Конспект уроку з української мови за темою «Повторення розділу «Синтаксис і пунктуація» (5 клас)



Скачати 131.81 Kb.
Дата конвертації27.04.2016
Розмір131.81 Kb.
ВІДДІЛ ОСВІТИ САМБІРСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ОСВІТИ

Конспект уроку

з української мови

за темою

«Повторення розділу «Синтаксис і пунктуація»

(5 клас)


Підготувала

вчитель української мови

та літератури

Погірцівської СЗШ І-ІІІ ступенів

Салаткевич Г.С.

2014р

Тема. Повторення розділу «Синтаксис і пунктуація»

Мета: повторити відомості з теми «Синтаксис і пунктуація», удосконалити знання, уміння й навички учнів щодо практичного використання знань із синтаксису і пунктуації; закріпити вміння вживати розділові знаки в реченнях з однорідними членами речення, звертанням, вставними словами, прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, естетичні почуття, навички самостійної роботи; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття, любов та бережливе ставлення до природи, почуття пошани до народних традицій.

Тип уроку: урок – повторення.

Форма проведення: урок – віночок.

Обладнання: дидактичний матеріал, картки – завдання, смайлики, квіти.

Методи і прийоми: малюнкове вітання, психологічна настанова, поетична хвилинка, дослідження – пошук, «Так» чи «Ні», творче конструювання, бесіда, фронтальне опитування, робота біля дошки, опитування за схемою – алгоритмом.

Епіграф:

Ваші квіти – замріяна казка,

Ваші квіти – зупинена мить.

З ними можна радіти й страждати,

З ними можна крізь роки іти.

Синтаксис – душа народу

М. Рильський

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! А тепер за парти всі сідайте рівно. І до роботи візьмемось сумлінно.



  1. Малюнкове вітання.

У вас на партах лежать смайлики: один радісний, другий – сумний. Покажіть, будь ласка, який у вас зараз настрій: радісний чи сумний. Учням, що обрали «сумні» смайлики, раджу налаштуватися на роботу. А тим, хто обрав «радісний», кажу: «Я сподіваюся, що ваш настрій на протязі уроку не погіршиться».

  1. Психологічна настанова «Самоналаштування».

Щоб творчо працювати на уроці, проведемо психологічну настанову:

-покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

«Я зможу добре сьогодні працювати на уроці».

«Я особистість творча»

«Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Прочитайте епіграф.

2. Отже, сьогодні на уроці ми не лише повторимо знання з теми, а й одночасно будемо плести віночок. А ви знаєте, що віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок.

Український віночок – не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже.

3. Послухайте «Легенду про вінок»

Йшла дівчина по калину. Зустрів її парубок і каже: «Знімеш вінок – моя будеш» Не веліла матуся знімати віночок, та парубок ув такий гарний, говорив так красиво, а ласкавий погляд зігрівав серце. Зняла дівчина віночок, а парубок перетворився на страшного дідька і забрав її до себе. Тому кажуть, що вінок оберігає від нечистої сили.

4. Всього у вінку українському 12 видів квітів. Дівчаткам, яким минуло 9 років, плели віночки із 7 квіточок. І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання з теми, бо кожна квіточка нашого віночка ховає різні завдання. Лише, виконавши певні види робіт, ми зможемо вплести нову квіточку у наш вінок.

Перед початком плетіння нашого вінка послухайте вірш «Плетемо віночок»

Це я – Україна! Я завжди в віночку.

В такому ж віночку й усі мої дочки.

В таких от вінках ми приходим на свято.

Я буду вас вчити віночок сплітати.

Про квіти, стрічки вам усім розповім,

Бо знати про це нам потрібно усім.

Подивись на квіти України.

Скільки квітів у її саду!

Кожна квітка – справжняя перлина.

Як намисто, я вінок сплету.

Виберу найкращі з усіх квітів,

Душу квітів зможу прочитати,

І вінок, найкращий в світі,

Буде ненька – Україна – мати.

Кожна квітка, наче на долоні,

Але кожна й таємницю має.

Друже мій, послухаймо сьогодні,

Що нам кожна квітка промовляє.

Кожна квітка, як зернятко в колос,

До віночка тулиться й пасує.

Друже мій, послухай квітки голос –

Той, хто вміє слухати, той чує.

Подивися, друже, які квіти

Народила Україна – мати!

Кожен з українців мусить вміти

Сплести цей вінок – і прочитати.



ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Прочитати епіграф. «Синтаксис душа народу».

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Що вивчає синтаксис?

2. Як пов’язана пунктуація з синтаксисом?

V. Основний зміст уроку.

1. Сплітати свій вінок ми почнемо із дуже гарної весняної квітки



Загадка: Щоб складалась материнська доля,

Квітнуть навесні сади плодові.

Щоби дітки були гарні та міцні,

В цвіт рожевий вбрались… (яблуні)



Вчитель. Отже, цвіт яблуні. ЩО означає він у вінку?

Учень: Цвіт яблуні – ніжний, п’янкий,

Цвіт яблуні – щирий, миттєвий,

Цвіт яблуні – просто легкий,

Цвіт яблуні – просто життєвий.

На світі немає краси,

Зрівняної з яблуні цвітом,

На світі немає душі,

Зрівняної з птахів перелітом.



Вчитель. Але, щоб вплести цю квіточку у віночок, ми повинні повторити одну із тем розділу «Синтаксис»

-Цвіт яблуні, переліт птахів, краса незрівнянна – що це я назвала?

Чому? Які словосполучення бувають?

2. Робота біля дошки. Виконати синтаксичний розбір словосполучень: вплітати квітку, цвіт яблуні, український віночок.

3. Дослідження – пошук. Робота з сигнальними картками. Я читаю сполучення слів. Якщо воно є словосполученням, ви показуєте «радісний «смайлик, якщо ні – «сумний»

-український віночок, символ краси, вишивають на рушниках, червона калина, мак і любисток, дівчата вплітають, чарівна квітка, прикрашають барвінком, росте в природі, поміж квітами, яблуневий цвіт.

Ми повторили тему «Словосполучення» і тепер можемо вплести першу квіточку у наш віночок – яблуневий цвіт.

2. Якою ж буде наступна квіточка нашого віночка?

Загадка. Зеленшовком і зимою й літом в’ється,

Про життя та квітка знає і безсмертя.

Синім цвітом оживить сумний затінок,

У віночку бавиться… (барвінок).



Вчитель. Барвінок шанують, його вважають символом життя. Але, щоб вплести барвінок у наш вінок, ми повинні повторити тему «Просте речення»

  • Що ж таке речення?

  • Чому воно називається простим?

1. Робота на картках. Відтворення деформованого тексту (визначити межі речень, розставивши розділові знаки)

-Ти знаєш, які це квіти – мальви? З давніх – давен українські ружі росли коло кожної хати, сягали під стріху пурпуровими дзвониками. Скільки про них пісень створено! Особливо любили ці вогнисті квіти дівчата і часто заплітали у свої вінки, пускаючи їх на воду в ніч на Івана Купала. Любіть природу всім серцем!

(З якими розділовими знаками ви зустрілися в тексті? Що вони означають?

2. Робота біля дошки. Виконати синтаксичний розбір речення.

- З давніх – давен українські ружі росли коло кожної хати, сягали під стріху пурпуровими дзвониками.



3.Узагальнення «Так» чи «ні». (Якщо так – підніміть руку).

-Слово або група слів, що передають повідомлення, пораду, наказ, називається реченням. (Так)

-Просте речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєднуються між собою за змістом та граматично (Так)

-Речення не має граматичної основи. (Ні)

-Речення має головні і другорядні члени речення. (Так)

-Синтаксис вивчає односкладні, двоскладні, трискладні речення. (Ні)

-За метою висловлювання речення є розповідні, питальні, спонукальні.(Так)

-Речення за емоційним забарвленням – це окличні і неокличні. (Так)



Вчитель. Повторивши «Просте речення», ми можемо вплести у наш віночок барвінок.

Учень читає вірш про барвінок і вплітає його у вінок.

Всю зиму бачив теплі сни і сонцю слав привіт.

Я – синя квіточка весни, я – барвінковий цвіт.

Зелений килим на стежині я для весни зіткав.

І ніжні квіти сині – сині у нього повплітав.

3. Наступна квітка нашого віночка є символом кохання, здоров’я, ніжності, вірності, добра та довіри.

Загадка. А ще у віночку квітка є – довіра,

Вона має сонце всередині.

В неї чисті, білі пелюсточки – свашки,

Про дівочу долю розповість… (ромашка)



Вчитель. Щоб доповнити наш вінок ромашками, ми маємо повторити тему «Речення з однорідними членами». Ми повторили вже головні і другорядні члени речення, а однорідні – чому вони так називаються?

-Які слова узагальнюють ці члени речення? (Узагальнювальні).

Зараз ми повторимо, що ви знаєте про однорідні члени речення.

-Робота з дидактичним матеріалом (3 учні). (На дошці 3 аркуші А4 з реченнями, на столі – картки зі словами, перемішані. Учні вибирають слова і чіпляють до потрібного речення).

*Золотом виблискують на осінніх вулицях дерева: … (каштани, тополі, клени, ясени).

*(Калину, маки, троянди, волошки) – ці рослини дуже часто зображує українська вишивка хрестиком.

*Почувся передсвітанковий перегук лісових пташок:… (зозулі, дрозда, солов’я, синиці).

Завдання: зробити синтаксичний розбір складених речень.

-Фронтальне опитування

1. Чим може бути ускладнене речення?

2. Які члени речення називаються однорідними?

3. Що таке узагальню вальне слово?

4. Які розділові знаки ставимо при однорідних членах речення і узагальню вальних словах?

Вчитель. Отже, ми повторили «Однорідні члени речення» і можемо вплести ромашки у наш віночок.

4. Що ж буде наступним у нашому віночку?

Загадка. Цвіте білим навесні, а на осінь китиці червоні,

Щоб була краса дівоча, була врода,

Незрівнянно гарна, як наша країна,

Заплітають у віночок оберіг… (калину).



Вчитель. Щоб у нашому віночку красувалося гроно калини, ми маємо повторити тему «Звертання». Дуже багато звертань в нашій мові. До кожної людини можна звернутися по – різному.

-Опитування за схемою – алгоритмом.

Звертання

Що означає? Види за будовою.

Чим виражене? Місце у реченні.

Розділові знаки.



-Вибірковий диктант. (Прослухайте речення, виберіть і запишіть звертання, визначте їх вид).

*Прекрасні квіти охороняй, юначе!

*Ти стоїш на узбіччі дороги, калино!

*Вечірнє сонце, дякую за день!

*Цвітіть, сади!

*Не стелись, барвінку, не стелись низенько.

*Червона калино, чого в лузі гнешся?

-Творче конструювання (усно). Скласти речення:

1 ряд: звертання на початку речення

2 ряд: звертання в середині речення

3 ряд: звертання в кінці речення.



Вчитель :

-Де вживаються звертання? (В розмовній мові, художній літературі, діалогах).

Повторивши «Звертання», ми можемо прикрасити наш віночок кетягом калини.

5. А якою ж буде наступна квітка нашого вінка?

Загадка. Ой у полі синіють кокошки.

Квіти ті, неначе неба трошки.

Від лихої бережуть ворожки,

Вплетені на вірність у вінок… (волошки).



Вчитель. Волошка у вінку – це символ людського прозріння, краса і велич неба, чистота і радість. А вплетемо ми їх тоді, коли повторимо наступну тему «Вставні слова».

-Вибіркова робота. Послухайте речення, скажіть, чим вони ускладнені. Запишіть ці слова.

*Здавалось, загримів десь на небі грім.

*Кажуть, дощ завжди щастя приносить.

*Погода, на щастя, була хмарна, і вони не зазнали спеки.

*Ти привези мені, будь ласка, пшеничну зірочку з небес.

-А тепер давайте з вами з’ясуємо, що виражають вставні слова в прослуханих реченнях?

-Дайте визначення вставним словам (Це слова або сполучення слів, які виражають ставлення мовця до змісту повідомлення).

Вчитель. Ми повторили наступну тему і вплітаємо у наш віночок волошки.

Учень читає вірш і вплітає волошки.

Вилітають із пшениці синьо – жарі птиці.

Сяють злотом колоски, синім цвітом волошки.

6. Відгадайте, яку наступну квітку ми будемо вплітати у вінок?

Загадка. Наче крові каплі в полі, тих, хто воював за долю.

Квітка та – печалі знак, символ смутку – це є… (мак).



Вчитель. Мак у віночку – символ боротьби українського народу за волю. І вплетемо ми його тоді, коли повторимо тему «Пряма мова».

*Прочитайте речення з прямою мовою

1. «Вербова гілка зацвіла у мене на столі», - писав Максим Рильський.

«П», - а.

2. В творах Тараса Шевченка читаємо: «Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину».

А: «П.»

3. «Мамо, - питаю, - то льони цвітуть?»



«П, - а, - п?»

-Які розділові знаки ви бачите?

-Чи знайомі вони вам?

-Де вони вживаються? В яких реченнях?

_Що таке пряма мова і слова автора?

-Які розділові знаки ставимо при прямій мові?

Вчитель. Отже, ми повторили, що таке пряма мова і прикрашаємо наш вінок червоними маками.

(Учениця читає вірш і вплітає маки у вінок)

Розцвіли червоні маки вранці на росі

Я піду і назриваю маків для краси.

А тоді найкращу квітку в коси заплету

І сама посеред поля маком зацвіту.



7. Вчитель. У наш вінок залишилось вплести ще одну квітку. Ця квітка у вінку є символом відданості та вірності. Як ви вже всі здогадались, що це є соняшник. За цією квіткою ми будемо розглядати складне речення. Протягом минулих уроків ми оглядово знайомилися з цією темою, тому що детальне вивчення чекає нас у майбутньому. А зараз ми з вами повторимо набуті знання.

-Пригадаймо, що таке складне речення?

-Скільки граматичних основ може бути у складному реченні?

-Як поєднуються прості речення у складному?



*Запишіть речення, визначте граматичні основи, скажіть, яке це речення?

Зоря – зірниця по землі ходила, ключі загубила, а сонце зійшло і ключі знайшло.

Отже, вплітаємо соняхи і наш віночок готовий, а разом із тим ми повторили розділ науки про мову «Синтаксис і пунктуація».

VІ. Підсумок уроку

*Вправа на відповідність

Прочитайте речення. Встановіть відповідність стрілочками.

Барвінок супроводжує людину від колиски до могили.

Волошки й жито нерозлучні в природі.

Біля хати росли квіти: мальви та жоржини.

Кажуть, дощ приносить щастя.

Не стій, вербо, над водою рано – рано.

1 – просте речення

2 – речення із вставним словом

3 – речення з однорідними членами речення

4 – речення із звертанням

5 – речення з узагальню вальним словом



  • І на завершення уроку прослухаємо вірш «Український віночок»

Український віночок

У віночку нашім різнобарвні квіти –

Символ України і дарунок літа.

Тож усім на нього подивитись любо:

Гілочку зелену узяли у дуба,

Квіточку любистку, щоб усіх любили,

І барвінку листя, аби довго жили.

Чорнобривців квіти, щоб чорніли брови,

Кетяги калини – для краси й любові.

У вінок вплітають колосочки жита,

Щоб могли багато і в достатку жити.

А в червонім маку, що цвіте у полі,

Кров людей, пролита у боях за волю.

Є ще різні квіти в нашім ріднім краї,

Їх веселе літо у вінок вплітає. Л. Савчук

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти розповідь на тему «Український віночок», використовуючи однорідні члени речення, звертання, вставні слова, речення з прямою мовою.



  • «Малюнкове вітання»

-Чи змінився ваш настрій наприкінці уроку. Покажіть це смайликами. Я бажаю вам, щоб ваш настрій завжди відповідав веселим смайликам, а на уроках – плідної і творчої праці.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка