Конспект уроку Вчитель: Новодран Н. М. Клас: 7



Скачати 76.89 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір76.89 Kb.
План - конспект уроку
Вчитель: Новодран Н.М.

Клас: 7
Тема. ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА. СХІДНОАФРИКАНСЬКІ РОЗЛОМИ ЗЕМНОЇ КОРИ. РЕЛЬЄФ МАТЕРИКА: РІВНИНИ, ГОРИ, ПЛОСКОГІР'Я. ЗАКОНОМІРНОСТІ РОЗМІЩЕННЯ КОРИСНИХ КОПАЛИН
Мета: сформувати в учнів знання про сучасний рельєф, геологічну будову та корисні копалини Африки, історію розвитку й формування рельєфу материка; розкрити закономірності поширення основних форм рельєфу і корисних копалин; Розвивати практичні навички учнів працювати з картами атласу; формувати вміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до предмета.
Очікувані результати: на кінець уроку учні зможуть:

- пояснювати особливості рельєфу, геологічної будови та корисних копалин материка;



  • наводити приклади форм рельєфу;

  • позначати на контурній карті та називати географічну номенклатуру.


Тип уроку: вивчення нового материалу.
Обладнання: фізична карта Африки, карта будови земної кори, атласи, контурні карти.
Опорні та базові поняття: основні форми рельєфу, платформа, область складчастості, корисні копалини, горст, грабен, тектонічний розлом, Пангея, Гондвана, рівнина, гора, рифтова зона.
Географічна номенклатура: Атлаські гори, нагір'я Ахагґар, Тібесті, плато Дарфур, Ефіопське нагір'я, Східноафриканське плоскогір'я, вулкан Кіліманджаро, Драконові гори, Капські гори.
Структура уроку:

І. Організаційний момент...........................................................1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь....................................6 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності..............2 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу…..............................................24 хв.

V. Закріплення вивченого матеріалу..........................................6 хв.

VІ. Підсумок уроку......................................................................4 хв.

VІІ. Домашнє завдання................................................................2 хв.



ЗМІСТ УРОКУ


  1. Організаційний момент


Учитель. Доброго дня! Сідайте. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.



  1. Актуалізація опорних знань та умінь


Учитель. На попередньому уроці ми мандрували з вами дивовижним і загадковим материком , улюбленицею Сонця – Африкою.

„... Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати”, - говорив М.М. Прижевальский.

І щоб переконатися в справедливості цих слів, сьогоднішній урок є продовженням нашої мандрівки материком.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Бесіда:

1. Охарактеризуйте за планом географічне положення Африки.

2. Як відбувалось дослідження та освоєння материка.

3. Назвіть найвідоміших дослідників. Розкажіть про них.


Прийом «Так-ні»
Учитель згадує поняття, пов'язані з темою (наприклад, літосферна плита, рухи плит, рифтова зона, вулканізм, рельєф та ін.), а учні зна­ходять відповідь, ставлячи навідні запитання, відповідати на які слід лише «так» або «ні».


  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Розглядаючи план вивчення материка, ми бачимо, що наступним пунктом є вивчення рельєфу та корисних копалин, закономірності їх поширення, та взаємозв'язок з геологічною історією.

Уже перший погляд на фізичну карту Африки дає нам зрозуміти про неоднорідність і строкатість форм рельєфу цього материка. Чому саме так розташовані гори і рівнини, під дією яких сил вони сформувалися? На ці запитання ми дамо сьогодні відповіді. Але перед цим давайте згадаємо теорію літосферних плит.

Прийом «Приваблива мета»
Учитель, підсумовуючі знання учнів, зауважує, що Африка — це один із найвищих материків світу. Чому Африку вважають „кладовою людства”?
IV. Вивчення нового матеріалу


  1. Прийом «Навчальний мозковий штурм»

Для вивчення нового матеріалу клас ділиться на чотири групи, кожна з яких має свою картку-завдання (додаток 1.)

На підготовку відповідей відведено 10-12 хв.
Група 1 (розглядає тектонічну будову)

В межах якої літосферної плити лежить Африка?

Які найдавніші тектонічні структури материка?

Який їхній вік? Коли вони утворилися? Де розташовані?


Група 2 (розглядає форми рельєфу)

Які гори є на материку?

Чим вони відрізняються між собою? Де розташовані?

Чи є на материку рівнини? Як вони поділяються за аб­солютною висотою? Яка їх особливість? Де розташовані?

Що являють собою нагір'я? (Відповідь учнів цієї групи супроводжується коментарями вчителя та показом фотознімків.)
Група 3 (розглядає зв'язок рельєфу з тектонічною будовою)

Порівняти дві карти атласу: тектонічну та фізичну.

Визначити, яким формам рельєфу відповідають платформи, а яким — області складчастості.

Які сили Землі впливають на формування рельєфу Північної і Південної

Африки, які називають ще Високою і Низькою?

Чому саме в Центральній частині Африки зосереджені вулкани?


Група 4 (розглядає закономірності поширення корисних копалин)

Які групи корисних копалин (за використанням) розташовані в межах осадового чохла платформи, а які в передгірських прогинах та в областях складчастості?

Що видобувають у межах виходу кристалічного фундаменту на поверхню платформи (щитах)?

Чи існує закономірність розташування корисних копалин?



  1. Прийом «Дивуй»

Декілька учнів, заздалегідь підготувавшись, розповідають цікаві історії про відкриття й використання корисних копалин Африки.


Доповнення учителя

На півночі Африки під пісками Сахари розміщені значні поклади нафти і природного газу, Частину родовищ цієї сировини вже освоєно. Видобуту нафту і природний газ трубопроводами подають до портів Середземного моря. В Африці зосереджені 1/10 запасів нафти і майже третина світових запасів фосфатів.

На континенті було знайдено найбільші алмази світу, зокрема «Куллінан», маса якого 621,2 г.


  1. Закріплення вивченого матеріалу


Прийом «Лови помилку картографа»
Учень (учитель) показує та називає гори, рівнини, вулкани Африки, іноді навмисно припускаючись помилки. Учні висловлюють свою згоду або незгоду.
V. Підсумок уроку
Учні підбивають підсумки самостійно, відповідаючи на зацитання: що нового про Африку дізнались на уроці?
Прийом «Викликаю асоціацію»
Діти по черзі називають та проговорюють ті поняття і назви, які виникли при слові «Африка». Після цього, не дивлячись в атлас, наносять основні форми рельєфу та корисні копалини на контурну карту.


    1. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст параграфа 14.

2. Виправити помилки в контурній карті ( стор. 29, практ. зошит).

3. Знайти цікаві розповіді про рельєф материка.


Пам’ятка
План характеристики материка


  1. Георафічне положення материка.

  2. Історія відкриття, дослідження та засвоєння материка.

  3. Особливості рельєфу, геологічної будови та корисних копалин материка.

  4. Клімат та чинники, що його утворили. Кліматичні пояси, області та типи клімату материка.

  5. Внутрішні води материка та їх залежність від клімату.

  6. Грунтово-рослинний покрив та тваринний світ материка.

  7. Природні комплекси: зони та країни. Охорона природи материка.

  8. Природні ресурси, населення господарство. Політична карта материка.

  9. Найбільші держави та їх характеристика.

Додаток 1.



Картки – завдання.



Картка-завдання 1
Група 1 (розглянути тектонічну будову)
В межах якої літосферної плити лежить Африка? Які найдавніші тектонічні структури материка?

Який їхній вік? Коли вони утворилися? Де розташовані?








Картка – завдання 2
Група 2 (розглянути форми рельєфу)

Які гори є на материку?

Чим вони відрізняються між собою? Де розташовані?

Чи є на материку рівнини? Як вони поділяються за аб­солютною висотою? Яка їх особливість? Де розташовані?

Що являють собою нагір'я? (Відповідь учнів цієї групи супроводжується коментарями вчителя та показом фотознімків.)





Картка – завдання 3
Група 3 (розглянути зв'язок рельєфу з тектонічною будовою)
Порівняти дві карти атласу: тектонічну та фізичну.

Визначити, яким формам рельєфу відповідають платформи, а яким — області складчастості.

Які сили Землі впливають на формування рельєфу Північної і Південної

Африки, які називають ще Високою і Низькою?

Чому саме в Центральній частині Африки зосереджені вулкани?
Картка – завдання 4
Група 4 (розглянути закономірності поширення корисних копалин)
Які групи корисних копалин (за використанням) розташовані в межах осадового чохла платформи, а які в передгірських прогинах та в областях складчастості?

Що видобувають у межах виходу кристалічного фундаменту на поверхню платформи (щитах)?

Чи існує закономірність розташування корисних копалин?




Додатковий матеріал до уроку

На півночі Африки під пісками Сахари розміщені значні поклади нафти і природного газу, Частину родовищ цієї сировини вже освоєно. Видобуту нафту і природний газ трубопроводами подають до портів Середземного моря. В Африці зосереджені 1/10 запасів нафти і майже третина світових запасів фосфатів.



На континенті було знайдено найбільші алмази світу, зокрема «Куллінан», маса якого 621,2 г.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка