Конспект уроку фізики у 8 класі




Скачати 56.55 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір56.55 Kb.
План-конспект уроку фізики у 8 класі

Тема уроку. Тиск. Тиск твердих тіл. Одиниці тиску.


Мета уроку Сформулювати значення про тиск як фізичну величину, що характеризує дію сили на певну площу, пояснити залежність тиску від сили тиску та площі поверхні, закріпити навички визначення за масою сили тяжіння та ваги. Розвивати спостережливість, уміння аналізувати фізичну суть явищ, практично застосовувати знання у повсякденному житті.

Унаочнення 1. Брусок, розкреслений на квадратні сантиметри. Дія різних гирь відомої маси на певну площу.

2. Дерев’яна дощечка з цв’яхами, що дія на пісок.

3. Ножиці, шило, кнапка.

4. Пластир, дротини різної товщини, тягарці.

5. Презентація »Духов М.Л.»

Хід уроку
І Актуалізація опорних знань

Пропоную такі питання до класу :

1) Наведіть приклади дією одного тіла на інше.

2) Яка фізична величина характеризує цю дію ?

3)Яку силу називають силою тяжіння ?

4) Як можна обрахувати цю силу ? В яких одиницях вона вимірюється ?

5) Що таке вага ? В яких вона одиницях вимірюється ?

6) Як можна визначити вагу тіла ?

ІІ Формулювання теми, мети уроку.

1.Демонстрування дії гирі на пісок з дерев’яною дощечкою та без неї, роблячи висновок, що передавання дії

Знайомство. сили можуть бути різними.

з новим 2. Демонстрування дії дощечки з

матеріалом цв’яхами на пісок в посудині, вістрям цв’яхів і шляпками ставлячи на дощечку гирю. Роблю висновок, що маса та вага є незмінними, але результат дії сили різні.

Щоб пояснити ці явища, потрібно знати, яка фізична величина характеризує дію сили на фізичне тіло і від чого вона залежить.


Записуємо тему уроку. Формулюємо мету.

Тиск. Тиск твердих тіл. Одиниці вимірювання тиску.

Розглядаємо разом з учнями останню демонстрацію більш детально.

Коли цв’яхи діяли на пісок шляпками, то вони діяли на велику кількість піщинок, утримуваних молекулярними силами. Розподілена між цими піщинками сила була мала і її дія не спричинилазначного зміцнення піщинок.Дія вістря цв’яхів на піщинки вказує на те, що сил взаємодії між ними не вистачило для зрівноваження діючої сили і зв’язок між піщинками порушується. Тому занурення буде іншим.

Робимо висновок: Кількість молекул поверхневого шару, на які діє сила, ніхто не рахує, оскільки це складно, але кількість цих молекул пропорційна площі поверхні, на яку діє сила.

Демонстрація Дія гир відомих мас на розкреслений брусок, який знаходиться на столику, з’єднаному з динамометром різними гранями.

Питання до класу: Чому покази динамометра різні ?

Висновок: Вага однакова, але площа, на яку діє сила різна, тому силу, яка припадає на одиницю площі поверхні тіла дає змогу передбачити результат дії сили

Фізична величина, яка характеризує дію сили на фізичне тіло і чисельно дорівнює відношенню сили, яка діє неперпендикулярно поверхні , до площі цієї поверхні, називається тиском.

Силу, яка діє перпендикулярно до поверхні, називають силою тиску.

Для розрахунку тиску потрібно силу тиску F поділити на площу поверхні S, на яку вона діє.

Тиск позначають латинською літерою P.

Записуємо формулу:

P= (Задача №3)


Знаючи тиск, можна знайти силу тиску або площу поверхні, на яку вона діє:

F=pS


Демонстрація Дія дротини на пластbлін, підвішуючи до дротини тягарці.

Питання до класу: Чому змінився тиск ?

Висновок: Тиск можна змінити, змінюючи силу тиску.

Питання до классу Як ще можна змінити тиск ?

Демонстрація Дія дротин різної товщини на кусок пластиліну при однаковій кількості тягарців.

Висновок: Тиск можна змінити, змінюючи площу, на яку діє сила тиску.

Наведіть приклади зміни тиску в залежності від площі, на яку діє сила тиску.

(Тиск людини на сніг в лижах і без лиж і т.д.)

За одиницю тиску взято тиск, що створює сила тиску 1 Н, Діючи на поверхню площею 1м2, цю одиницю називають паскалем, записують (Па). Дана одиниця названа на честь французького ченого Блеза Паскаля,який досліджував зміну атмосферного тиску на різних відстаннях від поверхні Землі

Тиск 1Па малий, такий тиск на горизонтальну поверхню площею 1кв. м чинить тіло масою 102 г.

На практиці застосовують кратні одиниці:

1 гектопаскаль = 100 Па = 1гПа

1 кілопаскаль = 1000 Па = 1кПа

1 мегапаскаль = 1 000 000 Па= 1 МПа

Для кращої уяви, з якими тисками доводиться мати справу, на практиці вирішується заготовлена таблиця:
Приклади тисків, які зустрічаються:
Тиск повітря на висоті 800км 10Па=0,00000001Па

Тиск повітря в шинах легкового 20 10 Па

автомобіля 25 10Па

Тиск повітря у пневматичній 30 10 Па

системі вагона метраполітену

Тиск порохових газів в каналах 35 10 Па

стволів сучасних гармат

Гусиничний трактор на грунт (4-6) 10 Па

Фундамент висотних будинків 45000Па 4,

Колесо вагона на рейки 30МПа

Тиск на дорогу потужних 40 кПа

вантажних автомобілей

Тиск танка на грунт 10 Па

Тиск сталевої стружки на 2500 МПа

передню грань різця

Тиск жала бджоли 50 МПа

Тиск у центрі вибуху 10 Па

водневої бомби


ІІІ. 26 жовтня 2014 року виповнюється 110 років з дня народження ДУХОВА Миколи Леонідовича (26. 10.1904—01.05.1964) — конструктора танків і атомної зброї, вченого-механіка. Чл.-кор. АН СРСР (1953), генерал-лейтенант інженерно-тенічної служби (1954). Тричі Герой Соціалістичної Праці (1945, 1949, 1954). Народився в с. Веприк (нині село Гадяцького р-ну Полтавської обл.). Закінчив Гадяцьку гімназію (1918). Працював робітником на Чупахівському цукровому з-ді (нині Сумська обл.). По закінченні Ленінградського політеічного. інститутуту (1932) пройшов шлях від інженера до заступника головного конструктора на Кіровському заводі у Ленінграді (нині м. Санкт-Петербург). Брав участь у виготовленні важких підйомних кранів, першого радянського легкового автомобіля «Л-1», різних прилаштувань для трактора «Універсал», у роботах із вдосконалення танків, які випускалися заводом. У 1939 в ініціативному порядку запропонував проект створення першого протиснарядного танка КВ. Під його керівництвом було опрацьовано технічну документацію і виготовлено дослідний зразок КВ, який успішно пройшов випробування і був прийнятий на озброєння Червоної армії ; до літа 1941 було виготовлено 636 таких танків. З початком Великої вітчизняної війни Радянського Союзу 1941—1945 на чолі групи конструкторів Кіровського заводу виїхав на Урал для розгортання масового виробництва танків КВ на Челябінському тракторному заводі, де був призначений головним конструктором, а потім начальником спец. конструкторського бюро № 2. Не раз у критичні для заводу моменти пропонував конструкторські рішення, які стабілізували виробництво. Зокрема, створив замінювач підшипника до ведучого колеса КВ, що запобігло зриву їх випуску у перші місяці 1942, коли контрнаступ рад. військ під Москвою захлинався через нестачу танків. Під його керівництвом на заводі було освоєно кілька нових типів важких танків та самохідних артилерійських установок на їхній базі — КВ-1с, КВ-8, САУ-152, ИС-1, ИС-2, ИС-3, ИСУ-122, ИСУ-152. У 1948 був залучений до розробки атомної зброї на спец. об’єкті «Арзамас-16». На нього покладалося завдання зі створення відповідних інженерних конструкцій. Запропонована ним конструкція вибухового пристрою на честь автора була названа «Дух». Від 1954 Духов керівник і головний конструктор новоствореного КБ в системі атомної промисловості СРСР. Визначав завдання й напрями робіт зі створення нових конструкцій військової техніки. Лауреат Державних премії СРСР (1945, 1949, 1951, 1953, 1954), Ленінської премії (1960). Помер у м. Москва, похований на Новодівичому кладовищі. На його батьківщині в с. Веприк встановлено бронзове погруддя.

(Показ презентації)

ІV. Закріплення нового матеріалу

Задача 1. Спортсмен, маса якого 78 кг, стоїть на лижах. Довжина кожної лижі 1,95 м, ширина 8 см. Який тиск чинить спортсмен на сніг ?

(Запис розв’язку задачі на дошці)

Відповідь: тиск, який чинить спорсмен на сніг двома лижами дорівнює 2,5 кПа.

Задача 2.З якою метою верхній край лопати, на який тиснуть ногою вигнутий ?

Відповідь: верхній край лопати, наякий тиснуть ногою ,вигнутий для того, щоб збільшити площу, на яку діє підошва і за рахунок цього зменшується тиск на підлогу.

Задача 3. Коли людина чинить більший тиск на підлогу: коли вона стоїть чи, коли ходить?

Відповідь: людина чинить більший тиск на підлогу ,коли ходить, тому що зменшується площа, на яку діє сила тиску.


V Підсумок уроку Сьогодні на уроці ми вивчили фізичну величину,що характеризує дію сили на фізичне тіло і від яких величин вона залежить.

V. Організація домашнього завдання 1. Прочитати матеріал підручника



2. Вивчити, що таке тискі від яких величин він залежить.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка