Конспект відкритого уроку з мультимедійною підтримкою



Скачати 104.62 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір104.62 Kb.
Конспект відкритого уроку з мультимедійною підтримкою.

Предмет: Літературне читання

Клас: 3

Провела і підготувала: учитель І категорії Вільнянської ЗОШ І-ІІІ ст.№3 Основа Олена Олександрівна

Тема: Літературні казки. В.О. Сухомлинський. Формування умінь самостійно усвідомлювати, визначати тему твору та основну думку(з допомогою вчителя).

Мета:

Навчальна: Продовжити ознайомлювати дітей з творчістю В.О. Сухомлинського, працювати з жанром літературних казок;

вчити дітей самовиражатися,відчувати авторські особливості;

формувати вміння працювати спільно, самостійно усвідомлювати та визначати тему та основну думку, висловлювати власну думку про прочитане;

Розвивальна:Розвивати під час читання уяву, почуття, фантазію, пам'ять, зв’язне мовлення, творче мислення і творчі здібності.

Виховна: Виховувати інтерес до казок В.Сухомлинського, любов та повагу до природи, Батьківщини, естетичні почуття, смак.



Обладнання: презентація, мультимедійне оснащення: проектор, екран, комп’ютер, казкова галявина з рослинами, план уроку, короткі таблиці-записи, паперові сніжинки.

Тип уроку: відкриття нового знання


  1. Самовизначення до діяльності.

-Доброго дня!

Любі гості! Ми дуже раді бачити Вас у нашій школі.

Діти, поверніться до гостей і привітайтеся.

Сідайте, будь ласка, на свої місця.

Вітаю усіх з першим днем зими.

І запрошую на наш зимовий урок.



Вправа «Очікування»

-Діти, як ви гадаєте яким буде наш сьогоднішній урок?

Що ви очікуєте від уроку? Чого прагнете навчитися на ньому?

(Цікавим, пізнавальним, творчим, веселим, навчальним, творчим…)

Свої очікування напишіть на сніжинках, і відкладіть до кінця уроку.

(Деякі написи діти озвучують).

Для того щоб ваші очікування справдилися ви повинні бути дружними, активними, уважними, творчими, не викрикуйте, слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді , читаючи уявляйте, міркуйте та фантазуйте…


  1. Створення «ситуації успіху».

Мовна розминка

-Тож, почнемо з мовної розминки



Вивчення чистомовки

Ба-ба-ба - на горі труба.

Бу-бу-бу – бачимо трубу.

Бі-бі-бі –сидить rава на трубі.

Ба-бу-би- виросли гриби.

Ба-бу-бі-казочка тобі.



Вправа на розширення кута зору

Каз ка


Каз ати

Каз кар


Каз ковий

Каз очка


Каз итися

  • Яке слово зайве? Чому?(Казитися, бо не є спільнокореневим.)

Вправа на розвиток навичок читання.

Читання на максимальну швидкість у порядку зростання чисел.

2вигадка

1Казка-



3та

5ній


8зрозумій

6щось


7повчальне,

(Казка -вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)

-Як ви розумієте цей вислів?

-Чи здогадалися ви чому буде присвячений наш сьогоднішній урок?

(Так, казці)

Вправа: «Мозковий штурм»

-Давайте пригадаємо, що ми знаємо про казку?

Що це за жанр?

Якими бувають казки? Які це народні, які це літературні казки?

Які види казок читали?

(Казка-це… . )

Пригадайте з якими казками українських письменників ви познайомилися на уроках літературного читання?

(діти називають)

Ми читали на уроках багато і народних, і літературних казок.

І нещодавно дійшли до підрозділу казки українських письменників.

Давайте пригадаємо їх назви і авторів. На екрані ілюстрації до казок, назвіть авторів і назви.

Гра «Казковий вернісаж»

Лариса Письменна «Як зажурився веселий казкар»

Іван Франко «Журавель і Лисиця», «Лис Микита»

Леся Українка «Казка про Оха-Чудодія»

А хто ще з українських письменників писав казки?

Цей список може поповнити ще одна людина. З казками якого письменника ми будемо працювати на цьому уроці ви дізнаєтеся якщо вгадаєте про кого йдеться у моїй розповіді?

На фоні слайдів про В. Сухомлинського учитель розповідає:

Жив на світі Учитель. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на його обличчі були очі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі.

Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, історії. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати, не лише своїм власним радощами й печалями, а й зайчика і синички, верби і тополі, місяця і вітру, всієї нашої землі.

Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. 
-Хто здогадався, як звали цього вчителя?

(відповіді дітей)



  1. Етап підготовки учня до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу.

Повідомлення теми вивчення нового матеріалу

-От і сьогодні, мої діти, ви доторкнетесь до думки і слова Василя Олександровича Сухомлинського, до його веселкового казкового світу, який він хотів перенести у ваші душі і серця.

Свою школу він називав школою під Голубим небом або школою Радості. Уроки він часто проводив на природі, у шкільному саду. Ми ж с вами спробуємо наблизитися до цієї обстановки, ось чому наша дошка так прикрашена у вигляді дуба, сонечка, хмарки, калинки, ялини, а головне дуба. Я хочу, щоб ви відчували настрій написання казок Сухомлинського. 

Прочитайте над якою казкою В.О. Сухомлинського ми будемо працювати на цьому уроці.

«киннісо діД»

Формулювання разом з учнями цілей і завдань вивчення нового матеріалу


  • Нам потрібно ознайомитися з біографією, творчістю В.О. Сухомлинського опрацювати казку «Дід Осінник», визначимо її тему та основну думку.

Мотивація учнів до засвоєння

-Де нам ці знання знадобляться?

В наступних класах, на інших уроках(образотворчому мистецтві, музиці, трудовому навчанні, я у світі, природознавстві). Зможемо відрізняти казки В.О. Сухомлинського. Що ж для цього необхідно з’ясувати на цьому уроці?

Для чого ми будемо читати казки?

Для того щоб дійсно пізнати письменника треба прочитати його твори.

Щоб вміти розрізняти їх від інших, щоб вчитися у них любити , бачити красу природи, складати за ними свої казки. Ми й будемо цим займатися. А продовжити на інших уроках та в позакласній роботі.

Постановка навчальної проблеми

Проблема:

Чим особливі казки Василя Сухомлинського?

Що їх відрізняє від інших?


  1. Етап засвоєння нових знань

Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань

-Згадайте, що ви знаєте про Сухомлинського?

Які його твори ви вже читали? Чим сподобалися?

Чому вони вас навчили?

Ще більше дізнатися про Василя Олександровича Сухомлинського Вам допоможуть мої помічники «Бібліографи» (5 учнів)

Вони дадуть відповіді на підготовлені вами запитання?…



  1. Де і коли народився Василь Сухомлинський?

Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.

  1. Якою була родина письменника?

  2. Чим любив займатися Василько у дитинстві?

  3. Ким працював Василь Олександрович усе своє життя?

  4. Яка творча спадщина дісталася нам від нього.

Перевірка сприйняття розповідей про Сухомлинського.

Чому Василь Олександрович створив Школу під Голубим Небом?

Де любив проводити уроки Сухомлинський?

Що він писав про свою школу? Що ще запам’ятали нове про нього?



Висновок: Василь Олександрович Сухомлинський – педагог,директор, учитель. письменник, член-кореспондент, Людина з великої літери.

На дошці сонечко – вивішую таблицю.



В.О. Сухомлинський писав педогогічні праці, статті, оповідання, казки.

Калинка-вивішую таблицю.



Фізхвилинка для очей . «Падає осіннє листя»

Опрацювання казки «Дід Осінник»

Словникова робота

Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем

Осінник осінній

сторожко прислухається

узлісся мугиче

простяглася розвівається

дощовику здогадуються

-Прочитайте усі дієслова. Яке слово відрізняється і чому? (усі , окрім мужиче закінчуються на -ться) зверніть увагу на їх вимову.(-ця) Доберіть до слова мугиче синоніми( бурмоче, шепоче, тихо каже) Поясніть слово узлісся(початок лісу). Серед поданих слів знайдіть спільнокореневі слова.(осінник, осінній)



Вправа «Передбачення»

-Прочитайте уважно заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в казці?(осінь)



Яким ви уявляєте діда Осінника?

-А зараз слухайте і слідкуйте, для того щоб перевірити після читання свою увагу і пам'ять.

Первинне читання казки підготовленим учнем.

- Які почуття у вас викликала ця казка?

Перевірка первинного сприйняття казки.

Тестування:

  1. Де живе дід Осінник?

а)У полі;

б)у садку;

в)у лісі.


  1. На чому спить дід?

а)На сухому листі;

б)на м’якому мохові;

в)на сирій землі.


  1. До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?

а)Ластівок;

б)журавлів;

в)шпаків.


  1. У чому виходить дід Осінник з лісу?

а)У жовтому дощовику;

б)у сірому дощовику;

в)у сірому плащі.


  1. До якого дерева прихиляється дід?

а)До берези;

б)до дуба;

в)до сосни.


  1. Борода діда Осінника це:

а)Осінній дощ;

б)осінній вітер;

в)осінній туман.

Самоперевірка .

Вправа: «Перевір себе»
1.в); 2.а);3.б);4.б);5.б);6.в).

5. Етап закріплення нових знань

Повторне читання казки учнями ланцюжком.

Вправа: «Закінчи речення»

Коли я читав, я бачив…

Коли я читав, я чув….

Коли я читав, я відчував…



Повторна перевірка сприйняття тексту. Бесіда.

-Чому журавлі потянулися на південь?

-Як ви гадаєте, чому дід Осінник такий сумний?

-Чому у дідуся таке чудове імя? Звідки взявся його образ?(гриб підосінновик-підосічник) Порівняйте діда і гриб.(на екрані)

-Про який осінній місяць ідеться у казці?

-Виберіть для відповіді одне з прислівїв:

Як вересень то дощик сіє.

Жовтень ходить по краю та виганяє птахів з раю.

В листопаді зима з осінню бореться.

Вибіркове читання.

Прочитайте до чого прислухається дід?

-Знайдіть і прочитайте в казці пряму мову. Кому вона належить?(діду, людям)

Прочитайте абзац в якому описуються дії Осінника після співу журавлів. Речення про луки.

Робота над засобами художньої виразності

-Знайдіть в тексті звуконаслідування. Кому вони належать?

- З чим порівнює автор пісню діда Осінника( з осіннім вітром)? А бороду (з осіннім туманом) Знайдіть речення про це.

Доберіть до слів у лісі, співу, пісню, дощовику ознаки.

До слів дід Осінник, борода дії.

Робота в парах

Словесно описати один одному образ діда Осінника, який постав у вашій уяві.

Доведіть , що прочитаний нами твір –це казка.

Чим відрізняються оповідання від казки?

Визначте тему твору і основну думку казки.( Про що ця казка і чому вона нас навчила?) Чим сподобалася тобі казка?

Висновок: Казка «Дід Осінник» про явища природи-осінь осінній вітер і туман, навчила нас бачити красу природи і фантазувати…

6.Етап рефлексії.

Повернення до проблеми.

Чим особливі казки Василя Сухомлинського?

Що їх відрізняє від інших?

Висновок: Усі казки Сухомлинського невеликі за обсягом (до 150 слів), у них немає 3х разових повторів в основній частині , вони самостійні та не схожі на інші казки, нагадують скоріш оповідання, ніж казку,дуже часто мають діалог, за темою переважно про природу і діяльність у ній людини.

Їх ми будемо називати казки-мініатюри.

Тож, Василь Сухомлинський-майстер зі складання казок-мініатюр.

Вправа «Закінчи речення»

Сьогоднішній урок навчив мене…

Прочитані казки Сухомлинського спонукають мене….

Найцікавішим на уроці для мене було…

Здобуті знання мені допоможуть …

Мотивація домашнього завдання та інструктаж до його виконання.

1 група -Перечитати казку і переказати батькам

2 група – Намалювати діда Осінника і описати його

3 група-Скласти свою казку про діда Осінника, або придумати свій образ осені і скласти казку про нього.



Оцінювання. (Учителем і самооцінювання на сніжинці малюють посмішку)

-Чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо так, то прикріпіть сніжинки на нашу снігову хмарку)

Чи можна зрозуміти автора за однією казкою ? Тож пропоную Вам продовжити знайомство на інших уроках, після уроків, вдома.

Любі мої учні! Мені дуже сподобалася ваша робота на уроці. Хочу вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді, підготовку до уроку. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше наблизилися до таємниць природи



Використана література:

  1. Літературне читання. 2 клас: Розробки уроків: для шкіл з українською мовою навчання: до підручника В.О. Науменко/ М.В. Тітова.- Харків.: Видавництво «Ранок», 2013.-312с.(Ст. 281-282)

  2. Літературне читання. 3 клас. І семестр(за підручником В.О. Науменко/Н.О.Ковальчук, Настенко А.І.-Харків.-Видавнича група «Основа»,2014.-111, [1]с. –(Серія «Початкова школа. Мій конспект»).(с.85-87)

  3. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації(навчально-методичний посібник)/Г.О. Анісімова, О.В. Нікулочкіна.-Тернопіль:Мандрівець, 2012.-104с.(с.98-100)

  4. Інтернет-ресурси.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка