Композиція і стиль, художні особливості, значення роману Альбера Камю



Скачати 48.77 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір48.77 Kb.



Вивчення творчості Альбера Камю в 11-му класі

Тема: Композиція і стиль, художні особливості, значення роману Альбера Камю «Чума»

Мета: поглиблювати знання учнів щодо визначення композиції, індивідуального стилю письменника, ідейно-художьної особливості твору та його значення; розвивати навичкі аналізу епічних творів на деяких рівнях; виховувати активну гуманістичну життєву позицію.

Обладнання: портрет письменника, видання твору й ілюстрації до нього, кадр з фільму, схеми.

А що таке власне чума?
Теж життя, тільки і всього!
Щоб осягнути чуму, треба було
Спостерігати, роздумувати.
А. Камю.


Хід уроку:

1.Мотивація навчальної діяльності учнів.


Для того, щоб зрозуміти основну ідею роману Камю «Чума» потрібно розглянути композицію роману.
(Схема на дошці)
Композиція – це змістовий путівник, сила, яка срямовую творчий потенціал наших уявлень и емоцій. Сила, яка дозволяє краще і повніше орієнтуватися у змістовій глибині твору.

Складові композиції: сюжет и позасюжетні елементи.


(Схема на дошці)

Отже, за допомогою аналізу основних сюжетних компонентів, осмислюємо головну ідею роману.



2. Оголошення теми і мети уроку, епіграфу.

3. Формування вмінь і навичок

3.1 Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»

Визначте символічне значення образу чуми.



(Очікувані відповіді учнів)

●Хвороба
●Кара


●Зла стихія
●Жорстокість судових вироків
●Розстріл переможених
●Смерть
●Абсурд
●Загибель дитини
●Недосконале суспільство
●Звичка
● «Усі трохи зачумлені»
●Бездуховність
●Нескінченна поразка
●Війна
●Фашизм
●Хаос
●Безглуздя

Вчитель
Отже, слово «чума» набуває незліченних значень і виявляється надзвичайно містким.

3.2 Еврістична бесіда.

Зі скількох частин складається роман?



(Очікувані відповіді учнів)

П’ять частин, з яких складається роман, майже точно розподіленні за порами року і послідовно фіксують усі етапи наростання, загострення і спаду чумної епідемії.

Дайте цитатну назву кожній частині роману.

● «Місто вважати закритим.»


● «Чума… стала загальною справою.»
● «Тепер уже не стало окремих, індивідуальних доль – була тільки наша колективна історія, точніше, чума, і породжені нею почуття поділяли всі.»
● «Хвороба відступила.»
● «Справді це перемога чи ні?»

3.3 Аналіз тексту.

Знайдіть в тексті опис міста Оран.

● «Саме містечко, признатися, бридке. На перший погляд, тихе, мирне, і лише куди пізніше примічаєшь, чим воно відрізняється від безліч інших торгових міст, розкиданих під усіма широтами. Ну як собі уявити, скажімо, місто без голубів, без дерев і садів, де не чуешь ні лопотіння крил, ні шелесту листя, - словом, місто безлике? Навесні хіба що змінюється повітря чи з’являються кошики з квітамі, що їх привозять з околиці дрібні крамарі: виходить, ніби весна продаеться вроздріб…»


● «…Найзручніший спосіб познайомитися з містом – це придивитися, як тут працюють, як тут кохаються і як тут умирають.»

Оповідач прагне найповніше відтворити те, що бачив і чув, посилаючись на документи, записи, свідчення оранців, і намагається дотримуватися тону безстороннього свідка. Згадаємо цитату: «Цікаві події, що взято сюжетом цієї хроніки відбулися 194… року в Орані. Всі гадають, що ці події для такого міста просто неймовірні, оскільки було в них щось незвичайне…»


Звичайне місто, звичайний спосіб життя, городяни живуть, «не здогадуючись про існування чогось іншого».
Та раптом почало відбуватися щось незрозуміле і незвичайне…
Чума…

Як чума змінила звичний побут оранців?
(очікувані відповіді)
●Зачинилися крамниці.
●Скоротили через паперову кризу свій обсяг видання.
●У кав’ярнях зарясніли написи: «Кави немає», «Цукор приносьте із собою».
●Переповненні трамваї – єдиний транспорт у місті.
●Гультяйство.
●Зросло число безробітних.
●Розквітли спекуляції і мародерство.
●З’явилися газети з віщуваннями ворожок.
●Карантинові табори.
●Похоронний обряд прискорили.
●Цілодобово працював крематорій.

Згадайте найбезжалісну, найбільш драматичну сцену роману.


(очікувані відповіді)
●Це сцена загибелі від чуми маленької дитини, сина слідчого Оттона: «Хвороба буквально жерла маленьке тільце яке не чинило жодного опору…».
● «…Хлопчик судомно ворушився під ковдрою…»,«…заповнив усю палату монотонною надривною скаргою, ремством, таким нелюдським, що, здавалося, то кричить одними устами все людство.».
● «Тарру нагнувся і втер своєю важкою долонею піт і сльози з маленького личка.»

Отже, внутрішній зв’язок між подіями, що складають сюжет роману постає у формі більш або менш систематичного чергування у ньому свого роду «індивідуальних» та «масових» сцен.


Як ви думаєте, яке коло проблем окреслює автор в «індивідуальних» сценах?
(очікувані відповіді)

●Проблема невлаштованості людини у суспільстві(Гран).


●Проблема боротьби проти нацизму(символічне значення чуми). Ріє, Тарру.
●Проблема війни.
●Проблема «зачумленості» людей.
●Проблема відчуження людини в абсурдному світі(Каттар).
●Проблема зустрічі людства із своєю Долею.
●Проблема безвір’я.
●Проблема нескінченної боротьби за життя.
●Проблема «маленької людини».

В «масових» сценах увага літописця приділяється опису загальної реакції мешканців Орану на ті чи інші прояви чумної епідемії.


Масовість цих сцен, втім, не безлика: із загального числа безіменних мешканців Орану Камю виділяє окремих горожан, постаті яких найбільш яскраво ілюструють стереотипи загальної поведінки(Оттон, Кастель, контрабандисти, «котячий дідок», старий ядушник та інші).

Отже, позасюжетні елементи (на дошці схема) підводять до розуміння основної ідеї роману.

Основна ідея роману Камю «Чума» - заклик письменника, попри абсурдність світу і марність його «розумного» перевлаштування, до взаємоспівчуття і моральної солідарності, як єдиної запоруки виживання і аргументу, що виправдовує сенс людського існування.

Які особливості стилю ви помітили в романі?


(очікувані відповіді)
●Лексика, позбавленна яскравого емоційно-експресивного забарвлення.
●Стриманий виклад подій та коментарів до них.
●Своєрідна форма виразу філософської думки: у вигляді конфлікту, боротьби, співставлення і взаємодоповнення різних світоглядних точок зору відразу великої групи персонажів роману.
●Персонажі мають індивідуальні риси. Їхні вчинки глибоко мотивовані. Їхні фрази – афоризми.
●Мова персонажів має підтекст, натяки.
●В тексті багато алегорій.

Отже, аналізуючи твір робимо висновок: Роман має ознаки хроніки, філософської притчи і міфу.
«Чума» – роман-попередження, роман-пересторога і це також робить його явищем загальнолюдським і надчасовим.

Подивимось фрагмент фільму «Чума».
Чому, на вашу думку, автор фільму змінює дату «хроніки» і місце подій?(194…–199…)
Які слова підтверджують доцільність цих змін(чума не вмре ніколи)?
Чому у фільмі Каттар вбиває Тарру?
Чому саме Каттару належать слова: «Чума не вмре ніколи»?

4 Підсумки уроку.
(
Закінчити речення)
З думкою, що кожен із нас носить у собі бацилу чуми, я …

5 Домашнє завдання.
Підготуватися до написання твору за романом А. Камю «Чума»: дібрати цитати із роману: відношення різних героїв до лиха.

Використана література.

Великовский С. И. Грани «несчастного сознания». Театр, проза, философская эссеистика, эстетика Альбера Камю. – М., 1973

Кабакова О. В. Опираючись пошесті, зберегти власне «Я». Матеріали до вивчення роману А. Камю «Чума» // Всесвітня література. – 1999. –№ 3.

Лобода О. П. «Єдине, що важливо, – це бути людиною». Урок за романом Альбера Камю «Чума» // Зарубіжна література – 2000. – №1.



Наливайко Д. С. Трагічний гуманізм Альбера Камю // Камю А. Вибрані твори. – К., 1991.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка