Лісостепова і степова зони України



Скачати 149.34 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір149.34 Kb.
Тема: Лісостепова і степова зони України.
Мета: продовжувати формувати уявлення учнів про природні зони України, ознайомити з рослинним і тваринним світом степової зони. Звернути увагу на пристосованість рослин і тварин до життя у цій зоні . Формувати навички роботи з географічними картами.

Розвивати спостережливість, мислення, уміння аналізувати і робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, вміння висловлювати свої думки.

Виховувати бережливе, дбайливе ставлення до природи, патріотичні та естетичні почуття.
Обладнання : карта природних зон України,фізична карта України, мультимедійний проектор, презентація «Лісостепова і степова зони України», картки «Перевір себе», опорні схеми,

картки для індивідуальної роботи.


Хід уроку


  1. Організаційний момент

  • Сьогодні у нас незвичайний урок , до нас завітали вчителі початкових класів нашої школи та інших шкіл, щоб подивитись , чи готові ви до навчання у 5-му класі, послухати, як ви вмієте висловлювати свої думки , робити висновки , самостійно працювати з довідковою літературою.

Ми з вами продовжимо уявну подорож по території нашої Батьківщини. Як пройде ця подорож , залежить від вас, від того, як ви будете слухати, відповідати і виконувати завдання.

  • Давайте згадаємо, як треба відповідати, щоб зекономити час.










точно на запитання










Відповідай




одразу про найголовніше



















не повторюйся


1.Хвилинка фенологічних спостережень

Чергові учні повідомлять нам про сьогоднішній день.

Сьогодні 23 грудня , вівторок.

Сонце зійшло о _7 год 56хв_____________, а зайде 15 год 56хв______________

Тривалість дня _8 год 01хв____________

Температура повітря _-4 градуси________


-А який був учора день?

-22 грудня – день зимового сонцестояння . Це найкоротший день і найдовша ніч у році.


Вчитель: Так, після зимового сонцестояння дні стають довшими, а ночі коротшими. Наприкінці грудня до дня додається 26 хвилин.

Астрологи радять у цей день старанно працювати, бо зірки показують , що учні 4-А класу можуть отримати високі бали за роботу на уроці.




  1. Перевірка домашнього завдання

1.Робота з картками(5 учнів)

Завдання на картках:

1. Зона мішаних лісів займає __________ частину України.

2. Земна поверхня лісів ________.

3. Це край _______ _______ та _______.

4. Рослини в лісі ростуть _______.


  1. 5. Тваринний світ мішаних лісів _________.




  1. Фронтальне опитування

  • Яку зону вивчали?

Яку частину України займає зона мішаних лісів?

  • Чому так називається ця зона?

  • Яку ще має назву ця зона?

  • Як ростуть рослини лісах?

  • Чому такий різноманітній рослинний світ зони мішаних лісів?

(На території цієї зони багато річок. Це край озер і боліт. Опале листя і відмерлі рослини утворюють лісову підстилку, яка затримує вологу в ґрунті. Поступово перегниваючи, вона перетворюється на поживні речовини для рослин)

  • До яких груп належать тварини мішаних лісів?

(Комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі)

  • Чому ж такий різноманітний тваринний світ у зоні мішаних лісів?

(Тому що тут є всі необхідні умови для життя тварин: їжа, вода, світло, тощо)

  • Як зв’язані рослини і тварини в зоні мішаних лісів?

(Рослини забезпечують тварин їжею, даючи можливість для життя, укриття від ворогів, розмноження. Комахи запилюють рослини. Птахи і звірі переносять насіння рослин. Різні групи тваринного населення в лісі утворюють ланцюги живлення).

  1. Побудова ланцюга живлення.

Гриб, куниця, білка

Сойка, жолудь, яструб

Осика, заєць, вовк

Трава, кабан, козуля



  1. Усні повідомлення учнів про тварин мішаної зони(зубр,журавель сірий)

  2. Підсумок по перевірці домашнього завдання

  • Чому ж ліси треба охороняти?

(Ліс очищає від бруду повітря.

Ліс – це житло для тварин.

Ліс – це ліки, їжа для людей і тварин.

Ліси – охоронці річок. У лісі сніг тане набагато повільніше, ніж на відкритих місцях. Вода просочується в ґрунт, щедро зволожуючи його. А напоївши землю маленькими підземними струмочками стікає в річки. В тих краях, де є ліс, річки не виснажуються і не пересихають.

Ліси стримують сильні вітри, охороняють ґрунти від руйнування.

Ліс насичує атмосферу вологою. Дерева висмоктують її з глибини землі своїм корінням. Висмоктують разом з поживними речовинами – різними мінеральними солями, розчиненими в ній. Солі дерева забирають собі, а воду випаровують через листя. Випарувана листям вода потім знову дощами повертається в землю).



Вчитель:Якщо ви зрозуміли,що ліс це багатство держави,якому ціни немає і що його потрібно охороняти,то ця тема вивчена недарма.



  1. Актуалізація опорних знань

  • Що таке природна зона?

(Великі ділянки земної поверхні з однаковою природою)

  • Що ж однакове в природній зоні?

(Однакова погода впродовж року, подібні ґрунти, рослини і тварини)

  • Що визначає погоду у природній зоні?

(Погоду визначає кількість тепла, яку приносять сонячні промені, що падають на поверхню природної зони)

  • Що ще впливає на погоду природної зони?

(На погоду природної зони впливають форми її поверхні, розташування на Землі, тобто віддаленість від неї полюсів, океанів, пустель. З них вітри можуть приносити холод чи тепло, сухе чи вологе повітря)

  • Що залежить від зміни температури повітря протягом року?

(Від того як змінюється температура повітря протягом року та кількість вологи в повітрі і в ґрунті залежить різноманітність і багатство рослинного і тваринного світу природної зони)

Вчитель: Отже, можна зробити висновок, що рослинний і тваринний світ природних зон змінюється у напрямку з півночі на південь, тому що земна поверхня отримує неоднакову кількість сонячного світла і тепла.




  1. Мотивація навчальної діяльності

  • Продовжимо нашу подорож природними зонами,щоб ще більше впевнитись у багатстві і різноманітності природи України.

  • Давайте згадаємо, за яким планом треба вивчати природну зону?

(На дошці запис плану вивчення природної зони)

  1. Розташування природної зони на території України.

  2. Форми поверхні природної зони.

  3. Погода в природній зоні в різні пори року.

  4. Рослини природної зони.

  5. Тварини природної зони.

  6. Екологічні проблеми.




  1. Оголошення теми і мети

(Слайд 1-записана тема уроку)

Ми дізнаємось про природні зони, які знаходяться південніше від мішаних лісів.




VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1. Розгляд карти природних зон (карта у кожного учня на парті)

(Слайд 2)

  • Чим далі на південь від зони мішаних лісів, тим більше з’являється безлісних ділянок – степів. Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називається лісостеповою зоною.

  1. Розповідь учителя про особливості лісостепової зони.

До лісостепової зони належать Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області.

Територію лісостепу перетинають Дністер, Південний Буг, Дніпро, Сіверський Донець.

Опадів менше, чим у зоні мішаних лісів, але більше, ніж у степах. Переважає чорноземний ґрунт. Природні умови сприятливі для росту і розвитку рослин. Тут живуть тварини, більшість яких поширене в зоні мішаних лісів.

Більш детальніше ми зупинимось на характеристиці степової зони.

(На дошці таблички)


Знаємо




Хочемо

дізнатися




Дізналися

  • Що ж ми знаємо про степ?(Відповіді учнів)

Уявити,яким буває степ допоможуть вам учні, які розкажуть вірш.

  1. Розповідь учнями вірша О. Олеся «Степ»

  • Яким уявили степ?

Весною – наче килим, влітку – наче море,

восени – пустеля, взимку – ковдра



  • Що ви хочете дізнатись?(Відповіді дітей)

  • В кінці уроку ви скажете, що дізналися про степ.

  1. Розгляд на фізичній карті розташування степової зони.

  2. Розповідь учителя про особливості зони степів.

(Слайд 3)

Територію степової зони займають Харківська, Кіровоградська, Донецька, Дніпропетровська, Херсонська, Миколаївська , Одеська, Запорізька і Луганська області.

Степова зона займає 40 % території України.

На південь від лісостепу до Чорного й Азовського морів розкинулась безлісна територія – степова зона.

Поверхня рівнинна, з горами, балками і ярами.

(Слайд 4)

У зоні степів 4 пори року.

Весна настає рано. Волога з ґрунту швидко випаровується.

(Слайд 5)

Літо – довге, сонячне, жарке. Опадів мало.

(Слайд 6)

Навесні і влітку гарячі суховії, часто зумовлюють посухи.

(Слайд 7)

Осінь тепла. У другій половині осені йдуть дощі.

(Слайд 8)

Зима коротка, холодна, малосніжна.

(Слайд 9)

Взимку холодні вітри спричиняють хуртовини й чорні бурі. Вони руйнують родючий шар ґрунту.

(Слайд 10)

А ґрунт у степовій зоні – чорнозем.



  1. Самостійне читання учнями матеріалу про водойми степової зони (ст. 124)

(Степовою зоною до морів течуть великі річки України Дніпро, Дунай, Південний Буг)

У долині Дунаю багато прісних озер, одне з яких Ялпуг.

На узбережжі Чорного моря – солоні озера – лимани. На Дніпрі – штучні водосховища, одне з них – Каховське.

- Які нові слова зустрілися в тексті? (Каскад,дельта,лиман)



7.Пояснення вчителем значення слів.

Каскад водосховищ-кілька штучних водойм,розташованих одна за одною,на одній річці.

Дельта-район впадіння річки в море,іншу річку,розчленований рукавами і протоками.

Лиман-затоплена пригирлова частина річкової долини,що перетворилась у мілку і витягнуту затоку.



- Так чому ж змінився клімат у зоні степів? (Учні шукають відповідь на ст. 123)

(У зоні степів сонце знаходиться вище на небосхилі, ніж у зоні мішаних лісів. Тому сонячні промені падають на степову зону пряміше і дужче нагрівають земну поверхню).



  • Які умови необхідні для росту і розвитку рослин?

  • Чи всі необхідні умови для росту і розвитку рослин є в степовій зоні?

  • Яких не вистачає?

(Мало вологи)

  • Яким може бути рослинний світ у степах?(Відповіді учнів)

8.Розповідь учителя,демонстрація слайдів про рослинний світ степової зони

У степовій зоні ростуть трав’янисті рослини.

(Слайд 11)

Дерева і кущі зустрічаються на берегах водойм і в балках.

(Слайд 12)

Яскравий і різнобарвний степ ранньою весною.

(Слайд 13)

Поява ранньоквітучих рослин, поки є волога. Степ весною наче килим.

Крокуси, горицвіт (Слайд14),

Півонії, гіацинти (Слайд 15)

Тюльпани, півники .

(Слайд 16)

До настання спеки рослини відцвітають і дають насіння. Їх наземна частина відмирає.

(Слайд 17)



(Завдяки цим речовинам рослини виростуть і розквітнуть наступної весни)

9.Розповідь учителя про пристосування рослин до спеки й нестачі вологи.

  1. жорсткі або вузькі опушені листя, через них випаровується мало повітря\;

(Слайд 18)

  1. довге коріння, яким рослини дістають воду з глибини;

(Слайд 19)

  1. у деяких рослин листки товсті, м’ясисті;

(Слайд 20)

Улітку в степу з’являються ковила, типчак, полин гіркий

(Слайд 21, 22, 23)

Полин гіркий може деякий час зовсім обходитись без води. Під час засухи скидає листя й ніби завмирає. Він має речовини, які рятують його від травоїдних тварин. Навіть багато рослин не можуть жити біля нього . Коли полин скидає насіння, його з задоволенням їдять рослини.



Музична фізкультхвилинка



  • Про які пристосування запам’ятали?

  • Що ж відбувається з рослинами усередині літа? (ст. 125)

(Слайд 24, 25)

10.Пригадай! Поміркуй!

  • Які умови необхідні для життя тварин?

(Їжа, світло, тепло, вода)

  • Чи можуть жити в степу великі за розмірами тварини? Чому?

(У лісі тварини можуть легко заховатись від ворогів, знайти чи побудувати собі житло, а в степу великі за розміром тварини не можуть цього зробити)

11.Розповідь учителя про тваринний світ степу.

Тваринний світ різноманітний. Але всі майже тварини набули жовто-сірого забарвлення. Це робить їх менш помітними серед пожовклої трави. Гризуни: бабаки, ховрахи, хом’яки, миші, тушканчики.

(Слайд 26)

У тушканчика задні ноги в 4 рази більші за передні. Впадає в сплячку

. Більшість звірів живуть у норах. Це схованка від небезпеки, й під час несприятливої погоди, місце народження малят. Місце зимової сплячки або накопичення запасу кормів (лисиця, борсук). У норах звірів селяться плазуни (черепахи,гадюки)
(Слайд 27)
12.Розповідь учня з довідкового бюро про бабаків.

Степовий бабак любитель поспати. Нори у бабаків можуть сягати 5 метрів. Живуть вони невеликими групами - по 10 особин. Живляться рослинною їжею-насінням,корінням,бульбами та зеленими частинами рослин,доповнюючи свій раціон комахами. Малята народжуються раз на рік,у виводку їх буває 4-5.Вони можуть бути шкідливими,бо живляться рослинами. Маючи непогане хутро і смачне м’ясо,вони являють певний інтерес як об’єкт полювання.



  • Які ж птахи зустрічаються в зоні степів?

13.Читання учнями тексту про птахів (ст. 126)

(Слайд 28, 29,30)

(Розповідь учениці з довідкового бюро про дрофу).

Довжина тіла дрофи-75-105 см. Вага самки-7,5кг,а самця-18 кг. Дрофи дуже пильні та лякливі. Літають легко,роблячи рівномірні та глибокі змахи крилами. Дорослі дрофи надають перевагу рослинній їжі:кореневища,цибулинки,бутони,листя та плоди. Також вживають в їжу комах,дощових черв’яків,равликів,ящірок.

Насиджуванням яєць займаються лише самки. Дрофи занесені до Червоної книги України.
14.Читання учнями тексту про комах із зони степів

(Слайд 31)



15.Створення ланцюгів живлення

Пшениця => миша => гадюка

Пшениця => хом’як => лунь степовий

Цибулини тюльпанів => ховрах => лисиця



16.Перегляд на слайдах зображення рослин і тварин,занесених до Червоної книги України.( Рослини:тюльпан Шренка, шафран сітчастий, півонія вузьколиста, сон чорничний, горицвіт весняний. Тварини: (орел степовий, джміль пахучий, чапля жовта, гадюка степова, сова сипуха)
(Слайд 32,33)

17.Розповідь учителя про заповідники степової зони:

Асканія-Нова, Луганський, Український степовий.

У Дніпропетровській області створений заповідник Дніпровсько-Орільський. У ньому налічується 38 видів звірів, 174 види птахів і до 40 видів риб.

(Слайд 34, 35, 36)



18.Екологічні проблеми степу і його охорона.

(Слайд 37)



  1. Суховії

  2. Пожежі (через сильні засухи)

  3. Снігові бурі

  4. Вирубки дерев (утворюються яри і балки на схилах річкових долин і горбів, які не закріплені рослинністю)

  5. Браконьєрство (незаконний відстріл тварин, скорочується кількість цінних видів тварин)

  6. Розорювання цілинних земель (зникають цінні види рослин, які занесені до Червоної книги)

  7. Витоптування трави худобою (іноді великі стада худоби випасають довго на одному місці. Від цього руйнується ґрунт, зникає багато рослин, страждають дикі тварини)



Для охорона степу необхідно:

  • припинити розорювати степи

  • обмежити випас худоби

  • вести боротьбу з браконьєрством

  • створювати нові природоохоронні території

  • на схилах пагорбів насаджувати дерева і кущі

(Слайд 38)
VII. Закріплення вивченого матеріалу

1.Розгадування кросворда.

(Слайд 39)



1




3




л




о




и

2

р

4

с

т

е

п

и

ю

л

о

ц

л




л

я

ь




и




п




н




а










н









  1. Хижа тварина рожевого кольору, яка полює на мишей.



  1. Квітка, яка зацвітає ранньою весни і має замість кореня цибулину.



  1. Хижий птах, який літає високо в небі, має гострий зір, полює на гризунів.



  1. Степова рослина, яка має гіркий смак і специфічний запах.

  • Так яку зону вивчали?

  • Що ж нового ви дізналися про зону степів?

  • Які нові слова почули?(Дельта,каскад,лиман)


2.Тестування «Перевір себе» (у кожного учня тести)

1. На південь від мішаних лісів розкинулись :

а) гори

б) низовини



в) степи
2. Степи - це

а) невеликі горбисті простори

б) великі заглибини на земній поверхні

в) безкраї безлісі простори

3. Перехідною між мішаними лісами і степами є зона

а) мішаних лісів

б) хвойних лісів

в) лісостепів


4. Заповідник України , створення якого започаткував німецький поміщик Фальц-Фейн

а) Український степовий

б) Асканія-Нова

в) Луганський


5. Який ланцюг живлення правильний ?

а) Пшениця --> хом’як --> орел

б)Пшениця -->орел -->хом’як

в) Орел --> пшениця -->хом’як


6.Які форми земної поверхні у степовій зоні:

а)гори


б)яри

в)балки



3. Самоперевірка(на слайді – відповіді до тестів)

(Слайд 40)


VIII. Підсумок уроку

  • Чого навчив вас цей урок?

(висловлювати свої думки, любити природу, оберігати її)

  • Що запам’яталось найбільше?

  • Які нові слова вивчили?

  • Що хотіли б іще дізнатися?

Дякую за урок. Любіть своє довкілля, діти, бережіть його, не будьте байдужими до того місця, де ви живете. Вчіться бачити, помічати красу Землі. Це зробить вашу душу багатшою і добрішою.
IX. Виставлення оцінок
X. Домашнє завдання

Для допитливих: дібрати цікавий матеріал про тварин степу



Для наполегливих: опрацювати статтю «Степи» ст. 123-127, відповідати на запитання, на контурній карті позначити зону степів.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка