Культура галицько-Волинської держави Мета



Скачати 86.56 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір86.56 Kb.
КУЛЬТУРА Галицько-Волинської держави

Мета: на основі фактичного матеріалу, додаткових джерел розглянути культуру Галицько-Волинської держави; розкрити особливості розвитку освіти, літератури, архітектури, мистецтва, містобудування в період Галицько-Волинської держави; розширити знання учнів за межами програми; розвивати вміння давати стислу характеристику пам’яткам культури, розкривати їх значення в історичному процесі; висловлювати власну думку, брати участь в обговоренні історичних питань; виховувати в учнів любов до рідного краю.

Обладнання: підручник, ілюстрації, презентація

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф уроку:

Старинний Галич, великий, багатий,


Обіймав пространь на п’ять годин ходу,
Вбирався в красні, золотії шати,
Багатство ткані з гори аж до споду,
Котрим сіяли церкви і палати,
І твердла кріпость князівського роду!

А.Могильницький

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування «Так чи ні».

1. Галицько-Волинська держава розташована в Південно-Західній частині сучасної України.

2.Першого князя Галицько-Волинської держави називали «самодержцем всієї Русі»

3. Об єднання Галицько-Волинських земель сталося в 1199р.

4. Роман Мстиславич затвердив столицю Галицько-Волинської держави у м.Галич.

5. Місто Львів було названо на честь сина Данила Романовича.

6.Князь Данило Романович правив до 1270р.

7.З 1264р. правив Василько Романович.

8. Галицько-Волинська держава знаходилася під тиском Великого князівства Литовського.

9.Останній князь Болеслав прийняв православне імˮя Лев ІІ.

10.Галицько-Волинська держава припинила своє існування у 1392р.

11.Територія Галичини відійшла до Великого князівства Литовського.

12.Галицько-Волинський літопис є головним джерелом у вивченні історіі цієї держави.

Взаємоперевірка. Оцінювання робот.

Висновки учителя.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель. Культура Галицько-Волинської Русі XII-XIII століть є складовою частиною культури давньоруської. При тому вона відчутно відрізняється значними локальними рисами від культури інших земель Русі - південних і північних, виявляючи чималу самобутність й оригінальність. Про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.



Проблемне завдання
Чи можна стверджувати, що культура Галицько-Волинської держави є складовою частиною культури давньоруської?

ІV.Вивченя нового матеріалу

Урок наш ми з вами почнемо з гри «Дешифровщик»

1 . Гра «Дешифровщик»



Назвіть зашифроване поняття.

1

АБВ


2

ГГД


3

ЕЄЖ


4

ЗИІ


5

ЇЙК


6

ЛМН


7

ОПР


8

СТУ


9

ФХЦ


10

ЧШЩ


11

ЬЮЯ





5,8,6,11,8,8,7,1.

  • Бесіда за запитаннями.

1. Яке слово у вас вийшло?

2.Що таке культура?



Культу́ра — сукупність матеріальних та духовних цінностей, створених людством протягом його історії.

3.Що відноситься до матеріальної та духовної культури?

4.Культуру якої держави ми вивчили?

5. Які галузі культури розвивалися в Київській Русі?



2. Робота з випереджуючим завданням

Учням вашого класу, потрібно було вдома знайти матеріал по темі «Галицько- Волинська культура».



3. Робота в групах

Дати стислу характеристику галузям культури, використовуючи тексти §19, інформаційні тексти.



І. група—Освіта. Писемність.

1. Єпископські кафедри, монастирі — центри культурно- освітнього руху.

2. Приходські школи — початкова освіта.

3. Школи для підготовки ремісничих професій і купців, священників.

4. Середню освіту здобували самостійно.

5. Вищу освіту здобували за кордоном.

6. Освічена людина — людина, що знала три мови: грецьку, латину та одну з європейських.

Вислови «Великих людей». Про освіту: «В давнину люди вчилися для того, щоб удосконалювати себе. Нині вчаться для того, щоб здивувати інших» / Конфуцій/.



ІІ. група—Літописання. Книжництво.

1. 1097 р. - «Повість про осліплення Василька».

2. ХІІІ ст. - Галицько-Волинський літопис: перша частина: життя і діяльність Данила Галицького; друга - присвячена історії Волині й розпочинається 1260р.

ІІІ. група—Архітектура.

1. Високий рівень архітектури.

2. Будівлі - з дерева, церкви - з білого каменю.

3. У Галичі 30 монументальних споруд.

4. Панування романського стилю

5. Облицювання внутрішніх стін палаців і багатих будинків керамічними рельєфними плитками із зображеннями птахів, рослин та ін.

6. ХІІІ ст. - на Волині починається будівництво з волинської брущатої цегли.

Про архітектуру: «Архітектура- теж літопис світу: вона говорить тоді, коли вже мовчать і пісні, і перекази»/Микола Гоголь/.



ІV. група—Образотворче мистецтво.

1. Розвиток іконописання (Алімпій, Григорій та їх учні).

2. Галицька школа іконопису — ікона Св. Юрія Змієборця на чорному коні.

3. Волинська ікона - ікона Богоматері - Одигітрії кінця ХІІІ — початку ХІV ст. з Покровської церкви м. Луцька.



Словникова робота

Одигітрія - ікона, де зображена Богородиця з Ісусом-дитям. Зазвичай маленький Ісус сидить на руках матері, правою рукою благословляє, а лівою - тримає згорток, рідше – книгу.

ПОПРАЦЮЄМО З ДЖЕРЕЛАМИ
Літописець про оздоблення церкви Іоанна Златоуста у Холмі
 споруда її була така: склепінь чотири; з кожного вугла - склепіння, і стояли вони на чотирьох головах людських, вирізьблених одним умільцем; троє вікон прикрашені [були] склом римським; при вході в олтар стояли два стовпи з цілого каменя, і на них - склепіння: а верх же вгорі прикрашений [був] зорями золотими на лазурі, внутрішній же поміст її був вилитий з міді і з чистого олова, так що блищав він як дзеркало. Дверей же її двоє [були] прикрашені каменем тесаним - галицьким білим і зеленим холмським; різьблені одним умільцем Авдієм горорізьби [їх були] всяких барв і золоті; спереду ж їх [на західних дверях] був зроблений Спас, а на північних - святий Іоанн [Златоустий], так що всі, хто дивився [на них], дивувалися.

1) Чи відображається у літописі розвиток мистецтва у Галицько – Волинському князівстві?

4. Складання кросворду

- Діти, щоб закріпити, те що ми з вами повинні скласти кросворд.

1) Мистецтво писання ікон.

2) Мистецтво проектування будівель.

3) Найвизначніша писемна пам'ятка Галицько-Волинського князівства.

4) Місто, де знаходиться Покровська церква.

5) Ікона де зображена Богородиця з Ісусом Христом.

6) Держава, яка захопила частину Галицько-Волинського князівства.

7) Споруда Св. Пантелеймона – це….

8) Найвизначніший князь епохи Галицько-Волинського князівства.



5. Робота з контурною картою.

  1. Позначте на контурних картах міста Галич, Холм,  Переяслав, Чернігів, Ярославль, Дорогочин, Львів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Знайти зайве.

Успенський собор, Церква Св. Пантелеймона, Луцький замок, Олеський замок, Кам’яноподільський замок, Десятинна церква, Софійський собор.

Ікони: Юрій змієборець, Волинської Богоматері, Одигітрія, Оранта

Початкова школа, приватна, вища, ремісничі школи, школа для дівчаток при Андріївському монастирі.

«Повість про осліплення Василька», Галицько – Волинський літопис, «Повчання дітям», «Руська правда»


  1. «Шапка запитань»

Діти на листочках, записують питання по сьогоднішній темі, і складають у шапку, а потому по черзі, витягають і відповідають на них.

  1. Проблемне завдання
    Чи можна стверджувати, що культура Галицько-Волинської держави є складовою частиною культури давньоруської?

VІ. Підсумки уроку

Учитель підбиває підсумок, виставляє оцінки.

1. Галицько-Волинська держава - спадкоємиця Київської Русі.

2. Значний внесок у формування української культури.

3. Розташована на українських землях, вона стала першою населеною переважно представниками однієї нації.

- У культурі Галицько-Волинської доби виразно спостерігалося поєднання слов’янської спадщини і нових рис, поява яких була зумовлена зв’язками з Візантією і Центральною Європою, країнами Сходу. Також князівству належить почесне місце у формуванні української культури, у зміцненні її зв’язків з культурами інших народів.



Вправа «Кольорова феєрія

       Учні на  кольорових стікерах (червоних, блакитних чи жовтеньких) повинні написати, що їм було не зрозуміло  та що не викликало утруднень, прикріплюють на плакаті з замком (за кольором стікера можна зрозуміти з яким настроем учні наприкінці уроку).

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

1-а група складає таблицю «Розвиток культури Галицько-Волинської Русі» за схемою:



Писемність,
освіта



Література


Містобудування,
архітектура



Образотворче,
прикладне мистецтво















2-а група складає порівняльну таблицю за схемою:

Культура Київської Русі


Культура
Галицько-Волинського князівства



Спільне


Відмінне


Спільне


Відмінне














Опрацювати §19



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка