К. Д. Ушинський назвав казки "першими блискучими спробами" створення народної педагогіки і вважав, що навряд чи хто-небудь був би спроможний "змагатися в цьому випадку з педагогічним генієм народу"



Скачати 55.81 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір55.81 Kb.
Казка – найпопулярніший вид усної творчості серед дітей, вона захоплює й полонить серця не тільки дітей, а й дорослих. Реальне й вигадане, напрочуд гармонійно поєднується в казці, зачаровує дитину на все життя красою народного слова, сповненого мудрості, добра й оптимізму.

К.Д.Ушинський назвав казки “першими блискучими спробами” створення народної педагогіки і вважав, що навряд чи хто-небудь був би спроможний “змагатися в цьому випадку з педагогічним генієм народу”.

В.О. Сухомлинський вважав казки духовним багатством народної культури. Дитина за змістом казки пізнає серцем життя народу. Він наголошував на необхідності розповідати й читати дітям казки “бо в них не тільки мудра думка, а й найтонше емоційне забарвлення слова… емоційна схвильованість, радість або смуток, захоплення чи порив, викликані повнокровним образом народної казки-ті найтонші духовні порухи, які ми пробуджуємо в дитині”. Сприйняття емоційної серцевини художнього твору чи життєвої історії починається із сприйняття казки.

Найбільша цінність казки, звичайно, в її моралі. А мораль казки – це головна думка, це те, на що націлює вона маленького слухача, які моральні цінності закладає в його душі. Кожна дитина повинна зрозуміти, що все можна змінити на краще, змінити на благо людей.

Неможливо не погодитись з думкою про те, що доброта стала найбільшим дефіцитним явищем у навколишньому світі. І знову нам на допомогу приходить казка, яка виховує в дітей добрі почуття.

Успішному розвитку мовлення дітей сприяє використання різноманітних методів та прийомів у роботі з казкою:

- придумати нові назви відомих казок (наприклад, казка “Рукавичка” – “Дружня рукавичка”, “Новий дім для звірів”, “Як дід загубив рукавичку”;

- введення частки “не” у зміст казки (“Не ріпка виросла у діда на грядці, а …” – “Дід виростив велику капустину, а баба Марушка потім для всіх героїв казки зварила смачний борщ”);

- знайти слова однакові за звучанням, а різні за значенням (замок – замок);

- впізнати слово без голосних звуків і назвати їх (Кз дрз – Коза дереза; Клбк – Колобок; Дв пвнк – два півники).

- назвати слова, які образилися і втекли з казки;

- відгадати, яка це казка, наприклад: “Жи-бу-ді-ба-бу-у-ни-ку-ря-зне-ку-ря…”. Казка сприяє розвитку мислення і уяву дошкільників. З цією метою успішно можна використовувати “чарівну паличку”, яка спонукає дітей до творчості – діти творять добро, фантазують, визволяють героїв з біди.

В системі розвитку мислення і уяви доцільно застосовувати питання проблемного характеру: чому, для чого, яким чином, а якщо. Наприклад: “Чи переміг би Кіт у чоботях, якби Людоїд не перетворився в мишку?”

Варто враховувати широкі можливості казки щодо логіко-математичного розвитку дітей. Використання незвичних математичних завдань, пов’язаних із змістом казки, навчає дітей встановлювати взаємозв’язки і взаємозалежності, усвідомлювати, що число, форма і величина не залежать від кольору, місця знаходження і матеріалу предмета, складати та розв’язувати задачі.

Зміст казки в більшості випадків спонукає дітей до активної діяльності: погратися, вирізати, наклеїти, намалювати, прикрасити, відтворити епізод казки за допомогою міміки і жестів. Активна діяльність дітей розвиває дрібну моторику руки, творчі здібності.

Ефективність використання казки в роботі з дітьми дошкільного віку в значній мірі залежить від підготовленості дорослого, його обізнаності з казковими сюжетами та вміння їх аналізувати. Тому, плануючи використання казки, дорослому слід визначити мораль казки, які почуття вона виховує, продумати завдання, які сприятимуть розвитку мовлення, мислення і уяви математичних здібностей, екологічному вихованню, розвиватимуть моторику руки.

Казка забезпечує змістовне, цікаве, радісне виховання та навчання дітей, є засобом всебічного розвитку особистості. Використання казки сприяє вирішенню завдань морального, розумового, екологічного виховання, розвиває мовленнєві та математичні здібності дітей.

Важлива роль казки у розвитку усного мовлення дітей дошкільного віку. Тексти розширюють словниковий запас, допомагають правильно будувати діалоги, розвивають зв’язне і логічне мовлення, збагачують його образність, емоційність.

Виховання і навчання починається з казки. Кожна казка – це ланцюжок пригод, незвичайних ситуацій, що виникають у житті персонажів, а отже і їхніх дій щодо розв’язання певних завдань.

Без казки – живої, яскравої, яка захоплює свідомість і почуття дитини – неможливо уявити дитячого мислення і дитячої мови. Казкові проблеми та способи їх вирішення сприяють вихованню певних рис людини, підготовці дитини до сприймання світу і Всесвіту. Малюки приходять у світ, щоб пізнати його, зробити добрішим і справедливішим.

Казковий персонаж потрапляє в різні ситуації, розв’язує в перебігові подій казки різні проблеми. Вболіваючи за долю улюблених  ними персонажів, діти переймаються почуттями персонажів, бажанням допомогти знайти вихід з тієї чи іншої ситуації.

Добираючи казки, спочатку варто добирати такі, які можна не читати, а переповідати дітям. Це дасть змогу бачити очі дітей, їхню реакцію на розповідь.

Адже читаючи з книжки не можна допомогти собі мімікою жестами. А також не треба уривати свій переказ перекладом чи поясненням бо так порушується цілісне сприймання твору. Не треба турбуватися тим що дитина щось не розуміє: окремі незнайомі слова можуть звучати у її свідомості, немовби чарівна музика, збуджуватимуть цікавість, стимулюватимуть процес пізнання.

Розповівши чи прочитавши казку слід ставити заздалегідь продумані запитання, щоб з’ясувати, чи зрозуміла дитина зміст твору.

Діти старшого дошкільного віку прагнуть самі придумати оповідання чи казку. У них досить розвинена творча уява, є певний життєвий досвід і вміння зв’язно висловлювати свої думки. Самостійне придумування казок сприяє розвитку творчих здібностей дітей, що є одним з важливих завдань виховання підростаючого покоління. При підготовці до самостійних розповідей дітей вчать описувати іграшку, картинку, переказувати відому казку, невеликі літературні твори, придумувати оповідання самостійно. Тема казки має бути близькою дітям, пов’язаною з їхніми інтересами, захоплювати їх. Лише при цій умові активно працює творча думка дітей, вони пригадують різні події і ситуації з власного досвіду, комбінують їх, створюють нові. В процесі цієї роботи розвивається мова дітей.

Казки ні в якій мірі не можна розглядати тільки як цікаве проводження часу, як приємне, доступне дитині заняття; навпаки, вони дуже суттєвий механізм розвитку у дитини тонкого розуміння внутрішнього світу людей, спосіб зняття неспокою та виховання упевненості у своєму майбутньому. За допомогою казок можна метафорично виховувати дитину, допомагати подолати негативні сторони його формуючої особистості. Наприклад, жадібній, егоїстичній дитині корисно послухати казку «Про рибалку й рибку»,»Про трьох жадібних ведмежат», зляканому та нерішучому – «про боягузливого зайця»; пустотливому й довірливому допоможуть «Пригоди Буратіно»; капризулі – «Принцеса на горошині», активному й рухливому «Кіт у чоботях», казки про хоробрих богатирів та рицарей, які присвятили життя подвигам заради людей і т.і.

Зрозумійте емоційну проблему вашого малюка: чому він стурбований, капризний – та придумайте йому казку, в якій герої, їх пригоди та подвиги будуть допомагати дитині вирішити його існуючу проблему (страх, невпевненість, грубість і т.п.) Придумайте фантастичну істоту, злегка зовнішньо (очами, вухами, волоссям) та характером (нерішучість, пустотливість) схожу на дитину в якої за казковим сюжетом з’являється багато можливостей до подолання перешкод. Ваша дитина сама відчує допомогу та відшукає вихід з небезпечної ситуації. Розповідаючи дитині казку, обов’язково її закінчуйте відразу, намагайтеся говорити своїм звичайним голосом та мовою, зрозумілою дитині, засвоєною дитиною в реальному спілкуванні з батьками.

Розуміючи символічний зміст казок, можна навчитись вибирати їх відповідно до віку та емоційному стану вашої дитини. Намагатися треба розповідати дитині добрі чарівні казки з гарним початком, змістом та кінцівкою.

Тож треба мудро вибирати в великій казковій країні та вигадувати ті казки, які близькі та корисні тільки для даної дитини.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка