Гроші, їх види та функції



Скачати 174.34 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір174.34 Kb.


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ ГІРНИЧЕ УЧИЛИЩЕ М. КОМСОМОЛЬСЬКА

Розробила викладач економіки Харлінська З.Є.d:\мої документи\атестація 2013-14\атестаційна харлінської\уроки\урок гроші\dscf7889.jpg

м. Комсомольськ, 2013-2014 н.р.


Тема уроку: Гроші, їх види та функції
Мета навчальна: опрацювати інформацію про гроші, їх види та функції, розширити відомості про історію виникнення грошей, зміни в різні історичні епохи, про історію впровадження гривні, про грошову реформу, способи захисту грошей.

Мета розвивальна: розвивати вміння учнів давати наукову інформацію, узагальнювати, робити висновки, формувати самооцінку, самореалізацію, рефлексію.

Мета виховна: виховувати інтерес до предмету, свідоме і відповідальне ставлення до навчання, пошук найбільш раціональних способів вирішення завдань.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: ток - шоу.

Метод роботи на уроці: рольова гра.

Форма роботи на уроці: колективна, групова, індивідуальна.

Обладнання: дидактичний матеріал із зображенням української гривні різних номіналів, монети та банкноти різних держав та України, сувенір Національного банку України (утилізовані банкноти), зразки кредитних карток, рекламна продукція банків України, відеофільм, проектор, екран.

Міжпредметні зв'язки: історія України, основи правових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.



    1. Актуалізація опорних знань. Вправа «Мозковий штурм».

    2. Вступне слово ведучої - викладача.

    3. Рольова гра (учні виступають у ролі представників наукових і фінансових структур).

III. Закріплення матеріалу.

  1. Гра між командами.

  2. Гра «Як витратити гроші?» Гості ток - шоу уявляють себе бізнесменами, ученими, викладачами, звичайними учнями і витрачають гроші зі свого умовного банківського рахунку.

ІV. Підсумок уроку. Оголошення оцінок.

V. Домашнє завдання.

Розгорнута методрозробка уроку



І. Організаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Вивчення нового матеріалу. Теоретична частина.

Актуалізація опорних знань. Вправа «Мозковий штурм»


І учень: Чи були гроші у первісних людей?

ІІ учень: Так вони ж міняли товар на товар. Хто міняв рибу на яйця, хто м'ясо на шкуру. Але це було незручно. Адже, якщо мені потрібна шкура - скільки яєць я маю за неї віддати? 5, 10 або 100? Господар шкури хоче більше, а я хочу менше. Хто правий?

І учень: Ось так сперечалися кожного разу. Навіть лаялися. І прийшли до висновку, що потрібні гроші. В одних грошима спочатку були тварини - у кого більше овець, корів, кіз, той і багатшим. Інші стали розплачуватися шкурками звірків (білок, зайців, кротів, куниць). Ті, хто жили біля моря, розплачувалися намистинками -перлинами або мушлями. Хто жив у горах - розплачувався камінчиками або скельцями.

Викладач. Економіка - це господарське життя країни. Механізми, що приводять у дію економіку досить складні. Один із найдавніших і важливих - гроші. Як економічний механізм, гроші відомі нам з раннього дитинства - з першої монетки чи банкноти.

Найголовніша умова існування ринкової економіки - безперешкодний рух грошей. Всі закони світу грошей відомі професіоналам-експертам - нашим гостям, ученим-економістам, банкірам, які завітали на наше ток - шоу «Гроші, їх види та функції».

Гості - учні групи 4/12, які проміжок часу між навчанням в училищі та сьогоднішньою зустріччю провели в бібліотеках, музеях, банках, де отримали повну інформацію по даній темі.

Отже представляю наших гостей:



  • Науковий співробітник відділу нумізматики Історичного музею України Артеменко Олександр Юрійович.

  • Експерт з питань ринкових відносин Міністерства економіки України Марченко Станіслав Віталійович.

  • Спеціаліст Міністерства фінансів України Случик Володимир Іванович.

  • Представник Національного Банку України Веремієнко Іван.

Обговорюючи тему грошей, я вважаю, кожен учень нашої групи отримає корисну інформацію теоретичного та практичного напрямку.

Як же виникли гроші? Чому люди їх створили? Уважно слухаємо представника нумізматичного відділу Історичного музею.

Науковий співробітник відділу нумізматики Історичного музею України Артеменко Олександр Юрійович:

Гроші з'явилися неминуче у процесі самого обміну на певному щаблі розвитку в усіх народів. У процесі обміну на певних територіях починали відокремлюватися такі товари, які для кожного народу в певний час були придатні для того, щоби стати грішми. Так, у народів, що жили, наприклад, з полювання, грішми, природно, стають шкіри та хутра; з вирощування худоби - різноманітна худоба; у хліборобських народів - хліборобські продукти (пшениця, рис, овес). Мало є таких речей, які би десь не були за гроші. У Новій Гвінеї в якості грошей використовували рабів, у Норвегії - сушену рибу, в Ефіопії - сіль. Із часом люди зауважили, що найкраще виконувати функції грошей здатні різноманітні метали. Тому багато з них перебували на ринку як у формі товарних грошей, так і монет.

Так сталося, що в силу своїх природних властивостей золото і срібло придатні для того, щоби бути грішми. По - перше, ці метали, а в більшій мірі золото, придатні для вимірювання ціни товару; по - друге, золото не псується, воно вічне. Головною властивістю золота є однорідність, що найлегше дозволяє його ідентифікувати порівняно з іншими металами.

Форму монети гроші теж набирають завдяки державі. Спочатку форма грошей була різноманітна. Так, у Мексиці це зливки міді у вигляді літери «г», в Індокитаї грошима були товсті мідні прути; у Північній Америці - свинцеві кульки; в Африці - залізячки, схожі на підкову.

Перші паперові гроші з'явилися в Китаї у VIII ст. Зроблені у формі чотирикутних пластинок, вони містили різноманітні знаки та печатки, Ці білети мали різну купівельну спроможність і під страхом смертельної кари були обов'язкові до приймання.

(Слайди: історія виникнення грошей та еволюція грошей)

Евристична бесіда



Викладач. Які запитання ви хочете задати вченому?

Учень. Чому зараз в обігу нема монет зі срібла та золота?

Науковий співробітник. Частина відповіді на ваше запитання є в моєму виступі. Металеві гроші дорогі. Також монети можуть бути переплавлені, вони швидко зносяться, витираються, їх легко підробити, зменшивши вміст дорогоцінного металу.

Викладач. Головне ми зрозуміли, що, цитуючи Вас: Гроші виникли як природний наслідок зростання товарного обміну.

Гроші - особливий товар, він приймається всіма, і причина цього лежить у виконанні грошима специфічних функцій. Передаю слово експерту з питань ринкових відносин міністерства економіки України Марченко Станіславу Віталійовичу.



Експерт: Гроші виконують ряд важливих функцій(виводиться на екран):

Міра вартості

Це функція, в якій гроші забезпечують вираження і вимірювання вартості товарів, надаючи їй форму ціни.

Засіб обігу

Це функція, в якій гроші є посередником в обміні товарів і забезпечують їх обіг.

Засіб нагромадження

Це функція, що пов'язана із здатністю грошей бути засобом збереження вартості. Сутність цієї функції полягає в тому, що гроші виходять зі сфери обігу і перетворюються на скарб.

Засіб платежу

Це функція, в якій гроші обслуговують погашення різноманітних боргових зобов'язань між суб'єктами економічних відносин.

Світові гроші

Це функція, в якій гроші обслуговують рух вартості в міжнародному економічному обороті і забезпечують реалізацію взаємовідносин між країнами.


Викладач. Отже, коли ми щось купуємо чи продаємо, гроші виконують функцію засобу обміну?

Експерт. Так, але ця функція нерозривно пов'язана з другою - гроші як міра вартості. Адже для того, щоб купити, треба знати, скільки грошей коштує товар чи послуга; чи можемо ми це придбати.

Викладач. Я бачу, що ви не випускаєте з рук нашу українську гривню. Це говорить про те, що ви впевнені в тому, що українська гривня достатньо професійно виконує функції, притаманні для грошей, - функції засобу обігу та міри вартості.

Експерт. В українську гривню вкладено стільки зусиль, що іншого не може бути.

Викладач. Передаю слово спеціалісту міністерства фінансів України Случику Володимиру Івановичу. Я вважаю, у міністерстві фінансів знають, як створювалась українська гривня, чому вона має саме такий зовнішній вигляд.

Спеціаліст: Однією з ознак державності є власна грошова одиниця. Для України національна грошова одиниця - віками омріяна, багатьма поколіннями виплекана ідея, що уособлює жадану незалежність, самоутвердження нації. Надто довгим, тернистий і складним виявився шлях України до суверенної гривні. Як грошово - лічильна одиниця гривня виникла ще за часів Київської Русі, орієнтовно в XI столітті. Сама ж назва «гривня» походить від назви прикраси із золота або срібла у вигляді обруча, який носили на шиї (тобто - на «загривку») і звали гривна. Частіше за все це були м'яко заокруглені обручі, з кінцями у вигляді голівок левів, прикрашені кольоровою емаллю. Коштовні гривни створювалися цілком із золота.

Історична назва «гривня» повернулася в Україну у вересні 1996 року - року здійснення грошової реформи та введення в обіг національної грошової одиниці. Молода українська держава взялася розробляти власні банкноти ще за п’ять місяців до розпаду СРСР. Разом з урядовцями першими, хто серцем і душею, їм талантом прилучився до ідеї, були провідні київські художники. Останній - Василь Лопата, зрештою, став автором і творцем зорового образу української валюти. Василь Лопата написав чудову книгу, в якій розповів про роботу над створенням ескізу гривні. (Слайд: українська гривня)



Викладач. „Хто має бути зображений на купюрах? - пише у книзі Василь Лопата. Безперечно, поет, мислитель і національний пророк Тарас Шевченко. А ще гетьман Богдан Хмельницький. А потім? За яким принципом добирати героїв, покликаних стати символами української нації на її грошах? В історії української державності були великі перерви, під час цих перерв провідниками народу ставали якраз духовні лідери, котрі не завжди займали державницькі посади, але змістом своєї діяльності сягнули таких висот, які інколи перевершували навіть роль державних діячів. Ось чому для України та її валюти якраз підходять ті особи, що їх досить удало було б відібрано в результаті тривалих дискусій на початку 90-х років. Тут і монархи доби середньовіччя, і гетьмани, і президенти, і великі майстри слова. Цей добір можна вважати найбільш оптимальним у наших конкретних умовах».

А зараз ми виконаємо практичну роботу. (Роздає купюри).

Роздивимося гривню - звернемо увагу на колір, номінал, портрет. На зовнішньому боці видатний український пам'ятник.

Скажіть, будь ласка, хто зображений на банкнотах:





    • 1 грн – Володимир Великий

    • 2 грн – Я. Мудрий

    • 5 грн – Б. Хмельницький

    • 10 грн – І. Мазепа

    • 20 грн – І. Франко

    • 50 грн – М. Грушевський

    • 100 грн – Т. Шевченко

    • 200 грн – Л. Українка

    • 500 грн – Г. Сковорода




Учні досліджують гривню, визначають зображені елементи банкнот, які знаходяться на столах.

Викладач. Дякуємо за докладну відповідь і чудове практичне заняття. Ми зрозуміли що гривня - не тільки інструмент у світі фінансів, а й символ влади, адже на гривні зображено державний герб України.

А зараз я хочу передати слово представнику Національного Банку України Веремієнку Івану.



Представник Національного Банку України. 25 серпня 1996 року в засобах масової інформації було оголошено Указ Президента України Леоніда Кучми «Про грошову реформу в Україні».

У перший же день реформи - за встановленим курсом було перераховано у гривні ціни, тарифи, оклади заробітної плати, стипендії, пенсії, кошти на рахунках підприємств, установ та організацій, а також вклади громадян.



Протягом 15-ти днів - від 2 до 16 вересня 1996 року - у готівковому обігу одночасно вільно використовувались як гривні, так і карбованці з поступовим вилученням останніх. Після 16 вересня 1996 року приймання карбованців у всі види платежів було припинено і єдиним законним засобом платежу на території України з цього моменту стала гривня. Хочу роздати усім присутнім схеми:

(Учні отримують схеми, ознайомлюються з ними та відповідають на запитання викладача). Схема виводиться на екран.

Види грошей

Повноцінні

Це гроші, номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них. До них відносять товарні та металеві гроші.

Неповноцінні гроші

Це гроші, які не мають власної внутрішньої вартості. До них відносяться паперові, кредитні гроші та білонна монета.

Змішані форми грошей

Гроші, якими користувалися в період переходу від повноцінних до неповноцінних грошей.

Товарні гроші

Це різновид грошей, які є товаром (наприклад худоба, зерно, ракушки, хутра).

Паперові гроші

Гроші, що не мають самостійної вартості, або ця вартість не співрозмірна з номіналом. Вони випускаються державою для покриття своїх (бюджетних) витрат.

Кредитні гроші

Це право вимоги до фізичних або юридичних осіб, спеціальним чином оформлений борг, зазвичай у формі переданого цінного паперу, які можна використовувати для покупки товарів (послуг) або оплати власних боргів. Кредитні гроші пройшли наступний шлях розвитку: вексель, банкнота, чек, електронні гроші, кредитні картки.


Викладач. Ми бачимо, що видами грошей, які мають законну платіжну силу, тобто виконують функції засобу обігу та міри вартості, є готівкові гроші. Готівкові гроші - банкноти та монети (монети з XX століття мають призначення розмінювати готівкою гроші). Але тільки 10% грошей у світі, у тому числі і в Україні, в обігу у вигляді готівки. Решта 90% - засоби, що замінюють гроші. Скажіть, що ж належить до без готівкових грошей?

Представник Національного Банку України. До них відносяться чеки, векселі, кредитні картки, банківські рахунки. Зовсім недавно почали функціонувати такі гроші, як пластикові (кредитні) картки та електронні гроші. Кредитна картка – це розрахунковий засіб, який банки видають своїм клієнтам. За допомогою коду власник може отримати гроші в банках та банкоматах. Електронні гроші – це гроші, які проходять через електронний зв’язок між банком та його клієнтом і фіксуються на банківських рахунках. (Слайд: види грошей)

Викладач. Гроші на полі не ростуть, кажуть у народі, їх іноді треба заробити довгою і напруженою працею. А хто з вас, шановні, знає народні вислови про гроші?(Слайд на екрані):

  • Умова дорожча за гроші.

  • Гроші роблять людину глухою.

  • Не май 100 гривень, а май 100 друзів.

  • Не в грошах щастя.

  • За гроші розуму не купиш.

  • Велике число з одиниць складається.

  • Грошей не сій, бо вони не зійдуть. Не вродять.

  • Гроші — хороші, бережи їх про чорний день та лиху годину.

  • Гроші бережи — вони й тебе врятують.

  • Гроші рахувати, треба розум мати.

  • Копійка карбованці береже.

  • Рахуй гроші стиха, не знатимеш лиха.

  • Хто змолоду гроші береже, той на старість в нужді не живе.

  • Як копійка ведеться, то й добре живеться.

Викладач. На наше ток - шоу завітав працівник банкнотно-монетного двора України. Він володіє важливою інформацією про унеможливлення створення за межами спеціальних закладів справжньої гривні.

Працівник банктнотно-монетного двора. Перш за все банкноти виготовлені зі спеціального паперу, в якому знаходяться захисні волокна. На банкноті є кодована стрічка, яка разом із захисними волокнами світиться в ультрафіолетових променях жовтим, зеленим і синім кольорами. На світлі дуже добре видно водяні знаки. Для слабозорих і сліпих на всіх банкнотах, крім банкноти номіналом в одну гривню, є рельєфні зображення різних геометричних фігур. Це дає можливість на дотик визначати номінал банкноти.

Викладач. Дякуємо за інформацію, адже ми зрозуміли, що українська гривня - це повноцінні гроші, захищені, як долар, євро та гроші інших держав. І саме це дає можливість справно виконувати функції засобу обігу та міри вартості.

Демонстрація валюти країн світу(слайди). Завдання: відгадайте валюту країни.



III. Закріплення матеріалу.

3.1. Група ділиться на 3 команди, кожна отримує завдання з екрану:


І команда

ІІ команда

ІІІ команда

Що таке гроші? Назвіть валюту 5 країн.

Види грошей.

Функції грошей.

Наведіть приклади ситуацій, у яких гроші виконують різні функції.

Що може статися, коли в обігу надто багато грошей?

Чому не можна надрукувати будь-яку кількість грошей?


3.2. Викладач: Визначте, яку функцію відіграли гроші в тій чи іншій з нижченаведених ситуацій.

1. Артем придбав хот - дог у нашому буфеті.

2. Україна отримала грошову позику від міжнародного співтовариства.

3. Студент наприкінці місяця заплатив гроші за квартиру, а господар переказав їх на свій рахунок в банк.

4. Лікар отримав заробітну плату.

5. Володя придбав продукти, розрахувавшись за допомогою кредитної картки VISA.


3.3. Викладач: А зараз ми проведемо «Економічний брейн-ринг»


  1. Конкуренція – ворог торгівлі. А хто є найстрашнішим ворогом самої конкуренції? (монополія)

  2. У повсякденному житті ми щоденно є учасниками якого ринку (товарного)?

  3. Чому не існує єдиної грошової одиниці? d:\мої документи\атестація 2013-14\атестаційна харлінської\уроки\урок гроші\dscf7907.jpg

  4. Назва грошової одиниці якої країни пов’язана з прикрасою з дорогоцінного металу – нашийним обручем (Україна)

  5. Продовжіть вислів: “Коли гроші працюють – це капітал, а коли ледарюють - ...” (скарб)

  6. У якій казці тварина типу хордових виступає у ролі спонсора, інвестора, ексклюзивного дистриб’ютора та постачає товари першої необхідності (“Казка про рибака та рибку”)

  7. Як називається наука про монети та монетні скарби (нумізматика)?

  8. Яка казкова тварина вміла виготовляти золоті монети ударом копита (Антилопа)?

  9. Скільки боків має монета? (три)

  10. Про яке економічне явище йдеться: “Це банкрутство з купою грошей”:(інфляція)

  11. Продовжіть висловлювання: “Хочеш втрати друга...” (позич йому гроші)


ІV. Релаксація: перегляд відеоролика «Музей грошей у Феодосії» - 3 хвилини.d:\мої документи\атестація 2013-14\атестаційна викладача економіки харлінської з.є\уроки\урок гроші\dscf7906.jpg

V. Підсумок вивченого матеріалу

Викладач: І так підведемо підсумок. Сьогодні на уроці ми з вами опрацювали дану тему, з’ясували необхідність даних знань у повсякденному житті.

  • Гроші – необхідний інструмент функціонування ринкової економіки.

  • Гроші – це загальний еквівалент, через який вимірюється вартість усіх товарів і послуг.

  • Їх основні функції – засобу обігу, міри вартості, засобу нагромадження.

Функцію засобу обігу гроші виконують тоді, коли обслуговують купівлю та продаж товарів. Функцію міри вартості гроші виконують під час визначення цін на товари та послуги. Функція засобу нагромадження передбачає, що гроші використовуються для зберігання і примноження багатства.

  • Види грошей: монети, паперові гроші, засоби, що замінюють їх, депозитні гроші, міжнародні гроші.

І все ж таки без грошей - як без очей. І світ економіки ми бачимо й розуміємо, користуючись мовою та механізмом грошей - банкнот і монет, кредитних карток, чеків і банківських рахунків. Виконуючи свої функції, гроші дають нам той досвід, який разом з багатьма факторами зробить нас упевненими, активними та багатими.

Оголошення оцінок. Всім спасибі за допомогу у підготовці та проведенні уроку, а також за увагу.

Домашнє завдання: Скласти кросворд з теми: Гроші, їх види і функції.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка