«Любов Петрарки до Лаури як джерело його інтимної лірики. Образ Лаури у творах Петрарки. Художня І психологічна своєрідність лірики Петрарки» Роботу підготувала: вчитель світової літератури зош І-ІІ ст.Ільїна І.І



Скачати 114.42 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір114.42 Kb.

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів

Відділ освіти виконкому Ржищівської міської ради

Міський методичний кабінет


«Любов Петрарки до Лаури як джерело його інтимної лірики. Образ Лаури у творах Петрарки. Художня і психологічна своєрідність лірики Петрарки»

Роботу підготувала:

вчитель світової літератури

ЗОШ І-ІІ ст.Ільїна І.І.
Ржищів 2012

Навчальний предмет. Світова література. 8 клас

Розділ. Злет людського духу в літературі доби Відродження.

Тема. Любов Петрарки до Лаури як джерело його інтимної лірики. Образ Лаури у творах Петрарки. Художня і психологічна своєрідність лірики Петрарки.

Мета. Поглибити знання учнів про інтимну лірику; визначити аспекти художньої і психологічної своєрідності лірики Петрарки; шляхом аналізу сонетів визначати в чому полягають особливості створення образу коханої поета Лаури; удосконалювати вміння аналізу ліричних творів та виразного читання; виховувати розуміння краси людських почуттів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Прізвище,ім’я, по батькові автора уроку. Ільїна Інна Іванівна.

Посада.Вчитель світової літератури.

Місце роботи. Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.

м. Ржищів.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.Зарубіжна література 5-12 класи. - К.:Перун, 2005. – 52 с.

Обладнання: портрет Петрарки і Лаури; репродукції жіночих портретів майстрів різних епох.

Епіграфи:

Ніжними вустами трепетно і лагідно скажем про кохання...

З пісні


І любов між нами триватиме - радій, Лауро! - без кінця..

Ф. Шиллер

Випереджувальні завдання:


  1. Повторити біографію Ф. Петрарки.

  2. Виразне читання та аналіз сонетів № 61, № 132, № 162, № 267, № 312.

Хід уроку

І Оголошення теми, мети таепіграфів уроку.

ІІ Актуалізація опорних знань.

  1. Письмове опитування ( тестове завдання )

Франческо Петрарка народився у:

А) Римі; б) Ареццо; в) Флоренції; г) Венеції.

Петрарка жив і творив у:

А) 10 ст; б) 4 ст; в) 14 ст; г) 15 ст.

Де Петрарка зустрівся з Лаурою:

А) у монастирській бібліотеці Риму; б) під час перебування в Парижі; в) у церкві в

Авіньйоні; г) під час навчання в університеті.

Який ліричний жанр переважає в " Книзі пісень "?

А) мадригал; б) балада; в) канцона; г) сонет.

Яка строфічна побудова сонета?:

А) 4+4+2+2; б) 4+3+3+3; в) 4+4+4+3; г) 4+4+3+3.

Що означає ім'я Jlaypa:

А) дерево краси; б) дерево слави; в) дерево мудрості; г) дерево життя.

" Книга пісень " перекладається як:

А) сонети; б) вірші; в) поеми; г) пісні.

Ф.Петрарку вважають засновником новочасного гуманізму, який проголосив найвищою цінністю:

А) Бога; б) людину; в) суспільство; г) античне мистецтво.

Особливість створення образу Лаури в сонетах Петрарки ґрунтується на:

А) реалізмі; б) гіперболі; в) ідеалізації; г) анафорі.

Течія петракізму ґрунтується на:

А) поезію Данте; б) подальший розвиток літератури; в) гуманізм; г) лірику Петрарки.

II. Робота над темою уроку .

1.Переказ вчителем міфу про кохання.

Було це давно, коли богів на Олімпі було лише в кілька разів менше, ніж людей на

Землі. Люди й боги були настільки близькими, що ходили один до одного в гості, грали в шахи, розмовляли чи змагалися в силі чи спритності... Люди тих часів були не схожі на нас, сучасних: вони нагадували " сіамських близнюків", у яких одне було Жіноче, а інше - чоловіче. І звалися ці люди андрогенами: " андро" - чоловік і гене " - жінка. Надзвичайно добре їм було разом! Легко, спокійно, гармонійно. В єдності була їхня сила.

Такі люди швидко розвивалися, ставали такими досконалими та самодостатніми, що богам дедалі складніше було змагатися з ними і просто залишатися біля них богами, "тривожилися боги на Олімпі, відчули конкуренцію своїм можливостям, стало незатишним їм таке сусідство. Вирішили боги помститися: розділили андрогенів навпіл ( на жіночу і на чоловічу частини), а сильний вітер розніс їх по всьому світу. Відтоді блукають люди по світу у пошуках своєї втраченої половини. Знайдуть її - радіють, єднаються, разом стають такими сильними, що вже жодним негодам їх не подолати, бо в своєму союзі знаходять вони гармонію сили, краси і розуму. Це міф та й досі існує незмінне прагнення однієї статі до іншої, бажання зустріти таку людину, в парі з якою буде досягнуто щастя й гармонію. У нашому житті багато зустрічей і тільки одна - особлива. Навколо безліч красивих і розумних, цікавих і добрих людей і лише одна - твоя доля. І тому дуже важливо не розминутися, розпізнати її, знайти і зберегти. Кохання обов'язково прийде і до вас, хоча ніхто не знає того дня і тієї хвилини, коли це трапиться. І в літературі дуже яскраво зображені почуття закоханих пар.

2.Ігрове завдання на встановлення відповідності.

Завдання: з'єднайте розрізнені пари закоханих героїв, вкажіть літературний твір, що в ньому їх зустрічаємо, назвіть автора твору.

Кай Лаура ( Ф. Петрарка, « Книга пісень» )

Руслан Герда ( Г. К. Андерсен, « Снігова Королева» )

Петрарка Людмила ( О.Пушкін, « Руслан і Людмила» )

Ромео Джульєтта (В. Шекспір , « Ромео і Джульєтта»)

Яка з ідеальних пар слугує іменами не лише ліричних героїв поезії, а й реальних

людей?


(Звичайно, це Петрарка і Лаура ).

  1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми розглянемо вражаючі почуття двох сердець Петрарки та Лаури. Як підтвердження почуттів Петрарки проаналізуємо його шедеври - його сонети).

( Запис теми уроку)

Видатний поет італійського Відродження зумів зробити своє життя та почуття високою літературою, а кохану Лауру - взірцем жіночої краси.

В його житті був роковий той день,

що став причиною усіх його сонетів і пісень,

бо він зустрів у храмі в Авіньйоні,

Частиночку себе, своєї долі.

В Амвросіанській бібліотеці, в Мілані, зберігається рукописний примірник творів Вергілія, що належав Петрарці в дні юності, - його улюблена книга. На звороті першої сторінки цього фоліанта - запис, зроблений рукою поета, єдине місце, де Франческо розповів про благословенний день першої зустрічі з Лаурою і чорний день прощання з її мертвим тілом, де він відверто, називаючи кохану на ймення, засвідчив свою любов.



  1. Бесіда.

Запитання: Що вам відомо про історію великого кохання великого поета?

( 21рік поетично освідчувався Ф.Петрарка своїй донні за життя. Він міг лише здаля спостерігати за долею Лаури, котра була чужою дружиною і матір'ю одинадцяти дітей. 26 років жила ця жінка у снах і віршах Петрарки (навіть після її смерті). Незадовго перед своїм відходом із життя поет написав: " Вже ні про що не думаю я, окрім неї…» Історія кохання Петрарки до Лаури склала " Книгу пісень "

( " Канцоньєре "). Ця збірка вмістила понад 300 сонетів. У цій книзі розповідь про муки невзаємного кохання , про надії, сподівання, про уявні зустрічі.

5.Робота з підручником.

Виразне читання сонета № 61 ( " Благословенні будьте, день, і рік...")

6.Бесіда за прочитаним.



  • Яким є настрій вірша?

  • Відомо, що Петрарка сприймав кохання як найвище благо, як гріховне почуття.

  • Як такі суперечливі погляди відобразились у вірші?

- Яким змальовано ліричного героя?

  • На прикладі цього твору назвіть характерні особливості побудови сонета.

7.Робота з підручником.

Виразне читання сонета №132 ( " Як не любов, то що це бути може...").

8.Аналіз поезії. Бесіда за запитаннями.


  • Які питання хвилюють ліричного героя?

  • З ким сперечається поет?

  • Які проблеми його хвилюють?

  • Яким постає внутрішній світ героя?

  • Який образ використав Петрарка для зображення суперечливості кохання?

  • Як ви думаєте , про що мріє ліричний герой?

9.Складання психологічного портрета Ф. Петрарки.

На основі проаналізованих сонетів визначте психологічний портрет Ф. Петрарки, продовжуючи думку.

Ліричний герой сонетів: замислений, блукає манівцями, ховається від людей...

10. Слово вчителя.

В одній збірці поезій мене вразив рядок: " Таємниця коханого обличчя..." Справді, це обличчя, таке близьке, рідне, бажане, повинно мати свою таємницю - в цьому особлива принада. Таємницю, подібну до тої, яка оповивала риси Лаури. Звернімось до сонетів Петрарки і спробуймо уявити портрет героїні, зазирнути в її духовний світ.

11. Робота з підручником.

Виразне читання сонетів № 162, № 267.

12.Творче завдання.

Випишіть художні засоби, що описують зовнішність ліричної героїні.

- Рисами якої жінки наділяє Петрарка Лауру?

13. Робота з портретами жінок майстрів різних епох.

- Котра з жінок на портретах, на вашу думку, більше схожа на JIaypy?



  • Опишіть жінок, що на портретах, використовуючи рядки сонетів Ф. Петрарки.

14.Слово вчителя.

Чи лише за незрівнянну вроду, квітучу молодість любив Лауру Петрарка ?

Звичайно, ні. Цікавою є думка публіциста Євгена Богата, висловлена ним у книзі

" …Що водить сонце і світила": «Коли Лаура була молодою і він закохався в неї, побачив її в своїй уяві постарілою, і його пройняли ніжність і біль. Коли Лаура померла, їй було за сорок. У той час жінки в'янули рано. Петрарка бачив її незадовго до " чорної чуми" і кохав її, як і раніше, - постарілу".

Коли її не стало, Петрарка втратив сенс життя. І передав це у сонеті № 312.

15. Робота з підручником.

Читання учнем сонета № 312

16. Слово вчителя.

Як відомо, сонети Петрарки часто називають листами до Лаури, а от написати справжнього листа коханій поет так і не зважився. Гадав, що не має права порушувати спокій коханої . Уявімо на хвильку, що Лаура отримала лист Петрарки. Нехай наша фантазія намалює Лауру не просто щасливою, а й готовою відповісти взаємністю Петрарці, котрий безмежно її кохав. Послухайте , чи не ці слова народжуються в її душі:

Все, як ти скажеш, так буде навіки.

Сонце не згасне, любов не мине.

Здрастуй, коханий.

Піднімеш повіки.

З тисячі лиць упізнаєш мене.

Про все, про все тобі сказать,

Тобі зізнатися в усьому!

Новаторство Петрарки полягає в тому, що він не лише створює образ коханої, а й розкриває внутрішній світ свого героя, який любить і страждає. Він творець нової, психологічної лірики, що стала дорогоцінним внеском у скарбницю світової поезії.

ІУ. Підведення підсумків уроку.

1.Робота з епіграфами.

2. Підсумкова бесіда.


  • Дайте визначення поняття " сонет ".

  • Чому Петрарка звернувся до написання своїх поезій у формі сонета?

  • Яким постає перед нами ліричний герой збірки " Книга пісень "?

  • Які мотиви звучать у " Книзі пісень "?

  • Якою постає Лаура в сонетах Петрарки?

У.Домашнє завдання ( На вибір ).

1.Спробуйте створити власний сонет.

2. Намалювати сонет Петрарки.

3.Написати лист Петрарки до Лаури.



YI. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Список використаної літератури

  1. Мосійчук І. А. Образ Лаури в сонетах Ф. Петрарки // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. - №10. – С. 34 - 37.




  1. Пастух Т. В. Франческо Петрарка – державний діяч, філософ, поет.

«Книга пісень» - лірична сповідь // Зарубіжна література в школі. - 2012. -№3 (171).- С.12- 18.

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.Зарубіжна література 5-12 класи. - К.:Перун, 2005. – 52 с.

  2. Смовська І. Ю. Франческо Петрарка – видатний італійський поет-гуманіст. Опівування кохання в «Книзі пісень» // Зарубіжна література в школі. – 2012. - № 3 (171). – С.19 – 24.

  3. Усі зарубіжні письменники . Довідник / За редакцією доктора філологічних наук, академіка Академії наук Вищої школи України, професора О.Д. Міхільова. – Х.: Торсінг.2005.- С. 124- 130.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка