Культурне життя в другій половині XIV-XV ст



Скачати 83.08 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір83.08 Kb.
Тема уроку: Культурне життя в другій половині XIVXV ст.

Мета уроку: ознайомити учнів з розвитком духовної і матеріальної культури українських земель другої половини XIV–XV ст; з’ясувати, в яких умовах розвивалася культура; проаналізувати розвиток освіти, книгодрукування, архітектури та мистецтва;

формувати вміння працювати з історичною картою, підручником, історичними джерелами, визначати значення історичних подій, місце діячів в історичному процесі; складати схеми і працювати з ними; порівнювати, описувати ілюстрації, робити висновки, висловлювати власну точку зору;

виховувати інтерес до історичного минулого і культури своєї країни; почуття гордості, сприяти патріотичному вихованню учнів; сприяти вихованню естетичних смаків.

Обладнання: підручник, зошити, атласи, карта, ілюстрації.

Основні поняття: культура, іконостас.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку. І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку.

Ми завершуємо вивчення теми «Українські землі в другій половині XIV–XV ст.». Кожну тему ми завершуємо вивченням матеріалу по культурі.



Запитання до учнів.

1.Що таке культура?

2. Які галузі культури ви знаєте?

3. Згадайте, на якому рівні розвитку перебувала культура Київської Русі?

4. А культура Галицько –Волинської держави?

А на якому рівні розвитку перебувала культура українських земель другої половини XIV–XVст. ми сьогодні і з’ясуємо. (Слайд № 1)



План.

1.Особливості розвитку культури.

2.Освіта. Юрій із Дрогобича.

3.Початок українського книговидання. Швайпольт Фіоль.

4.Архітектура і містобудування.

5. Малярство та книжкова мініатюра.



Проблемне питання: Чи правильне твердження: українська культура др. пол. XIV–XV ст. – безпосередня спадкоємиця культури Київської Русі та Галицько - Волинської держави? (поряд з розвитком традиційних форм мистецтва, успадкованих від Київської і Галицько – Волинської держав, поступово відбувається входження в українську культуру елементів західноєвропейської культури.)

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Особливості розвитку культури українських земель у др. пол. XIVXV ст.

Запитання до учнів.

Хто, на вашу думку, є творцем культури?



Розповідь вчителя. Культура народу тісно пов’язана з його життям. Тому, перш ніж вивчати культуру, необхідно згадати умови його розвитку, події, які вплинули на розвиток культури.

Запитання до учнів.

Які події відбувалися в Україні у другій половині XIV–XV ст.?

Чи мала Україна власну державність?

До складу яких держав входили українські землі в XIV–XV ст.?

Як ви розумієте вислів литовців: «Ми старого не змінюємо і нового не впроваджуємо?

Які звичаї, мову, віру вводили на завойованих українських територіях поляки?

Як в цих умовах могла розвиватися культура на українських землях?

Що цьому сприяло і перешкоджало?



Робота з схемою. (Слайд № 2)

Чинники, що впливали на розвиток української культури


позитивно негативно

Розподілити у дві колонки чинники, що впливали на розвиток української культури (вчитель зачитує):



  • Відсутність власної державності;

  • Перебування у складі кількох іноземних держав, тому умови для культурного розвитку українців були неоднаковими ;

  • Поширення католицької культури;

  • Постійні спустошливі напади татар;

  • Поширення ідей Відродження, гуманізму, західноєвропейських наукових і мистецьких ідей ( вплив західноєвропейської культури).

Перевіримо, чи правильно ви виконали завдання. (Слайд № 3)

2. Освіта. Юрій із Дрогобича.

Розповідь вчителя. Ще від часів Київської Русі на українських землях велику увагу приділяли освіті. Згадайте, хто заснував першу школу у Київській Русі?

Робота з підручником.

Опрацювавши матеріал підручника, заповнити схему. (Слайд № 4)

Заклади освіти на українських землях у др. пол. XIV–XV ст.
Робота з схемою. (Слайд № 5 -1)

Заклади освіти на українських землях у др. пол. XIV–XV ст.


Запитання до учнів.

Де діти здобували початкову освіту? (Слайд № 5 -2)

Хто викладав у цих школах?

Чому навчали дітей?

Які середні навчальні заклади з’являються в даний період? (Слайд №5 -3)

Які предмети викладалися в цих школах?

Чи існували у другій половині XIV–XV ст. на українських землях університети?

Де українці отримували вищу освіту? (Слайд №5 -4)

Скільки українських студентів навчалося за кодоном?

Що таке бурса?



Розповідь вчителя. Серед українців, які отримали освіту за кордоном був і Юрій Котермак з Дрогобича . (Слайд № 6 - 1 )

Прослухавши повідомлення, учні повинні визначити , яке значення мала діяльність Юрія Дрогобича для розвитку освіти та науки? (Автор першого друкованого твору українця за кордоном 1483 р. )



Повідомлення учня про Юрія Дрогобича.

Юрію Дрогобичу у місті Дрогобичі спорудили пам’ятник. (Слайд № 6 - 2 )

Яке значення мала діяльність Юрія Дрогобича для розвитку освіти та науки? (Слайд № 6 - 2 )

3. Початок українського книговидання. Швайпольт Фіоль.

Розповідь вчителя.

Збільшення кількості шкіл, освічених людей потребувало збільшення кількості книжок, що сприяло розвитку книгодрукування.

Згадайте, хто винайшов друкарський верстат?

Так, винайдення книгодрукування у 1450 р. німцем Йог. Гутенбергом створило сприятливі умови для розвитку освіти. (Слайд № 7)

Перша друкарня, книги якої мали поширюватися в Україні, з’явилася наприк. XVст. у Кракові, тодішній столиці Польщі; заснував її Шв. Фіоль.

Робота з підручником.

Чим уславився Швайпольт Фіоль? (опублікував перші книги церковнослов’янського (кириличного) письма у 1491 р.) (Слайд № 8)



Робота з картою. Знайдіть це місто на карті.

4. Архітектура і містобудування.

Прослухавши екскурсію по архітектурним пам’яткам України другої половини XIV–XV ст. визначити , які зміни сталися у розвитку архітектури на українських землях у другій половині XIV–XV ст. ? Який стиль будівництва був властивий ? Чому у другій половині XIV–XV ст. було споруджено багато замків? (потовщення стін і башт; поява монастирів-фортець; оборонні церкви; поява готичного стилю).



Виступи учнів.

1 учень (Слайд № 9)

2 учень (Слайд № 10)

(Слайд № 11)

3учень (Слайд № 12)



(Слайд № 13)

Які зміни сталися у розвитку архітектури на українських землях у другій половині XIV–XV ст. ? (Слайд № 14)



5. Малярство та книжкова мініатюра.

Запитання до учнів.

Як прикрашали храми за часів Київської Русі?

Які пам’ятки живопису часів Київської Русі ви пам’ятаєте ?

Розповідь учня. (Слайд № 15)

(Слайд № 16)

Робота з джерелом № 3.

Проблемне питання.

V. Закріплення нового матеріалу.

Продовжити речення. (Слайд № 17)



  1. Школи засновували при ...

  2. В містах засновуються нові школи - …

  3. Зростає кількість українців, навчалися у …

  4. Юрій Дрогобич є автором …

  5. Швайпольт Фіоль уславився тим, що …

  6. Територія міста поділялася на …

  7. В центрі міста розміщувалися …

  8. З середини XIV ст. споруджувалося дедалі більше …

  9. Однією з найнеприступніших фортець вважалася …

  10. З поширенням католицизму на українських землях поширюється … архітектурний стиль.

  11. Найстарішою пам’яткою іконопису є ікона …

  12. Київський псалтир славиться …

Який висновок про рівень розвитку культури на українських землях др. пол. XIV–XV ст. можна зробити ?

VI. Підсумки. Оцінювання.

Про які події ми з вами розглянули? Що було цікавим?



VIІ. Домашнє завдання. (Слайд № 18)

  1. Пар. 32.

  2. Скласти таблицю.

Досягнення української культури др. пол. XIV–XV ст.

Пам’ятки архітектури

Пам’ятки живопису



  1. Підготуватися до уроку узагальнення.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка