Конспект уроку 9 клас Тема уроку. Соціально побутова драма «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що



Скачати 105.32 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір105.32 Kb.
Конспект уроку

9 клас

Тема уроку. Соціально – побутова драма «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.

Мета уроку:

  • навчальна: вивчити основні особливості першого драматичного твору нової української літератури, його ідейно – тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єс, давати оцінку їхнім діям та вчинкам;

  • розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи;

  • виховна: виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;

Обладнання: презентація, ілюстрації до змісту твору, записи пісень, картина пам’ятника митцю в Полтаві, підручник з української літератури для 9 класу автор О. Міщенко, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Життя – театр, а ми актори,

І кожен грає свою роль,

У когось радість, у когось горе,

Хтось раб злиденний, хтось король.

Хтось тут в раю, а хтось як в пеклі,

Хтось в світлі, а хтось у тьмі,

У когось вороги запеклі,

А в інших друзі є старі

Хто ми у цім світі контрастів?

І яка ж наша роль?

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вступне слово вчителя

Театральна діяльність – одна з найцікавіших сторінок біографії Івана Котляревського.

«Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка кароока чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Удалині — вишневі садки, луки, в’ється річка...»

Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику Котляревському в Полтаві. Скульптор М. Позен цією картиною відобразив факт з історії українського театру (вчитель демонструє картину, звертаючи увагу учнів), бо саме такий живопис побачила в 1819 р. публіка на виставі «Наталка Полтавка».

Глядачі були вражені: замість давно обридлих палаців та альтанок вони побачили милі їхньому серцю краєвиди рідної Надворсклянщини, а замість фальшивої мелодрами чи пустого фарсу — глибоку драму серця простої дівчини – селянки.

Тож і ми сьогодні будемо насолоджуватися цим твором мистецтва слова.

Запишіть тему уроку…

Епіграфами до сьогоднішнього уроку є слова І. Карпенка – Карого ««Наталка Полтавка» - праматір українського народного театру» та І. П. Котляревського

Де згода в сімействі,

Де мир і тишина,

Щасливі там люди,

блаженна сторона


  1. Метод «Незакінчене речення»

  • Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається такими епіграфами?

  • Ваші очікування від уроку?

  • Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчене речення»:

  • сьогодні йтиме мова про…

  • я вважаю, що на цьому уроці ми навчимося…

  • продемонструємо…

  1. Слово вчителя.

На уроці ми будемо працювати з карткою активності та заповнювати її під час проходження кожного з етапів уроку.

Мету ж нашого уроку, я думаю, ви зможете сформулювали «незакінченим реченням»



  • Отже, метою нашого уроку є…

  1. Актуалізація опорних знань

  1. Літературна вікторина

Впізнай героя за його словами»?

«… заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати»» (виборний)

«… пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без куска хліба» (старий Терпило)

«… погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним» (возний)

«… пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» (Петро)

«… один живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту,… що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)

«… чоловік і добрий був би, так біда – хитрий як лисиця. І на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться… » (Микола про виборного)


  1. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Презентація учнівського проекту істориків «Історія написання п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка», джерела».

  2. Робота з підручником (с. 152)

  • За жанром «Наталка Полтавка» - соціально – побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму.

  • Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень.

  1. Тлумачний словник до п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка» (фрагмент)



  1. Інсценізація учнями уривку з твору



  1. Літературознавчий практикум

  • Яка тема п’єси «Наталка Полтавка»?

  • Що лежить в основі сюжету твору?

  • Скільки дійових осіб у п’єсі?

  • Назвіть складові композиції драматичного твору.

  • Вкажіть експозицію.

  • Де в п’єсі зав’язка?

  • Які моменти в розвитку дії між зав’язкою і кульмінацією можна виділити?

  • Де у творі кульмінація?

  • Який епізод у драмі є розв’язкою?

  • З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення)?

  1. Презентація учнівського проекту «Роль і функції пісень. Пісенні портрети героїв п’єси» дослідників



  1. Інтерактивна вправа

  • Ви охарактеризували через пісні кожен образ твору і побачили, які погляди на сім’ю існували на початку XIX століття. Яку роль має сім’я в житті людини сьогодні?

Довідка вчителя.

За твердженням психологів, сім’я – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості.



Паралель минулого і сучасного



  • Сказати, що сучасні погляди на сім’ю гірші, ніж два століття тому, однозначно не можна. Головне, що було актуальним, є і буде – це будувати родину на тих цінностях, що їх утверджував І. П. Котляревський

Де згода в сімействі,

Де мир і тишина,

Щасливі там люди,

Блаженна сторона

та його Наталка Полтавка



  1. Складання сенкану

Робота в групах

  • Ви вмієте складати сенкан, тому пропоную Вам скласти сенкан на теми: «Сім’я», «Наталка», «Театр»



  1. Закріплення навчального матеріалу

Проведення тестового опитування

  1. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодягав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.

  1. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».



  1. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.

  1. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».



  1. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?

а) пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.

  1. Виборний постійно застерігає Наталку від:

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;

г) її прагнення зустрітися з Петром.





  1. Оголошення результатів навчальної діяльності

Виставлення рівня активності учнів на уроці

- Оцініть себе і здайте картку активності.



  1. Підсумок уроку

Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді

( читає учениця)

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов прийде до вас лиш раз,

То бережіть її всякчас.

Блиск золота, монет, прикрас,

Запалить серце лиш на раз.

І спалить душу, почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

Цноту і скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає.


  • В чім же ця сила п’єси, в чім її чаруюча краса?

В простоті, в правді і найголовніше – в любові автора до свого народу, в любові, котра із серця Івана Петровича перейшла на його утвір.

І. Карпенко – Карий

  1. Домашнє завдання

  • Повторити зміст драми «Наталка Полтавка», заповнивши паспорт твору.

  • Підготуватись до твору – роздуму за творчістю І. П. Котляревського



Прізвище та імя

Клас

Види робіт

«Незакінчене речення»

Літературна вікторина

Презентація учнівських проектів

Літературознавчий практикум

Заповнення таблиці «Сімя»

Сенкан

Тестові завдання

Самооцінка

Оцінка вчителя

Варіанти активності

+

±






























Картка активності


Критерії оцінювання

Самостійний вибір партнера

Взаємоповага

Любов

Довіра

Розуміння

Спільний побут

Діти

Щастя

Погляд з минулого «Наталка Полтавка»

























Сучасний погляд

























Паспорт твору

1.

Назва твору




2.

Автор




3.

Джерела твору




4.

Рік написання




5.

П'єсу поставлено вперше




6.

Хто написав музику до п’єси?




7.

Жанр твору і його особливості




8.

Тема




9.

Проблеми




10.

Персонажі




11.

Ідея (основна думка)






Тести

1. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодягав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.
2. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».
3. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.


4. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».
5. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?

а) пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.


6. Виборний постійно застерігає Наталку від:

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;



г) її прагнення зустрітися з Петром.


1

2

3

4

5

6























База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка