Материки Землі



Скачати 191.76 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір191.76 Kb.
План – конспект уроку

з природознавства

для 4-го класу на тему:

«Материки Землі»

Підготувала вчитель

початкових класів

Шпуй Валентина Іванівна

Шаповалівська ЗОШ І – ІІІ ступенів

План – конспект

Комбінований урок

Клас 4


Тема: Материки Землі
Мета:

Навчальна:

  • закріпити знання про карту півкуль;

  • ознайомити учнів з поняттям «материки»;

  • навчити дітей орієнтуватися на карті;

  • збагачувати словниковий запас дітей;

  • вивчити назви материків і їх місцезнаходження;

  • визначити на якому материку знаходиться наша держава;

  • сформувати уявлення про, природні умови, особливості рослинного та тваринного світу материків;

Розвивальна:

  • розвивати пізнавальний інтерес;

  • уміння самостійно працювати з додатковою літературою;

  • розвивати прагнення примножувати природні багацтва;

  • сприяти розвитку пам’яті;

  • удосконалювати вміння спостережливості;

  • розвивати просторові уявлення;

  • розвивати вміння висловлювати свої думки;

Виховна:

  • виховувати любов до природи;

  • формувати бережливе ставлення до шкільного приладдя;

  • виховувати любов до рідної землі;

  • виховання бережного ставлення до природних багатств;

  • виховувати спостережливість


Обладнання: Мультимедійна дошка.

Фізична карта півкуль, глобус, фізична карта України, карта світу, ілюстрації та слайди на тему «Материки землі», тести; підручник з природознавства; Байбара Т.М., Бібік Н.М., Я і Україна: Підручник для 4 класу. – Форум, 2005. – 175с. Інтерактивні форми роботи на уроці. – Тернопіль: Видавництво «Богдан», 2010.; Підручник для 4 класу; Зошит з друкованою основою.



Хід уроку.

  1. Організаційний момент.

  2. Хвилинка спостереження

  1. За неживою природою:

  • Яка висота сонця над горизонтом восени? (Сонце вже нижче над горизонтом ніж влітку);

  • Яка тривалість дня і ночі в цю пору? (День стає коротшим за ніч. Ніч довшає.);

  • Як залежить t C від тривалості дня і ночі восени? (Температура починає спадати);

  • Який сьогодні стан неба?

  • Чи був вітер, коли ви йшли у школу? Який його напрям?

  • Чи виглядає з-за хмар сонце?

  • Яка температура повітря?

  • Що сьогодні ви помітили цікавого?

  1. За живою природою:

  • Які зміни відбулися у рослинному світі? (Опадає листя з дерев. На деяких взагалі опало.);

  • Які зміни спостерігаються у тваринному світі? (Тваринки готуються до зими. Комашки ховаються під кору дерев.)

  • Яка діяльність людей у цю пору? (Орють поля, розвозять гній, прибирають подвір’я і будинки.)

  1. Перевірка домашнього завдання

Фронтальна бесіда

  1. Чим відрізняється план і карта?(План і карта відрізняються розмірами території, яку зображують; величиною масштабів; вказівкою сторін горизонту; різними умовними знаками зображуваних об’єктів.)

  2. Назвати всі умовні лінії глобуса. Що вони позначають? (Екватор, меридіани, паралелі.

Меридіани – проведені згори вниз лінії на глобусі, що з’єднують Північний і Південний полюси, вказують напрям північ – південь. Меридіан поділяє глобус на дві півкулі – східну і західну.

Лінії, проведені зліва направо, називають паралелями, вони вказують напрям схід – захід.

Екватор – це умовна лінія, паралель, що знаходиться на однаковій відстані від полюсів. Екватор розділяє землю на дві півкулі – Північну і Південну.)


  1. Яким кольором на глобусі чи карті зображують сушу? (Зеленим, коричневим, жовтим)

  2. Що називається географічною картою?(Географічна карта – це зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї земної кулі.)



Тести (1 варіант)

  1. Як називається умовна лінія, що знаходиться на одноковій відстані від полюсів?

А) екватор;

Б) меридіан;

В) паралель;


  1. Водні простори на карті позначаються:

А) зеленим кольором;

Б) блакитним кольором;

В) коричневим кольором;


  1. Яка умовна лінія розділяє Землю на дві півкулі Північну і Південну?

А) полюс;

Б) меридіан;

В) екватор;


  1. Який масштаб використовується на карті півкуль?

А) 1см : 14000км;

Б) 1см : 70км;

В) 1см : 40км;


  1. Лінії проведені зліва направо називаються:

А) паралелі;

Б) меридіани;

В) екватор;


  1. Зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин, називається:

А) географічна карта;

Б) глобус;

В) модель Сонця;


  1. Картою півкуль називають:

А) зображення всієї земної кулі;

Б) зображення частин глобуса;

В) зображення суші;


  1. Яким кольором позначається суша на глобусі і карті?

А) синім та блакитним;

Б) жовтим, зеленим та коричневим;

В) сірим;


  1. Що таке глобус?

А) іграшка;

Б) модель Землі;

В) м’яч для гри;


  1. Де на глобусі знаходиться північний полюс?

А) зверху;

Б) знизу;

В) посередині;

Тести (2 варіант).


  1. Глобус – це:

А) модель Землі;

Б) модель Сонця;

В) модель Юпітера;


  1. Великі географічні об’єкти на глобусі:

А) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Місяця;

Б) мають певну схожість із справжніми формами поверхні Землі;

В) мають повну схожість із справжніми формами поверхні Землі;


  1. Лінії на глобусі, які з’єднують Південний і Північний полюси і проведені згори вниз називають:

А) меридіанами;

Б) паралелями;

В) допоміжними екваторами;


  1. Лінії, накреслені подібно до екватора через певну відстань називають:

А) меридіанами;

Б) паралелями;

В) допоміжними осями;


  1. Паралелі і меридіани – це :

А) уявні лінії;

Б) реальні лінії на поверхні Землі;

В) паралелі – уявні лінії, а меридіани – реальні;


  1. Паралель показує напрям:

А) захід – схід;

Б) північ – південь;

В) захід – південь;


  1. Меридіан показує напрям:А) захід – схід;

Б) північ – південь;

В) захід – південь;



  1. Географічна карта – це

А) зменшене у багато разів зображення половини земної кулі та її окремих частин.

Б) збільшене у багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин;

В) зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин.


  1. Сушу на карти півкуль позначають:

А) однаковими кольорами;

Б) різними кольорами;

В) однаковим відтінком;


  1. Карти, на яких умовно зображується земна поверхня, називається:

А) фізичними;Б) політичними;В) картами природних зон;
Актуалізація опорних знань

Розгадування кросворда

Що дізнатися, з якою картою працюватимемо на уроці, розгадайте кросворд.

Запитання до кросворда;

1.За допомогою якого приладу можна орієнтуватися?(Компас.)

2.Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію?(Масштаб)

3.Уявна лінія на глобусі чи на карті, яка вказує напрям північ – південь і з’єднує Північний і Південний полюси. (Меридіан)

4.Простір землі, який можна охопити оком.(Горизонт)

5.Зображення на папір вигляду предмета зверху.(План)

6.Одна із основних сторін горизонту.(Південь)

7.Яку форму має Земля?(Кулі)

8.Скільки полюсів має Земля?(Два)

9.Уявна лінія, що поділяє земну кулю на дві однакові півкулі.(Екватор)

10.Модель Землі.(Глобус)

11.Як ще по-іншому називають глобус.(Куля)

12.Уявна лінія, що вказує напрям захід – схід.(Паралель)

(Слова по вертикалі – «Карта півкуль»)




  1. Повідомлення теми та завдань уроку

. – А от тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтеся, коли виконаєте вправу «Дешифрувальник»

Р

А

М

Ш

Т

И

К

Е

1

2

3

4

5

6

7

8

Зашифроване слово:

3 2 5 8 1 6 7 6



МАТЕРИКИ

  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по … ( материках).Слайд1.

  • Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Материки землі»(тема повинна бути чітко оголошена і записана на дошці).Ми працюватимемо з фізичною картою Землі.

Завданнями нашого уроку є(таблиця)

  • З’ясувати з чим зручніше працювати з картою чи з глобусом? Чому?

  • Скільки є материків, і які їх назви?

  • З яких частин складається материк Євразія?

  • Який материк одночасно міститься в Західній і Східній півкулях?

  • На якому материку знаходиться наша країна?

  1. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

Бесіда на повторення вивченого матеріалу:

  • Про що ви вивчили на попередньому уроці? (Про глобус і карту)

  • Давайте повторимо що називається картою?(учені пригадує визначення)

  • Що називається глобусом?(діти говорять визначення глобус)

  • З чим зручніше працювати? (з картою)

1.З чим зручніше працювати – з картою чи з глобусом? Чому? (Працювати з глобусом не дуже зручно. Тому, все що зображено на глобусі переносять на карту, нею набагато зручніше користуватися. )

Погляньте на глобус , які кольори переважають?Що вони позначають?

Робота з визначенням: (Слайд)

Материки – це великі ділянки суходолу, оточені з усіх сторін водою.



Бесіда (1 – 2 учні повторюють визначення)

Робота з картою:

Розповідь про назви материків (фізична карта півкуль,):

На землі є шість материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія і Антарктида. Материки відрізняються між собою за розмірами, формами земної поверхні, природою.



Бесіда на закріплення матеріалу:

  • Скільки є материків?(шість)

  • Назвати усі материки.( Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія і Антарктида)

  • Чим відрізняються материки між собою?( розмірами, формами земної поверхні, природою)

  • 2-3 учні показують на карті місцезнаходження материків;

2.Скільки є материків? Запиши їх назви.( є шість материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія і Антарктида.)



3.Робота за логічно – опорною схемою
Порт « Картографічний»

4. Проблемне запитання

- Тепер вам відомо, що таке материки. А чи знаєте ви, чим відрізняються материки від островів?

Метод « Займи позицію»

(У різних куточках класу висять плакати із написами. Діти повинні прочитати напис і зайняти позицію, тобто визначитись , що означає слово « острів» без попереднього ознайомлення)

Діти самостійно виводять правило про значення слова « острів» - 3

5. Робота з картою

- Знайдіть острови на карті. ( Гренландія)

- Що ж тоді , на вашу думку буде називатися напис під номером 1? ( це півострови)

- Знайдіть півострови на карті

( Кримський, Аравійський)



  1. Розповідь учителя про походження материків.

Історія виникнення материків

Вчені припускають ,що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

.


  1. Продовження вивчення нового матеріалу

Мандруємо , не виходячи з дому

- На землі так багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови - все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту і трішки фантазії.

А ще потрібно знати усе про ці материки.
Метод « Мозаїка» Гра « Мандрівники»

Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитись навчаючись.



Правило: уважно слухайте інформацію інших і запам’ятовуйте якомога більше цікавих фактів, за необхідності робіть нотатки.

Домашні групи отримують уявні валізи із цікавою інформацією про материк, куди вони відправляються мандрувати.



Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька.

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає,

То вправо , то вліво нахиляє,

то вперед ,то назад,

то вниз пригинає.

Птахи летять-відлітають,

А учні тихенько за парти сідають.

Розповідь дітей про материки з використанням фізичної карти півкуль, слайди:

Євразія — найбільший материк Землі. Він складається з двох частин: Європи й Азії. Умовна межа між ними проходить уздовж Уральських гір, по Каспійському, Азовському і Чорному морях, потім через протоки Босфор і Дарданелли, Мармурове море до Середземного моря.

Євразія знаходиться у північній півкулі, тому на її території є всі теплові пояси: холодний, помірний, жаркий, а також вона розміщується у Західній та Східній півкулях одночасно. Це спричиняє наявність різноманітного клімату і багатство різновидів живої природи. Євразія омивається всіма чотирма океанами планети.

Тваринний і рослинний світ Євразії багатий і різноманітний. Тут ростуть ялини, сосни, дубу, каштани, кипариси та магнолії. У лісах, степах, тайзі та тундрі живуть бурі та білі ведмеді, олені, вовки. На півдні континенту мешкають слони, тигри, крокодили.

В Євразії знаходиться Байкал – найглибше озеро світу, а також найменше море – Мармурове та наймілкіше – Азовське.



Бесіда на закріплення матеріалу:

  • Який материк найбільший?(Євразія)

  • З яких двох частин він складається? (Європи та Азії)

  • Розкажіть як проходить умовна лінія між ними?( уздовж Уральських гір, по Каспійському, Азовському і Чорному морях, потім через протоки Босфор і Дарданелли, Мармурове море до Середземного моря.)

  • Які тварини живуть на цьому континенті?( бурі та білі ведмеді, олені, вовки, слони, тигри, крокодили)

  • 2-3 учні показують на карті материк Євразію;

  • Дайте відповідь на завдання №3 в зошиті з друкованою основою.

Робота в зошиті з друкованою основою;

3.З яких частин складається материк Євразія?(з Азії і Європи)

Робота з картою:

Розповідь про Африку(Фізична карта півкуль, зображення Африки. Слайди)

Африка – другий за розміром материк землі. Він весь лежить у жаркому поясі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. Населення Африки – це люди різних народностей. У саванах, пустелях і тропічних джунглях живуть зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, мавпи. В Африці знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті – Ніл. Так як і Євразія Африка міститься в Західній і Східній півкулях. Через ці два материки проходить початковий меридіан, який ділить землю на Західну і Східну півкулі.

Бесіда на закріплення:

  • Який материк лежить у жаркому поясі?(Африка)

  • Які тварини живуть на цьому континенті?( зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, мавпи)

  • У яких півкулях міститься материк Африка?( в Західній і Східній півкулях)

  • 2-3 учні показують на карті материк Африка;

  • Запишіть відповідь в зошиті на 4 завдання

Робота в зошиті з друкованою основою;

Північна Америка

Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Північного Льодовитого, тихого та Атлантичного. У північних морях плавають айсберги , а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ тропічних тварин і рослин.

На заході простяглися високу гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби.

По материку протікає одна з найбільших річок світу Міссісіпі з притокою Міссурі.


Південна Америка

Трикутником простяглася Південна Америка від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.

На заході височать гори Анди( Мідні гори) з них видобувають мідь , вони часто вивергаються. У центрі та на сході – величезні рівнини, найбільша з яких - амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка.

Дерева в лісах південної Америки досягають висоти майже чотирьох 16-поверхових будинків, поставлених один на одний.

На материку ростуть дивовижні рослини: гевея - дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан. У річках водяться крокодили, водяні змії - анаконди.
Австралія

Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини - сумчастий ведмідь коала, кенгуру.


Антарктида

Як тільки не називають цей материк – « королева холоду», « безлюдний континент», « краї Землі», « заповідник науки»… Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки один схід сонця і один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин.

На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни - птахи, які літати не вміють. Зате добре плавають. У морях навколо багато риби. Є також тюлені, кити.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщені дослідні станції.



4.Який материк одночасно міститься в Західній і Східній півкулях?(Африка і Євразія)

Робота з картою:

Розповідь про місцезнаходження нашої країни (карта світу, карта Європи, ):

Як ми уже знаємо найбільшим материком землі є Євразія. Складається він із двох частин Європи та Азії. Саме на Європейській частині Євразії знаходиться наша країна. Україна розташована в центрально-східній частині Європи. Її територія лежить у помірних широтах Північної півкулі приблизно між 44’ і 52’пн. ш., на схід від Гринвіцького меридіану – між 22’ і 40’ сх. Д.



Бесіда на закріплення матеріалу:

  • То на якому материку знаходиться наша країна?(Євразія)

  • В якій частині Євразії вона розміщується?(Європі)

  • 2-3 учні показують на карті місцезнаходження нашої країни;

  • Запишіть відповідь у зошит (завдання №5)

Робота в зошиті з друкованою основою;

5.На якому материку знаходиться наша країна?(на Європейській частині Євразії)

  1. Узагальнення і систематизація знань

Фронтальне опитування.

  • Що таке материк?

  • Скільки є материків на Землі? Назвіть їх

  • Який материк найбільший?

  • Який материк складається з двох частин?

  • З яких частин складається материк Євразія?

  • У якій півкулі він знаходиться?

  • На якому материку знаходиться наша країна?

Робота з підручником.

  • Опрацювати статтю «Які материки є на землі» ст.95 – 99 . Дати відповідь на запитання до статті.

Дидактична гра «Сонечко»

Запишіть назви материків, і тоді засяє Сонце – центр сонячної системи. У мірі того ,як заповнюється, «промінчики», учні розповідають відомості по даному материку. (Відповідь: Євразія, Африка, Антарктида, Північна або Південна Америка)

Практична робота з контурною картою півкуль

  • Скільки материків на нашій планеті? Назвіть і покажіть їх. Підпишіть.

  • На якому материку живемо ми ? Покажіть його.

  • На якій півкулі знаходиться Австралія, покажи її на карті.

  • Які материки знаходяться на Західній півкулі? Покажіть їх кордони.

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Порт « Загадка»

  • У порту « Загадка» перевіримо свої знання

  1. Гра « Загадки – відгадки»

  • Відгадайте загадку та отримайте конверт із пазлами. Складіть із частинок свій материк.

  1. Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече,

Широченна , як море. ( Південна Америка)


  1. Все як диво тут сприймаю я

Незвичайна ця …. ( Австралія)


  1. Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)


  1. Відкритий був він

Випадково –

Той світ , що називають

Новим. ( Північна Америка)


  1. У будь-яку погоду

все навкруги із льоду. ( Антарктида)


  1. Гра « Відгадайте мене»




  1. Я - найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).

  2. Я – материк , що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. ( Африка)

  3. Я- материк , на якому знаходиться південний полюс. ( Антарктида)

  4. Я – невеликий материк, що знаходиться в східній півкулі. « Австралія)

3.Самостійна робота. Тест.(Слайд.)




  1. 1.Скільки материків на планеті Земля?

  2. а)п` ять; б)чотири; в)шість.

  3. 2.Який материк складається з двох частин?

  4. а)Африка; в)Євразія;

  5. б)Австралія; г)Антарктида.

  6. 3.На якому материку ми живем?

  7. а)Євразія; б)Австралія; в)Південна Америка.

  8. 4.Найбільший материк - це…

  9. а) Австралія; в) Південна Америка;

  10. б) Євразія; г) Африка.

  11. 5.Тільки в Південній Америці водяться…

  12. а) зебри; в) мурахоїди;

  13. б) кондори.

  14. 6) Кенгуру і сумчастий ведмідь - коала поширені на материку…

  15. а) Африка; в) Австралія;

  16. б) Північна Америка; г) Південна Америка.


XІ.Підведення підсумків.

Вікторина «цікавий світ» .Слайд

-Сумчастий ведмідь Австралії. (Коала)

-Тварина з лісів Південної Америки , яка харчується мурахами . (Мурахоїд)

-Австралійський звір, який відкладає яйця і має дзьоб, подібний до качиного .(Качкодзьоб)

-Найбільший плазун, який живе в річках жаркого поясу.(Крокодил)

-Великий звір, який зустрічається тільки у Північній Америці.(Бізон)

-Отруйна змія тропічних лісів. (Корба)

-Найбільший птах на Землі. (Страус)

-Невеликий австралійський звір, який відкладає яйця.(Єхидна)

-Найвідоміша тварина пустині, корабель пустині. (Верблюд)

-Найбільша змія річок Південної Америки. (Анаконда)

-Найбільша з людиноподібних мавп, яка живе тільки в Африці.(Горила)

-Найбільший звір на Землі, який зустрічається у тропічних лісах і саванах.(Слон)

-На якому материку мешкають кенгуру? (Австралія)

-Найменший птах на планеті.(Колібрі)

-Рослина-комахоїд.(Росичка)



Оцінюємо роботу класу на уроці, а також роботу чергових, які ведуть календар погоди і чергують у класі. Оголошую оцінки, коментуючи їх.


  1. Повідомлення домашнього завдання.

Робота з підручником: с. 95 – 99. Дати відповідь на запитання після статті;

Робота з зошитом з друкованою основою: заповнити таблицю за тиждень по спостереженню за природою;

Спостереження за природою: провести спостереження за змінами у тваринному і рослинному середовищі, а також за працею людей;

Творча робота: здійснити уявну подорож по одному з материків Землі за планом (у зошиті з друкованою основою, с.26, завд.6)


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка