумуєм

І ще практично попрацюєм.

(Пояснення вчителя за таблицею.)

5. Творча робота учнів

Учитель


Тепер вас прошу: залюбки

Складіть віршовані рядки.

Римовані ось вам слова 

(Учитель показує на дошку, де написано слова ... чесно, ... чудесно)

Хай ваша творчість ожива.



(Діти складають віршовані рядки. Наприклад: Коли з людьми поступиш чесно, то проживеш життя чудесно.)

(Варіанти відповідей зачитуються учнями.)

Учитель продовжує:

- Прислівники в рядках підкресліть

І запитання надпишіть.

То що ж вони тут виражають?

Будь ласка, діти, ви скажіть.



(Завдання перевіряється. )
V. Подальше вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником

Учитель


Та ще новина є одна:

Прислівник присудком бува.

Слова побачимо нові ці

На сімдесят друтій сторінці



(Один з учнів читає вголос.)

2. Вправи на закріплення вивченого

На дошці записані речення:



Взимку все вкривається пухнастим, сніжно-білим килимом.

Радісно очам дивитись на казковий зимовий пейзаж.

Tиxо-тихо падають невагомі сніжинки на будинки, вулиці, перехожих.

Від такої дивовижної краси на душі стає замріяно, спокійно.

Залишаючись наодинці із зимовоютишею, налаштовуєш душу на казкуабо чарівну фантазію.

Учитель


Спишіть ці речення із дошки,

Всі члени речення підкресліть.

Знайдіть прислівники, прохаю,

І поясніть, що виражають.



(Відповіді дітей: стан природи; стан душ;, час.)
VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Практично

Учитель


А зараз виконаєм вправу

І пригадаємо все те,

Що ми вивчали про прислівник,

І вірну відповідь дасте.



(Вправа 194)
Цю вправу ви спишіть старанно,

Прислівники підкресліть всі,

У реченні чим виступають,

Розряд за значенням вкажіть.

Вгорі простеньким олівцем

Ви надпишіть до них розряди.



(Діти працюють.)

Учитель


Закінчили вже виконання?

Тож перевіримо завдання.

А допоможе в цьому нам

Уже знайомий метод вам.



(Застосування інтерактивного методу навчання.)

Учитель


Зробіть ви зошитами обмін

З сусідою своїм по парті.

Я буду відповідь казати,

А ви хутчій перевіряти.

Візьміть червону пасту всі

І будьте в ролі вчителів.



(Діти перевіряють за вчителем.)
- Коли я зошити зберу,

Роботи ваші оціню.

А зараз, любі «вчителі,

Знов станьте учнями усі.



(Повернення зошитів одне одному.)

2. Теоретично


Учитель

Отже, прислівник ми вивчали,

Загальне значення пізнали,

Його ознаки граматичні

Та його ролі синтаксичні.

А бесіда нам допоможе

Зробити підсумок уроку.

Питання слухайте уважно,

Активно піднімайте руки.
Питання для бесіди:

1) Прислівник - самостійна чи

службова частина мови?

2)Прислівник - змінна чи незмін на частина мови ?




3) Що виражає прислівник?

4) Яку роль в реченні він виконує?

5) На які питання відповідає?

6) Назвіть для прикладу декілька прислівників?
3. Оцінювання роботи учнів
Учитель

Багато з вами віршували,

Та прози більше є в житті.

Ті учні, що відповідали,

Оцінки маєте такі.

(Вчитель говорить оцінки коментує їх)
VII. Домашнє завдання

Учитель


Завдання маєте додому.

Всі у щоденник запишіть.

Дванадцятий вивчіть параграф

Та вправу ось таку зробіть.



(Вчитель записує на дошці домашнє завдання: п. 12 впр.201.)
VIII. ВДЯЧНІСТЬ І побажання

Вам вдячна, діти, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу всім умінь, наснаги,

Знання хапайте на льоту.

А це сердечко, що ми маєм,



(Учитель показує на таблицю у вигляді серця.)

Напевне поєднало нас…

Бажаю щастя всім без краю

Й сердечним бути повсякчас.


Додаток до уроку

Текст міні-диктанту з теми

Знайдіть у тексті прислівники.

У Верхній Хортиці і досі гордо стоїть могутній запорізький дуб, про який на сьогодні існує чимало переказів та легенд. Це один з найстаріших дубівна Україні, йому вже понад сім століть.



Чому ж цей велетень живее ось уже сьомий вік і щовосени зеленіє? Старі діди, запорозькі нащадки, пояснюють це тим, що дуб виріс біля джерела, яке щедро напоювло його коріння і давало йому силу й снагу. Пишний крислатий дуб гідно привертає увагу багатьох мандрівників, які щиро цікавляться пам'ятниками минулого.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка