«Майстерня скульптора»



Скачати 297.93 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір297.93 Kb.

Чапаєвська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Кегичівської районної ради Харківської області

Відділ освіти Кегичівської районної державної адміністрації



«Майстерня

скульптора»

Учителя початкових класів

Чапаєвської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

Кегичівської районної ради

Харківської області

Борсук Зої Іванівни

Рекомендовано методичною радою відділу освіти

Кегичівської районної державної адміністрації

Протокол №_____ від «___»________________ 2010 р.

Рецензенти: Хоменко Світлана Іванівна, заступник директора школи з навчально-виховної роботи, вища кваліфікаційна категорія, учитель-методист
Автор-укладач:

Борсук Зоя Іванівна, вчитель початкових класів Чапаєвської ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист



Майстерня скульптора – Україна. – Чапаєве, 2010. – 30с.

Плани-конспекти уроків з образотворчого мистецтва для 3-го класу сприяють формуванню в учнів умінь аналізувати та інтерпретувати відповідно до вікових можливостей твори різних видів образотворчого мистецтва, висловлювати особистісне ставлення до виявів естетичного життя в мистецтві, використовуючи термінологію, зумовлену змістом програми, передавати виражальні можливості силуетної форми.

Зміст уроків дає можливість учителю сформувати в учнів такі ключові компетентності:


  1. Уміння вчитись:

  • вміння бачити, емоційно відгукуватись та усвідомлювати красу, естетичні якості різноманітних явищ і об’єктів навколишнього світу;

  • користуватися знаряддями праці, матеріалами та обладнанням скульптора;

  • передавати характерні пози та рухи тварин і людей;

  • оздоблення опуклим та заглибленим рельєфом скульптурні зображення.

  1. Комунікативну компетентність:

  • уміння чітко висловлювати свої думки, слухати, відкрито виражати почуття;

  • адекватно реагувати на критику;

  • визнавати внесок інших у спільну роботу;

  • уміння бути «членом команди».

  1. Художню компетентність:

  • засвоєння основ образотворчої грамоти, об’єднаних у такі групи навчальних завдань: лінія, колір, форма, об’єм, простір, композиція;

  • засвоєння основних художніх технік та матеріалів.

ЗМІСТ




Вступ

4



Урок №1 «Майстерня скульптора. Хто в лісі живе? У майстерні скульптора. Специфіка праці скульптора. Передавання елементарної будови тварин. Ліплення пластичним способом композиції «Хто в лісі живе?» (пластилін)»


5-14



Урок №2 «Райдужна пташка. Виражальні можливості силуетної форми. Оздоблення форми декором . Виконання об’ємної композиції «Райдужна пташка» (пластилін)»


15-24



Урок №3 «Веселі зимові розваги дітей. Передавання елементарної будови людини в русі. Виконання об’ємної композиції «Веселі зимові розваги дітей» (глина, пластилін)»

25-30


Вступ

Метою художнього виховання засобами образотворчого мистецтва є розвиток у дітей високих естетичних ідеалів на основі особистісного ціннісного ставлення до реального світу та творів мистецтва, здатності до сприймання, розуміння і створення художніх образів, формування потреб і здібностей до творчої самореалізації у процесі художнього осмислення світу.

Головними завданнями курсу є:

формування



  • особистісно-позитивного, художньо-естетичного ставлення до дійсності, здатності до не утилітарного, художнього пізнання світу та його образної оцінки, потреби у спогляданні та милуванні з метою отримання естетичної насолоди від творів мистецтва та явищ навколишнього світу;

  • потреб до самореалізації через продуктивну художню творчість, художньо-естетичне наповнення навколишнього середовища у відповідності до вікових можливостей;

  • Елементарно світоглядних орієнтацій та оцінних суджень, основ національної та громадської свідомості;

  • Морально-естетичних та вольових якостей (працелюбності, художньо-естетичних смаків та інтересів, ініціативності, активності, самостійності і толерантності

розвиток

  • почуттєво-емоційної сфери, здатності емоційно відгукуватися на різноманітні вияви естетичного у навколишньому світі та мистецтві;

  • універсальних художньо-творчих якостей особистості: уяви, оригінального, нестереотипного (образного) мислення, спостережливості, зорової пам’яті;

  • сенсорних здібностей (почуття кольору, форми, ритму, фактури поверхні).

Урок №1


Тема: Майстерня скульптора. Хто в лісі живе? У майстерні скульптора. Специфіка праці скульптора. Передавання елементарної будови тварин. Ліплення пластичним способом композиції «Хто в лісі живе?» (Пластилін).

Мета: - продовжувати надавати учням відомості про скульптуру як вид мистецтва, поглиблювати знайомство з видами скульптури; ознайомлювати учнів із поняттям «кругла скульптура», «пам’ятник», «статуетка», «рельєф»; закріплювати навички роботи з пластиліном; продовжувати ознайомлювати з поняттям «анімалізм як жанром образотворчого мистецтва;

- збагачувати та закріплювати у дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати навички основних видів ліплення, передавання форми та побудови предметів; розвивати дрібну моторику рук;

- виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.

Обладнання: Навчальні плакати. Репродукції картин відомих художників, об’ємні зображення.

Матеріали та

інструменти: Дошка для ліплення, пластилін, стеки, шаблони.

Тип: Комбінований урок.
Хід уроку:

Заходячи в клас, діти обирають собі кольорову смужку, відповідно до свого настрою (коричневу, жовту, оранжеву чи сіру). За кольоровими ознаками створюється група. На партах лежить такого ж кольору листочок.



І. Організація класу.

Дзвоник дзвенить, не стихає ,

Школярів усіх скликає:

Гей, до класу поспішайте,

На місця свої сідайте.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слова вчителя: Діти, ми одержали листа з лісу. Його господиня, лісова фея, запрошує нас до себе у гості. Ось послухайте, що вона пише:

Тож приходьте, поспішайте,

В путь-дорогу вирушайте.

Лісові казки новенькі

Розкажу вам, діти,

Покажу звірят маленьких…

А щоб ви не заблукали висилає карту.

Вчитель: Ну то що, помандруємо у ліс ?

Щоб швидше туди дістатися, оберемо транспорт.

Відгадайте, чим же ми поїдемо.

Загадки: Залізний кінь, фарбований

І гумою підкований. (Автомобіль)

Хатку на колесах маю

І бі-бі собі співаю. (Автомобіль)

Вчитель: Гляньте під аркушиками на парті є авто,

Обраного вами кольору .

Сідаємо і їдемо. (Діти гудуть, відтворюючи звук автомобіля)


А ось уже і ліс. Вийдемо з машин. Ідемо тихенько, пам’ятаючи

Правила поводження у лісі:

  1. Пам’ятай, ліс - твій друг.

  2. Не рви квіти, не ламай дерева кущів.

  3. Дбай, щоб ліс був чистий.

  4. Піклуйся про лісових мешканців.

А от і «лісова школа». Зайдемо? Я тут бачу тварин. Відгадайте, хто тут є?
Загадка 1: Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба. (Білка)

Загадка 2: Під ялинками , під соснами лежить

Лежить клубок з голками. (Їжак)

Загадка 3: Взимку ляже спать

Дядько волохатий.

Лиш тоді устане

Як весна настане. (Ведмідь)

Загадка 4: Вдень сліпа,

А вночі зряча.

Ловить мишей,

А не кіт. (Сова)

А ще хто там є? Прочитайте, розгадавши ребуси.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1). Вчитель виставляє малюнки тварин на дошці .





Проводиться гра : Хто тут зайвий? Чому? (Сова – бо це птах).

2). Слова вчителя : Про птахів ми будемо говорити на наступному уроці, а зараз послухаємо про що йде мова на уроці у лісовій школі. А вивчають вони тему «Скульптура».

- Бачу, затрудняються.

- Може допоможемо їм?

3). Проблемне питання:

- Скажіть, що таке скульптура?

- Які є скульптури?

- Яки види?

- З чого вони виконуються? З якого матеріалу?



ІV. Вивчення нового матеріалу.

Затрудняєтеся і ви? Ну що ж, тоді будемо разом із тваринами лісу вивчати це питання.

1). Повідомлення вчителя: Так от, слухайте: усі роботи пов’язані з мистецтвом ліплення – називаються скульптурою.

Скульптура – це вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконуються з твердих або пластичних матеріалів.

Круглу скульптуру можна побачити з усіх боків, обійти навколо. До круглої скульптури відносяться пам’ятники, створені на честь історичних подій чи видатних людей. Вони великі за розміром, виконані з довговічних матеріалів: бетону, каменю, металу. Встановлюють пам’ятники на вулицях і майданах , у садах, парках , скверах.

Зображення не дуже велике за розміром називається статуєю. Вони призначені для прикрашання приміщень. Їх виконують з мармуру, бронзи або деревини.

Декоративні скульптурки призначені для прикрашання меблів, - це статуетки. Їх виконують із глини, бронзи, деревини, скла, напівкоштовних каменів і дорогоцінних металів.

Рельєф – скульптура, обмежена площиною фону і пропонується для огляду з одного боку. Рельєфи прикрашають стіни будівель зовні, із середини. Виникла скульптура дуже давно. Ще серед первісних людей. Тоді створювались фігурки з одного шматка глини чи каменю, були дуже примітивними і не надто схожими на людину чи тварину. Зараз же створюють художники чудові скульптури. (див.додаток 1)
2). Робота з підручником.

1. Розгляд фотографій, малюнків (Л.М.Любарська, Образотворче мистецтво 3 клас, стор. 39-40).

2. Слово вчителя: Перш ніж щось створити, скульптор виготовляє малі пошукові роботи. Спочатку із слухняного пластиліну чи глини. Це – ескізи. А потім уже робить великі скульптурні роботи, які закріплюють на металевому або дротяному каркасах.

Під час створення скульптурних зображень складної форми з м’яких матеріалів художники-скульптори використовують три способи ліплення:



    • конструктивний (скульптура складається з окремих частин);

    • скульптурний (створення з цілого шматка за допомогою видалення непотрібних фрагментів – тобто висіканням);

    • комбінований.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Дуже захотілося деяким звірятам отримати скульптури із своїм зображенням, аби прикрасити ними свої помешкання. Це – лисичка, зайчик, білочка та ведмідь.

Отже я думаю діти, що сьогодні ми цим і займемося. Уважимо звірятам?

VІ. Виконання практичного завдання.

1). Візьмемо для роботи матеріал, що може замінити глину – пластилін. З чого виготовляється пластилін , знаєте? (Відповіді учнів)


Слова вчителя: Це штучний матеріал із суміші глини з олією, смальцем або бджоляним воском та фарбниками. Як ви гадаєте, що являється найголовнішим інструментом при ліпленні? Відгадайте?

Загадка: П’ять братів, п’ять силачів,

Хоч і здаються малими

Можеш все робити ними:

І писати, й майструвати…

Хто вони ? Зумій вгадати? (Пальці)

А допоміжним матеріалом є …. стеки.

2). За кольоровими смужками ви об’єдналися в групи. Працювати будемо колективно, конструктивним способом ліплення (з окремих частин). А значить попередньо розприділивши обов’язки у групі.

Читаємо на дошці девіз:

В колі друзів

Краще працювати,

Легше думати

І вироби виготовляти

3). Правила роботи у групі:

1. Уважно слухай товариша.

2. Не критикуй! Не принижуй!

3. Пам’ятай про взаємоповагу.

4. Маєш право промовчати.

5. Дотримуйся визначеного часу.

4). Згадаємо ще й правила користування пластиліном:



  • не брати до рота;

  • не запихати в очі;

  • не розкидати;

  • не наліплювати на парту;

  • ліпити на дощечці;

  • користуватися стеками;

  • помити руки після користування пластиліном.

5). Інструктаж.

І виготовляти будемо тваринку відповідно до обраного кольору… Коли ми зображуємо тварину, скульптура називається анімалістичною.







  • Перед початком роботи пластилін треба добре розігріти та розім’яти;

  • починати ліплення конструктивним способом потрібно з найбільших частин (у тварин – це тулуб і голова) ;

  • потім виконуйте частини менші за розміром (лапи, вуха, хвіст, шию). Слід пам’ятати, що задні лапи в усіх звірів ніби вигнуті в коліні назад.

  • під час ліплення весь час порівнюйте розміри і пропорції окремих частин тіла.

  • частини тіла скріпіть між собою примазуванням. При з’єднанні тонких частин скульптури ( хвіст, кінцівки) можуть погнутися . Тому всередину таких деталей треба вставити шматочки дроту чи тоненькі палички (сірники) (Див. Додатки № 2,3,4,5)

  • постарайтеся передати своєму звірові характерні пози, передати його рух.

6). Хвилинка – веселинка.

Але дивіться, щоб не було так як у Андрія.

(вірш О.Фесюка «Я ліплю слона»)

Я зараз вам зліплю слона,

Заждіть лише хвилину…

Не вийшов слон – була лише одна

Коробка пластиліну.

7).Самостійна робота учнів (всі отримують листочки: демонстраційний матеріал і послідовність ліплення)


VІІ. Фізкультхвилинка

Пташка високо літає.

Зайчик високо стрибає.

Тихо лис десь пробіжить.

Їжачок в траві сидить.

Десь в барлозі спить ведмідь.

Цих тваринок всіх любіть.
VІІІ. Завершення роботи.
ІX. Виставка робіт і підбиття підсумків.
(Виявлення і виправлення помилок)

- Ну що ж завершили роботи? Подаруємо тваринкам їхні скульптурні зображення.

- А нам час повертатися додому.

І пам’ятайте: ліс – дуже добрий,

І якщо його не ображати,

Він завжди буде вам радий.


Урок №2


Тема: Райдужна пташка. Виражальні можливості силуетної форми. Оздоблення форми декором. Виконання об’ємної композиції «Райдужна пташка» (Пластилін)

Мета : - розширити поняття про різноманітність форм і пропорційні особливості будови птахів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму та пластику птахів, ліпити казкових птахів на основі спостереження за творами декоративно-прикладного мистецтва; активізувати творчість учнів;

- розвивати моторику рук; формувати естетичні почуття, смак;

- виховувати вміння працювати в колективі, узгоджувати свої дії з товаришем, акуратність під час роботи з пластиліном; шанобливе ставлення до природи, птахів, бажання допомагати їм.

Обладнання: Ілюстрації, фото, зразки учнівських робіт.

Тип: Узагальнення і систематизація знань.
Хід уроку
І. Підготовка робочих місць

ІІ. Організація класу

Слова вчителя:

Щоб упоратись із завданням цього уроку, вам слід слухати уважно, працювати старанно.

Наш девіз: Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1). Інтерактивна гра «Давайте сперечатися».



  1. Що таке пластилін ?

Це суміш глини, смальцю, олії чи бджолиного воску та барвників. (Так).

  1. Скульптура буває круглою чи рельєфною? (Так)

  2. Круглу скульптуру можна споглядати з одного боку? (Ні, можна обійти з усіх боків).

  3. З одного боку розглядається рельєфна скульптура? (Так)

  4. На минулому уроці ми з вами споглядали рельєфну скульптуру? (Ні, круглу)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми будемо з вами вчитись виготовляти рельєфну скульптуру. Щоб дізнатися, який виріб виготовлятимемо, відгадайте загадку:

Прилетіли гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати

Збудували собі хати. (Птахи)



V. Виклад нового матеріалу.

1). Слово вчителя:

Птахи – це група тварин, добре пристосованих до польоту. Їх тіло вкрите пір’ям, яке захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Птахи - дуже корисні тварини.

На минулому уроці ви поділилися на групи, склавши малюнки із їх частинок. Кожна утворена група повинна була приготувати цікавий матеріал про свого птаха, що отримали на малюнку.

2). Перша група презентує свого екзотичного птаха.
1-й учень читає загадку:

Ця пташка різнокольорова

Дивовижна і чудова.

Ось перед вами диво-птиця,

Чимось схожа на жар-птицю.

Яке пір’я в птиці,

А ну, лиш подивіться.

(Діти показують пір’я та ілюстрацію павича)

2-й учень : Павич належить до родини фазанових. Що й казати, павич – красень, особливо коли розпушить свій гарний хвіст. Кожна пір’їнка його прикрашена «очима». Голова, шия і груди – сині. Спина – зелена.

У нас на Україні можна побачити павича лише в зоопарку, а завезені вони з теплих країн.

3-й учень: Існує вислів «Синій птах щастя». Цей птах зустрічається у міфах та легендах. Він також схожий на павича.

4-й учень: Я, мабуть, зараз всіх здивую, сказавши, що сині птахи існують і в реальному житті. Живуть вони на Тянь-Шані і добре імітують голоси своїх сусідів -птахів.

5-й учень: У приказках і фразеологізмах так говорять: «Хвалилася ґава павою стати, та забула пір’я поміняти», «Ходить як пава». Поясніть значення цих висловів.

6-й учень:

Походжає гордо, іч,

Розмальований павич.

Хай там день чи темна ніч,

Він надутий, наче сич,

В чому справа, в чому річ?

Запишався наш павич! (А.Камінчук)

7-й учень: Мені було цікаво дізнатися, що дуже красиві райські птиці мають спокійну вдачу, ніколи не б’ються аби зберегти своє гарне оперення.

Слова вчителя: А зараз послухаємо учнів другої групи.

1-й учень:

Ми приготували кросворд про птаха, що живе в дикій природі на території нашої країни.



2-й учень:

Назвіть пташок за їхніми силуетами, впишіть у клітинки. У виділеному стовпчику прочитайте назву птаха, якого ми ї хочемо вам представити. (див.














с 1

о

в

а










п 2

і

в

е

н

ь
















л 3

а

с

т

і

в

к

а






















г 4

о

л

у

б
















ж 5

у

р

а

в

е

л

ь










о 6

р

е

л















3-й учень : Прочитайте слово: (Снігур).

Учень виставляє малюнок.

(Див. додаток № 1).

4-й учень:

Виснуть густо на гілках,

Бо замерзли долі

У синеньких піджаках

У червоних льохах.. (В. Підпалий).

5-й учень :

Пропонуємо вам гру «Хто зайвий».

Подивіться на птахів і скажіть, хто тут зайвий. (Півень, бо це свійський птах).

Учень виставляє малюнки птахів

(Див. додаток № 1,2, 3, 4)


Слова вчителя: І настав час третій групі представити свого птаха.

1-й учень:

На подвір’ї ходить птах

І співає по складах .

Шия жовта, хвіст зелений,

Борода, як маків цвіт,

Ходить птах цей по двору,

Співом будить дітвору. (Півник)

(учень виставляє малюнок)

2-й учень:

Півника люди любили завжди

Захисту знак від нещастя й біди.

Півник здавна на дахах красувався ,

На рушниках він також вишивався.

3-й учень :

Був оберегом співець наш горластий

Ось на тарілці мальований красень,

Гребінь великий, червоний, розкішний,

Хвіст різнобарвний, як райдуга пишний.

Півник завжди поважався людьми…

Вчитель: Мабуть, я знову вас здивую, сказавши, що півень і павич – родичі. Але це так. Вони належать до сімейства курячих.

4-й учень :

Півень – ранковий птах. Він своїм криком сповіщає: «Сонце зійшло. Відступили темні сили. Прийшов новий день».

3). Надання необхідної інформації.

Слова вчителя: Вам, напевно, не раз доводилося бачити зображення птахів на серветках, у вишивках,, іграшках. Адже в Україні птах - це символ світла, благополуччя, добра. Він приносить на своїх крилах щастя. Птахи гарні, райдужні, казкові.

Створюючи якийсь образ, ми вдихаємо у нього життя, вкладаємо у нього часточку себе і, водночас, змінюємось самі: стаємо чуйнішими, уважнішими, добрішими. Здавалося б, звичайна пташка, яка щодня милує наше око своїм ошатним оперенням і дзвінким голосом. Може у наших виробах бути незвичайним, казковим, райдужним птахом.

(демонстрація ілюстрацій із зображенням візерунків

декоративно-прикладного мистецтва)



- Чому їх назвали казковими?

Творче завдання.

Слово вчителя. Який радісний казковий настрій створює сполучення яскравих кольорів! Гадаю і ви зможете створити диво-птаха, але свого. Виконувати роботу будете в техніці рельєфної скульптури .


Повідомлення.

Ви вже знаєте, що рельєф – це скульптура, яку можна розглядати лише з одного боку.

Пам’ятайте! Розрізняють три типи рельєфу: барельєф, горельєф та контррельєф.

Зображення, що виступає над площиною фону менше, ніж на половину свого об’єму – барельєф.

Якщо в рельєфі предмет виступає більше, ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури, його називають горельєфом.



Рельєф, у якому контури предмета вирізано на площині, називається контррельєфом.




Інструктаж (послідовність виконання роботи)

Отже, сьогодні ми з вами будемо виготовляти рельєфну скульптуру. Кожна група продовжує роботу над своїм птахом.

Для виготовлення рельєфу потрібно:



  • Приготувати дощичку або цупкий папір, пластилін, стеку.

  • Пластилін наліпіть на дощечку рівним шаром завтовшки 5 мм. Це буде тло.

  • Стекою або іншим гострим предметом нанесіть контур рельєфу (обведіть шаблон).










  • Для рельєфного візерунка використовуй пластилінові джгутики різної форми, приплюснуті кульки та овали, ковбаски.




  • Наліплюйте пластилін доти, доки не заповните весь контур малюнка. Стежте за найвищими і найнижчими точками зображення.

  • Стекою вирівняйте площину та контури рельєфу.

  • Пам’ятаючи, що ми створюємо композицію, то повинні визначити розташування у просторі предмета та його зв’язок з іншими предметами.

  • За потреби, композицію можна доповнити рослинними елементами.

  • Виконуючи заглиблений рельєф, зображення птаха продряпай на основі гострою паличкою.

  • Скористайся будь-якими придатними для цього предметами, які при надавлюванні на поверхні пластиліну залишатимуть різні заглиблення. Це можуть бути стека, олівець, кулькова ручка, стержень, ковпачок від ручки тощо.



VІ. Інтерактивна вправа.

Виготовлення рельєфу чарівного птаха.

1. Підготовча вправа.

Пластилін я вибираю,

Грію, в пальчиках стискаю.

І в долоньках у теплі розм’якає пластилін.

Зліплю звіра, зліплю птаха,

Занесу до мами й тата.


2. Самостійна робота.

(Грає музика. Учитель контролює роботу учнів, налаштовує їх на співпрацю)


VІІ. Фізкультхвилинка. (За Л.К.Грищенко)


Крильця пташки розправляють. Руки розвести в сторони.

Їх до сонця підіймають. Руки вгору. Потягнутися.

Потім можна політати. Покрутитися. Рухи руками, вгору та вниз.

І комашок поганяти.

На галявину злетілись, Присісти.

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли, Рухи руками вгору та вниз.

У гніздечко хутко сіли. Сісти на місця.




VІІІ. Підбиття підсумків.

Перегляд та оцінювання робіт.

Слово вчителя:

Закінчимо роботу і птахи злітаються, щоб похизуватися своєю красою: павичі – до чарівного пташиного царства, снігурі – до годівнички, а півники – до цієї декоративної миски (вчитель показує миску) поласувати зерном. Давайте проаналізуємо і оцінимо виконані роботи . Зверніть увагу на охайність виконання та вдало підібрані кольори.

Що найбільше вам сподобалося на уроці ? (Відповіді учнів)

А ще я хочу додати своє слово:

Ніколи не робіть шкоди

Тварині у ріднім краю.

Нехай звеселяють природу,

Співають пташки у гаю.

Учень: Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І всіх, хто зимує у нас.

Гра «З поданих слів складіть прислів’я»

Підгодовуй, вони, пташок, віддячать, влітку, взимку - тобі.
(Підгодовуй пташок взимку - вони віддячать тобі влітку.)

ДОДАТОК № 1


ДОДАТОК № 2



ДОДАТОК № 3



ДОДАТОК № 4



Урок №3


Тема: Веселі зимові розваги дітей. Передавання елементарної будови людини в русі. Виконання об’ємної композиції «Веселі зимові розваги дітей» ( глина, пластилін)

Мета: - продовжувати ознайомлювати учнів з пропорціями людської фігури; надавати початкові відомості про правила малювання людської фігури, що рухається; закріплювати знання про основи композиції;

- розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати у дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості;

- виховувати в учнів акуратність, увагу.

Обладнання: репродукції картин, фотографії, схеми послідовності малювання людини в русі, схеми пропорцій та побудови людської фігури.

Тип уроку: Комбінований.


Хід уроку:
І. Організація класу: Холодно зараз в лісах і лугах

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Друзі мої, я вітаю всіх вас.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1). Розгадай те, будь ласка, загадку:

Чудо-сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

Їде в саночках цариця -

Білокоса, білолиця.

Рукавом своїм махає,

Сріблом землю накриває.

Хто це? (Зима)

2). Давайте складемо словникову павутинку до слова

«зима».











зима




















ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.



Вчитель: Знову до нас завітала зима

Снігом покрила ліси і поля.

Сніг і хурделиця всюди гуляють,

Мороз аж тріщить,

Всім дошкуляє.

Учень: Станемо на лижі,

Візьмемо ковзани,

Спортом будемо займатися ми.

І не страшний нам ніякий мороз,

Не боїмося Його ми погроз.

Вчитель: Бачу, діти, вас зовсім не засмучує холодна морозна погода.

Діти: Ні. (декламують вірші)



  1. Ой, діждались ми пори -

Кришталевої зими.

Нумо, санки й лижі в руки

І помчимо щодуху всі з гори.

2. Хай мороз за носа не щипається,

Хай він з нами, з дітьми позмагається.

Хай старенький нас наздожене

Перш , ніж всіх морозити почне.


3. Ой, зима, ой скільки тут чудес!

Ніби в казку-чарівницю попадеш,

Для дітей - найкращая пора,

Тому й любить зиму дітвора.


4. Он в сніжки грають малюки.

В хокеїстів аж ламаються ключки.

Фігуристи так танцюють на льоду ,

Іскри крешуть ковзан очки на ходу.


5. Подивись на витвір дітвори.

Це ж найкращі скульптори в дворі!

Сніговик і баба посміхаються,

Може, і вони з дітьми позмагаються?

ІV. Повідомлення теми і мети.

Вчитель: Ну то що, діти, позмагаємося зі сніговиком і бабою? І змагатися ми з ними будемо у створенні скульптури. Ми будемо вчитися правильно передавати пропорції тіла людини і передавати її рухи. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Зимові розваги дітей, така цікава і близька для вас».

V. Робота над темою уроку.

1). Гра «Мікрофон»



  • Ви не забули, що таке скульптура ? (Вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну форму і виконуються з твердих або пластичних матеріалів).

  • Що це за пластичні матеріали? (глина, пластилін).

  • З чого виготовляється пластилін? (глина з додаванням смальцю, олії, бджолиного воску та барвників).

  • Основні види скульптури. (кругла та рельєфна).

  • Із скількох боків можна споглядати круглу скульптуру? ( З усіх боків її можна обійти).

  • А рельєфну? (З одного боку).

  • Чи помітили ви , що в круглій скульптурі художник не зображує дерев, рослин, будинків?

Повідомлення:

Об’єктом зображення є людина чи тварина.

Пропорцію людини, що росте, змінюється. Так, у малих дітей, голова велика і займає п’яту частину всього її зросту. (Вчитель демонструє малюнок).

Голова дорослої людини займає сьому частину її зросту.

Коли людина рухається, положення окремих частин її тіла змінюється за певними правилами. Так, фігура, яку ми зображуємо має врівноваженою, інакше глядачам здаватиметься, що вона падає. (вчитель демонструє малюнок).

Художники, зазвичай, починають малювати людську постать зі схем, що відображає розташування кісток у скелеті. А потім «нарощують» м’язи, додають одяг.




2). Організація сприйняття творів мистецтва та малюнків.



В.І.Суриков «Здобуття снігового містечка»

Великий російський художник В.І.Суриков у картині «Здобуття снігового містечка» зобразив народну гру.

Сонячний морозний день. Іскриться пухнастий сніг. Милує око барвистий одяг святково вдягнених людей. Цілий натовп оточив місце гри, щоб помилуватися молодецькою силою і сміливістю. А сам герой на баскому коні нестримно мчить уперед, долаючи всі мури снігового містечка і опір учасників гри.

Веселощі, завзяття, життєрадісний народний дух оспівує Суриков у своїй картині.

Подивись уважно на картину. Визнач, яким кольорами художник передає небо, сніг, одяг людей.



Учитель демонструє учням репродукцію картини, що зображає зимові розваги.



  • Що об’єднує ці твори? (рух)

3). Творче завдання.

Слова вчителя:

Ви сказали, що любите зиму, любите кататися на ковзанах, санках, лижах. Уявити себе в такій ситуації вам допоможуть вірші:

Сніги упали свіжі.

Прослався білий шлях-

Візьму я бистрі лижі,

Полину, наче птах. (М.Підгірянка)




Засмаглі, заповзяті,

Немовби на вітрах,

Летять униз хлоп’ята,

На лижах і санках. (І.Гущак)



Отже, ми будемо сьогодні ліпити дітей у русі (за власним задумом), що катаються на лижах, ковзанах, санчатах.

4) Повторимо правила користування пластиліном:



  • не брати до рота;

  • не запихати в очі;

  • не розкидати;

  • не наліплювати на парту;

  • ліпити на дощечці;

  • користуватися стеками;

  • помити руки після користування пластиліном.

5). Інструктаж:

  • Ліпи в тій послідовності, яку зображено на малюнках (вчитель демонструє малюнок)

Для того, щоб зліпити фігуру хлопчика, потрібно:



  • поділіть шматок пластиліну на п’ять частин;

  • дві частини використайте для ліплення тулуба;

  • одну частину розріжте стекою і виліпіть ноги;

  • ще одну частину поділіть на дві однакових частини і виліпіть руки;

  • з п’ятої частини виліпіть голову та з’єднайте її з тулубом;

  • для закріплення рук, ніг встав у середину пластиліну шматки дроту чи невеликі тонкі палички (каркас);

  • виліплюючи форму, не забувай про шию, плечі;

  • окремо виліпіть шапочку, приєднайте її до голови;

  • стекою зробіть очі, пальці рук, штанці, куртку;

  • уявіть себе на лижах чи ковзанах, надайте фігурці руху: зігни впопереку, обережно приведи ноги і руки у потрібне положення. Дій сміливо і рішуче: нахиляй фігурку, розвертай тулуб, піднімайте і згинайте кінцівки.

  • лижі можна зробити із паличок для морозива, а ковзани – з маленьких шматочків дроту, або виліпіть санки з додаткового шматочку пластиліну.

6). Практична діяльність учнів. Інтерактивна вправа.

Вчитель спонукає дітей до взаємодії, допомагає їм.

- Але не допускайтеся таких помилок. Уважно подивіться і скажіть, що на малюнку не так?


VІ. Фізкультхвилинка. Рух – це здоров’я наше,

Він підбадьорює усіх нас,

Давайте ж встанемо цілим класом

Фізкультхвилинці прийшов час.

Школярі всі дружно встали,

Фізкультхвилинку розпочали. (Ходьба на місці)

Руки гарно розім’яли,

Як Клички побоксували. (рухи руками).

Як Шевченко у футболі

Забиваємо ми голи. (рухи ногами).

Всі, як Бубка, пострибали (стрибки)

І за парти посідали.

VІІ.. Продовження практичної діяльності.

Поетапне виконання завдання..

VІІІ. Підсумок уроку.

1). Демонстрування, перегляд та оцінювання дитячих робіт.

2). Пам’ятка дорослим і дітям «Нам мороз не страшний» (Вчитель роздає пам’ятку кожному учню)



ПАМ’ЯТКА ДОРОСЛИМ І ДІТЯМ

* * * * * *

* * * *

Кожна хвилина чудесного зимового дня, проведеного дітьми на повітрі, додасть їм бадьорості і здоров’я. Для цього потрібно побільше рухатися, грати, кататися на ковзанах і санчатах, бігати на лижах. Важливо тільки, щоби під час зимових розваг ваша дитина не переохолодилася.

Щоб цього не сталося, скористайтеся нашими порадами, виходячи на зимову прогулянку.


  • Для профілактики переохолодження або обмороження взимку дуже важливо правильно одягатися. Якщо панчохи, рукавички і взуття стали дуже вологими чи мокрими, треба їх швидко замінити.




  • Щоби не отримати обмороження, не можна кататися на лижах, санчатах чи ковзанах при температурі -150С і нижче.




  • Попередити обмороження відкритих ділянок шкіри можна з допомогою жирних кремів, гусячого чи іншого жиру.




  • Якщо ваша дитина обморозила щоку чи іншу ділянку тіла, покладіть на неї суху, теплу долоню і тримайте до тих пір, поки шкіра не прийме звичайний колір. Ні в якому разі не терти шкіру снігом або грубою тканиною.




  • При сильному обмороженні необхідно зайти в тепле приміщення, зігрітися, випити солодкого чаю, після чого звернутися до лікаря.

* *

*





*


* * * *



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка