Колективна творча справа як засіб виховного впливу з досвіду роботи



Сторінка1/5
Дата конвертації01.05.2016
Розмір0.78 Mb.
  1   2   3   4   5
Альона Сергіївна Соловйова

КОЛЕКТИВНА ТВОРЧА СПРАВА

ЯК ЗАСІБ ВИХОВНОГО ВПЛИВУ

З досвіду роботи


ЛИСЯНКА


2013

Схвалено методичною комісією класних керівників

Лисянського професійного аграрного ліцею

25 квітня 2013 року, протокол № 8

Цей матеріал є творчою розвідкою молодого класного керівника, спрямованою на пошук оптимальних форм і методів виховного процесу в умовах постмодерного суспільства. Автор описує власний досвід роботи, який базується на методиці організації колективної творчої справи доктора педагогічних наук, професора І. П. Іванова, а також подає сценарій (як результат співпраці з учнями) апробованого виховного заходу та відеоматеріали до нього. Посібник містиь також розробки виховних годин етичного, естетичного, громадянського, духовного спрямування та про формування здорового способу життя.

Рекомендовано для використання в навчально-виховному процесі класним керівникам, педагогам-організаторам.


З досвіду роботи

Перед людиною є три шляхи до пізнання:

шлях мислення – найбільш благородний,

шлях наслідування – найбільш легкий

і шлях особистого досвіду – найбільш важкий.

Конфуцій

Сьогодення з його могутнім інформаційним потоком змушує кожну мислячу особистість бути аналітиком, аби з-поміж усього вибрати те, що є найбільш вагомим і прийнятним. Хоча, звичайно ж, тут спрацьовує суб'єктивний фактор, та, хочемо ми того чи ні, його величність час владно закликає до творчості, до пошуку. А той час володарює у кожній сфері суспільства, у житті кожної людини.

Я працюю в Лисянському професійному аграрному ліцеї на посаді викладача англійської мови та світової літератури і є класним керівником. Мій педагогічний стаж – 1 рік. Хтось, можливо, посміхнеться з такого «стажу», та я пробачу і, дозвольте, заперечу. Адже той перший рік, вважаю, є фундаментальним для кожного, хто переходить міст від безперечно потрібної університетської теорії до життєвої практики…

Бажаю поділитися своїми переживаннями, напрацюваннями і все ж таки досвідом як класний керівник. Мені пощастило спробувати себе на цій «посаді» з третьокурсниками – майбутніми будівельниками. Спочатку вихованці сприйняли мене з цікавістю і здивуванням, адже це майже мої однолітки. Потрібно було завоювати в них авторитет просто людини, авторитет викладача і класного керівника. Потрібно було якось діяти. А як? Вони ж всі різні, незвичайні і … такі дорослі! Та серце підказувало те, про що я вже знала давно: якщо є мета, то знайдуться і шляхи її досягнення. Якось у процесі самоосвіти натрапила на опис методики російського вченого, доктора педагогічних наук, професора І.П. Іванова, яка носить назву «Методика організації колективних творчих справ». Прочитавши статтю, я подумки сказала собі: «О, та я ж майже так і роблю!»

Для мене це відкриття було цікавим, але ж методика є методикою. Вирішила: треба з нею познайомитись ближче. Мені дуже сподобався такий вислів: «Колективна творча справа − це сукупність певних дій, спрямованих на загальну користь. Це справа колективна, оскільки в її плануванні, підготовці, проведенні, обговоренні беруть участь усі члени колективу. Це творча справа, оскільки на кожній стадії її здійснення всі вихованці разом із вихователем мають змогу виявити свої творчі можливості у пошуку засобів, методів, прийомів, які б забезпечили успіх» (мої підкреслення).

(http://pidruchniki.ws/18540516/pedagogika/kolektivni_tvorchi_spravi_kts)

І того успіху, на мою думку, досягнуто. А починалося все так…

День у день знайомлячись з учнями, пізнаючи їхні характери, я намагалася зрозуміти їхні радощі і переживання, біль і щастя. Не секрет, що серед учнів професійних закладів частіше бувають діти з неблагополучних, малозабезпечених сімей, діти-сироти, діти з неадекватною поведінкою, низьким рівнем навчання і виховання. Та більшість із них щирі й добрі, такі, що швидше все сприймають серцем і душею. Тільки якось потрібно було достукатись до того серця. Іноді ми просто спілкувалися на перервах, іноді доводилось, не без того, «чесно читати мораль» за якусь провину; звичайно, були виховні години, виховні заходи. А то мені випало на думку пригостити своїх будівельників солодощами на День захисника Вітчизни. На диво, вони соромились, але були дуже вдячними. І такий, здавалося б, простий спосіб додав у нашу співпрацю «вогнику». Наближався Новий рік… Ліцей готувався до свята. Якось ми зі своєю групою зібралися разом, щоб обговорити питання виступу на новорічному заході. Учні висловлювали свої думки й пропозиції. І що мене найбільш дивувало й радувало: майже всі бажали взяти участь у святі. Тому ми намагалися створити таку програму, щоб ніхто не залишився поза увагою. (Сценарій − с.7)

Наш виступ мав назву «Новорічний випуск ТСН у прямому ефірі по-нашому». В одній із новин «випуску» розповідалось у «новорічному стилі» про те, що в Лисянці, в самому центрі селища, та ще й в готелі зимують лелеки (достовірний факт, про який повідомлялось у ранковому випуску ТСН 23. 11. 2012 р.) http://tsn.ua/video/video-novini/u-goteli-na-cherkaschini-poselilasya-para-lelek.html?page=1&items=55748&type=0

Щоб наш виступ був веселішим, цікавішим і святковішим, ми вирішили до всього підійти креативно. Суть полягала в тому, що нібито в Лисянському ліцеї навчаються на третьому курсі два грузини («обмін студентами»), які просто «прикипіли» до ліцею, до Лисянки. Ця ідея учням припала до душі і майже всі хотіли виконувати ці ролі. Кожен з них пройшов «прослуховування», і ми (без всіляких образ) вибрали того, у кого «грузинський акцент» найбільш виходить. «Та які ж це грузини без грузинського одягу!» − хтось вигукнув. Вирішили, хто і де щось подібне може знайти. Допомагали також у цій справі і наші майстри виробничого навчання. Санта Мороз («кореспондент ТСН») сказав, що теж щось придбає з одягу щодо своєї ролі. А щодо «українських будівельників», то вирішили, що вони мають бути в українському національному одягові.

Потім крок за кроком ми відпрацьовували разом сценарій. Не треба було нікого відшукувати чи змушувати до репетиції. А який же ТСН без відеороликів? Було в нас і це. (Відеоматеріали додаються на диску)

Тут, як бачите, потрібно не інакше як саме колективної творчої справи.

На мою думку, думку простого новоспеченого викладача, І. П. Іванов був правий щодо своєї методики. Вона діє!!! Ми на святі Нового року в ліцеї отримали перше місце! Я не можу описати словами тієї радості моїх учнів і вихованців, того простого, здавалося б, буденного щастя. Вони телефонували ввечері і «нагадували» мені: «Альоно Сергіївно! У нас перше місце!» Раділи вони, а я раділа з ними. І думалось: скільки людині треба для щастя? А зі мною раділа і вся моя сім'я. Адже й домашні мої «брали участь» у КТС: вони чекали мене з репетицій, допомагали робити відеоролики, давали поради…

Потім були в учнів канікули , а я поїхала на сесію до Києва (навчаюсь у магістратурі), а далі мої будівельники пішли на довготривалу практику.

Зараз готуємося до випускного. Життя кличе йти далі… Так хочеться, щоб кожен із них був щасливим на своїй життєвій дорозі.

А нам з вами, шановні колеги, бажаю також простого людського щастя, сімейного затишку, творчих успіхів, натхнення і, звичайно ж, кожному пережити радість спільної творчої справи – як з учнями, та і в колективі.





«Новорічний випуск ТСН

у прямому ефірі по-нашому…»

Сценарій

новорічного виступу групи № 33 (проф. «Муляр, штукатур,

лицювальник-плиточник») Лисянського ПАЛ

Дійові особи:

Диктор

Санта Мороз

Грузин перший

Грузин другий

Усі

Звучать позивні ТСН (відеоролик на екрані)

Диктор. Доброго вечора. У прямому ефірі спецвипуск ТСН про події в Лисянці. Справжня сенсація!!! Майбутні будівельники вирішили з'явитися на новорічне шоу, що проходить під егідою компанії «ПАЛ», у їхньому рідному ліцеї, де в поті чола вони здобувають навички майстерності і через декілька місяців кожен із них отримає диплом −і не просто диплом, а диплом Лисянського ліцею. Тож, щоб хоч якось відпочити від щоденної тяжкої праці і прикрасити життєві будні, вони сьогодні на святі!!! Отже, для вас , шановні глядачі каналу «3+3», репортаж із місця подій. Зараз у Лисянці наш кореспондент Санта Мороз.

Санта Мороз. Доброго вечора, студіє! Новорічне шоу тут, у відомому скрізь в СНД Лисянському ліцеї нещодавно розпочалось.

Наші камери встановлені в кожному куточку цієї новорічної зали. Оператори чекають на будівельників групи №33. Поки хлопці там, у гримерній, готуються до тріумфального виходу на камери каналу «3+3», ми переглянемо відеоматеріал про них, який нам сьогодні пощастило зробити. При перегляді зверніть увагу на те, які вони щирі хлопці, які вони сильні, як вони тренують свої м'язи у цю холодну сніжну пору, використовуючи всілякі підручні засоби і навіть машину товариша Шпака… Запрошуємо до перегляду!!!



Показ відеопрезентації (матеріали додаються на диску)

(Автор фото Соловйова А.С.)



Після відеопрезентації всі учасники виходять на зал

Санта Мороз. Ось вони, енергійні, завзяті, веселі. Та серед них я помічаю того, кого не бачив протягом дня. Підійду, спробую взяти інтерв'ю.

( підходить до Грузина першого)



Санта Мороз. Дозвольте Вас запитати.

Грузин перший. Давай, друг, што хош?

Санта Мороз. Я вас тут, в ліцеї, протягом дня не помічав, хто ви? Також майбутній будівельник?

Грузин перший. О, да. Я тоже строітєль. Панімаш, здесь мой дядя когда-то учілся, отец учілся, вот і я решіт сюда. Тоже хочу біть строітєль. Ми Украінє − мандарін, панімаєш, а она нам − строітєль, панімаєш?

Санта Мороз. А чому ви сьогодні не були на уроках?

Грузин перший. Панімаш, друг, тут такой дєло. Ти ж слішал, что скоро Новій год?

Санта Мороз. Ну,чув, аякже!

Грузин перший. Так вот, панімаш, скоро діплом палучать. А я што? Украінській язик – ні-ні, англійскій тоже − ні-ні, а діплом надо, понімаєш?

Санта Мороз. Ага, ну?

Грузин прший. Так вот, понімаєш. Дірєктор на новій год мандарін нада? Нада! Зауч мандарін нада? Нада! Альона Сергеєвна (класній руководітель) мандарін нада? Нада! Мастєр одін і мастєр два мандарін нада? Нада! А мне діплом нада, панімаєш?

Санта Мороз. Ну?

Грузин перший. Шо ну? Развазіл мандарін, панімаєш? Бабушка с Грузіі на самольоте передал. Діплом нада, понял?

Санта Мороз. З-з-зрозумііііівв…

Грузин перший. Паслушай, друг. Нє расстраівайся, будет і тєбє мандарін, только вот што. Я так понял, ти кореспондента?

Санта Мороз. Так, кореспондент Санта Мороз.

Грузин перший. Да, мороз ужасний, панімаєш. Слушай, мандарін моі люді там у твой ТСН тоже грузят, а пока оні грузят, ти вот что: снімі етот вот весь строітель вместе. Скоро разлєтітся весь по стройках, по практіках.

Санта Мороз.Та ви ж зараз у прямому ефірі, вас дивиться вся Україна і СНД.

Грузин перший. Мама родная!!! Хлопци, а может спойом тот песня, которий мі любім? Вся страна нас смотріт. Сдєлаем подарок Украіна!

Всі. Ну давай, Вано, заспіваєм.

Співають усі (з групою «»Експрес» http://get-tune.net/?a=music&q=%C3%F3%F0%F2+%C5%EA%F1%EF%F0%E5%F1+%D0%EE%E7%EF%F0%FF%E3%E0%E9%F2%E5+%F5%EB).

Пісня «Розпрягайте, хлопці, коні…»

Санта Мороз. Репортаж ми продовжимо через декілька хвилин після реклами!

Реклама

(хтось співає: «В лесу родилась елочка, В лесу она росла…»

А інший каже: «Не зрізайте в лісі ялиночок. Купуйте штучні за копійку в магазині «Копійка», а там вони за доообру копійку!!!»

Диктор. Ми продовжуємо пряму трансляцію із Лисянського професійного ліцею. Наш кореспондент Санта Мороз знову на зв'язку. Але щось ніяк будівельники не розпочнуть свій виступ.

Грузин перший. Панімаш, браток, я так подружілся с етім весь строітєль. Ну німагу. Душа боліт, што скоро уєзжат надо с Украіна. Ну радной она мнє стал, панімаш, ти вот токо паслушай, какой прекрасний у ніх мова. Хлопци, давай стіхи!

(Новорічні вірші. 5 осіб)

Санта Мороз. Так, дуже гарна наша мова, мова калинова.

Грузин перший. Мандаріновая мова. Панімаєш, здесь очень хорошо. І Лісянка харош, і ліцей харош, і люді вездє харош. Вон журавль із наш тьоплий страна− і тот нікуда нє хочет із Лісянка. Нікуда. Панімаш?

Санта Мороз. Який журавель?

Грузин перший. А ти што, брат, совсєм ТСН нє смотріш? Вот послушай удівітєльний історія. ( До Грузина другого) Ану, земляк, братішка, раскажі кореспондента всьо о наш журавль. І тебя в СНД увідят. Прямой ефіра!!! Надо же. Радость какой… Ну, давай, браток!

Грузин другий (читає «Новорічне» на грузинський манер: історію про лелеку, що зимує в Лисянці , називає його «журавлем»)

Жіл-біл журавль. Жіл-біл і нє біл. Надумал журавль палєтєть. Бросіл жена, дєті і …..палєтєл. Лєтіт, лєтіт іскать жізнь лутший… Много лєтіт… Рєшіл лєтєть в другой страна, далєко-далєко…

Надоєл журавль всьо. Жена просіт жаба, дєті просят жаба… А нєту. Голова ідьот вокруг. Лєтіт. Відіт – полє, відіт – красота, відіт—вода.А там жаба, і там – жаба. Палєтал над водом, палєтал. Рєшіл : « Много єда, останусь здеся». Походил по вода, как грузін, наєлся жаба, запіл водом. Жізнь – красота. Жона нє піліт, єда много, солнце греєт, нєбо сіній, пшеніца жьолтий, І жізнь харашо, і жіть харашо…..

Прошьол врємя. Стало одіночество. Подумал журавль: «Палечу, навєрно, к людям куда-нібудь». Взлєтєл висако!!! Відіт, а под нім сєло , как звєзда !!! На таблічкє напісан какой-то «Лісянка».

Сєл…Асфальт, человек везде много. Нєєєт одіночество, і жаааба нєт. Цівілізаааація!!! Бєлой Дом, бібліотєка, парк-сказка, налоооговая, бутік, кафе, отееель… Он, как порядочний іностранца, рєшіл сделать вибор на отелє. «В Лісянка люди добрий, − думаєт.− І басейн сдєлал із ночви, і жаба ловить стал…, а єщьо і фотосесій дєлаєт. Вот недавно пролєтал возлє Бєлий Дом, заглянул в окон, а там на монітор сєбя узнал. Радость-то какой, люді-то какой добрий вокруг. А тут і жєна пріпомнілся. Знакомих у Журавль много, связь много – цєлих 3 етажа связь… Решил жєна к себе звать.

Жаль стало Жєна. Дєті уже вирос − свой семья. Лєтіт жьон на візов в Лісянка. Прилетел жена. І журавль – радость , і Лісянка – радость: біл одін і нє біл одін… Тєпєр 2 журавль.

Так прошьол лєто. Прошьол осень і ….пришьол зіма. Лапі начал краснеть, но любовь греть. Жена молчит і любіт, хозяін отеля любіт, Лісянка любіт… Вот скоро Новій год…Слішал: для журавля і єво жєна дажє йолка поставіл кто-то. Радость і благодарность сколько!!!

І мі, група 33, благодарни дірєктор, замдірєктор і зауч , і мєтодіст, і всєм прєподаватєль, і всєм мастєр , і всэм класний руководітєль, і всєм-всєм за всьо-за всьо , как Журавль Лисянка.



Усі: «Happy New Year!!!»

(Автор фото Соловйова А.С.)



Хай подарунком для всіх буде наша відеопісня

Відеозапис «У лісі, лісі темному» ( у виконанні групи № 33)

Звучать позивні ТСН (відеоролик на екрані)

Диктор. На жаль, час прямого ефіру вичерпано. Будемо сподіватися, що наш кореспондент Санта Мороз зніме на камеру «увесь виступ» майбутніх будівельників з Лисянського ліцею. І ми зможемо показати в наступному випуску новин відеозапис. Тож будемо чекати. Хай усім щастить. З Новим роком!!!

Звучать позивні ТСН (відеоролик на екрані).

РОЗРОБКИ ВИХОВНИХ ГОДИН



етичного,

естетичного,

громадянського,

духовного спрямування

та про формування здорового способу життя

* При підготовці деяких матеріалів було використано Інтернет-джерела (вказані на ст. 86)

Дата___________

Щаслива родина − успішна Україна
Мета: допомогти учням спробувати розібратися в такому складному понятті, як сімейне щастя, допомогти зрозуміти, що успіх держави залежить від найменшого осередка суспільства − сім'ї. Прищеплювати повагу до сім'ї, осіб протилежної статі. Виховувати патріотичні почуття.

Мотивація .

Вислови видатних людей для розмірковування 

«Навіть думкою людина не може уявити собі більшого щастя ніж велика і чиста любов у подружжі».

(Жорж Санд) 
«Головний сенс і мета сімейного життя — виховання дітей. Головна школа виховання дітей — це взаємостосунки чоловіка і жінки, батька й матері».


(В. Сухомлинський) 
«Сенс щасливої любові полягає в тому, щоб віддавати».


(В. Сухомлинський) 
«Усі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещасна по-своєму».


(Л. Толстой)

Хід заняття

1. Вступне слово вчителя.

  Щастя — це поняття моральної свідомості, воно визначає такий стан людини, який відповідає найбільшому внутрішньому та зовнішньому задоволенню умовами свого буття, осмисленому здійсненню свого людського призначення. Щастя охоплює всі уявлення про те, яким має бути життя людини, що саме є для неї блажен¬ством. Сім'я базується на шлюбі. її члени пов'язані спільністю побуту, взаємною допомогою і моральною відповідальністю.

  2. Учитель пропонує відповісти на запитання «Навіщо людина створює сім'ю?»  ідповіді учнів)

 Учитель. Отже, сім'я виникає, коли двоє людей кохають одне одного. Проте буденне життя складається не тільки з любові: навколо є безліч побутових справ, які час від часу випробовують силу кохання двох людей. Любов, яка боїться побуту, − бідна, обмежена, ненадійна.

 І хто знає, яка картина має більше право стати символом справжнього кохання: та, де чоловік і жінка обійнялись на березі моря місячної ночі, чи та, де двоє миють посуд після пізньої вечері. Людина отримує радість від турботи про рідних. Щаслива мати, чия дитина, хай невміло, прагне приготувати вечерю до її приходу з роботи або нечутно ходить по квартирі, коли вона спить. Щасливі діти в сім'ї, коли їх люблять. Але іноді надмірна турбота може призвести до негативних наслідків. 
  Щоб сімейне життя було гармонійним, необхідно перш за все бути в гармонії із самим собою. Дозвольте навести декілька беззаперечних стародавніх істин, які допоможуть вам налагодити стосунки зі світом. 

3. Складання учнями необхідних умов сімейного щастя 
Учні пропонують свої варіанти, учитель записує їх на дошці.

Наприклад: 


— схожість звичок та інтересів; 
— уміння поступатися в суперечці, визнавати свої помилки; 
— спільне виконання обов'язків; 
— спільне піклування про дітей та їх виховання; 
— взаємодопомога за будь-яких обставин; 
— здатність пережити матеріальну скруту; 
— взаєморозуміння; 
— спільне прийняття важливих рішень; 
— постійне самовдосконалення.

4. Розповідь учителя. Відомо, що сім’я – природне і найбільш стійке формування людського суспільства, яка акумулює в собі всі найважливіші його ознаки. Сім’я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих національних ідеалів.

Деякі золоті перлини народної мудрості, в яких закодовано погляди попередніх поколінь поціновано значення сім’ї у житті суспільства:


“Яка вода, такий млин, який батько, такий син”; “Який батько, такий син”; “Який батько, такі й діти”; “Які мамка й татко, таке й дитятко”; “Який дід, такий його плід”; “Дурна мати – дурні діти”; “Якого породила ненька, такого й приймає земелька”; “Живемо не батьками – помремо не людьми”.
В. Сухомлинський вважав, що найблагороднішою роботою кожної сім’ї є творення людини. Характерною рисою цієї роботи є те, що людина знаходить у ній ні з чим не зрівняне щастя. Адже, продовжуючи рід людський, батько й мати повторюють у дитині самих себе, і від того, наскільки свідоме це повторення, залежить моральна відповідальність за людину, за її майбутнє.
В. Сухомлинський нагадував, звертаючись до батьків: “Якщо ви хочете стати неповторною особистістю, якщо ви мрієте залишити після себе глибокий слід на землі – не обов’язково бути видатним письменником або вченим, творцем космічного корабля або відкривачем нового елементу періодичної системи. Ви можете утвердити себе в суспільстві, засяяти красивою зіркою неповторної індивідуальності, виховавши хороших дітей, хорошихгромадян, хороших трудівників, хорошого сина, хорошу дочку, хороших батьків для своїх дітей. Творення людини – найвище напруження всіх сил. Це і життєва мудрість, і майстерність, і мистецтво.”

5. Вірш (як підсумок)

Мені над усе більш нічого не треба :

Домівка матусі , волошки в житах ,

Вишневий світанок , полив’яне небо,

І сиза роса на траві при шляхах .

Таке все тут миле , доступне і гідне –

Високі тополі і тихе село …

Таке сокровенне , насущне і рідне ,

Воно в мою душу навіки вросло .

Коралі калини і мамині очі ,

І доля - з лелечого наче крила .

Я більшого щастя на світі не хочу,

Щоб лиш Україна міцніла й цвіла .

В. Вихрущ




Дата____________
Державна символіка України
Мета: Розширити і поглибити поняття громадськості,розвивати в дітей прагнення бути свідомим громадянином, патріотом України; виховувати любов до рідної землі, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу.

Мотивація . Вихованець стає громадянином тільки тоді, − підкреслював В.Сухомлинський, − коли він живе долею Вітчизни.
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка