Клас Однодольні. Родина Злакові. Значення рослин в природі та житті людини



Скачати 53.63 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір53.63 Kb.
Урок на тему

«Клас Однодольні. Родина Злакові. Значення рослин в

природі та житті людини»

Практична робота № 3

«Визначення рослин класу Однодольних»


УРОК №6

Тема: Клас Однодольні. Родина Злакові. Значення рослин родини у

природі й житті людини.

Мета: з’ясувати морфологічну характеристику основних представників

родини Злакові, поширені в Україні; визначити їхню роль у

господарській діяльності людини; продовжити формування вміння

працювати з визначальними картками, виховувати спостережливість,

дбайливе ставлення до рослин.

Обладнання: таблиця «Клас Однодольні. Родина Злакові»; мультимедійна

дошка, ноутбук, проектор, визначальні картки,

гербарій рослин родини Злакові.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, застосування знань, вмінь, навичок.
План-конспект уроку
І. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Закінчи речення»

Родина Лілійні належить до класу …

Для Лілійних властива видозміна пагона …

Серед них є представники Червоної книги: …

Зонтикоподібне суцвіття мають …

Тюльпан Шренка – це багаторічна …



Відгадай загадку

В кожній господі я у великій пригоді,

А хто мене роздягати прийметься,

Той сльозами заллеться. ( Цибуля )


Що то за голова,що лиш зуби та борода. ( Часник )

Білі горішки по зеленій ніжці. ( Конвалія )



Які з перелічених представників родини Лілійні – лікарські: конвалія звичайна, купина лікарська, цибуля, часник, зірочки жовті, вороняче око, лілія лісова, тюльпан Шренка. Які з них потребують охорони?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель зачитує вірш:

Пахучий хліб

Я був у полі…

Визріли хліба.

Згинали над шляхами буйні гриви,

Степи стояли в сонячних шапках,

Чекали жнив пшеничні й житні ниви.


Іскрились обважнілі колоски,

Мов золота висока чиста проба,

Шуміли з них пісень живі рядки

Натхненного поета й хлібороба.

Д. Луценко

З яких рослин випікають хліб? На сьогоднішньому уроці ми виявимо характерні ознаки рослин родини Злакові, з’ясуємо їхнє значення в житті людини.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Відгадайте назви рослин (в «колосі» вписано тільки голосні звуки):




Проблемне запитання:

  • Що спільного у цих рослин?

  • Чому їх об’єднують в одну родину – Злакові?

  1. Робота в групах.

Завдання :

  1. З’ясуйте, які характерні особливості будови стебла та листків злакових.

  2. Яка будова квітки злакових? Формула квітки злакових.

  3. Які типи суцвіть можуть мати рослини родини Злакові?

  4. Який плід мають рослин родини Злакові?

(Групи звітують і спільно роблять висновок).

  1. Різноманітність рослин родини Злакові, їхнє практичне значення.

(Розповідь вчителя з елементами бесіди, використанням таблиць, малюнків, гербарію.)

  • Які дикорослі рослини належать до злакових?

  • Які рослини є бур’янами?

  • З яких рослин виробляють перлову крупу, геркулес, маку, рисову крупу?

  • Які ви можете назвати хлібні злаки?

  • Чи знаєте ви, що представники родини виступають як лікарські рослини? (Пирій, овес.)

  • Розповідь про коливу Лессінга, занесену до Червоної книг України.

ІV. Рефлексія

  1. Виконання практичної роботи №3


Практична робота №3.

Визначення рослин класу Однодольні

Мета: закріпити навички визначення рослин; навчитися визначати за характерними ознаками види рослин класу Однодольні.

Обладнання: живі та гербарні зразки однодольних рослин, лупи, визначальні картки, таблиці.

Картка для визначення рослин родини Лілійні

  1. Квітки поодинокі або розміщені по 2-3 2

  1. Квітки утворюють суцвіття 3

  1. Квітка на стеблі одна, велика

ТЮЛЬПАН

  1. Квітки по одній або 2-3 розміщені в пазухах листків

КУПИНА ЛІКАРСЬКА

  1. Суцвіття китиця, листків на стеблі зазвичай 2 4

  1. Суцвіття іншої будови 6

  1. Квіти білі 5

  1. Квіти голубі, листки вузькі

ПРОЛІСКА ДВОЛИСТА

  1. Оцвітина зрослопелюсткова, дзвоникоподібна, листки широкі, вкривають один одного біля основи

КОНВАЛІЯ ЗВИЧАЙНА

  1. Оцвітина роздільнопелюсткова, із 4 дольок. Квітки дрібні. На стеблі переважно 2 серцеподібні листки

ВЕСНІВКА ДВОЛИСТА

  1. Суцвіття кулеподібний зонтик. Квітки білі або жовтуваті

ЦИБУЛЯ РІПЧАСТА

  1. Суцвіття волоть. Стебло з багатьма листками. Листки до верхівки стають дрібніші та вужчі

ЧЕМЕРИЦЯ ЛОБЕЛІЄВА


Картка для визначення рослин родини Злакові

  1. Суцвіття колос або циліндричної форми султан 2

  1. Суцвіття волоть 7

  1. Суцвіття складний колос (колос складається з невеликих колосків) 3

0. Суцвіття султан 6

3. Колос рідкий, добре видно стержень колоса, не закритий колосками 4

0. Колос щільний. Стержень колоса прикритий колосками 5

4. Кожен колосок на стержні розміщений над нижнім колоском і має

невелику ость. Листкові пластинки знизу блискучі

ПАЖИТНИЦЯ БАГАТОРІЧНА



  1. Кожен колосок на стержні розміщений на рівні середини нижнього колоска. Листкові пластинки зверху вкриті волосками. Довге повзуче кореневище.

ПИРІЙ ПОВЗУЧИЙ

  1. Зовнішні луски колосків вузькі, з країв зубчасті і закінчуються остю

ЖИТО ПОСІВНЕ

  1. Зовнішні луски колосків широкі, без зубців

ПШЕНИЦЯ М’ЯКА

  1. Суцвіття щільний султан з короткими шипиками

ТИМОФІЇВКА ЛУЧНА

  1. Суцвіття нещільний султан з довгими щетинками

МИШІЙ СИЗИЙ

  1. Суцвіття невелике, м’яка волоть, стебла при основі лежачі. Висота рослини 20-30 см.

ТОНКОНІГ ОДНОРІЧНИЙ

  1. Суцвіття велике. Волоть. Зовнішня луска прикриває всю квітку. Стебло до 1м заввишки.

ОВЕС ПОСІВНИЙ
IV. Корекція здобутих знань.

Завдання:

Зробити морфолого-біологічний аналіз одного з видів родини Злакові.

(Див. додаток в зошиті)


V.Підсумки уроку

Учитель аналізує роботу учнів на уроці, здійснює оцінювання.



V. Домашнє завдання.

1. Вивчити § 50

2. Творче завдання: підготувати повідомлення з тем:

1 група «Покритонасінні – харчові рослини»

2 група «Покритонасінні – технічні культури»

3 група «Покритонасінні – лікарські рослини»

4 група «Покритонасінні – медоносні рослини»

5 група «Покритонасінні - декоративні рослини»





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка