Колір та стиль в дизайні



Скачати 111.61 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір111.61 Kb.
Заняття № 3-4

Тема: Колір та стиль в дизайні.

Мета: Ознайомити студентів із поняттям кольору та колористики. Пояснити вплив кольору на стан людини. Навчити гармонійно поєднувати кольори та вміло використовувати в залежності від мети роботи. Розвивати творчість. Виховувати естетичні смаки.

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Хід заняття

І. Організаційна частина.

Організація групи до уроку, перевірка відсутніх.



ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Як поділяються кольори?

  • Які кольори є основними?

  • Що вам відомо про вплив кольорів на психічний стан людини?

  • Чи можна визначити за кольором настрій чи риси характеру людини?

ІІІ. Практична робота за комп’ютером

Тест Люшера.



ІV. Вивчення нового матеріалу.

Колористика - наука про кольори, що включає знання про природу кольору, основних, складових і додаткових кольорах, основні характеристики кольору, колірних контрастах, змішуванні кольорів, колорит, колірну гармонію, мову кольорів і колірну культуру.

Відтінок (колір) - назва кольору (червоний, синій ,...)

Інтенсивність - рівень концентрації кольору (переважання того або іншого тону)

Глибина - ступінь яскравості або приглушеності тональності кольору

Світлота - ступінь розбіленості (% присутності в кольорі білого та світло-сірого тонів)

Насиченість - присутності темно-сірого і чорного тонів

Яскравість - характеристика тіл, які світяться, що дорівнює відношенню сили світла в будь-якому напрямку до площі проекції поверхні, що світиться на площину, перпендикулярно цим напрямкам.

Контраст - відношення різниці яскравості об'єкта і фону до їх суми.

Перший, хто створив струнку систему кольорів, був Леонардо да Вінчі. Він встановив, що різноманітність кольорів, відкрите ще стародавніми греками і римлянами, може бути обмежена. Да Вінчі писав: "Простих кольорів - 6: білий, жовтий, зелений, синій, червоний і чорний". Леонардо да Вінчі виділив також два можливих аспекти кольорів: художній і фізичний.



Колір - одна із властивостей об'єктів матеріального світу, сприймається як усвідомлені зорові відчуття. Той чи інший колір "присвоюється" людиною об'єктам в процесі їх зорового сприйняття. Сприйняття кольору може частково змінюватися в залежності від психофізіологічного стану спостерігача, наприклад посилюватися в небезпечних ситуаціях, зменшуватися при втоми.

Всі кольори поділяються на гармонічні та дісгармонічні.



Теорія кольороподілу В. Оствальда

Все різноманіття основних характеристик кольору було представлено німецьким вченим В.Оствальдом в його теорії кольороподілу. Він представив всі кольори у вигляді замкнутого колірного тіла, що складається з двох конусів, об'єднаних загальною основою. Єдиною віссю конусів є ахроматичний ряд: верхня точка - білий колір, нижня - чорний.

П
о колу основи розташовані найбільш насичені спектральні кольори (кольори веселки), які розташовані в певній послідовності: червоний - помаранчевий - жовтий - зелений - блакитний - синій - фіолетовий.

Колірне коло

На основі цієї фігури було розроблене колірне коло - одна з колірних гармоній. Колірне коло побудоване на контрастних парах (червоний - зелений, жовтий - синій), або на чотирьох основних кольорах, які перебувають на кінцях діаметрів кола. Між основними кольорами знаходяться розтяжки проміжних кольорів (від жовтого до червоного, від червоного до синього, від синього до зеленого, від зеленого до жовтого).

Якщо ми розділимо колірне коло по основних кольорах на чотири чверті, то всередині кожної буде знаходитися своя гармонія споріднених кольорів.

Верхня права чверть (I). У ній жовтий колір поступово переходить в червоний.

Нижня права чверть (II). У ній червоний колір переходить в синій.

Нижня ліва чверть (III). Синій переходить в зелений.

Верхня ліва чверть (IV). Зелений переходить в жовтий.

Якщо звернути увагу на кожну чверть, то ми побачимо, що всередині кожної чверті знаходяться споріднені кольори. А якщо взяти окремо праву і ліву половини кола, то поєднання кольорів буде вже споріднено-контрастним.



Сполучення споріднених кольорів - це стримана і врівноважена колірна гама, в ній немає різких протиставлень.

Сполучення споріднено-контрастних кольорів - це поєднання споріднених кольорів і контрастних пар. Вони яскравіші і дають ширші можливості для творчості.

Але при поєднанні споріднено-контрастних кольорів необхідно бути уважними. Ідеальними сполученнями вважаються поєднання таких двох кольорів, в яких кількість головного кольору, що об’єднує і кількість головних кольорів, які контрастують, однакова.

Особливу гармонійність створює поєднання двох кольорів, які в колі розташовані на кінцях вертикальних і горизонтальних хорд.

Тепер умовно розділимо круг на верхню і нижню половини. У верхній половині знаходиться вся тепла гамма, в нижній - вся холодна.



Гармонійні поєднання кольорів

І
снують гармонії контрастних кольорів. Якщо ми проведемо діаметри через центр кола, продовжимо від червоних до зелених, то ми побачимо, що кожному відтінку червоного відповідає певний відтінок зеленого. Але в дизайні поєднання двох кольорів досить рідкісні. Найбільш в иразними вважаються поєднання трьох кольорів.



  1. Гармонія утворюється поєднанням кольорів, розташованих у вершинах вписаного в коло рівностороннього трикутника, у якого одна вершина - головний колір, а протилежна сторона - вертикальна або горизонтальна хорда.


1

2

3


  1. Гармонію складають кольори, розташовані в вершинах прямокутних трикутників, у яких гіпотенузи є діаметрами кола, а катети - вертикальні або горизонтальні хорди.

  2. Гармонію складають кольори, що знаходяться в вершинах тупокутних трикутників, у яких вершина тупого кута - один із головних кольорів, а протилежна сторона - вертикальна або горизонтальна хорда.

Крім того, існують ще й поєднання чотирьох споріднено-контрастних кольорів. Отримати такі гармонії можна, вписавши в коло прямокутник. Кольори, розташовані на кінцях діагоналей прямокутника, контрастні, інші пари - споріднено-контрастні.

Найбільше значення для створення художнього образу мають співвідношення між колірною реальністю і впливом кольору, між тим, що сприймається оком і тим, що виникає в свідомості людини.

Естетичні аспекти впливу кольору можуть бути вивчені за трьома напрямками:


  • чуттєво-оптичне

  • псіхічне

  • інтелектуально-символічне

Психологічні колірні характеристики

Колір впливає на фізіологічні процеси людини, і на його психологічний стан. Знаючи особливості кожного кольору можна сформувати певний образ, викликати певні емоції, асоціації.



Короткий опис колірних асоціацій:

Кольори:

Червоний - теплий і дратує, стимулює мозок, покращує настрій. Колір лідерства, чоловічий колір, цей колір також збуждуюче діє на нервову систему. Збудження, енергія, пристрасть, бажання, швидкість, міцність, потужність, тепло, любов, агресія, небезпека, вогонь, кров, війна, насильство, все інтенсивне і пристрасне.

Пурпур - заробіток, духовність, благородство, церемонія, незбагненний, перетворення, мудрість, просвіта, жорстокість, зарозумілість. Блакитний, синій колір створює прохолодне оточення, знімає болі при невралгії та запаленнях, означає розчарування і підозрілость. При сприйнятті блакитного час сильно недооцінюється. Під дією цього кольору в людини зменшується рівень тривожності, знижується напруга і кров'яний тиск. При занадто довгому впливові виникає втома. Мир, спокій, стійкість, гармонія, об'єднання, довіра, істина, консерватизм, безпека, чистота, порядок, лояльність, небо, вода, холод, технологія, депресія.

Зелений колір означає недовіру і врівноваженість. Заспокоює нервову систему. Знижує біль, втому, нормалізує кров'яний тиск. Сприяє концентрації уваги. Зелений є тихим і заспокійливим. Віддають перевагу здатні, впевнені в собі, що прагнуть до самоствердження і врівноважені люди. Природа, здорове середовище, відновлення, молодість, бадьорість, весна, щедрість, родючість, ревнощі, недосвідченість, заздрість, невдача.

Помаранчевий колір - найбільш динамічний, молодіжний і веселий колір. Стимулює почуття та прискорює серцебиття, загострює сприйняття та сприяє вирішенню складних ситуацій, завдань і проблем. Життєрадісний і імпровізований. Дія, що викликає збудження, менш сильне, ніж від червоного тому більш приємне. Колір злегка прискорює пульс, не збільшуючи кров'яний тиск, створює відчуття благополуччя і щастя. Надає сприятливий вплив на працездатність, за умови переодичного відпочинку від нього. При тривалому сприйнятті помаранчевого може з'явитися втома і навіть запаморочення. Енергія, що захоплює, баланс, тепло, ентузіазм, жвавий, експансивний, пишний, що вимагає уваги.

Жовтий життєрадісний колір сприяє вирішенню завдань і проблем. Якщо виходити з твердження, що жовтий - суміш зеленого і червоного, то він поєднує в собі властивості цих кольорів. Жовтий колір стимулює мозок, викликає збудливу напругу, що потребує розрядки. Перевагу жовтого означає прагнення до незалежності, розширення горизонту сприйняття. Це найяскравіший колір спектра. Жовтий обожнює вчитися, відрізняється кмітливістю, ясністю думки, точністю. Жовтий знає про життя все ... і тим не менш повний оптимізму. Цей колір знаходиться в постійній боротьбі, не поступається без бою. Радість, щастя, оптимізм, ідеалізм, уява, надія, сонячне світло, літо, золото, філософія, шахрайство, легкодухість, зрада, заздрість, жадібність, обман, хвороба, ризик.

Фіолетовий колір люблять люди з нестійким характером. Він діє на серце і кровоносні судини, а також на психіку:) Його також називають "кольором жіночої самотності".

Коричневий - колір консервативних людей, які не бажають нічого змінювати. Земля, вогнище, будинок, надійність, зручність, витривалість, стійкість.

Тони:

Чорний - мотивоване застосування сили, творення, навчання, здатність до передбачення, змістовність, приховані скарби, руйнівний, використання сили як прояв слабкості і егоїзму, пригнічення, депресія, пустота, стримання, обмеження. Чорний приховує те, чим володіє. Людина надає йому переваг, прагне приховати свій внутрішній світ від навколишніх. Чорний символізує кінець. Але саме він дає початок і всьому новому. Життя починається з невідомості. Чорний здатний контролювати ситуацію завдяки таємним знанням. Чорний прагне будь-якими засобами утримати свою владу. З іншого боку ця людина відчуває потребу в зовнішньому контролі. Потужність, сексуальність, складність, формальність, елегантність, багатство, таємниця, страх, зло, анонімність, недоволство, глибина, стиль, печаль, розкаяння, гнів, хороший техно-колір, траур, смерть (західні культури).

Білий - недоторканність, повнота, самовіддача, єдність, легкість, виявленння прихованого і помилкового, ізоляція, задубіння, розчарування, суворість, нудьга. Основною якістю білого кольору є рівність. Білий колір шукає справедливості. Білий колір символізує цноту. Це колір нареченої. Білий характеризується певною щільністю. Білий містить всі кольори спектру порівну, а це є результатом їх змішування. Отже, білий може використовуватися для створення тих чи інших сполучень. Всі кольори в білому рівні. В міфології білий служить символом єдності. Білий шукає справедливості. Біла перука на голові судді говорить про його неупередженість. Повага, чистота, простота, мир, смиренність, точність, невинність, молодість, народження, зима, сніг, добро, стерильність, шлюб (західні культури), смерть (східні культури), холодний, клінічний, стерильний.

Сірий - безпека, надійність, інтелект, статечний, скромність, гідність, завершеність, твердий, консерватор, практичний, старість, сум.

Сірий, чорний і білий (тону) - є пов’язуючою ланкою для кольорів. Є фоном для кольорів і підвищують інтенсивність кольору, що знаходиться поруч, а при додаванні підвищують освітленість (світло-сірий, білий) або насиченість (темно-сірий, чорний) кольору.

Основні кольори мають наступні характеристики

Кольори

збуждуючі

пригнічуючі

заспокійливі

червоний

+

 

 

помаранчовий

+

 

 

жовтий

+

 

 

зелений

 




+

блакитний

 

 

+

фіолетовий




+

 

темно-сірий

 

+

 

чорний

 

+




Експерементальна перевірка розміщення сполучень кольорів
за ступенем погіршення сприйняття вони розташовуються в наступному порядку:

  • синій на білому

  • чорний на жовтому

  • зелений на білому

  • чорний на білому

  • зелений на червонному

  • червоний на жовтому

  • червоний на білому

  • помаранчевий на чорному

  • чорний на пурпурном

  • помаранчевий на білому

  • червоний на зеленому

Психологічний вплив на людину надають ні тільки окремі кольори, але й колірні сполучення. І тут дуже велике значення має розташування кольорів у просторі. Наприклад, червоний колір збуджує, а зелений заспокоює, але розташовані поруч однаковими плямами вони повністю врвноважуються, і досягається спокій. Навпаки у разі включення до композиції с
тороннього візуала призводить до виникнення динамічного поєднання контрастних к
ольорів.

Психофізіологічний вплив кольору в значній мірі залежить від: більшої чи меншої насиченості кольору, розміру колірної плями, відстані та напрямку звідки впливає колір. Колір що розташований по вертикалі сприймається легким, діагональ - динаміка, за шириною - стійкість. Насіченість кольору внизу - композиція природна і стійка. Вгорі - неприродність положення, високий тиск. З якогось краю - нестійкість композиції.

З
назви "активні" і "пасивні" випливає, що певні кольору володіють більшою чи меншою силою емоційного впливу. Для того, щоб нейтралізувати помаранчевий і синій кольори, потрібно значно більше синього, ніж помаранчевого.

К
онцентрація активного кольору в правому верхньому куті активізує композицію, все збільшується в розмірі. Навпаки ж у лівому нижньому створює ілюзію пасивності і зорові стиск, рух назад.

К
олір, представлений колом, збільшує площину і створює рух вперед, враження посилюється якщо це жовтий, червоний або помаранчевий коло. Квадрат пофарбована в холодні тони навпаки створює враження вогнутості і стиснення.

Ч
им більше кольору відрізняються один від одного по светлоті, насиченості і колірному тону, тим менш вони гармонують один з одним. Існує поняття крайового контрасту тобто рівномірно забарвлена поверхню здається біля краю світліше або темніше якщо вона межує з більш темною або світлої поверхнею.

На світлому тлі всі кольори темніють, на темному светлеют. Істинна светлота кольору може спостерігатися лише на нейтральному тлі середньої светлоти. В залежності від фону ахроматіческіе кольору набувають уявну кольоровість. Так, сіра пляма на зеленому тлі набуває рожевий відтінок. Хроматіческіе кольору в оточенні квітів високої насиченості кілька змінюють колірної тон, наприклад, жовтий колір на зеленому тлі ставати злегка помаранчевим, а червоний в оточенні зеленого - більш насиченим. Наприклад, червона крапка на різних фонах. Якість червоною точки одне, а зорові сприйняття різне.



V. Підсумок уроку.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка