Мама і пісня Мета



Скачати 63.09 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір63.09 Kb.
Мама і пісня

Мета: Показати роль української пісні в духовному збагаченні

людини;виховати в учнів повагу до найсвятішої людини на

землі - матері, привити любов до пісні, виховати естетичні

почуття.


Тип уроку: комбінований.
Сьогоднішній урок ми присвятили самій дорогій, близькій, найріднішій для кожного людині – матері. Для них хочеться говорити тільки ніжні, хороші слова, а якщо покласти на ці слова музику, то отримається прекрасна пісня, вічна, як слово – мама. Таку мету ми ставимо на уроці, а тема уроку: «МАМА І ПІСНЯ».

Урок буде трішки незвичайний, тому, що ми запросили мам, у нас присутні гості. Допоможе нам провести урок музичний керівник нашої школи Олександр Юрійович Горохов.

Кожна людина, кожний народ має свої святині. До таких святощів ми причисляємо перш за все любов до найріднішої людини, до матері, яка дала нам життя, виплекала нас і виростила, а ще любов до землі, на якій ми народилися, де проходять роки нашого життя, до тієї матері-землі, яка зігріває нас теплом, вабить квітом-красою батьківської вишні, милує маминою піснею.

МАМА! Оспіване це слово композиторами, поетами, піднесене до святині в образі Матері Божої.

Вивчаючи українську літературу ви познайомилися з творчістю Л.Українки, Т.Г.Шевченка, в старших класах ви познайомитеся з творчістю Василя Симоненка, Бориса Олійника. Ви зустрілися і ще зустрінетеся з тим, що майже вся їхня творчість присвячена жінці, матері.

Можливо хтось пам’ятає уривок з поезії вивченої вами, де йдеться мова про маму?

Мати! В усі часи, всі народи пов’язували з нею найсокровенніше. Вона корінь життя, берегиня роду людського, вона та квітка, пломінь якої ніколи не в’яне, а розцвітає з плином літ усе ясніше й недарма ми кажемо: «Мати-Вітчизна», «Ненька-УКраїна», «Матінка-земля».

«Матуся», «неня», «ненечка» так називають цю найріднішу для кожного людину. Діти! Чи не запам’яталося вам, де, в якому творі, якого автора згадується або маму називають «ненею»?

До чужих людей йшли за розумом, а до мами за серцем, порадою. Слово нені і лікувало, і повертало сили після хвороби і захищало від злих сил, і давало наснагу.

«Материна молитва із дна моря виймає», – так говорили в народі, або «Як під сонцем квіткам, так із матір’ю - діткам».

Чи знаєте ви прислів’я, де говориться про батьків, дітей, маму?

Матусина любов допомагала, покривала й боронила запорожців у далеких походах. Рідну неньку згадували вони в своїх молитвах. За продовження козацького роду билися січовики з ворогами. Берегинею ж цього роду була жінка–мати. Жінка-берегиня стоїть у витоків нового життя. Вона це життя плекає і зміцнює.

1. Що означає слово «берегиня» і чому так називали українці жінок-дружин, матерів.

2. Яким богиням ще поклонявся український народ?

3. Козаки з великою повагою відносилися до жінок, матерів. Свою Січ вони ніжно називали «Матінка-Січ». Перед ким приклонялися козаки, в честь якого свята будували церкви на території своїх поселень?

4. З якими молитвами вони вирушали в далекі, часом останні для них походи?

Діти, ви помітили, що богинями добра, кохання, краси, землі були жінки. Чому? Мабуть тому, що жінки стоять у витоків життя, вони дають нам це життя, продовжують його. І взагалі, жінка – це ніжність, спокій, краса, материнство.

Зверніть увагу на дошку, тут знаходяться картини, де зображені матері з маленькими дітьми на руках. Ці картини написані в різні часи, різними художниками, але схожі між собою образом лагідної, ніжної матері. Подивіться, як ласкаво дивляться очі материнські на свою дитину, як ніжно кожна з них пригортає своє дитя до грудей, ніби хоче захистити його від зла та кривди. А ось ікона Матері Божої – це самий древній вид художнього мистецтва, мабуть наші пращури, зображаючи Матір Божу, з дитинства приклонялися перед материнством, возвеличували його, як святиню. Всі матері однаково прекрасні, коли підносять дитину до грудей.

Перше поняття про щастя, добро і ласку нерозривно пов’язане у нас з образом матері, а мамина колискова звучить найніжнішою музикою і тоді, коли посрібляться скроні. З колискової пісні починався світ. Я заспіваю вам колискову пісню і ми розучимо її на уроці, але перед цим давайте з’ясуємо, що таке колискова пісня, звідки пішла її назва.

1. Яке лексичне значення слова колиска, колискова?

2. З чого робили колиску?

3. Який звичай пов’язаний з колискою?

А тепер уважно прослухайте колискову пісню, слідкуйте за мелодією, темпом, динамікою.

ПІСНЯ «Ой ходить сон»

1. Яка колискова пісня, чи схожа на інші, якщо ні, то чим відрізняється?

2. Чи співають колискові пісні у вашій сім’ї, хто може згадати вашу сімейну колискову?

3. Хто складав колискові пісні? («Місяць яснесенький»)



Ми прийшли до висновку, що мама була у вашому житті першою, яка навчила вас не тільки говорити, розуміти навколишній світ, а ще й запалила у вашому серці вічне слово пісні. Велику силу має українська пісня. Вчені дослідили, що ті люди, які співають народні пісні, менше хворіють і довше живуть. Найдорожчих гостей завжди зустрічали піснею, хлібом-сіллю на вишитому рушникові.

Мабуть настав час зустрічати гостей, мам і заспівати вашу улюблену пісню, яка є улюбленою у ваших бабусь, мам. Багато років цю пісню люблять і знають, навіть не знаючи, хто її написав. Такі пісні не вмирають, вони вічні. З цієї пісні і у мене була перша зустріч з прекрасним світом музики, яка пізніше і вказала на вибір моєї майбутньої професії. Це пісня «Рідна мати моя». Хто написав цю пісню ми знаємо. Слова А.Малишка, музика Майбороди.

Звучить пісня «Рідна мати моя»

Є пісні, які століттями складав народ, є авторські пісні. Вони відрізняються між собою. Такі пісні, які мають авторів, але вони стали дуже популярними й улюбленими, вважаються народними.

«Ніч яка місячна» – український романс, сл. М.Старицького;

«Реве та стогне Дніпр широкий» – сл. Т.Шевченка;

«Час рікою пливе» – сл. І.Франка.

Я заспіваю уривок з пісні народної і авторської, а ви повинні їх розрізнити і сказати, чим вони відрізняються.



Звучить пісня «Летіла зозуля» і «Берегиня»

1. Для чого ми з вами учимо пісні, взагалі для чого нам потрібна музика, пісні?

Сьогодні до нас на урок завітали ваші мами. Всі вони працюють на різних ділянках господарства, мають різні захоплення, але їх об’єднує любов до пісні. Шановні мами, ми хочемо у вас запитати:

1. Ви могли б жити без пісні?

2. Хто вас навчив співати?

3. Яка була ваша перша пісня?

4. Які пісні співали в школі коли вчилися ви?

5. Чи співаєте ви разом зі своїми дітьми вдома українські народні пісні?

Заспівайте для нас вашу улюблену пісню.

Звучить пісня «Мамина коса» муз. Хорта, слова Чернецького.

Діти, ми знаємо багато пісень про маму, яку б ви хотіли виконати для мам, а може й разом з ними? Якщо вони знають цю пісню.



Звучить пісня «Мамина вишня» сл. Луценка, муз. Шашкевича.

Цю пісню написали А.Пашкевич та Д.Луценко. Вона мелодійна, ніжна.

1. А які пісні написав А.Пашкевич?

2. Яких ви знаєте українських композиторів, які присвятили свою творчість мамам? (І.Сльота, Пашин, Морозов, І.Стадник, Філіпенко).

3. Подивіться на ці портрети, хто ці жінки?

4. Яку ми знаємо пісню з репертуару Р.Кириченко? «Душі криниця».



ДУШІ КРИНИЦЯ

Що на світі наймиліше

Раз мати спитала.

Ти, дорога наша мамо,

Діточки сказали.

Вам, дітоньки мої любі,

Ще о тім би знати,

Що крім мене, ще і другу

Маму слід кохати.

Бо та друга всім нам мати

Нас вона повила

Хлібом-сіллю і водою

Нас вона кормила.

Її мова люба, мила

Нас все забавляла.

Її душа голубила

Пісня до сну клала.
Про яку ж це маму іде мова в цьому вірші?

Так, це наша Батьківщина, яку ми звемо Україною. Хто ми? Які? Звідки? Чому звемося українцями? Про це ми і поговоримо на наступному уроці. Тема наступного уроку «Мати-Батьківщина».


ВИСНОВОК. Ось і закінчився наш урок, пролетів, як одна мить, але я думаю, що у ваших дитячих серцях залишився образ мами, мамина пісня, запам’ятаються вам більше і ті пісні, які ми співали на уроці, і ті слова, що були сказані мною, мамами. Так хочеться знати, чи торкнулася вашого серця незрима струна любові. Любові до батьків, Батьківщини, пісні?

Діти, ви мабуть звернули увагу на ці прислів’я, які повинні вам запам’ятатися на все життя.

Дякую всім за урок.

Пам’ятайте назавжди:

Під сонцем – тепло

На найчудовіших землях – добре,

А під материнським крилом

і добре, і затишно.

На все добре. До побачення.
Використана література:


  • Українське народознавство, Львів. Видавничий центр «Фенікс» – 1977;

  • «Традиції українців не мають аналогів» Селянська зоря № 21(45) 2.09.2000р.;

  • «Народитися в сорочці» журнал «Радянська жінка» 1990 р.

  • «Будем косу розплітати» журнал «Радянська жінка» 1990 р.



Осокорівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Нововоронцовського району

вчитель


Дудка О.І.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка