Кохання і закоханість  яка різниця?



Скачати 174.26 Kb.
Дата конвертації09.09.2017
Розмір174.26 Kb.

  1. Кохання і закоханість  яка різниця?

  2. Кохання виключно складний об’єкт як для психологічного, так і для будьякого іншого аналізу. Про кохання сказано багато  частотні словники сучасних мов засвідчують, що це одне з найуживаніших слів. При цьому все сказане є правильним хоча б для кого-небудь.

Більше, ніж будьякому іншому почуттю, коханню притаманна внутрішня мінливість, динаміка. Мається на увазі не історична змінюваність цього почуття,а динаміка кохання однієї особистості.

Першою фазою почуття найчастіше є стан закоханості. Особливо яскрава та швидко домінуюча закоханість спостерігається в юнацькому віці. Така всеосяжна закоханість визначається вперше дійсно інстинктивним почуттям молодої людини до іншої статі і швидким “замкненням” її інтересів на якомусь “об’єкті”. Глибока психологічна суть закоханості як першої фази кохання є в тому, щоб закріпити духовний зв’язок між двома індивідуумами, перш ніж вони перетнуть межу інтимніших стосунків. Це почуття має свої певні фази розвитку, динаміку. Вузловий момент  це існування давно вже існуючого у підсвідомому певного еталону бажаного чоловіка чи жінки.

Американський психолог Ерих| Фромм писав, що коли в людині розвивається відчуття|почуття| індивідуальності, йому недостатньо присутності батьків. У ньому зростає потреба в єднанні ще з|із| кимось. Але|та| ваблення|спричинення| однієї людини до іншої, інтерес до неї  це ще не любов|кохання|. Любов утворює вищий рівень відносин людини з людиною. Вона виявляється як прагнення випробувати радість, відбиту від радості коханої|любої| людини.

Психологи вважають,що людина повинна розрізняти захоплення, закоханість і любов.

Відрізнити захоплення від закоханості, а закоханість від любові буває нелегко. Сильне захоплення нерідко визначає багато вчинків людини і може послужити мотивом для створення сім’ї. Але незабаром воно проходить. При закоханості предмет уваги звичайно ідеалізується.

Часто підлітки вважають любов’ю захоплення і закоханість. Їм важко буває відрізнити любов від іншого схожого відчуття.

Старшокласники, так само як і підлітки, схильні наслідувати один одному і самостверджуватися в очах однолітків за допомогою дійсних або уявних "перемог". Не тільки у середніх ,але і в старших класах легкі закоханості нагадують епідемії: як тільки з’являється одна пара, тут же закохуються всі інші. Причому багато хто одночасно захоплюється однією і тією ж найбільш популярною в класі дівчинкою (або хлопчиком).

Дівчатка, як правило, вперше в акторів, героїв, вчителя фізкультури або відмінника з класу,  вибір абсолютно непередбачуваний. Перша закоханість хлопчика не так жорстко прив’язана до віку, але до 13 років хоч по разу закохувалися переважна більшість хлопчиків. Зовні|зовнішньо| платонічні переживання нерідко виявляються в збиранні портретів "героя" або предметів, що належать йому. Якщо об’єкт закоханості досяжний, здійснюються безглузді, раптові витівки з метою звернути|звернути| на себе увагу. Любовні записки і ніжні листи бувають дуже наївними і, в той же час, надмірно відвертими, просто по незнанню правил пристойності дорослих. До речі, в більшості своїй ці твори нікому не відправляються, і або знищуються, або накопичуються в затишному місці.Проте, платонічна закоханість  розпливчата, невиразна, аморфна, - досить швидко зміняється наступним етапом,етапом становлення еротичного ваблення. Еротичне ваблення, як прагнення до романтичного, душевного контакту, тілесної близкості, дотику, але не фізичному володінню, відрізняється від сексуальної потреби, як, наприклад, читання пригодницького роману від особистої участі в бойових діях. Бажання бути ближче до обранця, ловити його погляд, мріяти про прекрасні і романтичні події поступово змінюється прагненням до дотику, сумісного проведення часу. У цьому періоді, не дивлячись на могутню емоційну напругу, супроводжуючу перші кроки в світ близьких відносин, ще немає сексуального відтінку, як прагнення до статевої близькості. Навпаки, нерідко навіть натяк на тісне спілкування голих тіл за участю статевих органів здатний зруйнувати країну романтичних мрій підлітка, зробити його погляди цинічними.

Для підлітків обох статей у віці 1316 років закоханості, що постійно змінюють одна одну  норма. В цей час "відпрацьовується|відробляються|" манера поведінки, смак до певних представників протилежної підлоги|статі|, уміння знайомитися, підтримувати відносини.

Учені підрахували, що в середньому одна юнацька закоханість продовжується 12  14 днів. Але в цей короткий термін вміщається безліч подій: підліток вибирає, в кого закохатися, відшукує привабливі риси|межі| в обранці, знаходить шляхи для знайомства і зближення, підтримує відносини, демонструючи свої позитивні якості, нарешті, переживає закінчення відносин. Адже це ціле життя! І дуже добре, що таке відбувається|походить| людина в легких умовах набирається досвіду, який дуже стане в нагоді йому, коли все стане дуже серйозно.

При захопленні, закоханості і любові ми відчуваємо схожі емоції і відчуття. Проте розрізнити їх все таки можна, і кращий порадник в цьому  час. Закоханість може протікати довго, і здається, що це саме та людина, з якою хочеться пов'язати своє життя. Але проходить час, і люди залишаються просто добрими друзями. Тому порада|порада| старших "не поспішати" не позбавлена здорового глузду.

2. Уявлення про кохання серед підлітків

"Таємниця ця велика є",  сказано ще у глибокій старовині про любов.

Юнацькі мрії про любов відображають потребу в емоційному теплі, розумінні, душевній близькості. В цей час часто не співпадають потреба в саморозкритті, людської близькості і чуттєвість, пов’язана з фізичним дорослішанням.

Зіставлення любові як високого відчуття і біологічної сексуальної потреби особливо різко виражена|виказана,висловлена у хлопчиків. Закохуючись, вони загалом вірно називають дружбою прихильність, що зароджується, і в той же час випробовують сильний, позбавлений тонкого психологічного змісту .

Коли 15річна дівчинка серйозно питає "Чи існує чиста любов ?"  це вже містить в собі твердження , що всяка чуттєвість, починаючи з дотиків і поцілунків,є "брудною". Поглиблення таких уявлень може в майбутньому ускладнити сімейне життя.

З одного боку, юнацька мрія про любов і уявлення про ідеальну любов часто позбавлені сексуального змісту. З іншого боку, в підлітковому середовищі|середі| (1315 років) нерідкі "брудні" розмови, сальні анекдоти. Порнографічні картинки викликають у підлітків підвищений інтерес, дозволяють їм "заземлити", "понизити" еротичні переживання|вболівання|, що хвилюють їх, до яких вони психологічно і культурно не підготовлені. Дорослі часто вважають, що це властиво тільки "зіпсованим" хлопчикам. Насправді і "брудний" секс, і "піднесений" ідеал прекрасної коханої можуть існувати в свідомості одного і того ж підлітка (пригадаємо А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова, В. У. Вересаєва, Д. Апдайка і ін.).

Підлітковий цинізм коробить дорослих, але треба враховувати, що обговорення "заборонених" питань (до них відноситься не тільки секс, але і багато інших переживань , пов’язаних з фізіологічними змінами в підлітковий період) з однолітками дозволяє зняти напругу , що викликається такими розмовами, і частково розрядити його сміхом. Проте слід турбуватися не тільки про тих, хто веде "брудні" розмови, але і про тих, хто мовчки слухає: саме ці хлоп'ята, нездатні виразити і "заземлити" смутні переживання, що хвилюють їх, часто виявляються найбільш вразливими і ранимими.

От чому так важливо|поважно| спілкування підлітка з|із| дорослою людиною (педагогом, лікарем|лікаркою|,батьками), які знають особливості фізіологічного розвитку психології і сексуальності підлітка.

Ті хто працюють з|із| підлітками повинні прикласти максимум такту і зусиль, щоб зберегти і укріпити|зміцнити| в їх душах ту тонку "нитку", яка зв'язує любов|кохання|, сексуальність і високі етичні принципи; допомогти їм зрозуміти, що сексуальність поза|зовні| людськими відносинами  безглузда.

Відоме прислів’я: "Та і красуня, яку серце полюбить". У цьому твердженні є частка істини: любов робить людину красивою. Як мудро відмітив М. М. Прішвін: "Любов це невідома країна, і ми всі пливемо туди кожен на своєму кораблі, і кожний з нас на своєму кораблі капітан і веде корабель своїм власним шляхом".

У підлітковому віці хлопець і дівчина дізнаються, що таке перше кохання. Це відчуття запам’ятовується на все життя. За своєю природою перше кохання романтичне. З нею пов'язані як радісні хвилини, повні захоплення, так і переживання , розчарування. Для деяких перше кохання стає любов'ю на все життя, а для когось це тільки один з приємних спогадів. Проте, природа створила людину такою, що вона не може обійтися без любові.

Перше кохання - прекрасне світле відчуття. Підлітки готові віддатися цьому відчуттю повністю, реалізувати любов через фізичне зближення або брак. Але такий поспіх заважає дізнатися все різноманіття взаємин між чоловіком і жінкою.

3. Еволюція відносин між дівчатами та хлопцями у юнацькому віці

У 1314 років у більшості школярів посилюється інтерес до протилежної статі, всі в класі знають, хто кому подобається. В цей період хлопці наче іншими очима дивляться на дівчат: наче всі ті ж самі, що й раніше, і все ж якісь інші. В результаті дослідження були встановлені основні форми першого інтересу до протилежної статі: „любування без спілкування”  у дівчат 14,8 % (у хлопців  22,2 %); „спілкування в школі”  відповідно, 26,2 % (33,3 %), „спільні відвідування кіно, театру, дискотек”  19,7 % (13,3 %); „переписка”18,1 % (8,9 %); „спільна участь у вечорах” 6,5 % (15,6 %).

У стосунках з ровесницями хлопці, зазвичай, соромливі і скуті. Тому дівчата часто дивляться на них зверхньо. В процесі опитування близько 90 % дівчат цього віку визнали втрату інтересу до своїх однокласників і посилення його до старших хлопців. У них домінує потяг до закоханості. Вони все більше усвідомлюють вплив на юнаків власної привабливості. Виникає пролом у психологічному бар’єрі між статями і з’являються тріщини в почутті „жіночого патріотизму”; вперше виявляється схильність до дипломатичної еквілібристики. Все сильніше дівчата бажають подобатися, все менш агресивно вони відкидають залицяння хлопців. У хлопців-однокласників ця потреба ще не виражена. Проте всі вони перебувають у владі потреби кохати, і романтика цього почуття не припускає думок про сексуальність. При цьому хлопці дуже рідко розраховують на взаємність, у той час як дівчатка, хоч і пасивно, але домагаються почуття у відповідь. Взаємини між хлопчиками і дівчатками, що набувають у період 1314 років особливого характеру, поступово розвиваються в міцну й тривалу взаємоповагу за умови, що у виховній роботі враховуються особливості їх статевого розвитку. Романтична симпатія викликає бажання і прагнення бути кращим, спонукає зробити приємне, допомогти, захистити. Вона стає одним із мотивів самовдосконалення.

Період з 15 до 16 років  це період утворення „пар”, бо вже і хлопці виказують живе зацікавлення дівчатами. Мотивом пошуку партнера може служити в рівній мірі як прагнення до престижу, так і дійсна потреба в другові чи подрузі, тобто в партнері, який був би духовно близьким, з яким можна було б поділитися думками і близькість якого приносила б щастя. Підліткова мрія про кохання і сам образ ідеальної коханої часто десексуалізовані, виражають, перш за все, потребу в емоційному теплі. В той же час юнак відчуває хвилюючі еротичні переживання, до яких він психологічно не підготовлений і які він намагається „заземлити” за допомогою брудних розмов. При цьому „брудний секс” і піднесений ідеал можуть співіснувати.

Для підлітків особисті переживання часто важливіше об'єкта прихильності. Їх захоплюють не стільки представники протилежної статі самі по собі, скільки свої нові, хвилюючі відчуття від спілкування з ними. Але оскільки відчуття ці  перші в житті, ні із чим раніше випробовуваним не порівнянні, підлітків мучить цікавість: а які почуття переживають при цьому інші однолітки тієї ж статі? Звичайно, підлітки діляться своїми враженнями один з одним, прагнуть наслідувати особливо популярним у класі або у дворі дівчинам (юнакам), а нерідко хвастаються своїми перемогами, щоб підвищити в однолітків власний статус.

Дійсна любов у підлітковому віці зустрічається вкрай рідко, оскільки фізіологічне дорослішання наступає швидше інтелектуального. Частіше в підлітків трапляється закоханість або захоплення. Прагнення виглядати дорослими викликає відповідне поводження: залицяння й прояв інтересу до протилежної статі, записки, перше побачення, перший поцілунок. Але далеко не завжди це поводження диктується власними потребами, тим більше духовними.

Багато підлітків починають зустрічатися з кимось тільки тому, що бояться залишитися на самоті. Але це не принесе нічого, крім занепокоєння й поганих спогадів, і навряд чи буде приємним. У цьому віці часто бояться чужої думки, особливо думки однолітків. Побоюються бути "якимось не таким". Найбільш підходящий час для початку взаємин із протилежною статтю підліток повинен визначити для себе сам, вірніше, відчути. Якщо йому дійсно подобається хтось із ровесників і хочеться довідатися про нього (про неї) більше, можна вважати, що цей час настав.

Результати спостереження засвідчили, що для підлітка важливо, щоб форма прояву симпатій була не дитячою  призначались побачення, виявлялись у традиційній формі знаки уваги. Для дівчинки характерна ознака „дорослих” стосунків з хлопцем, зокрема, проводити час удвох. Перша прогулянка парою, відвідування кінотеатру чи ковзанки  важлива подія. В таких ситуаціях хлопці часто теж прагнуть поводити себе подорослому  пригощають тістечками, лимонадом, цукерками. Під час колективних походів, екскурсій класу дівчата звертають увагу на те, хто з хлопців поступається місцем, допомагає зняти і одягти пальто, супроводжує додому. Однак, не всі юнаки ще вміють поводити себе з дівчатами, незручно почувають себе під час побачень, тому з їх боку можливі всілякі несподівані випади. Як показали бесіди інтерв’ю, проведені під час дослідження, респонденти-дівчата найчастіше наводять приклади некоректної поведінки хлопців типу ситуації, коли вони усім класом пішли до театру, а після закінчення вистави хлопці залишили дівчат одних і зникли.

Побачення в ранній юності забезпечують задоволення багатьох важливих соціальнопсихологічних потреб особистості. До таких потреб передусім належать:

1) можливість розважитися, повеселитися з ровесниками протилежної статі;

2) прагнення соціалізуватися, пізнати представника протилежної статі, оволодіти відповідними способами міжособистісної взаємодії;

3) бажання підвищити свій статус у групі ровесників, з’явившись серед них зі своїм хлопцем чи дівчиною;

4) можливість установити стосунки з представниками протилежної статі для вибору дружини чи чоловіка;

5) набуття сексуального досвіду або одержання сексуального задоволення;

6) прагнення знайти друга протилежної статі, з яким можна спілкуватися та мати спільні інтереси;

7) встановлення тісних, глибоко особистісних стосунків з людиною протилежної статі з метою самовираження.

У ранньому юнацькому віці хлопці та дівчата ставляться до побачень набагато серйозніше ,ніж підлітки. Більше уваги вони звертають не на зовнішність, а на особистісні якості представника протилежної статі, переймаються його планами на майбутнє. Важливими мотивами побачень для більшості старшокласників є дружні стосунки та вибір партнера для майбутнього сімейного життя. Однак дівчата зорієнтовані на глибоко особистісні, хлопці  на сексуальні стосунки.

Дівчата починають виділятися кокетством, манірністю, запозиченими у когось особливостями міміки, жестів, ходи. Підлітків цього віку привертають способи відпочинку і розваг дорослих. Вони вчаться модним танцям. І все ж у цей час старші підлітки „програють” той стиль взаємин, який перенесуть потім у свою сім’ю. Вони вчаться налагоджувати стосунки, сперечаються, ревнують, ображаються й миряться. Закоханість, залицяння, перше побачення, перший поцілунок важливі юнакам не тільки самі собою як відповідь на їх власну внутрішню потребу, але і як певний символ дорослості та стимул у навчанні, праці. Кожне більш чи менш тривале і зацікавлене спілкування хлопчика з дівчинкою – прекрасна школа почуттів, формує характер почуття, вона  „генеральна репетиція” кохання. Близьке спілкування з особою іншої статі значно підвищує авторитет юнака чи дівчини як у власних очах, так і в очах друзів.

У старшому підлітковому віці починає проявляти себе закоханість як соціально-психологічний феномен. Більше половини із 420 опитаних старших підлітків перебували в стані закоханості, кожний четвертий у вільний час зустрічався з особами іншої статі, ходив на побачення. Закоханість дівчат старших підлітків вибірковіша. Встановлено, що з 216 обстежених школярів пережити це почуття протягом старшого підліткового віку довелося 120 хлопчикам, причому 84 з них  двічі і 14навіть тричі, і лише 40 дівчатам.

Дівчата почувають себе у спілкуванні з юнаками вільніше і впевненіше, ніж юнаки з дівчатами.

Менш проблематичними взаємини статей стають до 1618 років. Поведінка хлопців і дівчат стає впевненішою і врівноваженішою. У групових стосунках зникає антагонізм статей, розширюються контакти, товариська приязнь і дружні відносини між хлопцями і дівчатами, що ґрунтуються на міцній, взаємній емоційній прив’язаності і духовній близькості.

Рання юність  пора виникнення і переживання першого кохання, яке відчутно впливає на емоційне життя старшокласника, становлення його особистості. Цю пору називають “періодом утворення пар”, перших побачень, перших почуттєвих контактів і відповідного зближення. Настає певна стабілізація, врівноваженість у стосунках молоді обох статей. Інтимні переживання наближаються за своєю формою до почуттів дорослих людей. У групових стосунках зникає антагонізм статей, розширюються контакти, товариська приязнь і дружні стосунки між хлопцями і дівчатами. Виникають та розвиваються нові форми спілкування з прихованими чи явними еротичними елементами (симпатія, приязнь, флірт, кокетування, залицяння, закоханість). Дівчата і хлопці вчаться звертати на себе увагу осіб протилежної статі, розуміти смаки й уподобання іншої сторони, пристосовуватися до них. Отже, у старшому шкільному віці створюється сприятливий ґрунт для формування міжстатевих стосунків молодих людей, які духовно збагачують їх.

Як молодший підліток чекає появи вторинних статевих ознак, так юнак чекає, коли ж, нарешті, він покохає. Якщо ця подія запізнюється (а ніяких хронологічних норм тут немає) , він нервує, іноді намагається замінити істинне захоплення надуманим і т. д. Ігровий характер підліткових залицянь очевидний, та й для старшокласників на початках вони іноді важливіші, ніж об’єкт прив’язаності. Виникають і усталюються нові форми спілкування з прихованими чи явними еротичними елементами (симпатії, приязні, флірту, кокетування, залицяння, закоханості).



Які ще складності може зустріти підліток, випробовуючи першу закоханість? Уявлення про те, якою повинна бути кохана людина, часто розходяться з реальністю. Ідеальний образ зазвичай містить багато завищених, неіснуючих вимог, а інші важливі якості не усвідомлюються, залишаються непоміченими.

Така ідеалізація властива закоханим обох статей, але дівчата схильні до цього більшою мірою, ніж юнаки. Чим молодше й недосвідченіше закохані, тим частіше їхні почуття оточені ореолом романтики. Звичайно, розчарування неминучі, але вони не повинні сприйматися як трагедія й рішучий розрив відносин.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка