Композиція музичного твору



Скачати 64.13 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір64.13 Kb.
Тема: Композиція музичного твору.

Мета: - відпрацьовувати у дітей уміння самостійно підбирати додаткову літературу за вказаною темою, вчити застосовувати літературу у дослідних працях, закріпити й узагальнити знання дітей з теми «Композиція музичного твору»;

  • розвивати вміння робити самостійні висновки, відстоювати свою точку зору, розвивати логічне мислення, пам’ять, мову із застосуванням музичних термінів;

  • виховувати любов до музики, повагу до людей мистецтва.

Музично-дидактичний матеріал: М. Глінка. Увертюра до опери «Руслан і Людмила»; Дж. Россіні. Увертюра до опери «Сивільський цирульник»; В.А.Моцарт. Симфонія №40 соль мінор( I частина); В. Верменич «Чорнобривці»; О. Александров «Священна війна»; В. Баснер «На безіменній висоті»; Г. Татарченко «Гей, ви, козаченьки»; М. К. Огінський. Полонез «Прощання з Батьківщиною»; П. Майборода «Пісня про рушник»; В. Івасюк «Водограй»; Г. Струве «Шкільний корабель».

Обладнання: магнітофон, диски з музикою до уроку, портрети композиторів, плакати, підсвічник.

Тип уроку: урок-концерт

Хід уроку

I. Організаційна частина.

(Клас святково прибраний, на дошці портрети композиторів, твори яких вивчалися у II семестрі, парти розставлені буквою «П», на столі стоїть підсвічник, звучить музика, до класу заходять діти й сідають по групах).



  1. Вхід до класу під музику

  2. Музичне вітання

II. Оголошення теми уроку.

  • Сьогодні у нас з вами останній урок з музичного мистецтва в цьому навчальному році, але не останній у вашому житті, тому, що музика супроводжує нас усе життя. Ми іноді не помічаємо, що у нашій душі звучить музика й горить маленький вогник любові до цього таємничого мистецтва.

( Вчитель запалює свічку – символ любові до музики)

  • Спробуйте уявити на мить, що з вашого життя зникла музика…Наскільки буденнішим став би наш світ! Він лишився б прекрасної мови, яка гармонійно пов’язує людину й природу. На сьогоднішньому уроці-концерті ми будемо слухати твори улюблених композиторів, взнаємо дещо цікаве з їхнього життя, виконаємо вивчені пісні.

III. Робота над темою уроку. Проведення концерту.

(Звучать фанфари. На середину класу виходить заздалегідь підготовлений ведучий концерту)



Ведучий:

Сьогодні в нас свято і свято заключне

Свято музичне і трохи незвичне

Вчителька вчила нас, душу вкладала,

По царству музики з нами мандрувала.

Як відрізнити репризу від коди,

Як взяти голосом правильну ноту.

Всьому навчалися, все ми вже вміємо

І зараз показати на що здатні зуміємо.

( Під музику увертюри до опери «Руслан і Людмила» М. Глінки, виходить перша група учнів, яка готувала матеріал про композиторів, твори яких написані в сонатній формі)



1-й учень:

Музика, подібно до поезії чи драми, розгортається в часі поступово. В музичній п’єсі є певні розділи, як у повісті чи романі є окремі частини, розділи, абзаци й фрази. На прикладах різноманітних творів – увертюри, симфонії, сонати, концерту – ми познайомилися з музичною формою, яка найбільш повно розкриває бурхливу динаміку нашого життя, тобто життєвий зміст музики.



2-й учень:

Засновником російської класичної музики є Михайло Іванович Глінка, який вивів її на світову арену як мистецтво. А увертюра до опери «Руслан і Людмила» - це класичний тип сонатної форми, в якій поряд з її трьома основними розділами (експозицією, розробкою, репризою) є також вступ і кода.

( Продовжує звучати музика М. Глінки)

3-й учень:

« Улюбленець Європи» - таким був «божественний маестро» Джоаккіно Россіні. ( Учень зачитує заздалегідь підготовлене цікаве повідомлення про творчий і життєвий шлях композитора – 1-2хв.)

Увертюра до опери « Севільський цирульник» вводить нас в атмосферу кумедних пригод. Особливістю драматургії увертюри, написаної в сонатній формі без розробки, є наскрізний тематичний розвиток.

( Звучить фрагмент увертюри до опери « Севільський цирульник»)



4-й учень:

- « Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти» ( Вільям Шекспір)

П. І. Чайковський обрав те, що більш властиве симфонічній музиці: у жанрі увертюри-фантазії він втілює головну ідею, дух і емоційну атмосферу шекспірівської трагедії.

5-й учень:

- « Яка рішучість, гідність надзвичайна! О Моцарте, ти бог, а сам не знаєш того…»

(О. Пушкін)

Відома симфонія №40 соль мінор – одна з трьох останніх симфоній В. А. Моцарта, які справедливо належать до найвищих досягнень видатного композитора. Уся симфонія – ніби образ самого В. А. Моцарта, який вирвався з лабетів свого часу та спрямований у майбутнє.

( На фоні музики Симфонії №40 соль мінор В. А. Моцарта учень зачитує цікаву інформацію з життя композитора – 1-2хв.)

Ведучий:

Пісня « Чорнобривці», створена композитором Володимиром Верменичем і поетом Миколою Сингаївським, належить до яскравого сузір’я української пісенної класики. Її відрізняє щирість почуттів і задушевна мелодія, яка ніби ллється з серця.

( Учениця виконує пісню В. Верменича «Чорнобривці»)

( Під музику О. Александрова виходить друга група учнів, яка готувала матеріал про композиторів, у творах яких розкривається боротьба народу проти завойовників).



1-й учень:

- Пісні Великої Вітчизняної…скільки років минуло після неї, а вони продовжують бентежити наші душі. У чому секрет їхньої сили? Може в тому, що написані вони серцем і виразили найсильніші почуття мільйонів людей, ставши частиною життя воєнного покоління? Але ж ми не знали війни! Чому ці пісні викликають і в нас ті ж почуття, що й у наших дідів? Що таке взагалі людська пам’ять? Коли ми згадуємо про Велику Вітчизняну Війну, передусім спадає на думку відомий плакат Іраклія Тоїдзе «Родина-Мать зовет!» (учень показує плакат)

Цей образ назавжди залишився художнім символом війни.

2-й учень:

Тема війни відображена в творах багатьох композиторів-сучасників воєнної пори.

Музичні твори різних жанрів – від пісні до симфонії, стали своєрідним пам’ятником рокам воєнного лихоліття й мужності народу-переможця. Воєнна тематика втілена і в творах відомих композиторів: Д. Д. Шостаковича та А. Я. Штогаренка.

( Учень виконує пісню В. Баснера «На безіменній висоті»)



3-й учень:

«- Дорогий Бетховен! Немало людей віддавали належне його величі художника. Але він, звичайно, більше ніж перший серед музикантів. Він найгероїчніша сила в сучасному мистецтві. Він найбільший і найкращий друг усіх, хто страждає й бореться.» (Ромен Ролан)

Увертюра «Егмонт» - глибока за задумом та драматичною ідеєю, цілеспрямована й стрімка в своєму розвиткові, карбована за формою – є винятковим явищем у творчості Л. Бетховена. У ній концентрується центральна ідея всієї музично-драматичної композиції «Егмонта» - боротьба за свободу та радість досягнення перемоги. Увертюра написана в сонатній формі.

(Звучить фрагмент увертюри «Егмонт»)

( Хлопчики виконують пісню Г. Татарченка «Гей, ви, козаченьки»)

( Під звуки музики «Полонезу» М. Огінського, виходить третя група учнів, яка готувала матеріал про композиторів, у творах яких оспівується любов до Батьківщини).



1-й учень:

« -…але найбільш за все любов до Батьківщини мене так сильно мучила й пекла…»

(Сергій Єсенін)

Тема любові до своєї Батьківщини звучить у творах багатьох авторів. А саме у полонезі Михаеля Клеофаса Огінського «Прощання з Батьківщиною». Музика полонезу близька й зрозуміла кожній людині.

«Палкої ніжності потік не визнавав кордонів

Твоя любов – печалі спів в мелодії сто дзвонній.

Ти присвятив той полонез Вітчизні своїй рідній

Їй у вигнанні, мов з небес, співав чудові гімни…»

(Ліна Красношапка)

2-й учень:

« - Взявши пісню від народу, як алмаз її хранив» - так писав Максим Рильський про Левка Миколайовича Ревуцького.

( Учень зачитує повідомлення про життєвий і творчий шлях Л. Ревуцького. 1-2хв.)

3-й учень:

Є пісні, які з роками не старіють, а навпаки, отримують нове життя. Одна з них – «Пісня про рушник» - належить до пісенної класики українського народу. Її навіть вважають народною, бо вона глибоко увійшла в наше життя. Цю пісню створили композитор Платон Майборода і поет Андрій Малишко. Прозвучавши вперше у фільмі «Літа молоді», пісня відразу стала близькою і рідною і літнім і молодим слухачам. Перелетівши кордони нашої країни, вона і досі звучить на різних мовах.

( Учень виконує «Пісню про рушник» П. Майбороди).

4-й учень:

«- Відколи світ світом, ще жодна нечиста думка не засмітила їх серця».

(М. Коцюбинський)

Мирослав Михайлович Скорик, Анатолій Йосипович Кос-Анатольський, Володимир Івасюк – належать до яскравого сузір’я видатних українських композиторів сучасності, які в своїх творах оспівували любов і патріотизм до своєї батьківщини, до України. Їх твори – це ніби сповідь людини, закоханої в красу рідного краю.



( Дует дівчаток виконує пісню В. Івасюка «Водограй»).

IV. Підсумок уроку:

  • Молодці діти! Дякую вам за цікавий урок.

( Вчитель бере свічку, яка горіла на протязі всього уроку– символ любові до музики)

  • Нехай цей маленький вогник любові до музики переросте у вашій душі в велике полум’я.

( Весь клас співає пісню Г. Струве «Шкільний корабель»)






База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка