Композиція музичного твору



Скачати 65.53 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір65.53 Kb.
Урок музичного мистецтва у 7 класі №27

Тема: Композиція музичного твору

Тема уроку: Розвиток патріотичного образу

Мета: Визначити особливості розкриття образу Батьківщини у вокальних та інструментальних творах (полонез «Прощання з Батьківщиною» М. Огіньського, пісня «На долині туман» сл. В.Діденка, муз. Б. Буєвського). Розвивати образно-асоціативне мислення, творчі здібності учнів, вокально-хорові навички. Виховувати естетичний смак, почуття патріотизму, інтерес до творчості композиторів М. Огіньського, Б. Буєвського.

Зміст уроку: 1. М.Огінський Полонез «Прощання з батьківщиною» - сприймання

2. «На долині туман» сл. В. Діденка, муз. Б. Буєвського –розучування



Тип уроку: поглиблення теми

Обладнання: баян, комп’ютер, музичний центр, портрети композиторів М. Огінського та Б. Буєвського, репродукції картин Т. Волошенко «У червоному полі» та Ю. Дубінін «Літо».

Література: підручники «Музичне мистецтво», 7 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань), навчально –методичний посібник для вчителя «Уроки музичного мистецтва 7-8 класи» О. В. Корнілова, «Вчимося співати», 5—8 кл. (М. К. Яскулко)

Хід

1.Організаційний момент.

Вхід до класу під звучання Полонезу М. Огінського

Музичне вітання

Повідомлення теми уроку

Розспівування

II. Актуалізація опорних знань

З якими музичними враженнями ви прийшли сьогодні на урок?

Розповіді учнів щодо прослуханої під час весняних канікул музики.

Виконання фрагментів пісень за бажанням учнів



III. Мотивація навчальної діяльності.

Кожний народ, кожна нація має своїх героїв, своїх синів — патріотів, які жили, боролися, творили для своєї Батьківщини. Одним із таких вірних синів Батьківщини — Польщі — є композитор Міхал Клеофас Огіньський. А те, що це за композитор, та яку музику він писав ,ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.



IV.Виклад нової теми

1.Розповідь про життєвий та творчий шлях М. Огінського

М. Огіньський — представник одного з найбільш знатних родів Речі Посполитої, граф, який мав право на польський престол.

Він був блискучим дипломатом і послом Польщі в кількох державах. М. Огіньський брав участь у повстанні польських патріотів під керівництвом Тадеуша Костюшка в 1794 році.

Однак поряд із цим М. Огіньський — музикант, композитор. Свій музичний талант він також ставить на службу свободі, пише військово-патріотичні пісні й марші.

Після жорстокого придушення повстання тисячі патріотів залишають Польщу, серед них і М. Огіньський. Саме тоді й народився полонез «Прощання з Батьківщиною». Його музика відображає спалах найсильніших емоцій, а передовсім — почуття любові до рідного краю.

Історія створення полонезу оповита легендами. Слід згадати одну з них.

...Коли видавалися полонези Огіньського, у змісті було зазначено, що славетний композитор написав ці твори тоді, коли йому зрадила кохана. І від цього нещасливого кохання він помер. Мелодраматична, у дусі часу казка була розрахована на збільшення грошового капіталу. Полонез Огіньського називається «Прощання з Батьківщиною», він помер у вигнанні: ностальгія — єдина хвороба, від якої немає жодних ліків.

— Що означає слово «полонез»?



Музичний словник

Полонез (від фр. польський) — блискучий урочистий польський танець-хода, який відкриває бали.

2. Музичне сприймання М. Огіньський Полонез «Прощання з Батьківщиною»

3. Аналіз музичного твору.


  • Які почуття вклав композитор у цей урочистий польський танець?

  • Чи схвилювала вас музика полонезу?

  • «Полонез» — єдиний із двадцяти полонезів програмний твір. Чому саме йому композитор дав таку назву?

  • Які особливості музики першої частини полонезу?

  • Що в ній домінує — пісенність чи танцювальність?

  • Яка із частин повторюється?

  • У якій із частин найбільше відчутні інтонації, характерні для полонезу як танцю?

  • Відтвори ритм цієї частини.

Скільки емоцій і різноманітних душевних рухів відчувається в музиці «Прощання...»! Біль розлуки, щемливе чуття туги за Батьківщиною, любов, печаль, ніжність... Але середня частина відзначається фанфарним, призовним характером. Це так звана «побудка», яка наче піднімає до боротьби. Схожі інтонації «побудок» зустрічаються і в інших творах М. Огіньського.

Саме в поєднанні різних почуттів полягає драматургія цього твору.



4. Гра «Поет»

Прочитайте слова присвяти композитору М. Огіньському. Чи змогли б ви продовжити їх як поет, додавши свої рядки?

Палкої ніжності потік

Невизнавав кордонів:

Твоя любов — печалі спів

В мелодії стодзвонній.

Ти присвятив той Полонез

Вітчизні своїй рідній,

Їй у вигнанні, мов з небес,

Співав чудові гімни...

Ліна Красношапка (переклад В. Меринова )

5.Розучування пісні «На долині туман» сл.В.Діденка, муз. Б.Буєвського

а) Легенда про мак



маки - всемирная схемотехникаМак — найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в

Україні існує багато легенд. І ось одна із них.

Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.

Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:

— Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів-нечестивців. Допоможи нам знищити їх!

І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата.

Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися печеніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.

Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і повбивали всіх. І коли пролилася остання крапля крові печенігів, кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.

І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.

б)Художнє виконання пісні вчителем

в) аналіз пісні


  • Які ваші враження від звучання цієї пісні?

  • Який її образний зміст?

г) розучення першого куплету, звернути увагу на синкопований ритм, дикцію та дихання

д) виконання



6. Творче завдання. Розгляньте ілюстрації картин Т. Волошенко «У червоному полі» та Ю. Дубінін «Літо» . Образ якої картини, на вашу думку, відповідає образу пісні?

V. Осмислення та систематизація знань

Технологія «Мікрофон»

Із творчістю якого композитора ми познайомилися на сьогоднішньому уроці?

Сином якого народу був Огіньський?

Пригадайте назву найвідомішого із творів Огіньського.

В перекладі з французької слово «полонез» означає….

Чому й досі музика «Полонезу» М. Огіньського хвилює людей?

В якому музичному творі оспівується краса української землі?

Про яку квітку йде мова?



VI. Підведення підсумків уроку

а) Підсумок уроку

Музика полонезу близька й зрозуміла кожній людині. Через століття дійшло до нас яскраве світло любові й надії, яке зігріває й очищує душу, звеличує думки, викликає високі й щирі почуття, пробуджує творчі сили. Образний зміст відрізняється пісенним характером, хоча ритм цього твору — від танцю. Але композитор свідомо відмовляється від традиційного трактування цолонезу як «світського» танцю. Це, скоріше, сповідь душі, лірична поема...

б) оцінювання музичної діяльності на уроці



VII. Домашнє завдання.

Втілити образ пісні «На долині туман» за допомогою засобів образотворчого мистецтва



Вихід із класу під звучання пісні «На долині туман»


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка